Thermostaat discussie

05-12-2011 16:43 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een discussie met mijn vriend over de thermostaat. Deze hebben we zo ingesteld dat het sochtends warm is als ik opsta.



Maar is het nu juist handig om de thermostaat op 17 te zetten zodat het snacht niet helemaal afkoelt en hij sochtends niet helemaal hoeft op te warmen, of kan je hem beter gewoon terugzetten naar 14 of 15 zodat hij helemaal uit gaat.



En dan bedoel ik dus; wat kost het minste geld?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je de temperatuur het beste constant houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor huis heb je en tot welke temp koelt het af als je hem helemaal uit zet 's nachts?



Wij hebben een goed geisoleerd huis en snachts komt het zelden of nooit onder de 17. Daarom zetten we hem op 17, da's ook fijn voor de planten en de huisdieren.
Alle reacties Link kopieren
http://www.intermediair.n ... an-of-uit-of-zachter.html



Daar staat je antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Nachtverlaging bespaart wel maar je moet het niet overdrijven. Als je overdag 20 graden instelt is 's nachts ca. 16 voldoende.

Als je voor de nacht nog kouder instelt moet de ketel erg hard stoken om 's morgens het hele huis weer op te warmen. Dat kost per saldo meer energie.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Idd, opstoken kost meer energie dan op temperatuur houden. Een paar graden verschil (2 of 3) is prima, maar bij erg veel meer verschil moet je te hard stoken om de boel weer warm te krijgen en dat kost dus meer energie. Dit loont alleen de moeite als je echt op vakantie gaat ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Pfff....nou ik snap er nu helemaaal niks meer van schorpioentje....wat een ingewikkeld gedoe.



Ik heb een grote eengezinswoning. Maar niet alle vertrekken hoeven natuurlijk warm te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar als ik die verhalen lees op de site van Schorpioentje dan is dat dus niet helemaal waar. En kost het meer om hem lager te zetten dan om het weer helemaal te laten opstoken.



Hoe doen jullie het...?
volgens mij kun je beter investeren in goede isolatie als je huis 's nachts van 20 naar onder de 16 afkoelt.

Bij mij wordt het meestal niet kouder dan 18. Dat gebeurt alleen als het hard vriest en de wind uit een bepaalde hoek komt.

Met temperaturen zoals afgelopen week, komt ie niet onder de 19.
Alle reacties Link kopieren
Hé, goeie vraag! Vroeg me hetzelfde af.



Werd vanochtend zwetend wakker.. was de thermostaat vergeten lager te zetten. Tja.. zo bespaar je dus al helemaal geen energie!

Maar normaal zet ik m op 17 graden 's nachts.

Behalve als het heul koud is buiten en ik er 's morgens vroeg uit moet, dan zet ik m op 18. Anders kan ik al helemaal mn bed niet uitkomen.. brrr
Alle reacties Link kopieren
Ti's nu nog niet zo koud nachts , gewoon op 15 Graden terugzetten.



Vind het altijd zon onzin die opmerkingen dat het weer opwarmen zooveeel energie kost .

Ik zet de verwarming uit , dan is het nog 17 - 17,5 graden ochtends , dan zet ik hem niet aan voor dat uurtje dat we nog thuis zijn. En als ik thuis ben , gelijk aanzetten en binnen knowtime is het hier weer heerlijk warm. Echt kwartiertje later en heerlijk voel de verwarming.

En ik haat het als nachts dat ding aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij kost het minste geld dat de verwarming 's avonds uit gaat en pas weer aan gaat als ik 's middags thuis kom van mijn werk. Trek als ik opsta wel een extra trui aan voor ik van huis ga, voor dat half uur hoeft mijn huis niet warm te zijn.

Maar dat ligt aan je dagschema en je prioriteiten
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem beter 1 of 2 graden lager zetten. Als huis helemaal opnieuw verwarmd moet worden, ben je meer kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Misskatie schreef op 05 december 2011 @ 16:57:

Ti's nu nog niet zo koud nachts , gewoon op 15 Graden terugzetten.



Vind het altijd zon onzin die opmerkingen dat het weer opwarmen zooveeel energie kost .

Ik zet de verwarming uit , dan is het nog 17 - 17,5 graden ochtends , dan zet ik hem niet aan voor dat uurtje dat we nog thuis zijn. En als ik thuis ben , gelijk aanzetten en binnen knowtime is het hier weer heerlijk warm. Echt kwartiertje later en heerlijk voel de verwarming.

En ik haat het als nachts dat ding aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Een paar forummerts vroegen zich hetzelfde af en gingen dat testen! Ik weet alleen niet hoe het is afgelopen..



Even het topic zoeken voor je..
Alle reacties Link kopieren
Gevonden. Klik hier
Alle reacties Link kopieren
Ok je zit ff zo n 10 minutes in de kou ,Maar ik heb dan ook nooit warme kleding / dikke truien aan naar mijn werk. Veel te warm.
quote:Misskatie schreef op 05 december 2011 @ 16:57:

Ti's nu nog niet zo koud nachts , gewoon op 15 Graden terugzetten.



Vind het altijd zon onzin die opmerkingen dat het weer opwarmen zooveeel energie kost .

Ik zet de verwarming uit , dan is het nog 17 - 17,5 graden ochtends , dan zet ik hem niet aan voor dat uurtje dat we nog thuis zijn. En als ik thuis ben , gelijk aanzetten en binnen knowtime is het hier weer heerlijk warm. Echt kwartiertje later en heerlijk voel de verwarming.

En ik haat het als nachts dat ding aanslaat.Dat verschilt echt per huis. Mijn huis koelt verder af. Dus zet ik de verwarming niet uit, maar op een constante temperatuur, zo'n 16 a 17 graden. Ik hoor de ketel ook niet als die aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de thermostaat lager zetten 's nachts en als je niet thuis bent: http://www.milieucentraal ... kul-om-s-nachts-te-stoken
Alle reacties Link kopieren
Weer wat geleerd!!!
Alle reacties Link kopieren
Dahlia. Klopt hier nieuwbouw.

Ik word overal wakker van. Dus ook v een ketel die aan slaat .

Ik zet de verwarming voortdurend uit en weer aan ,
Alle reacties Link kopieren
Volgens een goede vriend én zelf installateur van verwarmingsketels etc. is het beter om bijv. een graad of 17/18 aan te houden, ook als je niet thuis bent de hele dag.



Mijn ketel slaat 's morgens aan, zodat het lekker aangenaam is als ik beneden kom. Hij gaat uit als ik de deur uitga en gaat dan weer aan (van 18 naar 20/21) een kwartier voor ik uit mijn werk kom.



Hij zegt dat het meer energie kost om van 15/16 op te warmen naar 21, dan steeds op 17/18 graden te laten.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt erg van je huis af, maar er niets mis mee het huis zo'n 5 a 6 graden af laten koelen. Dit kan de ketel uitstekend aan. Ik weet niet wie dit fabeltje (in de meeste gevallen dan)in de wereld heeft geholpen dat, het zullen wel energieleveranciers zijn , het blijft maar rondgaan dat je ketel dan te veel werk zou hebben.



Heel eenvoudig zelf te meten: zoek een paar dagen uit dat het qua buitentemperatuur de temperatuur gelijk is. Neem op een bepaalde tijd de meterstanden op, en ga de ene dag (of dagen) de kachel op 18C zetten en neem de meterstanden op. Zet nu de verwarming nu een dag of dagen op bijv. 15C en neem de standen weer op en je hebt het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:yvonjaspers schreef op 05 december 2011 @ 17:59:

Gewoon de thermostaat lager zetten 's nachts en als je niet thuis bent: http://www.milieucentraal ... kul-om-s-nachts-te-stokenHelemaal mee eens. Een uur voor ik op bed ga gaat de cv uit (op 14 a 15 graden, maar hij slaat nooit aan) en pas als ik 's middags thuis kom, gaat ie weer aan. Ik heb zeer lage stookkosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:violett schreef op 05 december 2011 @ 16:57:

Voor mij kost het minste geld dat de verwarming 's avonds uit gaat en pas weer aan gaat als ik 's middags thuis kom van mijn werk. Trek als ik opsta wel een extra trui aan voor ik van huis ga, voor dat half uur hoeft mijn huis niet warm te zijn.

Maar dat ligt aan je dagschema en je prioriteiten

Ik doe het precies hetzelfde.

Als ik wakker wordt ga ik douchen, daarna ben ik lekker warm en ga ontbijten.

Na een half uurtje naar het werk, en de cv blijft dus op 14 graden, tot ik rond 17.00 uur thuiskom.

Dan op 20 graden tot een uur of 11, half uurtje later naar bed en pas de volgende dag aan het eind van de middag weer aan.



Ik kreeg 60 euro terug, dus ik neem aan dat ik het goed doe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven