Geld & Recht alle pijlers

Plotsklaps rijk

08-12-2011 21:57 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn moeder iets meer dan een half jaar geleden na een ernstige ziekte overleden - dat, terwijl ze nog helemaal niet misbaar is voor mij. Zou daar topics mee kunnen vullen, maar daar gaat dit topic nu niet over:

Wat dan wel? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder komt uit een vrij gegoede familie. Daarnaast was ze een succesvol ondernemer met divers onroerend goed. Haar nalatenschap is dientengevolge enorm groot. De afwikkeling loopt nog en daadwerkelijke uitkering kan nog wel maanden / meer dan een jaar duren. Echter, bij de daadwerkelijke uitkering worden mijn 2 zussen en ik allemaal plots miljonair. Vind het raar om zo zwart-op-wit op te schrijven, want ik woon nu net als mijn vrienden in een huur-appartement, werk 40 uur per week, en ben "rijk" door heel veel andere dingen dan geld (liefdevolle vriendengroep, veel belangstellingen, ambities in mijn werk), etc. Ik ben 26 en dus nog met andere dingen bezig dan "een grote boerderij kopen met een moestuin en rentenieren".

Daarom juist dit topic! Ik vraag me af of anderen hier dit hebben meegemaakt? Erfenis of misschien via loterij? Wat hebben jullie met zo'n enorm grote som geld gedaan? Uiteraard ga ik het door een professional laten beheren, maar dan nog kan ik er zelf mijn leven mee veraangenamen natuurlijk. Waar zijn jullie tegenaan gelopen?

Ik wil mijn leven niet radicaal veranderen. Ik vind nog steeds dezelfde mensen, waarden en dingen belangrijk, maar het prikkelt me wel er dingen mee te gaan doen. Ook misschien wel in leuke plannen met vrienden die we altijd al hadden. Maar is dat wel verstandig? Kan dat relaties niet ten slechte veranderen?

Of zijn er misschien mensen die plotsklaps miljonairvrienden hadden, en hoe vonden jullie dat? Overigens weet mijn vriendenkring deels wel dat ik ga erven omdat ze situatie van mijn moeder kenden, maar niet hoe veel, en dat ga ik ook niet vertellen.

Kortom: omdat ik het zo onwerkelijk vind, maar het wel veel door mijn hoofd speelt, ben ik benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben!
quote:spectral schreef op 09 december 2011 @ 16:21:

[...]

Ja duh... alles kan gekocht of verkocht worden. Maar heel logisch is het allemaal niet hè...Waarom zou het niet logisch zijn? Juist wel, als kinderen ondernemingen niet voortzetten.
In dit hele verhaal is het nogal onwaarschijnlijk....
Bericht verwijderd door ikke gezien sommige harde reacties en onzin op de pagina's
margot73 wijzigde dit bericht op 10-12-2011 18:48
Reden: privacy
% gewijzigd
quote:nokiafan schreef op 08 december 2011 @ 22:19:

Ik wou dat ik jou was.

*jaloers*Als je veel om je ouder(s) geeft en je erft het geld door hun overlijden?
quote:Artpiraat schreef op 09 december 2011 @ 18:19:

[...]

Als je veel om je ouder(s) geeft en je erft het geld door hun overlijden?Ik snap de negatieve reacties wel, op de post van nokiafan. Maar aan de andere kant, ooit zal iedereen zijn/haar ouders een keer verliezen. Dat geld boeit dan natuurlijk helemaal niet op zo'n moment, maar x miljoen mogen erven is dan altijd prettiger dan 0 miljoen. Erven doe je toch wel een keer, hoe dan ook.
Persoonlijk heb ik meer met een bank en adviseur die ik vertrouw, waarvan ik de service goed vind etc., dan dat nu echt shop voor 0,1% meer rente. Nu is mijn spaargeld ook een stuk lager hoor Maar ik denk dat een goede relatie ook wat waard is.

En 'tegen elkaar uit spelen'... het lijkt me logisch dat je, als je veel geld hebt, niet alles bij één bank onder brengt. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het onderste uit de kan willen halen. Die kom je altijd wel ergens tegen :-).

Ik zou niet willen zeggen dat ik TO benijd! Haar moeder is overleden.... dat is niet minder erg omdat er meer geld in het spel is.

De vraag die... (Sorry naam vergeten) stelde vond ik een heel goede, kijk niet alleen naar 'waar en hoe parkeer ik mijn geld' maar ook naar 'wat zijn nu echt mijn wensen, ambities, wat wíl ik?'
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Heb nu al heel veel aan de reacties op dit topic gehad. Had allemaal losse ideeen en flodders in mijn hoofd van hoe ik er wel / niet mee om wil gaan, maar nu is het me een stuk meer helder hoe ik het wil. Het is inderdaad op een rare manier ook wel een beetje een last, maar ik hoop er vooral van te gaan genieten... Ik ga niet aan vrienden lenen, maar ik zou wel aan Spectral graag een boekje: "Hoe overleef ik mijn....... achterdocht?" willen schenken
Maar antwoorden op die achterdochtige vragen hebben we nog niet gehad hè

Dus waar zijn de ondernemingen? En waarom zijn jullie niet eerder betrokken bij het vermogen, wat heel gebruikelijk is (sterker nog, essentieel als je je kinderen serieus neemt en je ze wat wil bijbrengen) in gegoede families?

Succes verder!
@spectral

Ik vind je posts behoorlijk respectloos, TO schrijft dat ze net haar moeder verloren is en dat ze veel heeft om over na te denken, en jij blijft maar doorzagen omdat je haar niet gelooft. TO is jou geen enkele verantwoording verschuldigd.

En je insinuaties en veronderstellingen kloppen ook van geen kanten. Er zijn zat ouders die hun kinderen de vrijheid laten om hun eigen weg te kiezen. De moeder is wellicht onverwacht ziek geworden en/of gestorven op jonge leeftijd, of wellicht heeft ze bewust de kennis en kunde bij adviseurs gelaten omdat ze dacht dat haar dochters daarmee beter af waren.
Onzin... goede ondernemers denken daar zeker wel over na en kinderen uit welgestelde families worden heel anders opgevoed! Niet dat ze altijd veel geld ter beschikking hebben, maar ze zijn zich er altijd wel van bewust.
.
En zo ben ik opgegroeid in een redelijk welgesteld deel van het land (vooral oud geld, maar ook wel wat nieuw geld), waar de trend juist was dat kinderen eerst buiten de familie de vleugels uit moesten slaan. Eerst studeren en een poos op eigen benen staan, en pas daarna kan er gepraat worden over andere zaken.
Misschien mosterd, maar begin met een goede accountant, en ga van daaruit naar een goede bank. Daar kunnen later eventueel nog notarissen, advocaten etc. bijkomen, maar die worden dan weer aangedragen door de accountant. Hij zorgt ervoor dat die betrouwbaar zijn. Kijk in eerste instantie nite naar kosten, maar naar reputatie, degelijk en betrouwbaar.
Met niemand over praten en lekker van genieten. Op de bank zetten en van de rente leven. Pas op met mensen die ineens bevriend met je willen worden. Hier hetzelfde, wij zitten ook goed in de slappe was, kunnen ook van de rente leven. Maar heb wel een baan voor 23 uur per week. Wij zijn absoluut niet materealistisch ingesteld en houden niet van verre reizen, leven gewoon normaal, letten op aanbiedingen etc. Kunnen allebei een exclusieve auto rijden, maar ik rijd gewoon een Kia Rio en vriendje een Volvo van 8 jaar oud. Maar het geeft gewoon een goed gevoel dat je iets kunt kopen als je het nodig hebt.

Al met al is het natuurlijk vreselijk dat het slecht gaat met je moeder; ik zou haar ook voor geen prijs willen missen. Heel veel sterkte in ieder geval.
@sito

TO d'r moeder is overleden.
quote:nummerzoveel schreef op 09 december 2011 @ 23:56:

En zo ben ik opgegroeid in een redelijk welgesteld deel van het land (vooral oud geld, maar ook wel wat nieuw geld), waar de trend juist was dat kinderen eerst buiten de familie de vleugels uit moesten slaan. Eerst studeren en een poos op eigen benen staan, en pas daarna kan er gepraat worden over andere zaken.

idem, zoiets blijft vaakt gescheiden.

en als iemand plotsklaps overlijdt kan het best zo zijn dat men geen aandacht heeft gehad voor de toekomst.

wat mij opvalt is dat rijke/succesvolle mensen denken onsterfelijk te zijn en zaken waar eventuele dood een rol in speelt ver voor zich uit schuiven.
@vlavlips

Die onsterfelijkheidsgedachte is niet voorbehouden aan rijke en succesvolle mensen, hoor!
Alleen geld maakt niet gelukkig maar het geeft je wel vrijheid en daar moet je juist van genieten, je hoeft inderdaad niet gek te doen of te veranderen. Het is juist heerlijk dat je geen zorgen hebt aan het eind vd maand. En als je iets wilt kopen of doen mooi toch? Ga mooie reizen maken, shoppen, kortom genieten en maak je niet zo druk wat anderen zeggen of vinden. Je doet het uiteindelijk toch nooit goed en iedereen heeft zijn of haar oordeel klaar. En hashi, ik weet niet of we over 1 miljoen of 5 miljoen praten maar laat ik het zo zeggen als je geen betaalde baan nodig hebt dan kan je altijd nog overwegen om vrijwilligers werk te doen..maar ik vraag mij nog wel af of het geld in stenen/bedrijven zit of dat het cash op de bank staat. Dat is wel een verschil en wie zet de bedrijven voort? Je kan wel leuk aandeelhouder zijn maar dan ben je ook afhankelijk van het dividend wordt wordt uitgekeerd.. Dus tja
Want wat je vaak ziet bij oud geld, ze hebben prachtige huizen, landgoederen ect. Maar geen liggende gelden waardoor bijvoorbeeld onderhoud achterblijft en in een hobbezak rondlopen.. Bij de nouveau riche zie je vaak heel ander gedrag en is het meer spenderen..kijk maar naar de miljonairs fair.. Zien en gezien worden.
quote:cheerlesscard schreef op 08 december 2011 @ 22:21:

Gecondoleerd.

Bereid je voor om erachter te komen wie jouw echte vrienden zijn. Zodra er geld in het spel is veranderen een hoop mensen..Er bestaan inderdaad een hoop mannelijke golddiggers.
quote:nummerzoveel schreef op 10 december 2011 @ 09:17:

@vlavlips

Die onsterfelijkheidsgedachte is niet voorbehouden aan rijke en succesvolle mensen, hoor!

nee maar ik denk dat die mensen het wel weten maar er gewoon niet aan willen denken.

heb dat bij mijn moeder gezien en bij meer succesvolle/rijke mensen.

het enige wat ze niet kunnen overwinnen in het leven, de dood.
quote:zammm schreef op 10 december 2011 @ 09:30:

[...]

Er bestaan inderdaad een hoop mannelijke golddiggers. de emancipatie werkt dus ook de andere kant op :+
@vlaflips

Ja, maar dat zie je ook veel bij mensen zonder geld. Ik ken er verschillende die denken het eeuwig leven te hebben en die niet willen praten over wat er na hun dood moet gebeuren.
Mikiroos... je kijkt teveel tv
Vanuit ervaringen dichtbij de volgende tips:

HOUD HET VOOR JEZELF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

In mijn omgeving heb ik hetzelfde gezien: jonge meiden worden rijk, zijn nog lekker naif en denken dat hun vrienden het hun gunnen. In het begin wel natuurlijk, maar de zogenaamde vrienden kennen de impact nog niet van wat jij straks WEL kunt doen en zij NIET!

Jij hebt straks geld en jouw zgn vrienden lijken t je te gunnen, maar er komt dus een tijd dat ze jaloers worden. Over een tijd komen zij op een moment dat er voor iets geen geld is, of dat ze een vakantie moeten overslaan ivm besparen van geld, etc. Als jij dan wel gewoon je dingen kunt doen en op vakantie kunt gaan, zult je zien (mss niet gelijk de 1st keer, maar zeker daarna) dat jouw vrienden gaan roddelen, van je willen profieren, etc

Dit is mens-eigen!

Zorg dat je jouw rijkdom niet aan de grote klok gaat hangen en klaag mee, dat je niet zoveel geld hebt etc.

Dit is slechts een advies, maar heb het 2x gezien!!!

Het is namelijk mens-eigen om jaloers te zijn op het geluk/de rijkdom van een ander!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aangezien ikzelf ook niet onbemiddeld ben weet ik waar ik het over heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven