Moeilijke kat heeft kale kont

12-12-2011 16:21 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel dekt de lading wel een beetje. Mijn kat heeft een kale kont. Hij bijt de haren af.

.

Hij eet goed, slaapt goed, drinkt goed etc. We mogen hem gewoon overal aaien, ook op het kale gedeelte.

We hebben een afspraak gemaakt bij de dierenarts, maar de laatste keer dat we met dit probleem bij haar waren heeft ze hem niet (goed) kunnen onderzoeken aangezien hij zich vreselijk misdroeg.

We hebben toen pilletjes gekregen die de jeuk wegnamen en het is toen ong. 3 maanden goed gegaan. Na die drie maanden ging het weer slechter dus we hebben de pillen nogmaals gedaan en toen ging het weer goed.

Aangezien we liever niet onze kat non-stop aan de pillen willen hebben zoeken we nu de oorzaak van het haren bijten.

Heeft iemand hier op het forum dit ook meegemaakt?

Heeft iemand op het forum ervaring met een kat met allergie? Want de kans dat het een allergie is schijnt wel groot te zijn.
Of een onderhuidse parasiet. Te behandelen met een kuur.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
@Fame, zou ze dat dan niet de vorige keer hebben gezien?
stress? verveling?
Mijn kat had dit vanwege stress. Zij woonde in ons studentenhuis en kon niet tegen de drukte en de onregelmatigheid van de studenten. In de zomervakantie waren er altijd maar 2 mensen in huis en dan herstelde het zich... Misschien meer rust en regelmaat voor je katje? Of extra aandacht geven?
quote:watgebeurter schreef op 12 december 2011 @ 16:24:

stress? verveling?Nee, hij MOET echt likken/bijten. Stress is het niet, daar dacht ik ook aan, maar zie daar nu geen aanleiding voor (dan zou hij al dik een jaar stress hebben). Verveling denk ik ook niet, hij kan naar buiten, heeft speelgoed, verschillende plekken in huis om zijn nagels te scherpen, op te springen, in te klimmen etc.
Heb je iets veranderd in zijn voeding?

Anders denk ik ook of een parasiet of stress.

Of een soort van bijten/krabben uit verveling of gewoonte.
Man en ik wonen met z'n twee, redelijk formaat huis, waar hij altijd minimaal één kamer voor zichzelf kan nemen. We hebben geen kinderen.
Behandel je je kat tegen vlooien?? Dit is een typische plek voor een vlooienallergie.

Op katten met vlooienallergie vind je vaak de vlooien niet terug omdat die het niet zo leuk vinden om op zo'n reactieve huid te zitten maar 1 beet kan al zo'n reactie geven.
Het kan inderdaad een allergie zijn en dan doen ze testen om zo veel mogelijk allergieën uit te sluiten en moet je kat in de tussentijd op hypoallergeene brokjes of vers rauw vlees, maar de kans is ook heel groot dat het ooit jeuk was maar nu een hardnekkige gewoonte.

Likken van het lichaam is namelijk erg rustgevend omdat er fenomonen/endorfinen bij vrijkomen en daardoor is het zeer verslavend en blijft de kat het doen als de jeuk allang weg is.

Als dit het geval is kun je je kat op Royal Canin Calm brokjes met daarover het kalmerende voedingssuplemernt Zylkène zetten en als dat niet werkt kan Clomicalm overwogen worden, dat is ook een kalmerende stressverlager, maar dat veel sterker.

Vaak krijgt een kat ook een kap op om de hinderlijke gewoonte zo te doorbreken.
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:28:

[...]

Nee, hij MOET echt likken/bijten. Stress is het niet, daar dacht ik ook aan, maar zie daar nu geen aanleiding voor (dan zou hij al dik een jaar stress hebben). Verveling denk ik ook niet, hij kan naar buiten, heeft speelgoed, verschillende plekken in huis om zijn nagels te scherpen, op te springen, in te klimmen etc.Dit klinkt als een dwangneurose en dat is meestal een hardnekkige gewoonte die ooit uit jeuk (bijv. van vlooien) is ontstaan.
Waarschijnlijk heb je corticosteroïden van de dierenarts gehad (dexamethason, prednison). Dat is een symptoombestrijder. Haalt de oorzaak niet weg. Als een kat kaal wordt net boven de staart komt dat meestal door één van deze 3 redenen:StressVlooienDroge lucht door de verwarmingJe zou dus eerst de oorzaak aan moeten pakken (vlooienmiddel, waterbakjes aan de verwarming hangen, eventuele stressfactor weghalen). Ik zou ook niet staan te springen om mijn kat langere tijd op cortico's te zetten. De bijwerkingen ( veel eten, drinken, suikerziekte) zij erger dan de kwaal. Je zou een natuurlijk middel kunnen geven tegen de jeuk [...]. Verder zorgen voor veel afleiding (bijvoorbeeld brokjes in een snackbal doen ipv in een voerbak, zodat de kat veel bezig is en zich niet snel verveeld) en een fijne omgeving voor de kat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-12-2011 18:24
Reden: Spam
% gewijzigd
Wat voor pillen heb je gehad de vorige keer? was dat prednison? als die goed hielpen wil dat eigenlijk redelijk zeker zeggen dat het een allergisch basis is en dus niet stress gerelateerd.
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:28:

[...]

Nee, hij MOET echt likken/bijten. Stress is het niet, daar dacht ik ook aan, maar zie daar nu geen aanleiding voor (dan zou hij al dik een jaar stress hebben). Verveling denk ik ook niet, hij kan naar buiten, heeft speelgoed, verschillende plekken in huis om zijn nagels te scherpen, op te springen, in te klimmen etc.Juist als het moet is bestaat de kans dat het om een gedragsprobleem gaat. Krabben en bijten (automutilatie) zorgt ervoor dat er endorfinen vrij komen, net als bij mensen. En je kat kan best al een jaar stress hebben, katten kunnen van heel gewone dingen gestresst raken. Heb je bijvoorbeeld nieuwe meubels gekocht, nieuwe huisdieren, nieuwe huisgenoten (baby/nieuwe echtgenoot)? Heb je een kattenluikje? Komen er wel eens andere katten in je huis?

En op het lichamelijke vlak: ontvlooi en ontworm je je kat regelmatig? Er bestaat hypoallergeen voer, overleg eens met je dierenarts of het een optie is om dat een tijd te proberen.
Ik zie dat ik mosterd ben.
Kat heeft een vlooienband (werkt volgens mij iets beter dan een pipetje omdat hij veel buiten komt en ook graag op rare plekken ligt die we niet wekelijks schoonmaken, zoals kasten op zolder)

Kat krijgt RC Urinary harde brokken en dagelijks zo'n kuipje van sheba

Kat kreeg de vorige keren exzederm pillen (heb geen idee wat daar inzit aan werkzame stoffen), werkte dus wel, maar slecht voor de duur als we de pillen hadden, paar weken erna was het weer raak.
Mijn persoonlijke ervaring met kaal likkkende katten om verschillende redenen is als volgt:

- als het een voedselallergie is dat je dit dan op de kop (vooral rond de oren) ziet met korstjes van het krabben en op de buik van het likken;

- dat je een vlooienallergie vooral rond de staart ziet (ook als de vlooien allang weg zijn en het dus een hardnekkige gewoonte is geworden);

- dat als het stress/verveling of een hardnekkige gewoonte is je dit vooral op de achterpoten en de buik ziet.

Jammer dat je DA in een jaar tijd alleen aan symptoombestrijding (jeukonderdrukking) heeft gedaan en niet heeft gekeken naar de mogelijke oorzaak .
quote:bibliotheek schreef op 12 december 2011 @ 16:36:

[...]

Juist als het moet is bestaat de kans dat het om een gedragsprobleem gaat. Krabben en bijten (automutilatie) zorgt ervoor dat er endorfinen vrij komen, net als bij mensen. En je kat kan best al een jaar stress hebben, katten kunnen van heel gewone dingen gestresst raken.

Heb je bijvoorbeeld nieuwe meubels gekocht,nee

nieuwe huisdieren, ja, maar sinds aug. en het probleem speelt al langer dan een jaar

nieuwe huisgenoten (baby/nieuwe echtgenoot)? nee, of man moet stiekem een minnares hebben en deze mee naar huis nemen, maar lijkt me vrij stug

Heb je een kattenluikje? Komen er wel eens andere katten in je huis? Ja en ja, maar meestal negeert hij andere katten, hij maakt bijna nooit ruzie (als in blazen of vechten).

En op het lichamelijke vlak: ontvlooi en ontworm je je kat regelmatig? Ja, vlooienband iedere 8 weken een nieuwe, ontwormen volgens mij iedere 6 maanden (krijg een sms van de DA).

Er bestaat hypoallergeen voer, overleg eens met je dierenarts of het een optie is om dat een tijd te proberen.

Denk dat dat lastig is ivm met zijn urinewegproblemen
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:37:

Kat heeft een vlooienband (werkt volgens mij iets beter dan een pipetje omdat hij veel buiten komt en ook graag op rare plekken ligt die we niet wekelijks schoonmaken, zoals kasten op zolder)

Helaas werkt een vlooienband veel slechter dan een pipetje en is het eigenlijk achterhaald als hulpmiddel tegen vlooien, want het dood alleen de vlooien rond de nek en verder komt het eigenlijk niet, terwijl een pipetje in het bloed wordt opgenomen en dus overal komt.

Heb je wel eens met een fijn kammetje over zijn staartgebioed gekamd? En zag je toen zwarte korreltjes? Zo ja, dat is vlooienpoep.
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 16:39:

Mijn persoonlijke ervaring met kaal likkkende katten om verschillende redenen is als volgt:

- als het een voedselallergie is dat je dit dan op de kop (vooral rond de oren) ziet met korstjes van het krabben en op de buik van het likken;

- dat je een vlooienallergie vooral rond de staart ziet (ook als de vlooien allang weg zijn en het dus een hardnekkige gewoonte is geworden);

- dat als het stress/verveling of een hardnekkige gewoonte is je dit vooral op de achterpoten en de buik ziet.

Jammer dat je DA in een jaar tijd alleen aan symptoombestrijding (jeukonderdrukking) heeft gedaan en niet heeft gekeken naar de mogelijke oorzaak .

Ja, is ook jammer, maar kat is echt niet te onderzoeken bij de DA. Hij bijt zelf mij dan, terwijl hij een softie is.

Hij zal dan misschien onder narcose moeten en vind ik eng en DA vond het ook een goed idee om nogmaals de pillen te proberen. Hij is al oud, ik vind het zo vervelend om hem bang te zien (is dus bij de DA).

\\
Een vlooienband werkt niet beter dan een pipetje en is zelf gevaarlijk omdat je kat buiten komt, hij kan zich er namelijk aan ophangen dus beter gaan behandelen met een pipetje.

(en als je kat op een blaasgruisdieet staat mag ie geen sheba, zeker niet iedere dag).
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 16:43:

[...]

Helaas werkt een vlooienband veel slechter dan een pipetje en is het eigenlijk achterhaald als hulpmiddel tegen vlooien, want het dood alleen de vlooien rond de nek en verder komt het eigenlijk niet, terwijl een pipetje in het bloed wordt opgenomen en dus overal komt.

Heb je wel eens met een fijn kammetje over zijn staartgebioed gekamd? En zag je toen zwarte korreltjes? Zo ja, dat is vlooienpoep.

Ik kom geen vlooienresten tegen, kam hem vaak (ook ivm met klitten). Ik zal straks een pipet op hem knijpen, heb nog liggen voor onze andere kat. Die heeft niet van die lange haren.

Dacht altijd dat die pipet niet zo denderend was bij het lange haar van de oudste. Hij wordt veel natter en viezer (t is een viespeuk) dan de korthaar.
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:41:

[...]

Een nieuwe huisgenoot én katten die binnenkomen zijn 2 nieuwe indringers op zijn territorium, dus de kans is zeer groot dat hij bol van de stress staat maar niets durft te doen en daarom gaat likken om zichzelf te kalmeren.

Hypoallergeen voer en blaasgruisproblemen gaan inderdaad niet goed samen, maar vers rauw vlees mag wel.
quote:pinguin83 schreef op 12 december 2011 @ 16:45:

Een vlooienband werkt niet beter dan een pipetje en is zelf gevaarlijk omdat je kat buiten komt, hij kan zich er namelijk aan ophangen dus beter gaan behandelen met een pipetje.

(en als je kat op een blaasgruisdieet staat mag ie geen sheba, zeker niet iedere dag).

Deze mocht wel van de DA, Er zit bijna enkel kip in. Ik geef hem deze, de linker.

quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:43:

[...]

Ja, is ook jammer, maar kat is echt niet te onderzoeken bij de DA. Hij bijt zelf mij dan, terwijl hij een softie is.

Hij zal dan misschien onder narcose moeten en vind ik eng en DA vond het ook een goed idee om nogmaals de pillen te proberen. Hij is al oud, ik vind het zo vervelend om hem bang te zien (is dus bij de DA).

\Als hij oud is kunnen ze daar zijn narcose op aanpassen en hem eens goed onderzoeken (ook een uitgebreid allergie-onderzoek doen) en dat is veel beter voor hem dan hem door te laten lopen met jeuk en/of een hardnekkige likverslaving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven