kinderen en inkomen.

21-12-2011 21:13 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje aan het uitzoeken hoeveel ik zal verdienen als ik minder zal gaan werken i.v.m een kindje in de toekomst.

Maar dan zit ik rond de ¤750, waar we dan de boodschappen, kleding, benzine en evt. kinderopvang van moeten betalen.

Mijn vriend verdient +- ¤1600, maar dat gaat eigenlijk bijna allemaal op aan de vaste lasten. (die met een komst van een baby uiteraard hoger worden)

Ik vind dit niet erg veel!

Hoe doen jullie dat? Is het inkomen vergelijkbaar, of wat hebben jullie om mee rond te komen?
Alles weten maakt niet gelukkig...
Ik vind de vaste lasten ook niet heel hoog. We zitten qua verhouding iets beter maar toen wij ons huis kochten ongeveer hetzelfde. Het ligt er volgens mij ook aan wat voor soort hypotheek je afsluit. Bij lossen heel veel af. Huis is bijna vrij als we straks 51 zijn. Bewust voor gekozen zodat onze oude dag voorziening een beetje rooskleurig is. Kunnen dat eerder stoppen met werken/ reizen etc etc. Maar dat betekend wel dat we nu iets meer op ons geld moeten letten, helemaal met kind en een onderweg
Sorry, ik vind 1600 euro vaste lasten wel veel bij het salaris was jullie verdienen. Mijn vriend verdiend iets meer, ik verdien in de maand wisselend, maar min/max 400 tot 900 ivm fulltime studie.

Onze vaste lasten zijn momenteel 1400 (waarvan 200 naar de spaar en 200 naar de IBG ook als vaste lasten worden beschouwd). En dan woon ik schijnbaar in een dure gemeente volgens de index van de Elsevier.

Maar wij hebben dan ook bewust geen auto. Is jullie beider auto's dan ook strikt noodzakelijk? Ik doe alle boodschappen op de fiets en we fietsen beide naar het werk (ongeveer 10 en 15 km). Natuurlijk is dat niet altijd een pretje, maar we zullen wel moeten. We willen namelijk niet elk dubbeltje om moeten draaien.

Kinderwens heb ik mede daarom uitgesteld. Kan het wel een een veilige haven bieden, maar financieel gezien zou het lastig worden. Maar dat is voor mij een bewuste keuze, ik weet ook niet of je de leeftijd hebt om die keuze te kunnen maken.
Hypotheek; 900 netto

alle verzekeringen, gas, water, licht, auto, nog meer verzekeringen, diesel, kinderopvang, gas, water, licht, afbetalen stufie, clubjes 3 kids, school 3 kids, eigen bijdrages, en meer van dees, en tedeeeeee; 2400 euro armer en nog geen hap gegeten. We wonen niet in een paleis, maar in een rijtjeshuis, we rijden geen nieuwe auto, maar een goede van bijna 10 jaar oud, gaan niet duur op vakantie, hebben geen ingewikkelde verzekeringen en verdienen samen anderhalf keer modaal en houden geen cent over. We kopen geen dure kleding, gaan niet uit eten, winkelen veelal bij aldi en lidl en ah huis en euroshopper.

Maar kinderen krijgen zak en kleedgeld, zeker tieners, we zitten in een verbouwing, hebben net onze auto in moeten ruilen waardoor het spaarpotje leeg is. We sparen voor alledrie de kinderen x bedrag per maand. We houden in en uitgaves goed bij in excel en geloof me, 1600 euro vaste lasten met een gezin, auto, koophuis etc is heul erg weinig!!!
serieus, ik zou er voor tekenen, ik weet niet hoe jullie wonen, maar aan een hypo van 900 zit je zo!
wij lossen ook veel af ( bankspaar) je kan veel lager uitkomen als je een beleggingshypo oid neemt, maar daar pas ik voor! En we hebben de hypo 10 jaar vast ( per jaar is weer veel goedkoper) en een looptijd van 25 jaar ivm onze leeftijd. De hypotheek all in is 'maar' 230 duizen euro.
Toen wij net een baby hadden moesten wij van veel minder rondkomen, ik geloof iets van 400 euro voor boodschappen, kleding ed. Toch vond ik dat goed te doen. We hadden inderdaad hoge woonlasten, grote afstand woon-werk verkeer, hoge energiekosten (hoeveel ik m'n best ook deed om daar op te besparen). TV had ik opgezegd (heel gezellig, 's avonds deden we eigenlijk altijd spelletjes als we vrij waren), en boodschappen deed ik bij de Lidl en op de markt.

Gelukkig verdien ik nu iets meer, maar nog steeds gaat het allemaal op. Wij hebben op onze vaste lasten bespaard door ons huis te verhuren (verkopen is niet gelukt), en in een goedkopere huurwoning te gaan wonen. Idd je woon-werk verkeer kan er goed inhakken als je beiden zo'n eind van je werk woont.

Wij werken beiden vooral 's avonds (en wonen boven het werk) en dus hebben we weinig opvang nodig. Nu gaat ons zoontje één dag per week naar het KDV, en ik geloof dat ik daar iets van 80 euro netto per maand voor betaal, de rest krijg ik terug van de belasting (ooit, als ze daar hun administratie eens op orde gaan krijgen). Ook zul je misschien recht hebben op kindgebonden budget?

Ik zou ook zeker eens overwegen om ergens anders te gaan werken en kijken of je wat meer kunt verdienen. Of misschien verhuizen naar dichterbij jullie werk. Lijkt me niets als je je kindje in alle vroegte naar het KDV moet brengen en pas 's avonds laat weer op kunt halen, want je zit natuurlijk ook met je reistijd lijkt me.
wij lossen ook een groot deel af elke maand van de hypotheek, en de loop tijd is 30 jaar. zodra de looptijd afgelopen is, is het huis grotendeels van ons en blijft er maar een klein bedrag over.
Wat een gemiep hier. Met 750 euro voor boodschappen per maand gaat het echt makkelijk lukken.

Dat je zoveel vaste lasten hebt vind ik dan wel apart,vooral omdat je zo jong bent.
750 met een baby lijkt me geen nkel probleem. Wij hebben minder met 2 kinderen en redden het prima.
Ik heb nog niks gelezen over de kinderopvangtoeslag...

Weliswaar gaat deze per 2012 ook weer veranderen maar alle beetjes zijn mooi meegenomen toch?
Ja, maar daar betaal je toch de kinderopvang mee...
quote:slempie schreef op 21 december 2011 @ 21:49:

Tuurlijk moeten mensen goed nadenken voordat ze kinderen nemen. Ik snap alleen niet dat to vindt dat ze bij 3 dagen werken wel haar kind zelf opvoedt en bij 4 dagen niet. Als die ene dag het verschil maakt, tsja...Ik vind 4 dagen werken ook best veel hoor als je een kind hebt. Zeker als man dan ook 4 of 5 dagen werkt. Mijn man werkt er 5, waarvan 1 dag thuis, en ik werk er 3. Ik vind het meer dan genoeg om dochter 2 dagen weg te brengen. Ik zou het teveel vinden als ze 4 dagen per week naar een oppas/opvang zou moeten. Ik veroordeel niemand die dit wel doet hoor, maar voor mij persoonlijk voelt het niet goed dus snap dat TO dat ook niet wil.
Toen ik op mijn 22e een kindje kreeg was het inkomen van mijn ex en mij ook "maar" 2350,- netto hoor. En wij hebben het prima gered. Ik heb lang borstvoeding gegeven, gebruikte met de eerste katoenen luiers (later bij de 2e luiers van de Liddl omdat hij zo'n uitslag had van de katoenen luiers) en deed haar gewoon goedkope kleertjes aan van de Wibra en Henk ten Hoor ed.

Het gaat niet om de materiele dingen maar om de liefde die je ze kunt geven.

1600,- vind ik ook niet extreem veel hoor aan vaste lasten, dat besteed ik er ook ongeveer aan. Ik leef zuinig en mijn enige "uitspatting" aan de vaste lasten zijn een lot van de staatsloterij en een lot van de postcodeloterij.

Ik denk dat je je prima kunt redden straks als je een kindje krijgt.

Inmiddels ben ik 11 jaar verder en ons inkomen nu is behoorlijk gestegen. We krijgen nu ruim 3600 in de maand. Dus ons inkomen is met de kinderen meegegroeid.
quote:mariamena schreef op 22 december 2011 @ 08:16:

Hypotheek; 900 netto

alle verzekeringen, gas, water, licht, auto, nog meer verzekeringen, diesel, kinderopvang, gas, water, licht, afbetalen stufie, clubjes 3 kids, school 3 kids, eigen bijdrages, en meer van dees, en tedeeeeee; 2400 euro armer en nog geen hap gegeten. We wonen niet in een paleis, maar in een rijtjeshuis, we rijden geen nieuwe auto, maar een goede van bijna 10 jaar oud, gaan niet duur op vakantie, hebben geen ingewikkelde verzekeringen en verdienen samen anderhalf keer modaal en houden geen cent over. We kopen geen dure kleding, gaan niet uit eten, winkelen veelal bij aldi en lidl en ah huis en euroshopper.

Maar kinderen krijgen zak en kleedgeld, zeker tieners, we zitten in een verbouwing, hebben net onze auto in moeten ruilen waardoor het spaarpotje leeg is. We sparen voor alledrie de kinderen x bedrag per maand. We houden in en uitgaves goed bij in excel en geloof me, 1600 euro vaste lasten met een gezin, auto, koophuis etc is heul erg weinig!!!

En toch heeft het allemaal met keuzes te maken. Je betaalt 900 hypotheek aan een rijtjeshuis die nog moet verbouwt worden. Jullie hebben al tieners in huis maar je hebt niet eens stufi afbetaald.

Je kinderen zitten op school en toch moet er nog kinderopvang worden betaald?

ik vind persoonlijk 2400 echt heel veel.
quote:Troeta schreef op donderdag 22 december 2011 09:39 Ja, maar daar betaal je toch de kinderopvang mee...

Gedeeltelijk. Als jouw kinderopvang zeg 6,50 p.u. Kost krijg je bv 4 euro terug en betaal je er 2,50 zelf.

De precieze bedragen en verhoudingen zijn afhankelijk van het gezamelijk inkomen, de uurprijs van de opvang en het aantal af te nemen uren.

Op de site vd belastingdienst kun je eea bereken.

Je krijgt dus wel een tegemoetkoming is wat ik ermee bedoelde te zeggen, weet niet of to daar al rekening mee had gehouden in de bedragen die ze noemt...
Ik vind 1600 euro ook niet veel. Wij hebben veel hogere lasten maar dat komt omdat we 2 huizen hebben (de ene nu gelukkig verhuurd) en erg fors alimentatie betalen.

Ik werk nu 4 dagen maar mijn kinderen zijn 11 en 9 en hebben dus weinig opvang nodig. Ben zwanger en ga straks toch 1 dag minder werken. Maar ik neem die ene dag op als ouderschapsverlof en dat krijg je nog gedeeltelijk vergoed van de belastingdienst. Misschien ook iets voor jou to?

Ik zou trouwens goed uitrekenen wat de opvang je gaat kosten want dat is schrikbarend duur. Wij betalen straks ongeveer 250 euro voor 40 uren opvang per maand, Als dat ook nog van dat bedrag af moet, wordt het wel erg krap.

Heb je bij je inkomsten de belastingteruggave ook meegeteld? Die maandelijks doen scheelt je veel geld (zolang er nog hypotheekrenteaftrek is). Je krijgt wellicht nog kindertoeslag ook.

Een baby kost eerst niet zo heel erg veel geld. Lang borstvoeding geven en goedkope luiers. Maar ze worden ook ouder...
quote:Troeta schreef op 22 december 2011 @ 09:22:

Wat een gemiep hier. Met 750 euro voor boodschappen per maand gaat het echt makkelijk lukken.

Dat je zoveel vaste lasten hebt vind ik dan wel apart,vooral omdat je zo jong bent.Die 750 euro is niet alleen voor boodschappen, maar daar moet ook nog de kinderopvang, de bezine voor twee auto's en kleding van betaald worden. Is het opeens een stuk minder ruim.
.
anoniem_648d867ac9e9b wijzigde dit bericht op 22-12-2011 19:23
Reden: Ach, t is bijna kerstmis :)
% gewijzigd
Wat een uiteenlopende reacties!

Je gaat misschien ook wel leven naar wat je hebt?!?! Dus wat de een veel vind, vind de ander weinig.

Stel dat er een kindje komt, kan mijn vriend één vaste vrije dag in de week nemen (hij werkt onregelmatig en mag 1 dag per week als vaste vrije dag)

Die andere 2 dagen die dan overblijven, kan dan door opa's en oma's opgevuld worden, maar daar wil ik niet al vanuit gaan. Want ik wil absoluut niet dat ze zich verplicht voelen!

En ik moet eens aankaarten of ik in een filiaal in mijn woonplaats/omgeving kan gaan werken, dat scheelt toch weer bezinegeld. (maar mis dan wel mijn lieve collegaatje)

We zijn nog niet zo ver dat ik nu al wil proberen zwanger te worden, maar ik vind het wel fijn om dit soort dingen eerst even goed te overdenken.

Bedankt voor de reacties!
quote:mariamena schreef op 22 december 2011 @ 08:16:

Hypotheek; 900 netto

Ik vond 1600 ook al wel veel. Wij, ook koophuis, spaarhypo dus stevig aflossen, 3 kinderen en modaal inkomen.

Maar ik kom ook rond de 1600 uit volgens mij. Wel zonder boodschappen en andere extras, dus puur alleen de rekeningen.

Man binnenkort tijdelijk ww, dus het wordt even flink bezuinigen.
quote:fryskfamke77 schreef op 22 december 2011 @ 19:12:

Maar ik neem die ene dag op als ouderschapsverlof en dat krijg je nog gedeeltelijk vergoed van de belastingdienst. Dat is alleen nog zo t/m 2012, daarna is dat over.
quote:Troeta schreef op 22 december 2011 @ 09:22:

Dat je zoveel vaste lasten hebt vind ik dan wel apart,vooral omdat je zo jong bent.Hmm ja, maar lees eerst even voordat je gaat scheeuwen!! Als je dat namelijk had gedaan, dan had je gelezen dat ze 750 over hield na alle vaste lasten, maa in het geval van een kind, gaat daar ook nog eens je eigen bijdrage van het kdv af. Laat dat bv 250 euro zijn (en ik ben het dubbele kwijt terwijl ik 2,5 dag afneem) dan houdt ze dus 500 euro per maand oevr. Het si te doen, maar ik vind het krap, juist omdat je niks overhoudt om te sparen, dus als er wat gebeurt , dak kapot of verzin het maar, waar moet je dan het geld vandaan halen?
Wij hebben even onze financiele situatie bekeken en eigenlijk kunnen we niet echt op iets bezuinigen.

We zijn goed verzekerd, maar niet overbodig.

We hebben wel bijv. de abbo van de tv-gids opgezegd, kost niet veel per jaar, maar scheelt toch weer. Zoveel kijken we er niet in.

Qua auto's kunnen we op dit moment nog niks, omdat we die echt nodig hebben voor het werk. Openbaar vervoer is hier geen optie (zeer slechte verbinding, volgens mij kom ik nooit aan! haha)

Iets zuiniger leven misschien, zodat we iets meer kunnen sparen. Maar wij gaven al niet overdreven veel uit. Uitgaan doen we niet veel meer en om merkkleding geef ik niks. Ik koop niet vaak kleding en als ik koop vind ik een h&mtje prima! Verzorginsproducten probeer ik altijd met een aanbieding te kopen. En boodschappen doen we ook regelmatig bij de Aldi.

Heb overwogen om onze hond goedkopere brokken te laten eten, maar ze doet het zo goed op de brokken die ze nu krijgt. Goed voer werkt dan ook weer preventief, dus besloten dat ze die gewoon houdt.

Tja, een beetje op de kleintjes letten is nu wat we kunnen doen. Maar met de weet dat we dan iets opzij kunnen zetten voor later als er een baby is, werkt wel motiverend!
TO, ik vind 2350 eu per maand met vaste lasten van 1850 (als je de opvangmeetelt) echt weinig. Je redt het misschien wel net, maar je moet je wel afvragen of je het zou willen, continu op elk centje letten. Wij verdienen rond 3200 en hebben 2 kids die nog niet naar school gaan. De vaste lesten inclusief opvang zijn 2200, en we hebben niet eens een auto! Wat overblijft is zo op: boodschappen (ik koop bijna alles bij een turkse groenteboer en op de markt, is goedkoop en stukken lekkerder dan supermarkt), kleding, luiers, clubjes voor de kids, sporten, af en toe een kopje koffie met een vriendin, cadeautjes, dinertjes met vrienden (doen we altijd thuis maar het kost toch geld)...we doen niks geks maar houden bijna niks over... Ik kan me eerlijk gezegd slecht voorstellen hoe men met van 500 per maand rondkomt. Ik ken wel mensen die het doen. Een buurvrouw doet het alleen met 3 pubers met 400 per maand en ik hoor haar nooit klagen! Ik vind haar heel stoer maar zou het persoonlijk niet kunnen. Je moet er echt een type voor zijn. Als je denkt dat je het kunt, vooruit! Anders zou ik echt even wachten totdat inkomen een paar honderd hoger worden
Hihi geweldig om de verschilen te lezen. Ik post tegenwoordig niet veel meer maar wilde ook even wat kwijt.

Ik denk namelijk dat je situaties niet echt geheel kunt vergelijken.

Vriend heeft een hele hoge hypotheek (woon bij vriend die al koophuis/bedrijf had), zijn salaris gaat op aan de hypotheek en eigen verzekeringen en mijn salaris gaat op aan de overige vaste lasten. Ja oke kan zo'n 80,- overhouden per maand, maar elke maand verschilt enorm, vooral met een kindje (hebben een zoontje van 2).

Ook wij hebben 2 auto's, ook voor het werk (heb ook auto nodig voor werkritten) en wonen in een dorp waar geen openbaar vervoer in de buurt is. Dus ja... extra lasten, maar kan in ons geval niet anders.

Ik denk dat ieder zich erop aanpast, dus hoeveel erin komt en je uitgaves.

Persoonlijk zijn wij geen luxe-mensen, dus hebben bijvoorbeeld het goedkoopste internet en de simpelste mobieltjes met 8,- abonnement per maand, maar dit hadden we al voordat we een relatie hadden. Eten veel wat in de aanbieding is en kopen niet veel nieuwe kleding, maar zo waren we al jaren, zelfs toen ik alleen woonde en echt heel veel kon sparen. Ik vind het nu prima hoe we leven en dat we rondkomen. We letten ook op sparen, geeft vooral mij een zeker gevoel.

Als ik niet rond zou komen of ruimer erbij zou willen zitten dan moet ik wel kiezen voor meer uren werken (of hogere baan), besef ik heel goed. Ik werk nu 20 uur wat neerkomt op 2,5 werkdag en ook dat vind ik net goed.

Maar nogmaals: elke situatie is zeeeeer persoonlijk en anders, dus eigenlijk niet te vergelijken.

Als ik iemand onze hypotheekkosten zou vertellen dan slaan ze steil achterover denk ik. Ik weet dat vrienden van mij de helft minder betalen en evengoed moeilijk rondkomen. Dat laat weer zien dat elk stel anders is en anders leeft/gewend is.

Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en kom daar mensen tegen die "klagen" dat ze met een bepaald bedrag niet rondkomen terwijl ze veel meer ontvangen dan andere clienten. Ze leven al snel naar wat er binnenkomt (of geven teveel uit...).

Het is altijd goed om je inkomsten en uitgaves op een rij te zetten en of er wat kan veranderen! (heb je dus ook gedaan, prima). Maar met een kind erbij veranderd er dus wel wat, maar hoeft niet gelijk te betekenen dat je niet rond kan komen. En kun je idd niet rondkomen dan is het dus keuzes maken (meer werken, hogere baan, etc.).

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven