Sint-Petersburg

19-10-2010 15:37 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er aan te denken ik mijn vriend voor zijn verjaardag te verrassen met een paar dagen Sint-Petersburg. Ik zag namelijk een leuke aanbieding voor 5 dagen.

Is iemand hier al eens geweest. Is het leuk? Is eind maart een goede tijd om te gaan?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Kazachs gebruikt ook Cyrillisch maar hebben ook eigen letters en het is een heel andere taal dus eigenlijk onleesbaar.
Het merkwaardige van het Servisch en Macedonisch is dat ze de ю vervangen hebben door ју, en я door ја. Dus i.p.v. Югославия (zoals in de meeste Slavische talen, in elk geval het Russisch) voor Joegoslavië schrijven ze Југославија.
World of Warcraft: Legion
Zo merkwaardig lijkt me dat op het eerste gezicht toch niet? Maar ik studeer dan ook geen Servisch of Macedonisch.
@Iskra, studeer je Russisch?
Nou, ю en я worden gebruikt in de talen: Kirgizisch, Oekraïens, Russisch en Wit-Russisch (en de тарашкевіца-variant). Ју en ја in de talen: Macedonisch en Servisch.
Ja hoor Liubi, ik herinner me zelfs dat ik het daar al met jou over gehad heb hier
Привет! Fijn topic

SPb is een superfijne stad. Alleen maart is de meest vreselijke tijd om de stad te bezoeken. Ga eerder of wacht nog even tot mei of juni. Smeltende sneeuw is vreselijk.

Voor de verzekering: bij je reisverzekering naar de "Ruslandbrief" vragen, dan weten ze wel wat je bedoelt.
quote:lori90 schreef op 12 december 2011 @ 14:30:

Heb je geen visum nodig om St. Petersburg in te kunnen? Dat vertelde mijn baas tenminste toen hij daar heen moest...

Denk er naast je visum aan om bij aankomst een immigratie formulier in te vullen. Dit moet je ook in je hotel af laten stempelen.

( ahum, ondanks de 365 controles is het mij bij mijn eerste bezoek gelukt om zonder dit formulier de grens over te komen, heeft 2 weken geduurd voordat het toen geregeld was).
Echt? Krijg je dat niet al op het vliegtuig of is dat nog iets anders? (Ik ga met een groep en luister dus gewoon naar wat mij gezegd wordt dus dat weet ik niet meer zo goed )
Toen ik - waarschijnlijk in eenzelfde soort groep als jij :-) - voor het eerst ging waren de formulieren op. Meestal krijg je de formulieren in het vliegtuig of liggen ze in de grote hal, maar toen niet. Ik dacht heel naïef dat de beambte er mij een zou geven. Njet. En dus kwam ik het land binnen zonder formuliertje.
Oh wat zou ik schrik hebben op het moment dat ik dat zou beseffen!

Ik was echt niet groot meer toen ik al die controles voorbij was. Die man bij paspoortcontrole nr. 276 die me maar bleef aankijken alleen al.

*Ik lijk toch nog op mijn foto he?!*
Toen ik naar Bulgarije ging - maar dat was een lange tijd geleden - kreeg ik een vragenlijst (op de vlucht Zürich - Sofija) die ik ingevuld aan de stewardess moest afleveren. Aan het begin werd dat uitgedeeld (vlak na opstijgen van Zürich) en aan het eind gingen de stewardessen langs om de vragenlijst in te nemen (vlak voor de landing in Sofija).

Op de weg van Turku of Helsinki naar Vyborg (Выборг) zal wel zoiets ook wel gebeuren. De informatie zal wel in de bus door de chauffeur worden verstrekt, vermoed ik.
quote:Iskra schreef op 12 december 2011 @ 23:00:

Oh wat zou ik schrik hebben op het moment dat ik dat zou beseffen!

Ik was echt niet groot meer toen ik al die controles voorbij was. Die man bij paspoortcontrole nr. 276 die me maar bleef aankijken alleen al.

*Ik lijk toch nog op mijn foto he?!* De tweede keer riep ik heel bleu здравствуйте bij man nr1, zo blij was ik dat ik de taal in de praktijk kon brengen. Bij man nr 625 was ik niet zo blij toen ik in het Russisch vragen over mijn koffer/stroopwafels moest beantwoorden...
quote:hans66 schreef op 12 december 2011 @ 23:02:

Toen ik naar Bulgarije ging - maar dat was een lange tijd geleden - kreeg ik een vragenlijst (op de vlucht Zürich - Sofija) die ik ingevuld aan de stewardess moest afleveren. Aan het begin werd dat uitgedeeld (vlak na opstijgen van Zürich) en aan het eind gingen de stewardessen langs om de vragenlijst in te nemen (vlak voor de landing in Sofija).

Op de weg van Turku of Helsinki naar Vyborg (Выборг) zal wel zoiets ook wel gebeuren. De informatie zal wel in de bus door de chauffeur worden verstrekt, vermoed ik.Ga je met de bus? Dan liggen de formulieren bij het grenshokje en worden ze niet in de bus uitgedeeld!!!! (meestal zit je dan ook alleen met Russen in de bus, dus die ene Europeaan wijzen ze dan de weg niet)
Oh ja, werd daar mijn koffer opengegooid en begon ze erin te voelen. En ik had net mijn vuil ondergoed bovenin gelegd

En de jongen voor mij dan, zijn toiletzak werd geopend en zijn scheerschuim was uitgelopen, over heel de toiletzak. Ik zie nog zijn gezicht bij die lichtjes verontwaardigde Russische douanier, zo'n gezette vrouw van middelbare leeftijd, je kent het type wel
@Iskra, oh ja, klopt! Leuk!
quote:Iskra schreef op 12 december 2011 @ 23:30:

Oh ja, werd daar mijn koffer opengegooid en begon ze erin te voelen. En ik had net mijn vuil ondergoed bovenin gelegd

En de jongen voor mij dan, zijn toiletzak werd geopend en zijn scheerschuim was uitgelopen, over heel de toiletzak. Ik zie nog zijn gezicht bij die lichtjes verontwaardigde Russische douanier, zo'n gezette vrouw van middelbare leeftijd, je kent het type wel Got the picture
Ben al heel lang niet meer in Rusland geweest, maar er is zo te horen nog niks veranderd haha
quote:Zima schreef op 12 december 2011 @ 23:08:

De tweede keer riep ik heel bleu здравствуйте bij man nr1, zo blij was ik dat ik de taal in de praktijk kon brengen. Bij man nr 625 was ik niet zo blij toen ik in het Russisch vragen over mijn koffer/stroopwafels moest beantwoorden...Die zal wel hebben gedacht: "Зима понимает по-русски."
И Ханс тоже

Liubi, wat zou Rusland zijn zonder gezette vrouwen van middelbare leeftijd in overheidsfuncties.

OT, horen jullie van vrienden meer over de protesten na de verkiezingen?
In de krant van van de week zag ik een titel "Эти выборы фарсом," met als vertaling: Deze verkiezingen zijn een farce. Door het woord выборы dacht ik dat het om Vyborg ging.
quote:1001nacht schreef op 10 december 2011 @ 19:26:

Beantwoord die vraag niet met nee, want dan wordt je visumaanvraag afgewezen.

Het gaat om je eigen ziektekostenverzekering (waar je in 2012 verzekerd zult zijn dus). Die moet werelddekking bieden, zie je polisvoorwaarden. Je verzekeringsmaatschappij kan jou op aanvraag een document sturen waarin dit officieel verklaard wordt, of een zg. wereldpas.Het bovenstaande verhaal kan worden bevestigd door Bolderman, dat ik zojuist gebeld heb. Echter, ik kan er nog ettelijke maanden mee wachten tot uiterlijk 13 juli 2012, wanneer dit - tezamen met andere dingen die ik volgens een brief moet opsturen - bij Bolderman binnen moet zijn. Het document is Engelstalig, en moet ik inderdaad aanvragen bij - in mijn geval - Menzis.
Vyborg is Вы́борг.
quote:liubi schreef op 13 december 2011 @ 12:55:

Vyborg is Вы́борг....en dat verschilt slechts één letter met выборы, maar qua betekenis heeft het er niets mee te maken natuurlijk.
Ben trouwens nog nooit in St. Petersburg geweest. Ja, wel met de trein 's nachts, maar dat telt niet toch? Ik zou er zo graag eens heen willen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven