Date-moe en onzeker

12-12-2011 13:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Forummers,

Waarschijnlijk zijn er soortgelijke topics, maar voelde toch de behoefte om er zelf één te openen.

Ik ben 29 jaar, het bekende "Waarom heb jij dan toch geen vriend?" hoor ik wekelijks. Maar op één of andere manier wil het op dategebied niet vlotten..Naast wat langdurige scharrels en een relatie van 1 jaar gebeurt er weinig.

Van de zomer een leuke scharrel gehad, wat op een beginnende relatie leek. Totdat hij een oude vriendin tegen kwam, waar hij weer gevoelens voor kreeg. Het dan toch maar weer eens proberen via internet om mijn horizon te verbreden. Zo heb ik onlangs weer een date gehad via E-matching. In het verleden wel eens een paar dates gehad via internet, maar dat liep dan uiteindelijk op niets uit. Soms van mijn kant, soms van zijn kant. Maar nu had ik op één jongen gereageerd en het voelde gelijk bijzonder, de toon in de mailtjes, de eerste date. Ik voelde me erg op mijn gemak en vond hem gelijk interessant en erg leuk. Uiteindelijk hebben we drie keer afgesproken, de laatste keer ook bij elkaar blijven slapen en had hij uitgebreid voor me gekookt. Het was zo fijn en het voelde goed. Het leek er op dat dit wel eens een heel goede kant op kon gaan.. Daarna bleef het helaas stil.. UIteindelijk bleek dat hij het heel gezellig vond, maar dat hij geen verliefde gevoelens had.. Was zo verbaasd, had mijn gevoel er dan zo naast gezeten?

Ik weet natuurlijk inmiddels dat dat het risico van het daten is, maar het kwam zo hard aan! Heb er erge buikpijn van en me vandaag zelfs ziek gemeld van mijn werk, omdat ik er even zo klaar mee ben.

Ik ben het zo zat om alleen te zijn! Ben zelfs momenteel een beetje angstig om alleen te blijven en bangig voor de toekomst. Mijn broers en veel vriendinnen zijn gesetteld en met familiegelegenheden, feestdagen ben ik het ZO zat om alleen aan te schuiven en weer alleen weg te gaan. Soms begrijp ik echt niet, waarom het steeds mis gaat. Ik durf ook niet meer op mijn gevoel te vertrouwen. Vriendinnen die daten lijken binnen de kortste keren weer een relatie te hebben en lijkt dat daten helemaal niet zo'n 'gedoe'.

Ik ben enigszins onzeker, maar rationeel weet ik dat ik best een 'goede vangst' zou moeten zijn. Ben geen model, maar zie er leuk uit, heb veel interesses, ben hoogopgeleid, heb een leuk huisje. Ik vraag mezelf eerlijk af of ik te kritisch ben, maar ook dat blijkt niet het geval. Ik word er zo onzeker van en durf bijna niet meer te gaan daten. Steeds weer opniew het proces door van met elkaar mailen, elkaar aftasten, wel of niet smsen, nog een date, verliefd of niet?... Pfff.

Soms denk ik, haf ik maar gewoon een stabiele relatie, een stationwagen en een labrador. Het lijkt me op dit moment iig heerlijk..
Heb je een idee waar het steeds mis gaat?
nee eigenlijk echt niet! Soms is het van mijn kant dat ik er 'geen brood in zie' en soms van zijn kant, zoals nu. Met die scharrel van van de zomer leek het ook echt op domme pech dat een oude vriendin tegen kwam, waar hij zijn gevoelens uiteindelijk niet kon wegdrukken.

Ik heb al meerdere malen heel eerlijk proberen te kijken naar mezelf en proberen te reflecteren of ik een aandeel heb in het mislopen van dates, maar zou het serieus niet weten. In het verleden ben ik wel onzeker geweest en liet ik het daardoor wel eens afweten in acties vanuit mijn kant en was ik enigszins passief. Maar inmiddels kan ik zeggen naast wat gebruikelijke onzekerheid, dat ik daar wel over heen ben.
Lieve Fleur, heel herkenbaar. Het is soms gewoon totaal niet leuk om alleen te zijn en telkens de vraag te moeten beantwoorden waarom. Heb je wel (langere) relaties gehad?

Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden. Of je bent simpelweg de ware nog niet tegengekomen. Dat kan morgen gebeuren, maar het kan ook nog een tijdje duren.

Of je doet toch iets wat het aangaan van een relatie in de weg staat. Vanuit hier is niet te zien hoe jij je gedraagt op dating-gebied, en zelf kun je daarin ook blinde vlekken hebben. Misschien ben je (onbewust) te happig, of juist te afstandelijk... allemaal mogelijk.

Heb je hier weleens over gesproken met iemand die je goed kent? Een vriendin of je moeder kan soms ook beter zien dan jijzelf hoe jij overkomt op anderen.

Ik wil niet beweren dat jij iets 'verkeerd' doet, want dat kan ik helemaal niet weten, maar weet wel dat ik zelf een tijd lang met die vraag heb gezeten. Ik was er (toch) te veel mee bezig ook al dacht ik op dat moment van niet.

Een boek waar ik toen veel aan gehad heb is 'nu alleen de liefde nog' van Carolien Roodvoets. Over jonge vrouwen die zoals jij alles hebben; leuk huis, baan, hobbies, vriendinnen etc. maar waarmee het in de liefde maar niet wil lukken.

Alvast één gouden tip: wacht met seks. Ook niet doen bij de derde date; is nog veel te snel. Heel veel mannen die internetdaten is het puur en alleen om de seks te doen (is mijn ervaring). Door seks te hebben werd ik zelf ook vaak snel erg verliefd, terwijl de ander het juist dan wel weer best vond. Heel pijnlijk allemaal.

Veel succes en geef de moed niet op. Het gaat ook jou ooit lukken!
Bij de 1 komt het sneller dan bij de ander.

Ik zou me niet druk maken en eerst gaan zorgen dat je alleen gelukkig kan zijn. als je zo graag een relatie wil straal je vaak toch iets verkeerds uit.

Geniet van je zo te horen best rijke leven, dan straal je dat ook uit. Al die twijfels en zorgen krijg je alleen maar rimpels van
quote:Aureel schreef op 12 december 2011 @ 13:29:

Alvast één gouden tip: wacht met seks. Ook niet doen bij de derde date; is nog veel te snel. Heel veel mannen die internetdaten is het puur en alleen om de seks te doen (is mijn ervaring). Door seks te hebben werd ik zelf ook vaak snel erg verliefd, terwijl de ander het juist dan wel weer best vond. Heel pijnlijk allemaal.

Hier nog zo een, ben echt toe aan wat serieus' en word al moe bij gedachte aan NOG een internetdate maar het schiet maar niet op!

Ook ik heb weleens veel te snel sex met zo'n man maar bij de echte leuke probeer ik dat niet meer te doen. Mijn ervaring is nl ook dat 95% van die online mannen eigenlijk alleen op zoek is naar sex, meer niet.

Tja en verder natuurlijk die vreselijke chliché-antwoorden he; ga plezier maken, hou je er niet teveel mee bezig, je hebt nog tijd zat, een relatie is ook niet zaligmakend, blabla. Is allemaal wel zo maar dat wil niet zeggen dat jij niet af en toe eenzaam en moedeloos bent!

Als ik een oplossing had dan had ik m met je gedeeld maar nu kan ik alleen maar zeggen; je bent niet de enige
quote:Fleur2008 schreef op 12 december 2011 @ 13:29:

nee eigenlijk echt niet! Soms is het van mijn kant dat ik er 'geen brood in zie' en soms van zijn kant, zoals nu. Met die scharrel van van de zomer leek het ook echt op domme pech dat een oude vriendin tegen kwam, waar hij zijn gevoelens uiteindelijk niet kon wegdrukken.

Ik heb al meerdere malen heel eerlijk proberen te kijken naar mezelf en proberen te reflecteren of ik een aandeel heb in het mislopen van dates, maar zou het serieus niet weten. In het verleden ben ik wel onzeker geweest en liet ik het daardoor wel eens afweten in acties vanuit mijn kant en was ik enigszins passief. Maar inmiddels kan ik zeggen naast wat gebruikelijke onzekerheid, dat ik daar wel over heen ben.

Oke! Ik vroeg het omdat ik je situatie herken. Alleen stond ik zelf een relatie steeds weer in de weg. Het heeft lang geduurd voordat ik dat snapte.

Ik vind het een goede tip van Aureel om met mensen die dichtbij je staan te praten. Of wellicht zelfs met ex-dates. Je kan er alleen maar van leren. Al moeten ze dan wel eerlijk durven zijn, want dat je leuk bent weet je zelf al en dat is niet het antwoord waarnaar je zoekt. Het moet wel wat dieper kunnen gaan. En je moet het zelf ook wel willen horen, want het kan natuurlijk best pijnlijk zijn als het zo dichtbij komt.

Maarrr het kan natuurlijk ook zeker zo zijn dat je de juiste persoon nog niet bent tegengekomen! Ontmoet je wel nieuwe mensen of heb je een vast kringetje om je heen?
Hoi Aureel,

Dank je wel voor je fijne reactie. Ik heb maar één echte relatie gehad van een jaar.

Ik heb er zeker wel eens met mijn moeder en vriendinnen over gehad. Omdat ik ook bang ben dat ik blinde vlekken heb of mogelijk heb ontwikkeld in de loop der tijd. Voor zover er zicht op hebben, scharen ze ´mijn casus´, voornamelijk onder domme pech hebben en gewoon de juiste nog niet tegen gekomen zijn! Wel zeggen zij dat ik niet teveel moet twijfelen over mezelf en dat ik geen reden heb om onzeker te zijn.

Dat heb ik in het verleden namelijk wel gehad. Dat ik dacht ´vind een jongen mij leuk, met alle andere opties en mooie vrouwen die er ook zijn?'. Maar inmiddels heb ik dat velen malen minder. Dus in het verleden denk ik dat ik nog wel eens te afwachtend ben geweest. Nu denk ik dat ik daar wel de gulden middenweg in bewandel, dat ik niet afwachtend probeer te zijn, maar ook zeker niet te happig.

Wat betreft seks, kun je wel eens gelijk hebben. Ik ben meestal ook wel van het wachten, maar nu liep het door omstandigheden ( niet meer makkelijk terug kunnen met openbaar vervoer naar huis) dat ik toch al eerder bleef slapen en ja dan gebeurt er wel wat. Na de seks had ik inderdaad helemaal zoiets van 'Wat geweldig en bijzonder is dit' en had het idee dat hij dat ook had. Terwijl mannen dat dus veel makkelijk los kunnen zien, zo blijkt. Vrouwen hechten zich door seks, in mijn geval iig wel.

Ik ga eens lezen over het boek dat je tipt! Dank je!

Hoe is het bij jou eigenlijk verder gegaan? Ben je nu wel gelukkig in de liefde?
.
Dank je wel cheerlesscard en cosmopolitan voor jullie reacties!

Idd ik probeer idd plezier te hebben en er niet over na te denken en hoop inderdaad dat OPEENS wanneer ik het niet verwacht er zich een leuke kandidaat meldt.

Maar nu na deze domper en deze ontzettend leuke jongen, waar ik toch echt wel heel veel in zag, kon ik het gewoon even niet meer opbrengen om maar weer blij en zorgeloos weer verder te gaan.

Primabella, hoe kwam jij erachter dat hetzelf was die een relatie in de weg stond? Waardoor kwam het? Ik heb idd bij dates wel eens gevraagd hoe het kwam dat het niet verder gaat. Ik hoor dan 'het ligt niet aan jou, je hebt niets laten liggen, wees daar niet onzeker over'.

En idd ik verkeer inderdaad wel veel in hetzelfde 'kringetje', ontmoet niet veel nieuwe leuke mannen. Vandaar ook toch mijn inschrijving via internet. Wat toch eigenlijk ook een heel mooie manier zou moeten zijn, maar anderszijds vind ik het ook wel heel laagdrempelig, vrijblijvend en het gevoel 'voor jou honderd anderen', letterlijk.
Ik denk dat je wel eens te graag wil.

En dan ga je geforceerd zoeken.

En juist dan ga je hem niet vinden.

Op het moment dat je het meer loslaat loop je hem soms zo tegen het lijf.

Maar ik besef ook dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan.

Toch als advies minder krampachtig zoeken.

Want dan heb je ook nog eens kans dat je zo graag wil dat je zo-maar-wat (dus de verkeerde) neemt.
Beter te laat dan over tijd.
Dat is geleidelijk gegaan. Ik werd regelmatig mee uitgevraagd en nooit liep het op iets uit. Ja, een geweldige tijd, maar geen relatie. Terwijl die mannen daarna met de eerstvolgende dame wel een vaste relatie kregen. Van al die dates die op niets uitliepen was ik de gemene deler. Toen ben ik in de gaten gaan houden wat ik dan eigenlijk precies deed. En toen was het eigenlijk toch wel overduidelijk, al had ik het eerder nooit gezien (of eigenlijk wel gezien maar nooit erkend)
Primadonna en wat deed je dan eigenlijk precies? Ben zo benieuwd, misschien heb ik wat aan je inzicht.

Blinkie123, idd ik wil niet te krampachtig zoeken en heb het al eens periodes volledig losgelaten. Aan de andere kant vind ik ook niet dat ik helemaal 'achterover'moet gaan zitten en echt wachten tot hij een keer komt aanwaaien. Ik denk dat ik daar zelf toch ook een handje in mijn geluk moet helpen, door bijv dates te hebben via internet.
Als je al uitgebreid op jezelf hebt gereflecteerd en je hebt onlangs je houding aangepast, moet het misschien gewoon nog even tijd hebben. Dan is het inderdaad een kwestie van domme pech.

Maar niettemin kan het geen kwaad om dat boek eens te lezen Wie weet ontdek je nog nieuwe dingen over jezelf. Dat is altijd interessant toch?

Ik heb na een serie mislukte date-pogingen, en een desastreuze relatie als afsluiter, kortdurend therapie gevolgd om te ontdekken wat ik verkeerd deed. Dit was heel verhelderend. Na afloop ben ik twee jaar alleen geweest en vond dat wel prima. Ik was bezig met mijn opleiding en werk. Net na mijn afstuderen kwam ik hem tegen... we wisten meteen: wij gaan ons leven samen delen. We zijn nu ruim twee jaar getrouwd en hebben een dochter van 1 jaar. Ik was 33 toen ik hem ontmoette, kun je nagaan, ik heb er ook lang over gedaan hoor.

Maar beter laat dan nooit!

Ook een hoopvolle gedachte: het hoeft er maar één te zijn. Meer is niet nodig! Die ene moet toch te vinden zijn, op een bepaald moment.
Overigens: ik snap dat dingen niet altijd lopen zoals gepland.

Maar als het OV niet meer gaat, ben je eigenlijk al te laat. Je had dus geen duidelijk plan in de zin van: ik ga niet bij hem slapen en neem de trein van ... uur naar huis.

Als je zelf van tevoren bepaalt wat je wilt, loopt het niet anders dan anders. Dan neem je het in eigen hand.
Fleur, heel herkenbaar; zit er zelf ook mee, en ben nog een stuk ouder dan jij... Ben nu sinds zo'n 8 maanden aan het daten. Bij degene waar het na één keer stil bleef, heb ik minder moeite mee; was vaak over en weer zo. Maar er zijn zo'n 3 mannen geweest, waarmee ik vaker gedate heb (steeds 3x), en die lieten vervolgens niets meer van zich horen. Hoewel ik vaak hoor, dat ik een man best wat te bieden zou hebben, maakt me het stilvallen van de man toch onzeker: ligt het aan mij? Doe ik iets fout? Is een ander toch aantrekkelijker? Etc.

En ja, mischien komt ook de 'juiste' voorbij; net op het moment dat je het niet verwacht; neemt niet weg, dat ik me nu vaak toch eenzaam voel, en een arm/schouder mis; iemand met wie ik kan praten. Ik heb wel een dochter van 17, die bij me woont, maar dan nog, dat is zó anders, dan een partner...
Ik denk dat het op jou misschien niet van toepassing is, maar ik was (ben?) erg goed in dingen verpesten als het te dichtbij komt, omdat dat eng is. En op een gegeven moment haakt iemand wel af. En als ze dat niet doen, dan maakte ik mezelf wijs dat ik ze helemaal niet leuk vond en wees ze alsnog af. Dan schiet het echt op natuurlijk.

Zelf geloof ik niet zo dat het wel komt als je er niet mee bezig bent, tenzij je iemand bent die er veel te veel bovenop zit.
Aureel, Dank voor je verhaal! Het is altijd bemoedigend om te horen dat hij opeens ten tonele kan verschijnen!

Het hoeft er idd maar 1 te zijn!

Ik denk inderdaad dat ik het boek ga lezen! Wie weet komen er gigantische eye-openers.

Wat betreft trein heb je gelijk en idd van te voren had ik zorgvuldig opgezocht wanneer de laatste trein ging. Maar op dat moment voelde het oprecht ZO goed, dat ik niet getwijfeld heb om niet te blijven. Maar mogelijk is dat ook naief geweest ja!
Mannen zijn assholes.
Fleur, het ligt niet aan jou, ook niet aan de mannen. Het ligt er ook niet aan dat je te graag wil. Dat vind ik altijd zo'n onzin en dooddoener...

Ik wilde ook heel graag een relatie, vooral als ik verliefd was. Als ik niet verliefd was, zat ik ook wel weer goed in mijn vel en happy met mijn leven, ook als vrijgezel. Maar ja, als je iemand ontmoet waar jezelf wel oud mee ziet worden, ja dan wil je toch graag en doet het weer extra pijn als het weer niet zo heeft mogen zijn.

Toch is het heel simpel denk ik. De één heeft 'het geluk' hem zonder al te veel moeite vroeg in haar leven tegen te komen. Bij de ander heeft het weer wat meer voeten in de aarde. Ik lees bij jou i.i.g. geen complex probleem dat je op foute mannen valt ofzo. Je hebt de pecht dat het gewoon wat langer moet duren. Dat had ik ook, ik kwam mijn man pas tegen toen ik 32 was. Dat is nu 3 jaar geleden.
Here I am - now what are your other two wishes...
Heel herkenbaar Fleur! Ik ben zelf 30 en nog geen langere relaties gehad. Ben nu aan het daten met een jongen en dat zou wel eens leuk kunnen worden maaaaar ik doe hetzelfde als Primabella.

Primabella: in jouw verhaal herkende ik mij ook zo! Ik zorg er altijd gewoon voor dat ik het al verpest voordat ik echt gevoel er bij begin te krijgen, want dat is eng. Dus uit zelfbescherming hou ik mannen op afstand ondanks dat ik ze wel leuk vind. Met deze date hetzelfde, denk ik. Want ik wil nog al eens vaak negatieve kanten van iemand benoemen en mij daarop op focussen zodat 'het toch nooit wat kan worden'. Zo frusterend. En als ik dan niet afhaak dan haakt de man wel af omdat zij ook niets van mij terugkrijgen, niet zozeer op sekueel gebied maar ook qua gevoel lijk ik soms emotieloos ofzo, terwijl ik heel gevoelig ben maar ik weet dit niet te uiten.

Ik weet dus dat ik dit doe, maar geen idee hoe ik dit kan stoppen!! Hoe heb jij dit gedaan Primabella? Ben daar heel benieuwd naar!

En voor Fleur heb ik helaas niet zoveel tips aangezien ik in zelfde schuitje zit...
Tsja waar het aan ligt?

Ik denk voor een deel toch wel wat je uitstraalt.

Toen ik een jaar of 5 geleden de keuze maakte om niet meer aan een relatie te beginnen is het me ook nooit meer overkomen dat ik verliefd werd.

Ik straal ook blijkbaar iets uit dat ik niet op een relatie,date etc zit te wachten.

In die 5 jaar ben ik ook nooit mee uit gevraagd.

Ik zoek niet en ik wordt niet gezocht en tot op heden bevalt dat prima.
Tja joker ik wou dat ik je het antwoord kon vertellen, want tussen 'weten wat je doet' en ook echt 'anders doen' zit een lange weg. Het is heel moeilijk.

Ik ben daar al een tijd mee bezig, maar ik ben er best extreem in, dus soms lukt het me gewoonweg niet. Daarom heb ik iemand nodig die ik rustig kan leren kennen zonder druk. Dus niet meteen daten en alles. Eerst zorgen dat ik me veilig voel. Iemand die mij afremt als ik te snel wil gaan, zodat ik het rustig kan opbouwen. (Als ik dat niet doe, komt het moment van dichtbij komen en druk heel snel en dan heb ik niet genoeg basis om dat aan te kunnen.) Iemand die ook niet te snel afhaakt want er zal vast een moment komen dat ik toch raar reageer. En veel nadenken over mijn reacties. Ik bespreek ook met vriendinnen of ik weer onrealistisch ben. En ik probeer dat dan ook te erkennen en het op te lossen. (Maar ook dat is moeilijk) Als je durft kun je het met de desbetreffende man bespreken zodat hij weet wat er gebeurt als hij niks van je terugkrijgt.

Maar eigenlijk is het te vroeg om advies te geven. Ik heb nu namelijk geen relatie, maar ik ben wel met iemand aan het daten waarbij ik (echt voor het eerst) het gevoel heb dat het 'anders' is en dat merkt mijn omgeving ook. Maar ja, ik ben er nog niet.

Je zou ook therapie kunnen overwegen om handvatten te krijgen?

(sorry Fleur, terug naar jou!)
Misschien is het een idee om minder te denken in termen van "alles of niets".

Dus niet meteen de stap willen zetten naar die ene grote liefde/relatie, maar je vooral concentreren op scharrelen / one night stands / uitgaan?

Ik kan me voorstellen dat, zelfs als het niet bij je zou passen, je daardoor wat meer zelfvertrouwen krijgt met mannen en het allemaal wat luchtiger wordt.
xnelekex, dank voor je reactie. Ik herken het wat je zegt, 3 dates niet veel, maar genoeg om te zeggen of je iemand heel leuk vindt! Gek hoe een pijn het al kan doen of hoe teleurgesteld je raakt na zo'n korte periode. Zeker als de man in kwestie ook gewoon heel enthousiast lijkt! Ben je wel weer aan het daten nu?

Shamrock, hoe jij het verwoord, daarvan hoop ik dat het zo is. mijn omgeving denkt dat ook ( Of ze denken zij moet wel heel kritisch zijn, hoe kan het anders dat ze geen vriend heeft). Ik heb niet het idee dat ik op 'foute mannen' val, dat klopt. Hoe liep dat bij jouw man toen je 'm leerde kennen? Wist je toen gelijk dat het gewoon goed zat?

Joker, wat goed dat je aan het daten bent. En van dat dichtbij komen herken ik wel een beetje. Zo van waarom zou ik me geven als het dadelijk na een paar dates toch weer niets lijkt te zijn. Ik hoop dat je iets hebt aan de reactie van Primabella.

Hoeveel dates heb je nu gehad en hoe gaat hij ermee om of laat je jouw gevoelens nog niet zo aan m merken?

Martin81, daar heb je op zich ook een punt. Misschien wil ik wel het hele plaatje gelijk, die grote liefde en wel NU! En idealiseer ik daarbij de prins op het witte paard ook. Misschien moet ik wat meer scharrelen. Maar ergens is dat ook niets voor mij, juist omdat ik me daar niet prettig bij voel. Meestal is mijn ervaring dat na een keer of drie afspreken dat het scharrelen serieusere vormen aan gaat nemen of dat het stopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven