Geld & Recht alle pijlers

Plotsklaps rijk

08-12-2011 21:57 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn moeder iets meer dan een half jaar geleden na een ernstige ziekte overleden - dat, terwijl ze nog helemaal niet misbaar is voor mij. Zou daar topics mee kunnen vullen, maar daar gaat dit topic nu niet over:

Wat dan wel? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder komt uit een vrij gegoede familie. Daarnaast was ze een succesvol ondernemer met divers onroerend goed. Haar nalatenschap is dientengevolge enorm groot. De afwikkeling loopt nog en daadwerkelijke uitkering kan nog wel maanden / meer dan een jaar duren. Echter, bij de daadwerkelijke uitkering worden mijn 2 zussen en ik allemaal plots miljonair. Vind het raar om zo zwart-op-wit op te schrijven, want ik woon nu net als mijn vrienden in een huur-appartement, werk 40 uur per week, en ben "rijk" door heel veel andere dingen dan geld (liefdevolle vriendengroep, veel belangstellingen, ambities in mijn werk), etc. Ik ben 26 en dus nog met andere dingen bezig dan "een grote boerderij kopen met een moestuin en rentenieren".

Daarom juist dit topic! Ik vraag me af of anderen hier dit hebben meegemaakt? Erfenis of misschien via loterij? Wat hebben jullie met zo'n enorm grote som geld gedaan? Uiteraard ga ik het door een professional laten beheren, maar dan nog kan ik er zelf mijn leven mee veraangenamen natuurlijk. Waar zijn jullie tegenaan gelopen?

Ik wil mijn leven niet radicaal veranderen. Ik vind nog steeds dezelfde mensen, waarden en dingen belangrijk, maar het prikkelt me wel er dingen mee te gaan doen. Ook misschien wel in leuke plannen met vrienden die we altijd al hadden. Maar is dat wel verstandig? Kan dat relaties niet ten slechte veranderen?

Of zijn er misschien mensen die plotsklaps miljonairvrienden hadden, en hoe vonden jullie dat? Overigens weet mijn vriendenkring deels wel dat ik ga erven omdat ze situatie van mijn moeder kenden, maar niet hoe veel, en dat ga ik ook niet vertellen.

Kortom: omdat ik het zo onwerkelijk vind, maar het wel veel door mijn hoofd speelt, ben ik benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben!
Ik heb inderdaad een opleiding gevolgd op een heel ander gebied dan de richting van mijn moeder.

Met de ondernemingen waar ik aan zat te denken met vrienden gaat het om relatief kleine ondernemingen, om het even algemeen te zeggen: een winkel opstarten of een boek uitgeven, van die dingen waar we inderdaad wel eens half-serieus / half-dromerig over fantaseerden. Dit gebeurde niet echt, mede omdat het een financieel risico is en we er ook geen tijd voor hebben gezien ons huidige werk.

Vroeg / vraag me dus oprecht af of dat goed idee zou zijn om dat het geld dat ter beschikking komt nu wel te gaan doen. Maar door dit topic neig ik toch te denken dat het niet echt verstandig is, ook al zou het om relatief kleine bedragen gaan.
quote:spectral schreef op 10 december 2011 @ 16:33:

Ik snap heel goed het verschil... maar als je echt succesvol bent dan heb je ook veel adviseurs om je heen. En die adviseren allemaal min of meer hetzelfde in dit soort gevallen.... je bent als ondernemer of welgestelde gewoon dom als je daar niets mee doet. Dus ik kan mij TO's verhaal bijzonder slecht voorstellen, zeker in dit verhaal van een zieke moeder.

En wat heeft jouw kunststudie hier mee te maken?? Even etaleren dat je creatief bent?

Succesvolle ondernemers zijn ook vaak verdomd eigenwijs.

De gebaande, verstandige paden volgen is meer iets voor de onderknuppels.

Aah, heerlijk, ook even lekker ongenuanceerd posten!
Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk... Daarom had ze ook een vermogensbeheerder die ze vertrouwde hè heeel onorthodox! Ze nam jullie eigenlijk gewoon niet serieus als je het zo wil bekijken.

Je begint steeds dommer te kletsen.

Wie heeft eigenlijk de beslissing genomen om de ondernemingen te verkopen? Jullie? Moeder?
Ik vind het ook een raar en ongeloofwaardig verhaal.

Bij iedereen die ik ken zijn er afspraken, en die beginnen al als je een vaste relatie krijgt. Mijn erfrecht zou al vervallen als ik zou trouwen in gemeenschap van goederen. Onder het idee van: zolang je samen bent kan je samen geniet, en daarna krijgt hij niks mee wat van papa en mama afkomt.

Verder hadden wij op ons 18e met het hele gezin een gesprek bij de notaris en zijn er wat dingen duidelijk gemaakt.

Je weet dit soort dingen! Daar zorgt de gene met het geld wel voor.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
quote:Mies85 schreef op 10 december 2011 @ 18:47:

Bij iedereen die ik ken zijn er afspraken, en die beginnen al als je een vaste relatie krijgt. Mijn erfrecht zou al vervallen als ik zou trouwen in gemeenschap van goederen..Bij ons is de de koude kant gewoon uitgesloten, dat kun je in je testament vastleggen.
quote:hashi schreef op 10 december 2011 @ 18:02:

Ik heb inderdaad een opleiding gevolgd op een heel ander gebied dan de richting van mijn moeder.

Met de ondernemingen waar ik aan zat te denken met vrienden gaat het om relatief kleine ondernemingen, om het even algemeen te zeggen: een winkel opstarten of een boek uitgeven, van die dingen waar we inderdaad wel eens half-serieus / half-dromerig over fantaseerden. Dit gebeurde niet echt, mede omdat het een financieel risico is en we er ook geen tijd voor hebben gezien ons huidige werk.

Vroeg / vraag me dus oprecht af of dat goed idee zou zijn om dat het geld dat ter beschikking komt nu wel te gaan doen. Maar door dit topic neig ik toch te denken dat het niet echt verstandig is, ook al zou het om relatief kleine bedragen gaan.

Dat zijn nou juist de leuke dingen, die doe je niet wanneer je er van zou moeten leven. Nu kan dat wel.

Houd wel rekening met de crisis, alles kan volgende maand anders zijn.
Zie je zamm, jullie weten dat soort dingen
Spectral, schei aub uit, ik heb dit topic niet geopend om een college erfrecht- in het algemeen en notarieel recht in het bijzonder te geven. Kan ik de reacties in dit topic ook beneficiar aanvaarden? In de zin van:

- In geval van constructieve, nieuwsgierige meedenkers die mij wat opleveren: graag

- In geval van azijnpissers die uit lijken te zijn op snel oordelen en hun (ongelijke) gelijk halen: neen, dank u

Zamm, bedoel je daarmee te zeggen dat je denkt dat het opstarten van iets kleins (met vrienden), waarbij je bijvoorbeeld een paar duizend euro risico zou moeten investeren / risico zou lopen (en dat ik dan diegene ben), wel zou kunnen - zonder dat dat vervelend uitpakt voor de vriendschap? Zelf zie ik er niet zoveel kwaad in, juist inderdaad leuk en spannend, maar mede door dit topic ben ik er nog niet helemaal uit.

Ben ook nog wel benieuwd wat @shemhekje daarover te vertellen heeft, die zei gisteravond slechte ervaring te hebben?
Dus nu gaat het van "hoe moet ik met mijn vrienden omgaan" naar "hoe kan ik het beste investeren zonder vriendschappen te verliezen"? Naïef klink je....

Het wordt steeds gekker... zoals iemand al eerder zei, je laat je fantasie lekker de vrije loop hè.

Kun je dit soort dingen niet beter bespreken met je vermogensbeheerder?

Maar wie heeft nu besloten om de ondernemingen te verkopen?? Jullie? Zijn jullie daar dan niet enorm druk mee?
quote:hashi schreef op 08 december 2011 @ 21:57:

Helaas is mijn moeder iets meer dan een half jaar geleden na een ernstige ziekte overleden - dat, terwijl ze nog helemaal niet misbaar is voor mij. Zou daar topics mee kunnen vullen, maar daar gaat dit topic nu niet over:

Wat dan wel? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder komt uit een vrij gegoede familie. Daarnaast was ze een succesvol ondernemer met divers onroerend goed. Haar nalatenschap is dientengevolge enorm groot. De afwikkeling loopt nog en daadwerkelijke uitkering kan nog wel maanden / meer dan een jaar duren. Echter, bij de daadwerkelijke uitkering worden mijn 2 zussen en ik allemaal plots miljonair. Vind het raar om zo zwart-op-wit op te schrijven, want ik woon nu net als mijn vrienden in een huur-appartement, werk 40 uur per week, en ben "rijk" door heel veel andere dingen dan geld (liefdevolle vriendengroep, veel belangstellingen, ambities in mijn werk), etc. Ik ben 26 en dus nog met andere dingen bezig dan "een grote boerderij kopen met een moestuin en rentenieren".

Daarom juist dit topic! Ik vraag me af of anderen hier dit hebben meegemaakt? Erfenis of misschien via loterij? Wat hebben jullie met zo'n enorm grote som geld gedaan? Uiteraard ga ik het door een professional laten beheren, maar dan nog kan ik er zelf mijn leven mee veraangenamen natuurlijk. Waar zijn jullie tegenaan gelopen?

Ik wil mijn leven niet radicaal veranderen. Ik vind nog steeds dezelfde mensen, waarden en dingen belangrijk, maar het prikkelt me wel er dingen mee te gaan doen. Ook misschien wel in leuke plannen met vrienden die we altijd al hadden. Maar is dat wel verstandig? Kan dat relaties niet ten slechte veranderen?

Of zijn er misschien mensen die plotsklaps miljonairvrienden hadden, en hoe vonden jullie dat? Overigens weet mijn vriendenkring deels wel dat ik ga erven omdat ze situatie van mijn moeder kenden, maar niet hoe veel, en dat ga ik ook niet vertellen.

Kortom: omdat ik het zo onwerkelijk vind, maar het wel veel door mijn hoofd speelt, ben ik benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben!
quote:zammm schreef op 10 december 2011 @ 14:32:

[...]

Dit hoeft echt helemaal niet.

Mijn vader heeft mij dit bijvoorbeeld inderdaad aangeboden, maar ik wil niet "afhankelijk" van hem zijn.

Dan kom je vast niet uit een oud-geld familie.

Los daarvan... hoe geloofwaardig is het dat haar moeder een ziekbed heeft gehad maar niet met haar en haar zussen heeft gesproken over de grote nalatenschap. Je weet als ouder zelf ook wel dat je je kind met iets opzadelt. Daarnaast zegt ze dat er een executeur-testamentair benoemd is... dan is het nog maar afwachten of er gelijk geld op je rekening gestort wordt...
quote:hashi schreef op 10 december 2011 @ 19:47:

Zamm, bedoel je daarmee te zeggen dat je denkt dat het opstarten van iets kleins (met vrienden), waarbij je bijvoorbeeld een paar duizend euro risico zou moeten investeren / risico zou lopen (en dat ik dan diegene ben), wel zou kunnen - zonder dat dat vervelend uitpakt voor de vriendschap? Zelf zie ik er niet zoveel kwaad in, juist inderdaad leuk en spannend, maar mede door dit topic ben ik er nog niet helemaal uit.

Ben ook nog wel benieuwd wat @shemhekje daarover te vertellen heeft, die zei gisteravond slechte ervaring te hebben?Wat is jouw relatie met de excecuteur-testamentair? Meestal is dat een vriend van de familie met verstand van zaken/of een familielid met verstand van zaken... heb je geen adviesgesprekken met hem/haar?

Bij iedereen die ik ken zijn er afspraken, en die beginnen al als je een vaste relatie krijgt. Mijn erfrecht zou al vervallen als ik zou trouwen in gemeenschap van goederen. Onder het idee van: zolang je samen bent kan je samen geniet, en daarna krijgt hij niks mee wat van papa en mama afkomt.

Verder hadden wij op ons 18e met het hele gezin een gesprek bij de notaris en zijn er wat dingen duidelijk gemaakt.

Je weet dit soort dingen! Daar zorgt de gene met het geld wel voor.Idd
In het geval dat moeders er echt niet met de kinderen over heeft gesproken heeft zij ze hoogstwaarschijnlijk ook niet serieus genomen.... in dat geval zou een familiefonds veel aannemelijker zijn. Krijge TO en zussen gewoon een toelage...
Doet dat er wat toe, of het oud of nieuw geld is, Iwannlive. Bij ons ligt het btw nog weer wat anders, omdat de familie van mijn vader uit een ander land komt.

Zij kwamen berooid aan in NL door oorlog in hun land. Hier is alles weer opnieuw opgebouwd.
quote:zammm schreef op 10 december 2011 @ 20:42:

Doet dat er wat toe, of het oud of nieuw geld is, Iwannlive.Ja.
quote:hashi schreef op 10 december 2011 @ 19:47:

Zamm, bedoel je daarmee te zeggen dat je denkt dat het opstarten van iets kleins (met vrienden), waarbij je bijvoorbeeld een paar duizend euro risico zou moeten investeren / risico zou lopen (en dat ik dan diegene ben), wel zou kunnen - zonder dat dat vervelend uitpakt voor de vriendschap? Zelf zie ik er niet zoveel kwaad in, juist inderdaad leuk en spannend

Ik zou dit zelf niet (meer) doen, omdat de vriendschap op het spel staat. Wat iemand al eerder zei: met vrienden moet je wandelen, niet handelen.

En als er 1 persoon veel geld in steekt en de andere niet krijg je toch altijd een keer scheve verhoudingen.

Maar goed, veel mensen worden dus door schade en schande wijs.
Jezus mina, wat een gezuig hier. Waarom zou TO hier de troll gaan uithangen met een saai geld-verhaal? Serieus Iwannalive, wat is jouw probleem nu precies?

En on topic: eens met Zammm, geld heeft meer invloed dan je denkt Hashi. Het kan echt verhoudingen op z'n kop zetten. Wandelen, niet handelen etc.
@hashi

Stel dat je investeert en het gaat niet goed. Wellicht denk je dat het ergste wat er kan gebeuren is dat jij je geld dan kwijt bent? En durf je het wel aan omdat jij weet dat je daar niet wakker van zal liggen en het niet tussen je vriendschap zal laten komen?

Maar wat nu als het niet goed gaat en je zakenpartner meer geld vraagt om de boel te redden? En jij weigert om dat te geven? Dan ben je al snel degene die zo'n bedrijf om zeep heeft geholpen, want je had het kunnen redden en deed het niet.

Ik wil hiermee maar aangeven dat de bal niet alleen bij jou ligt. En dit is slechts 1 voorbeeldje wat ik nu zo even snel uit mijn mouw schud. Er kunnen ook misverstanden ontstaan over de koers die het bedrijf uitzet, over beider inzet in de zaak, enz. Kortom, gewoon echt niet doen, hoe leuk dat ook lijkt.
Eens met Hekje. TO, je hebt geen ruk aan dit topic. Met 'dank' aan Iwannalive en Spectral.
Trouwens TO, ik zou, denk ik, ook contact opnemen met een accountant voor wat betreft de te betalen belastingen.

Je weet dit soort dingen! Daar zorgt de gene met het geld wel voor.Wat een onzin. Dat jij nou toevallig op je 18e bij de notaris terecht bent gekomen, wil niet zeggen dat iederen miljonair dat doet. Het geld is in de eerste plaats nog altijd een zaak van degene met het geld zelf. Dat het naar de kinderen gaat, is nou niet ineens een morele verplichting ofzo.
Geweldige tip evelyn!!! Een accountant... Dat had ze vast nooit zelf bedacht!

En wat Mies zegt is zeker geen onzin, exact mijn ervaring.
quote:hekje schreef op 11 december 2011 @ 01:16:

Jezus mina, wat een gezuig hier. Waarom zou TO hier de troll gaan uithangen met een saai geld-verhaal? Serieus Iwannalive, wat is jouw probleem nu precies?

En on topic: eens met Zammm, geld heeft meer invloed dan je denkt Hashi. Het kan echt verhoudingen op z'n kop zetten. Wandelen, niet handelen etc.

Mee eens!

Zo zie je maar, zelfs op een anoniem forum gunnen ze je het niet als je veel geld hebt/krijgt
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven