Geld & Recht alle pijlers

Plotsklaps rijk

08-12-2011 21:57 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn moeder iets meer dan een half jaar geleden na een ernstige ziekte overleden - dat, terwijl ze nog helemaal niet misbaar is voor mij. Zou daar topics mee kunnen vullen, maar daar gaat dit topic nu niet over:

Wat dan wel? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder komt uit een vrij gegoede familie. Daarnaast was ze een succesvol ondernemer met divers onroerend goed. Haar nalatenschap is dientengevolge enorm groot. De afwikkeling loopt nog en daadwerkelijke uitkering kan nog wel maanden / meer dan een jaar duren. Echter, bij de daadwerkelijke uitkering worden mijn 2 zussen en ik allemaal plots miljonair. Vind het raar om zo zwart-op-wit op te schrijven, want ik woon nu net als mijn vrienden in een huur-appartement, werk 40 uur per week, en ben "rijk" door heel veel andere dingen dan geld (liefdevolle vriendengroep, veel belangstellingen, ambities in mijn werk), etc. Ik ben 26 en dus nog met andere dingen bezig dan "een grote boerderij kopen met een moestuin en rentenieren".

Daarom juist dit topic! Ik vraag me af of anderen hier dit hebben meegemaakt? Erfenis of misschien via loterij? Wat hebben jullie met zo'n enorm grote som geld gedaan? Uiteraard ga ik het door een professional laten beheren, maar dan nog kan ik er zelf mijn leven mee veraangenamen natuurlijk. Waar zijn jullie tegenaan gelopen?

Ik wil mijn leven niet radicaal veranderen. Ik vind nog steeds dezelfde mensen, waarden en dingen belangrijk, maar het prikkelt me wel er dingen mee te gaan doen. Ook misschien wel in leuke plannen met vrienden die we altijd al hadden. Maar is dat wel verstandig? Kan dat relaties niet ten slechte veranderen?

Of zijn er misschien mensen die plotsklaps miljonairvrienden hadden, en hoe vonden jullie dat? Overigens weet mijn vriendenkring deels wel dat ik ga erven omdat ze situatie van mijn moeder kenden, maar niet hoe veel, en dat ga ik ook niet vertellen.

Kortom: omdat ik het zo onwerkelijk vind, maar het wel veel door mijn hoofd speelt, ben ik benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben!
Offtopic @Calvijn1: dacht eerst, waarom heeft Calvijn een avatar poppetje met een scream-masker aan het lijntje? maar het is een doodgewone egel dus

@nummerzoveel: aan dat scenario had ik inderdaad nog niet gedacht, wel dat ik het wel zou kunnen accepteren als ik geld kwijt was of iemand toch minder inzet zou vertonen dan gehoopt... maar niet dat ik zoiets ook om zeep zou kunnen helpen in de beleving van de ander - je hebt gelijk dat je het dan niet meer zelf in de hand hebt. Ik neem je advies ter harte.

Eigenlijk werkt het waarschijnlijk vooral andersom? Met een compagnon een zaak beginnen en dan bij toeval ontdekken dat je ook vrienden bent / wordt?
quote:hashi schreef op 11 december 2011 @ 10:23:

Eigenlijk werkt het waarschijnlijk vooral andersom? Met een compagnon een zaak beginnen en dan bij toeval ontdekken dat je ook vrienden bent / wordt?Dat werkt ook niet. Ik heb dat gehad, en toen hebben we na een tijdje de zakelijke banden verbroken, omdat de zakelijke en vriendschaeppelijke belangen toch te veel door elkeer heen begonnen te lopen.
quote:hashi schreef op 09 december 2011 @ 01:07:

Ik zou het ook zeker mijn beste vrienden vertellen, juist zodat we normaal met elkaar om kunnen blijven gaan. Luisteren naar je intuitie en open zijn (kwetsbaar en open zijn niet noodzakelijk hetzelfde).

[...]

En hier kan ik me dus óók heel erg in vinden. Ben bang dat het niet vertellen terwijl zij het ook wel op hun klompen aanvoelen ook verwijdering ofzo kan geven.

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Sterkte met missen van je moeder.

WTF, wat een slechte adviezen hier zeg!

Je gaat het toch niet aan je vrienden vertellen? Je hoeft je vrienden echt niet te verantwoorden en buiten dat, voor de erfenis heb je toch ook niet aan je vrienden gemeld hoe jou financiele situatie eruit zag? Echte vrienden maakt dat niets uit..........

Buiten dat is het ook om jezelf te beschermen! Daar al aangedacht?

Je kan er met degene over praten die je geld beheert dat je hier mee zit.

Wat ik in de hele topic vind ontbreken is dat je een groot voorbeeld hebt: je moeder en hoe die hiermee omging.

Het ligt er maar net aan hoe grote issue maak jij er zelf van? Tuurlijk is het een schok op het begin, maar als jij gewoon doorblijft leven zoals je deed (daar werd/was je toch gelukkig van?) met misschien iets minder werken, een jaartje ertussen uit; you name it.

Dat hoef je dan toch niet uit te gaan leggen?

Er zullen altijd vrienden afvallen en ook weer bijkomen dit hoeft niet door jou erfenis te komen. Indien jij er een big issue van maakt zal je misschien eerder denken dat het wel daardoor komt.

Persoonlijk zou ik niets vertellen en als ernaar wordt gevraagd melden dat je er niet over wilt praten. Vaak is de gunfactor nergens meer te vinden. Je zult je verbazen hoe (ongeremd) mensen soms kunnen zijn, vragen om een geldlening om die vervolgens nooit meer terug te betalen en als je weigert boos worden; je hebt toch zat?!?!?

Ik zou niet te radicale beslissen nemen in het begin, maar uit je geposte berichten blijkt dat je dat ook niet hebt gedaan.

Hou je hoofd koel, en enjoy life!
@spectral

Waar het mis gaat, is dat jij denkt dat jouw ervaring de enige ervaring is.
quote:hashi schreef op 11 december 2011 @ 10:23:

Offtopic @Calvijn1: dacht eerst, waarom heeft Calvijn een avatar poppetje met een scream-masker aan het lijntje? maar het is een doodgewone egel dus

@nummerzoveel: aan dat scenario had ik inderdaad nog niet gedacht, wel dat ik het wel zou kunnen accepteren als ik geld kwijt was of iemand toch minder inzet zou vertonen dan gehoopt... maar niet dat ik zoiets ook om zeep zou kunnen helpen in de beleving van de ander - je hebt gelijk dat je het dan niet meer zelf in de hand hebt. Ik neem je advies ter harte.

Eigenlijk werkt het waarschijnlijk vooral andersom? Met een compagnon een zaak beginnen en dan bij toeval ontdekken dat je ook vrienden bent / wordt?

Haha, scream aan een touwtje ;)

Maar ontopic: als je echt zaken wil gaan doen/plannen wil uitwerken met vrienden, zou ik dat allereerst op basis van gelijkwaardigheid doen, los van die erfenis. Open anders een nieuw topic dat ook los van je erfenis staat. Vraag naar ervaringen, constructies (ook financieel, stel jij brengt meer geld in en de ander meer creatieve input, hoe regel je dat dan etc.), tips etc.
Hekje, creatieve input is niet vast te leggen.
Ah, oke, heb er echt de ballen verstand van dus ;) Vandaar suggestie ander topic te openen omdat TO blijkbaar iets wil ondernemen met vrienden. Zullen toch (hopelijk) ook wel goede ervaringen & mogelijkheden bestaan?
Het is helemaal niet vreemd dat je als kind niet weet hoeveel geld je ouders hebben. Ben er laatst toevallig achtergekomen hoeveel mijn ouders hebben en daar schrok ik toch wel van.

Mijn moeder heeft vroeger een hele 'arme' tijd gehad als bijstandsmoeder, gelukkig is dat nu wel veranderd, maar zij is erg zuinig. Zij zal haar kinderen ook nooit geld geven of ons helpen met geld bij bijvoorbeeld baanverlies.

Geld is heel belangrijk voor haar als in; zoveel mogelijk vergaren en niets uitgeven. (Leuk voor de belastingdienst.)

Wat ik wel weet is dat mijn ouders toch wel regelmatig de vraag krijgen om geld uit te lenen (Komt door het huis, groot, dus wordt er snel gedacht dat er wel iets te halen valt.). Mijn vader heeft dit wel eens gedaan (behoorlijk bedrag ook), wel met contract, maar zelfs met contract was het erg moeilijk om het geleende geld weer terug te krijgen. En dit waren vrienden! Daarna dus niet meer.....

Kortom: Nee, niets lenen aan je vrienden en het is heel goed mogelijk om als kind helemaal niet op de hoogte te zijn van het vermogen van je ouders + er zijn heus wel rijke ouders die inderdaad vinden dat de kinderen zichzelf moeten redden.
Mijn situatie is een beetje hetzelfde als bij jou, alleen is het bij mij ruim 3 jaar geleden en gaat het niet om zoveel geld, maar wel de onderneming en het og (genoeg dus).

Dat ouders de kinderen van alles op de hoogte stellen is mijn inziens ook echt niet vanzelfsprekend. Mijn vader overleed plotseling, en had ondanks al jaren het plan om alles op papier te zetten voor als het "mis zou gaan", dat nooit gedaan. Daar stonden we dan. Ruim 3 jaar later hebben we met behulp van zijn accountant en fiscaal juristen de boel op orde. Het is nog steeds hard werken, naast onze banen hebben wij er wel voor gekozen alles in stand te laten, maar het is ook het gevoel dat wat pap heeft opgebouwd en achtergelaten, te laten bloeien (bloed zweet en tranen maar het komt goed).

Ook ik begin nu, nadat ik net door bedrijfseconomische redenen ben ontslagen, voor mezelf. En dat kan, want kan mezelf bedruipen in de tijd dat het bedrijf nog niet 100% loopt. Ik voel het als nu of nooit, en ja, dan is dat buffertje achter de hand een fijn idee.

Anyhow, als je Es' behoefte hebt om te sparren, dan wil ik je best helpen. Been there tenslotte.
quote:evelynsalt schreef op 11 december 2011 @ 08:54:

Eens met Hekje. TO, je hebt geen ruk aan dit topic. Met 'dank' aan Iwannalive en Spectral.Nou nou nu overdrijf je wel... ik gaf haar ook tips. Het is niet zomaar dat ik haar verhaal onecht vindt. Maar goed, heb jij dan geen ijzersterke tips voor TO Evelynsalt...
quote:spectral schreef op 11 december 2011 @ 09:03:

Geweldige tip evelyn!!! Een accountant... Dat had ze vast nooit zelf bedacht!

En wat Mies zegt is zeker geen onzin, exact mijn ervaring.JOUW ervaring ja.....je zegt het zelf al.
quote:Iwannalive schreef op 11 december 2011 @ 18:49:

[...]

Nou nou nu overdrijf je wel... ik gaf haar ook tips. Het is niet zomaar dat ik haar verhaal onecht vindt. Maar goed, heb jij dan geen ijzersterke tips voor TO Evelynsalt...Tja, ik heb accountant geroepen, maar dat is bij Spectral blijkbaar niet goed gevallen. En - misschien overdrijf ik nu wel - een therapeut om TO te begeleiden bij haar nieuw verworven status als miljonair. Hoe om te gaan met bepaalde situaties, hoe te reageren enz.
Enfin TO for what it's worth.... is het niet voor jou omdat je een dikke duim hebt, wellicht voor een andere forumster die wel oprecht met dit soort vragen rondloopt.

http://www.mamacash.nl/page.php?id=2499

Werkgroep De Erfdochters:

Bij elke discussiebijeenkomst staat één onderwerp centraal, zoals:

* Heeft je erfenis je houding ten opzichte van geld veranderd?

* Geld uitlenen en/of geven aan vrienden en familie: hoe voorkom je dat geld een complicerende factor wordt in een relatie?

* Hoe slaag je erin een gezonde relatie te onderhouden met een partner die minder geld heeft?

* Ben je tevreden met de manier waarop je geld wordt beheerd?

* In welke mate beïnvloedt geld jouw ideeën over werk?

* Hoe voed je je kinderen op, zodat zij zich bewust zijn van de waarde van geld en van het belang er zorgvuldig mee om te gaan?

* Maatschappelijk verantwoord beleggen: wat zijn de mogelijkheden om je geld te beleggen op een manier die overeenkomt met je overtuigingen en ideeën?

* Doneren/lenen: wat kun en wil je met je geld doen om bepaalde maatschappelijke/filantropische doelen te bereiken?

Er zijn op dit moment elf Erfdochters discussiegroepen actief. Sommige oudere discussiegroepen zijn inmiddels gestopt, andere groepen komen nog steeds bijeen om steun, netwerkmogelijkheden, informatie-uitwisseling en vriendschap te bieden aan vrouwen met geërfd geld.

Voor meer informatie of deelname aan de Erfdochters kun je contact opnemen met Yolanda Jansen, Mama Cash, via 020- 515 87 00 of per e-mail: y.jansen@mamacash.nl.
quote:evelynsalt schreef op 11 december 2011 @ 18:57:

[...]

Tja, ik heb accountant geroepen, maar dat is bij Spectral blijkbaar niet goed gevallen. En - misschien overdrijf ik nu wel - een therapeut om TO te begeleiden bij haar nieuw verworven status als miljonair. Hoe om te gaan met bepaalde situaties, hoe te reageren enz.Met het geld komen ook de verplichtingen. Het is niet alsof ze een loterij gewonnen heeft, dat is heel anders. Als het waar is erft ze geld maar ook verplichtingen die haar moeder als ondernemer is aangegaan. Als het echt om grote bedragen gaat zijn er al accountants en adviseurs bij betrokken... (ook vanuit de oud-geld familie). Je kan het familiekapitaal vaak niet zomaar bij overlijden weer volledig doorgeven. Er zitten vaak restricties aan om het op de juiste manier binnen de familie te houden. Volgens mij kan ze zo met haar zussen al die adviseurs van haar moeder langsgaan of die van de familie, en gesprekken hebben met haar executeur-testamentair, maar daar hoor je TO niet over... dat geeft toch veel concretere adviezen... of is dat toch ook niet echt wat ze zoekt...
Kijk Iwannalive, daar heeft TO echt wat aan en het is inderdaad verder niet aan ons om te oordelen of het nou wel of niet waar is.
Na het lezen van dit topic kwamen er wat dingen in mij op.

Als ik een vriendin van jou zou zijn dan denk ik dat ik best snel zou door hebben dat jij dit was. N.a.v alle informatie die je hier geeft.

Dus, ben je niet bang voor herkenning?

Het tweede, maar misschien ga ik dan nu meer richting alu-hoedje, via je ip-adres kan een beetje hacker achterhalen wie je bent. Er valt binnenkort best wat te halen bij jou en ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel mensen dat interessant vinden of er belangen bij willen hebben. Laat staan criminelen.

Ten derde. Als je hebt gehoord dat je zoveel geld krijgt, dan hoor je dit waarschijnlijk van iemand die ervaring heeft met dit soort zaken, en dit soort grote bedragen. Ik neem aan dat je dan advies hebt gekregen in hoeverre je nog financiële privé zaken 'openbaar' maakt, of dat je in ieder geval advies kan inwinnen bij die persoon.

Dit bij elkaar optellend denk ik dat je óf inderdaad veel geld hebt gekregen en het echt even niet weet, en erg naïef bent, of dat dit topic misschien niet helemaal waar is.

Ik zou als ik jou was zoveel mogelijk informatie over jou toekomstige financiële situatie van het internet proberen af te krijgen.
quote:evelynsalt schreef op 11 december 2011 @ 19:15:

Kijk Iwannalive, daar heeft TO echt wat aan en het is inderdaad verder niet aan ons om te oordelen of het nou wel of niet waar is.Helemaal eens, goede link Iwannalive!
Hashi, gecondoleerd met je moeder Op je 26e je moeder verliezen is veel te vroeg en ik wens je veel sterkte met het gemis nu en in de toekomst.

Over je vragen: ik heb een vriendin die door een paar goede zakelijke keuzes vrij snel vermogend is geworden. Als ze zou willen hoeft ze niet meer te werken. Ze heeft het mij verteld, omdat ze weet dat ik niet anders tegen haar aankijk. Verder vertelt ze het bewust niet tegen mensen, omdat ze merkt dat er toch op gereageerd wordt en mensen zich meningen vormen. Nu zegt ze (net als anderen hier adviseren) dat ze er een leuk bedrag aan heeft overgehouden, maar laat in het midden hoeveel.

Qua zaakjes met je vrienden: ik zou het niet doen. Het geeft toch problemen als het misgaat. Men zal het verlies dan misschien bij jou willen leggen omdat jij het "toch wel kunt missen". En daarbij: als het zakelijk echt goede ondernemingen zijn, met een goed businessplan, zou het ook via de bank kunnen.

Hoe jammer ook, geld geeft altijd gezeik.
Mamacash zou inderdaad optie kunnen zijn, dank voor de tip.

Waarom steeds die aannames dat er geen adviseurs bij betrokken zouden zijn & bij wie ik ook mijn verhaal en vragen kwijt zou kunnen? Die zijn er namelijk gewoon, maar dat zijn geen vrouwen van 26. Ik vind het ook prettig er mijn eigen gedachten over te laten gaan, iets vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Overigens is ons uiteraard geadviseerd dit alles niet aan de grote klok te hangen en het voor onszelf te houden.

Verder (nogmaals) ga ik niet allemaal details verstrekken hoe e.e.a. in elkaar zit om te "bewijzen" dat dit geen duimzuigverhaal is. Omdat ik dat niet wil, en als ik het wel zou doen krijg ik waarschijnlijk ook nog op mijn broek dat ik teveel details verstrek dus wel héél naïef ben (en het dus uit duim zuig).

Nogmaals: ik zoek geen advies wat ik met het geld moet doen en ik ga ook niet door dit topic zonder overleg allerlei verregaande beslissingen nemen. En ik ben nu al blij dat ik dit topic geopend heb, want het heeft voor mezelf - zoals eerder gezegd - al wel wat duidelijkheid gegeven.

@hekje misschien ga ik nog wel eens een topic openen over ondernemen (al dat niet met vrienden). Los van dat dit dus onverstandig lijkt, vind ik het wel interessant er meer over te weten. Maar eerst voorlopig nog even bijkomen van dit topic
@hashi

heb je gelezen wat ik schreef?
@aluminiumfolie

Ja, heb er even over nagedacht. Enerzijds misschien naïef over cyberspace, aan de andere kant hebben een aantal anderen ook hier genoemd dat ze vermogend zijn / worden, en voor hen zou hetzelfde gelden.

Alles bij elkaar genomen ben ik er niet zo bang voor: het is van vele mensen publiekelijk bekend dat ze rijk zijn - dat geld ligt dan niet in huis.

Kan een topic overigens wel volledig verwijderd worden? Het zou een optie zijn.
De buitenwereld merkt in de regel toch wel dat je wat meer te besteden hebt.

IP-adressen zeggen trouwens tegenwoordig nog maar weinig, vanwege al het mobiele internet.
Als eerste gecondoleert, Ik snap niet dat mensen hier jarloers op kunnen zijn! Ik zou m'n moeder voor geen miljoenen willen missen nu, (ben 25) daar is het nog veel te vroeg voor!

Als mijn ouders overlijden is de kans groot dat ik ook een leuk bedrag erf, alleen wij moeten heb wel met z'n vijfen delen. Maar ik zou je goed adviseren door een financieel advies bureau ofzo iets, niet door de bank want die adviseren misschien alleen in eigen belang.

In deze tijd zou ik het ook niet beleggen, een koophuis is misschien wel verstandig, eigenlijk kan je het beste met je geld grond kopen, daar kan er niks meegebeuren en word meestal meer waard. Veel geld hebben is leuk maar is ook een zorg
quote:hashi schreef op 08 december 2011 @ 21:57:

Of zijn er misschien mensen die plotsklaps miljonairvrienden hadden, en hoe vonden jullie dat? Overigens weet mijn vriendenkring deels wel dat ik ga erven omdat ze situatie van mijn moeder kenden, maar niet hoe veel, en dat ga ik ook niet vertellen!

Hashi, allereerst gecondoleerd.

Hoop dat je niet zoals mijn familie gaat worden.....

Mijn zwager en schoonzus zijn (multi)miljonair. Hebben een bedrijf waar ze goed geboerd hebben en hebben een twintigtal huizen, waaronder een enorme villa met 30 kamers aan de Middelandse zee.

Heerlijk, zou je denken, leuk vakantie adresje. Maar laat ik het zo stellen....hoe meer geld ze vergaard hebben, des te gieriger ze zijn geworden. En ik klink nu wel zuur hoe ik het zeg, want laat ik eerlijk zijn..ik had het leuk gevonden om 1x per jaar daar voor een weekje te vertoeven.

HAD, want, ik zit nu liever op een camping met mijn gezin en vrienden dan met hen in de villa. Omdat ik me niet meer op mijn gemakje voel. De rijkdom, de luxe, de sfeer. En dan vreselijk op de centen zitten.

(Terwijl ik nog nooit om een cent gevraagd heb en liever achter het raam zou zitten indien nodig, dan hen te vragen. Bij wijze van spreken dan)

Toen we jaren geleden in de villa waren begon schoonzus gelijk over dat we wat moesten bijdragen voor electra en water. Tuurlijk.(ik heb haar paar honderd euro gegeven en heb het idee dat ze dat te weinig vond, maar ze zei heel zuinig dat het prima was. Het probleem is dat, wat voor hen een paar duizend euro is, voor ons een tientje is. Ze hebben geen idee van de waarde dus.)

Ze zijn heel bang dat mensen hun zien als filantropen, willen dat niet zijn en laten dat ook merken. Met het gevolg dat ze veel geld hebben en weinig vrienden. Ik vind het een leeg leven....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven