Spiraaltje

15-03-2007 22:03 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi..

Ik heb een vraagje en misschien hebben sommige er wel ervaring mee en antwoord op...

mijn vraag is heeft iemand wat meer ervaring met en spiraaltje,koper of mirena zonder dat je een keer zwanger bent geweest. Qua inbrengen, pijn en dat soort dingen... ben er wel erg benieuwd naar..:)

dank je wel alvast groetjes Joan
Hoii.. ik heb het koperspiraaltje gehad.. ( zit er trouwens nog steeds )

2,5 jaar geen last van gehad.. en nu 30 weken zwanger..

Onswondertje.. zit/zat jou spiraaltje er ook nog tijdens de zwangerschap??.. want bij mij konden ze hem niet verwijderen.. en als je al bevallen bent.. hoe is dat gegaan bij bevalling.. kwam hij er zelf mee uit?
HOI!Spiraal zit er nog in en ben nu 25 weken zwanger.Doordat t er nog in zit heb je kans op vroeggeboorte,maar verder hebben zowel baby als ik er geen last van...al vind ik t nog steeds een raar idee.Weet ook niet hoe dat strax gaat met bevalling...zal het vlg keer eens vragen aan gynaecoloog.
Hoi... tegen mij zeiden ze dat hij er gewoon mee uit zou komen.. maar heb er toch beetje raar gevoel bij nog..

Die vroeggeboorte.. komt dat omdat het mirena is??.. en door de hormonen.. want tegen mij is dit niet verteld

Groetjes Maris
Gisteren was ik bij de huisarts om een Mirena te laten plaaten, wat denk je: val ik flauw, toen hij bezig was met een inwendig onderzoek om te kijken hoe groot mijn baarmoeder was. Hij durfde niet meer verder te gaan en heeft me doorverwezen naar de gynaecoloog, die gelukkig vanmorgen nog een plaatsje vrij had, waardoor ik er meteen terecht kan. Het plaatsen viel me niet mee, ik vond het zeer pijnlijk. En helaas, het is dus ook niet helemaal goed gegaan. Doordat ik veel moeite had met ontspannen, was het voor de arts moeilijk om het spiraaltje goed te plaatsen. Het zit er wel in, maar het zit te laag. De arts wil me over 6 weken terugzien om te kijken of het spiraaltje 'beter' is gaan zitten, maar tot die tijd mag ik geen onbeschermde seks. Overigens heb ik nu nog wel een zeurderige buikpijn, maar niet erger dan wanneer je ongesteldheidskrampjes hebt.

Moraal van het verhaal: hoe moeilijk het ook is: probeer zo goed mogelijk te ontspannen bij het plaatsen.
Hoi Mariss,morgen moet ik weer naar de gynaecoloog dus dan zal ik eens vragen hoe dat nu precies komt!Mij zit t ook niet lekker,zit nu toch iets in baarmoeder wat er eigenlijk niet meer hoort!

Groetjes San
Hoii Onswondertje.. marissss19 at hot.. kunnen we keer verder kletsen als je wil.. ben wel benieuwd hoe het verder gaat etc ..Groetjes Maris
Hallo meiden! Nou ik heb mijn mirenaspiraal.

Van de gynaecoloog mag je direct na het plaatsen al weer sex hebben medisch gezien. Er is dus geen verplichte wachttijd. Ik hoefde ook niet heel voorzichtig te doen of zo.

De behandeling was me erg meegevallen. Ik heb nog geen kinderen. Ik moest komen tegen het einde van mijn menstruatie omdat je baarmoederhals dan wat soepeler is en een beetje meer open staat.

Ik had 1 uur voor de behandeling 2 paracetamols genomen op advies van de gynaecoloog. Ik had eerder zelf de spiraal moeten ophalen bij de apotheek en had hem nu meegenomen. Ik kon op het bankje met de beugels gelukkig heel comfortabel liggen. Ik probeerde zo goed mogelijk te ontspannen door rustig en diep in te ademen tot onder in mijn buik. De gynaecoloog en de assistente zetten de spullen klaar. Eerst werd met een glijgel de eendebek ingebracht. Daarna langzaam open gedraaid. Hij hing de hele tijd een beetje zo los en dat voelde wel wat zwaar maar dat doet niet zeer of zo. Even de baarmoedermond schoonmaken met een gaasje. Daar voelde ik niet veel van. Was in een paar tellen gebeurd. Toen hoorde ik ze even rommelen met wat spulletjes. Hij zei: ik pak nu een klem om de baarmoedermond vast te pakken. Ik voelde 3 kleine steekjes, dat was inderdaad even gevoelig maar na 3 seconden al weer over. Toen bracht hij het staafje met het lange dunne plastic buisje in de vagina. Dat voel je niet omdat je vagina door de eendbek al open staat. Hij zei: nu ga ik even meten. Toen voelde het heel vreemd. Iets wat je niet kunt plaatsen. Hij bracht het holle staafje met de mirena erin door de baarmoederhals in de vagina met een langzaam duwende beweging. Dit duurde ongeveer 10 seconden. Het was meer rot omdat het wat vreemd voelde en ik het gevoel nog niet kende. Zo van: he wat is dit nou? Maar het deed geen pijn. Ik bleef al die tijd bewust diep en langzaam ademen om de boel daaronder zo ontspannen mogelijk te houden. De draadjes werden nog even geknipt (dat voel je niet) en het holle buisje werd verwijderd. (Eruit gaat makkelijker dan erin dus dat voelde ik amper.) Toen werd het speculum al weer verwijderd. Ik was erg verbaasd. Het had bepaald niet lang geduurd en was blijkbaar zo gepiept. Toen wilde de gynaecoloog nog even kijken op de echo of de mirena goed zat. Hij bracht een cameraatje met glijgel in mijn vagina die in een rond afgetopt plastic staafje zat. Dat ding voelt comfortabel na die eendebek hoor. En op de monitor was te zien dat hij goed zat. Na 3 maanden weer controle. Direct na het plaatsen voelde ik me prima. Maar ik kreeg wel krampen (voelt of je ongesteld gaat worden). En ja dat was ik net al een week. Dus weer kramp. Nou ja dat moet dan maar. Ik heb er een paar paracetamols tegen genomen en nu zakt dat weer wat af. Direct erna ben ik op de fiets naar huis gestapt (5 km) en dat gaf geen problemen. Ik heb ondertussen nog even flink wat boodschappen meegenomen bij de supermarkt en dat tillen en zo lukt dus ook gewoon. Als zijn die krampen wel lastig bij dat tillen. Als het goed is zakken die krampen zo weer af en moet het morgen na een nachtje slapen weer goed zijn. Nou ja dat moet ik dan maar even afwachten. Als ik mezelf weer lekker voel is er dus ook niks wat sex in de weg staat.

Volgens de gynaecoloog zouden condooms bestand moeten zijn tegen eventueel contact met de prikdraadjes.

Als ik last krijg van de spiraal mag ik eerder terugkomen.

Hoe het straks voelt bij de sex (met mirena erin) weet ik nu dus nog niet. Dat moet ik nog maar even afwachten.
Hoi Missy_M, wat een goede omschrijvingen van het plaatsen..Dit had ik eigenlijk al die tijd hier gemist.. Heb dus ook vorige week Mirena laten plaaten en bij mij is het eigenlijk hetzelfde verlopen als bij jou: Binnen 10 minuten stond ik weer buiten in de wachtkamer bij de gynaecoloog.. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik flauwgevallen ben toen ik naar beneden liep in het ziekenhuis: Ik weet nu nog niet wat er is gebeurd, maar ik kreeg het gigantisch warm en begon te zweten.. en voor ik het wist zat ik op de grond met een arts naast me en een hele verbaasde echtgenoot, hahhahha....

Nu hebben we wel afgelopen week gemeenschap gehad en mijn man voelde de "draadjes" Hij had zelfs een kras over zijn eikel.. Nu heb ik vanmorgen de touwtjes laten "snoeien" en volgens de gynaecoloog zou ik wel een hele gevoelige man hebben, als hij ze nu nog voelt... Maar vanavond hebben we even getest :P en hij voelt ze nog!!!

Nou weten we niet of het er misschien aan ligt dat hij al een krasje had en dat nu weer gevoeliger is geworden, of dat de touwtjes nog korter moeten.. ( weet ook helemaal niet of dat nog kan, hahhaha)... Of worden de draadjes misschien soepeler naar gelang te tijd?? Heeft iemand hier ervaring mee??
Mijn (inmiddels) vorige vriendin had ook een spiraaltje.

Na een week of 2 werd ze s'ochtend wakker en wist meteen dat er iets niet goed zat. Vervolgens was het naat de huisarts en het ziekenhuis.

Ik heb er niks van gevoeld maar ze dacht zelf dat het door de sex die avond was gebeurt. Daarna maar weer aan de pil.... en nu weet ik het niet meer want het is uit.

Hoe dan ook er zijn legio vrouwen die er geen enkel probleem aan/van ondervinden.
Nou, ik ben er na 3 weken uit: Nadat de "touwtjes" al geknipt zijn, heeft mijn man nog steeds krassen over zijn eikel. 3 weken heb ik al continue last van bloedingen en voel me momenteel zo beroerd als een hond.... Heb besloten dat ie eruit gaat en ga wel over op de Yasmin....

Pfff.... Hoop dat dit geen vervolg meer krijgt...
Hoi

Ik ben een jaar geleden aan mijn 2e Mirena begonnen. Het bevalt mij prima. Omdat ik medicijnen gebruik die de werking van de pil verminderen is dat geen optie en ben ik uiteindelijk op de Mirena uitgekomen. Het inbrengen heb ik de 1e x "gewoon" bij de gyneacoloog laten doen. Ik viel flauw van de pijn en moest nog een tijdje in het ziekenhuis blijven omdat ik letterlijk ziek was van de pijn. Toen heb ik nog een paar dagen flink pijn gehad. Daarna was dat wel over en heb ik er 5 jaar plezier van gehad, bijna niet meer ongesteld en niet na hoeven denken over voorbehoedsmiddelen.

Vorig jaar moest hij vervangen worden, ik heb ivm de ervaringen bij het inbrengen van de eerste gevraagd of het onder algehele narcose kon. Dat was geen probleem. Ik ben in totaal minder dan een kwartier onder zeil geweest en had amper last na de tijd.

Mij bevalt het goed, alleen het inbrengen is minder prettig.
Ik heb een Mirena en ik wil nooit wat anders meer!

Omdat ik 2 kids heb viel het plaatsen wel mee. Ik heb er even last van gehad (ook omdat ik met mijn stomme kop op de FIETS naar het ziekenhuis was gegaan....zat niet lekker na het plaatsen van dat ding)

Ik word nooit meer ongesteld, ik voel 'm niet zitten en ik ben helemaal mezelf doordat het kleine beetje hormonen plaatselijk blijft.

Ik heb een vrij groot geschapen vriend (haleeluja) en hij zegt dat ie bij bepaalde standjes wel eens wat voelt prikken. --> "Lijkt net alsof een pinnetje mij zit te prikken in jouw lichaam!":$

Maar verder geen last.

Ideaal dus!!

Succes verder
Ik heb de mirena nu inmiddels bijna een maand. Het is in het begin even wennen. Ik had af en toe nog wel eens krampen er van of een drupje (oud) bloed. De krampen komen nu nog wel eens als ik erg moe ben of na zware fysieke inspanning. Maar al minder vaak als in het begin. Sex met het spiraaltje levert bij mij tot nu toe geen problemen op. Ik voel hem niet zitten tijdens de sex gelukkig. En ik heb geen klachten gehoord over draadjes. Maar misschien komt dat omdat ik het met een condoom doe? Misschien voelt een man de draadjes minder snel als er een condoom om zit.
Nou, ik heb hem er van de week uit laten halen na 3 1/2 week.... Ik bleef bloedingen houden, en niet zo'n klein beetje ook.. Ik werd er gewoon beroerd van. Ook bleef ik hem voelen, terwijl op de echo bleek dat hij goed zat.

Mijn man had krassen over de eikel, die echt van de touwtjes kwamen. Terwijl met het verwijderen de huisarts zei dat de touwtjes minimaal waren. Hij kon hem bijna niet meer verwijderen... Tijdens het stoten gedurende de sex, voelde ik constante druk op mijn baarmoeder...

Maar moet je ook nagaan, wat deze touwtjes met een condoom kunnen doen:o
Hm, als ik dit allemaal zo lees, denk ik er nog even over na. Ik heb ooit wel een koperspiraaltje gehad, maar voelde zelf die touwtjes zitten en ik werd zo zwaar ongesteld, dat ik na een half jaar het ding eruit heb laten halen. Overigens viel het plaatsen wel mee, prettig is anders maar geen heftige pijn of zo. Daarna ben ik weer aan de pil gegaan.Inmiddels heb ik 1 kind en gebruik condooms als voorbehoedsmiddel maar dat vind ik ook niet ideaal. Weer teruggevallen op de pil, maar toen merkte ik dat ik minder zin had in sex en dat mijn humeur behoorlijk beinvloed werd. Ik was mezelf niet meer. Dus nu ben ik bezig met de eerste maand Persona, maar dat is ook niets voor mij, iedere dag er mee bezig zijn heeft ook een soort rem op je sexdrive, zeg maar.Het lijkt mij ideaal om niet meer ongesteld te zijn. Mirena gebruiksters: heb je last van de hormonen? Hoe lang na het plaatsten heb je nog bloedingen? Ben je echt niet meer ongesteld of verschilt dat per persoon?Hoe werkt die prikpil? 'Voel' je dan ook die hormonen?
Ik ben nieuw op het forum en lees nu hier en daar een topic. Nu wil ik toch wel even reageren.

Ik ben 8 jaar aan de pil geweest en heb altijd problemen ondervonden. Na verloop van tijd kreeg ik last van tussenbloedingen, stemmingswisselingen en had tijdens de menstruatie migraine. Tussenbloedingen zijn niet ernstig, maar gewoon vreselijk irritant. Ik ben vaak bij de huisarts geweest en heb 5 keer een andere pil gehad. Wij (huisarts en ik) vonden allebei dat het tijd werd voor een andere oplossing; het werd de Mirena.

Dat inzetten bij de geneacoloog was een regelrechte HEL!!! ;(Ik ben nog nooit flauw gevallen van pijn, toen dus wel. Ik kreeg ook geen pijnstillers mee, die moest ik zelf maar halen. Het is inmiddels een maand geleden en tot nu toe bevalt het prima. De eerste dag had ik last vab pijn in de onderbuik en bloedverlies. Godzijdank was dat snel over en heb nu nergens last van. Mijn vriend voelt ook niets tijdens de sex, helemaal fijn! Zelf heb ik wel het idee dat de sex bij sommige standjes pijnlijker is dan voorheen. Zijn er meer die dat hebben??

Even een reactie op de vraag over de prikpil.

Een vriendin van mij was ook aan de prikpil. Zij heeft het als vreselijk ervaren! Ze had ontzettend last van stemmingswisselingen, heftige stemmingswisselingen. Tevens had ze absoluut geen zin meer in sex, waarschijnlijk door de hormoontoevoer. Voor haar én haar vriend niet echt geweldig! Na verloop van tijd is ze gestopt met de prikpil. Ze heeft het al met al maar een halfjaar gebruikt, alleen haar menstruatie komt niet meer op de rails. Geloof het of niet, maar ze is al 4 maanden ongesteld (met af en toe een pauze van een dag of twee)!!

Tevens heeft mijn huisarts de prikpil afgeraden; hij was hier geen voorstander van ivm hormonen.

En Misty (vlgs mij). Jij vertelde dat je je Mirena eruit hebt laten halen en aan de Yasmin wil. Heb je die pil eerder gehad? Ik wel namelijk.... Het is een nieuwe pil, nog niet jaren op de markt zoals oude generatiepillen. Naar Yasmin is weing onderzoek verricht. De onderzoeken die zijn verricht zijn eigenlijk niet representatief. De Yasmin is officieel ook nog niet door de "schoonheidscommissie van de EU" (ik noem het maar zo) gekomen en geaccepteerd. Onderzoeken moeten namelijk aan bepaalde eisen voldoen. Bijvoorbeeld zoveel keer getest op zoveel duizend mensen etc, bij Yasmin is dit niet het geval.

Een tijd terug heb ik een documentaire gezien over oa Yasmin en schrok van de informatie die ze daar gaven. Bovenstaande is wat ik er zeker van heb onthouden. Plus dat er sterftegevallen zijn. Onder andere een meisje van 17 (haar moeder was oa in de docu) die dood in wc werd gevonden. Doodsoorzaak: Yasmin. Zij is niet het enige sterftegeval. Bij Yasmin is de kans op trombose namelijk nog veel groter dan bij andere pillen. In de bijsluiter van Yasmin wordt er dan ook geen tot weinig informatie hierover verstrekt.

Toen der tijd slikte ik Yasmin, schrok best wel en ben er dus vanaf gestapt. Voordeel van Yasmin is wel dat je bijna niet ongesteld wordt en er weinig hormoon wordt afgegeven door deze nieuwe generatie pil.

Sorry, een heel relaas van mij.... Misschien komt het wat suffig over, maar het is goed bedoeld.:). Het heeft mij 8 jaar gekost om goede anticonceptie te vinden. Ik hoop dat het met de Mirena beter gaat. Heb wel het idee dat ik nu meer zin in sex heb :P.

Ik ben in elk geval blij om te lezen dat er genoeg vrouwen zijn die gelukkig nergens "last" van hebben.:D Het enige wat ik wil zeggen is: maak een bewuste keuze met hormonen. Want in principe is de hele cyclus nep wanneer je aan de pil bent.
Hey LaLin, dank je wel voor je reaktie. Ik ben eigenlijk aan de Yasmin begonnen ivm de weinige hoeveelheid hormonen.. Ik gebruik hem niet voor anti-conceptie (man is gesterilliseerd) maar het is gebleken dat door inname van hormonen, mijn menstruatie niet te heftig wordt en mijn rugpijn niet te dramatisch.. Pfff, klinkt dat zielig he??? hahahahha...

Maar wat ik nu allemaal van jou hoor, was mij niet bekend. Wel over die trombose maar niet over die sterfte gevallen.... Ik heb Yasmin een maand op proef om te zien of hij bevalt... Voorheen gebruikte ik Micragynon, maar hier kreeg ik veel last van doorbraak-bloedingen en verminderde zin in sex. Ik ben momenteel in een "test-fase" om te zien welke pil mij gaat bevallen...

Ik zal het toch eens met de huisarts erover hebben.... Enneh, als mensen nog meer tips hebben of informatie hou ik mijzelf graag aanbevolen!!
Hoi allemaal,

Het is heel erg lang geleden dat ik voor het laatst hier op het forum ben geweest.

Wil nu toch even op dit topic reageren....

@ [fgcolor=#0099ff]Missy_M[/fgcolor], bedankt voor de duidelijke omschrijving.

Volgende week vrijdag wordt er bij mij ook een spiraal geplaatst (medisch

voorgeschreven). Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan en of ik veel pijn zal

hebben, hoop van niet in ieder geval.

Hoop ook niet dat mijn vriend er iets van zal voelen wanneer we weer sex hebben. Ik heb nu wel een beetje de voor- en nadelen van iedereen gelezen

en ik denk dat het toch wel per persoon verschilt. Dus voor mij is het nog

even afwachten.
Hoi allemaal,

Nou, hij zit er in! Vraag niet hoe, hij zit er in

Gisterenmiddag moest ik in het ziekenhuis zijn.

Ik kon me dus totaal niet ontspannen, dacht wel nog even aan

de uitgebreide uitleg van Missy M, dank nog hiervoor

Vooral dacht ik aan het goed ademen enzo.

Maar ik kon me dus totaal niet ontspannen, dus het ging wel even

moeilijk. Als ik terugkijk ging het wel snel, maar op het moment zelf,

poehpoeh. Toen ik buiten stond en naar de auto liep, bleef m'n hoofd

tollen. Het was dus een erg heftig iets voor mij, toen ik mijn vriend belde,

kon ik haast geen normale woorden uitbrengen ;).

Verder heb ik nergens last van, alleen voel ik wel dat ik veel vocht (slijm?

weet niet precies hoe je dat moet noemen) heb, draag nu ook een maand-

verbandje. Weet niet wannneer we weer sex zullen hebben.

Ben alleen bang dat m'n vriend er iets van zal voelen.

Of moet ik me daar maar geen zorgen over maken?

Groetjes,

Angel30 (inmiddels ben ik 32)
Ik heb afgelopen vrijdag een koperspiraal laten plaatsen.

Viel heel erg mee, voelt niet echt prettig, maar had nergens last van.

Toen ik na een half uurtje enthousiast de trap opliep, ging het mis.

Ik kreeg last van ontzettende krampen, en moest gewoon op bed gaan liggen van de pijn. Het werd steeds erger, het voelde als menstruatiepijn, maar dan 100 keer zo erg. Ik wist niet wat ik met mezelf aanmoest gewoon.

Na een paar uur zakten de ergste krampen af, maar heb nog steeds last. Zaterdag moest mijn vriend me gewoon helpen met aankleden, zo erg was het.

Nu is het wel minder, maar nog steeds last van kramp, kan bijna niet tillen en bukken, en ben erg duizelig...
Hoi suuzzz8,

Jeetje zeg, wat erg. Zit je spiraal dan wel goed?

Kan het daar aan liggen? Hoop dat je er geen last meer van hebt.

Tot nu toe gaat bij mij gelukkig alles goed.

Sterkte ermee.
Ik heb sinds een week of 3 een koperspiraaltje.

Ik heb er de eerste week wel veel last van gehad, maar ik heb hem dan ook laten plaatsen toen ik niet ongesteld was, en dat was achteraf geen goed plan. Verkeerde info van mijn dokter gehad daarover, dus vandaar.

Ik ben nog niet ongesteld geweest met dit spiraaltje, dus ik weet nog niet hoe dat is. Ik ben nog nooit zwanger geweest, en dat schijnt wel iets uit te maken in de pijn na het zetten, maar het is het echt allemaal waard! Nu ik eindelijk van die rothormonen af ben, voel ik me ook een stuk beter.

Kan het je dus echt aanraden!
Je ziet hier net boven dus hoeveel last ik ervan gehad heb, maar dat is natuurlijk zo weer over!
pff, nou ik laat m komende donderdag zetten en ik word echt zenuwachtig van jullie verhalen! En balen.. ik ben nu ongesteld en donderdag dus niet meer. Mijn huisarts heeft daar verder niets over gezegd eigenlijk..

Wat kost dat ding eigenlijk?
Ik heb sinds december een koperspiraaltje en ben daar erg tevreden over!

Voordelen zijn dat ik niet meer aan de pil hoef te denken (want die vergat ik nogal eens) en dat ik geen hormonentroep meer hoef te slikken. Laatstgenoemde was ook mijn belangrijkste reden om met de pil te stoppen en over te stappen naar het koperspiraaltje: ik vond het geen fijn idee om altijd 'onder invloed' van een extra dosis hormonen te zijn. Ten eerste omdat het niet zo gezond is (trombose/etc) en ten tweede omdat ik de pil al sinds mijn 15de slikte en wilde weten of het bv ook effect op mijn stemming/libido/etc had.

Er is echter ook een nadeel ten opzichte van de pil, namelijk dat je wel iets heftiger ongesteld wordt, en een dag langer, en pijnlijker.

Het laten zetten was trouwens niet zo fijn... Het was extreem pijnlijk en de rest van de dag heb ik werkelijk liggen creperen in bed.. Die pijn was de volgende dag al wel minder en na een week ofzo wel grotendeels weg. Wel heb ik nog tot ongeveer 4 maanden na het zetten zo nu en dan weer een paar dagen buikpijn gehad (afgezien van de periodes van ongesteldheid). Maarja, je lichaam moet er natuurlijk aan wennen.

Een leuke bijkomstigheid is trouwens dat ik sinds ik een spiraaltje heb (en dus geen pil meer gebruik), natter ben bij het vrijen. Terwijl ik vroeger nog wel eens pijn had tijdens het vrijen, komt dat nu vrijwel nooit meer voor. Ook heb ik sinds het zetten van het spiraaltje nooit meer een schimmelinfectie gehad (terwijl ik die wel 3 keer heb gehad toen ik nog de pil slikte).

Voor mij is het koperspiraaltje dus ideaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven