Gezondheid alle pijlers

zorgen om mijn moeder

23-12-2011 22:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft nu ruim twee weken last van erge kriebelhoest en verkoudheid. Nu kreeg ze er een paar dagen geleden ook pijn op de borst bij. Gisteren is ze naar de huisarts geweest, die heeft naar haar longen geluisterd en vond het wat dof klinken en heeft haar naar het ziekenhuis gestuurd voor een foto. Ze krijgt na de kerst pas de uitslag, ze is moe en heeft weinig fut om wat te doen. De dokter dacht zelf aan een beginnende of oude longontsteking.

Ik maak me heel erg zorgen om haar, mijn schoonmoeder had precies dezelfde klachten en zij is overleden aan longkanker...

Was het maar vast volgende week, ik wil graag horen wat het is en mijn moeder ook natuurlijk.

Ik wilde dit graag even kwijt.
Och, die stress is echt niet fijn.

Weet waar je doorheen gaat. (werd plekje gevonden op longen van mn moeder, maar bleek gelukkig niet zo te zijn...)

Sterkte tot de uitslag, ik hoop voor je dat deze week snel voorbij gaat.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
sterkte, onzekerheid is nooit fijn...
Ik snap dat jij je zorgen maakt,, zou ik ook doen! Het kllinkt misschien heel gemakkelijk wat ik nu ga zeggen, maar geloof mij, als het echt ernstig is, dan was ze vandaag allang gebeld, zoiets hevelen ze de kerst niet over, omdat bij zulke dingen zelfs een paar dagen al het onderscheid kan maken bij leven en dood. Dus probeer je daar aan vast te houden, dat het dat dus niet is!!
Kan me goed voorstellen dat je zo bezorgd bent, zeker om wat je met je schoonmoeder hebt meegemaakt.

Maar, zoals de huisarts al zei, het kan ook een beginnende of oude longontsteking zijn (en verder niet) En dat is ook erg rot maar haal je nog niet teveel in je hoofd nu, hoe moeilijk ook!

Ik zou me dan ook zorgen maken hoor Hopelijk heeft ze dinsdag een goede uitslag! Sterkte
Een dikke Knuffel van mij. Probeer je niet teveel te piekeren? Sterkte in ieder geval, hopelijk valt het allemaal mee.
Knuffel en sterkte! Enne dat ze tot dinsdag moet wachten op de uitslag is alleen maar positief, in die zin dat het niks ernstigs zal zijn.
Er heerst echt longontsteking. Ik heb het net gehad, mijn dochter ook, en al 5 kinderen in de klas en een stel ouders ook.

Sterkte voor je moeder.
Dank jullie voor de lieve reacties. Probeer wel positief te blijven zoals plopsje zegt, als het ernstig is dan hadden ze wel gebeld. Ben er gewoon erg van geschrokken, ze gaat ook altijd maar door, werken, boodschappen, sportschool, terwijl ze dus ziek is.
quote:isabon schreef op 23 december 2011 @ 22:36:

Er heerst echt longontsteking. Ik heb het net gehad, mijn dochter ook, en al 5 kinderen in de klas en een stel ouders ook.

Sterkte voor je moeder.Hier in de omgeving ook, vooral op scholen inderdaad.
klopt longonsteking heerst echt, ik heb het dit jaar nog niet gehad, maar vorig jaar toen heerste het ook, en ik zat er dus echt wel bij he, en mijn moeder en zus ook, dus echt positief blijven, ik denk dat als het echt ernstig was, je het nu al wel had gehoord
Ik vind het vreemd dat als de dokter denkt aan een longontsteking, jullie pas dinsdag de uitslag krijgen. Als het een longontsteking is, moet je dezelfde dag nog medicatie krijgen

Meestal word je inderdaad gebeld als het iets ernstigs is, maar zo vlak voor kerst is het overal ontzettend druk en kan zo'n uitslag zomaar ergens blijven liggen.

Als je moeder koorts heeft (het kenmerk van longontsteking), bel je de huisartsenpost om te vragen of ze de uitslag van de longfoto kunnen opvragen. Als je moeder geen koorts heeft (en ze is geen pakweg 80+, want op hoge leeftijd willen infecties nog wel eens zonder koorts gepaard gaan), kan zo'n uitslag wel tot na kerst wachten. (Tenzij je het idee hebt dat het echt niet goed met haar gaat.)

Bij dit soort dingen mag je best op je strepen staan. Ik ben ook wel eens afgepoeierd door de huisartsenpost met een probleem. Na overleg met een bevriende arts kwamen we tot de conclusie dat ik toch écht dezelfde dag nog gezien moest worden. Toen heb ik gewoon nogmaals gebeld dat ik écht gezien wilde worden. De dienstdoende huisarts beaamde later dat ik inderdaad dezelfde dag nog gezien had moeten worden. Kortom: denk niet dat je gek bent, en laat je niet voor gek verklaren :p
Occam's razor
@Plopsje: Longontsteking kan niet heersen. Het is een bacteriele infectie en niet besmettelijk. Verkoudheid (virus) kan wel heersen en het kan zijn dat in jouw omgeving toevallig meerdere mensen een longontsteking daarop hebben ontwikkeld. Maar gelukkig hoef je geen mensen te mijden met een longontsteking, want die kun je niet overgeven.
Occam's razor
Ze heeft geen koorts, heeft ze bijna nooit.
Hm... Bij een longontsteking ben je over het algemeen toch wel heel erg ziek: dat je je bed niet uitkunt, flinke koorts hebt en dus ook doodmoe bent. Dat put je ontzettend uit.

Maar toch denk ik dan dat je huisarts een beetje een vreemd beleid voert door te zeggen dat het wel eens een longontsteking kan zijn en dan pas dinsdag de uitslag door gaat bellen.

Er zijn natuurlijk zat redenen waarom longen anders klinken dan ze zouden moeten. Bovendien is het ook nog eens zo dat luisteren naar de longen niet altijd even betrouwbaar is: soms hoort een arts iets, terwijl er helemaal niets is. Waarschijnlijk denkt je huisarts dan inderdaad dat er een longontsteking is geweest, dat kun je nog op de foto terugzien. Dan weet je in ieder geval waar de moeheid vandaan komt, want dat kan nog wel een paar weken aanhouden na een longontsteking.

Maar nogmaals: als je moeder nog steeds last heeft van pijn op de borst (dat kan heel veel oorzaken hebben: zuurbranden, geïrriteerde ribben, maar ook longontsteking: dan zie je vaak dat ademhalen pijn doet), of als het erger wordt, vind ik nog steeds dat je de huisartsenpost kunt bellen.

Of maak je je vooral zorgen vanwege je ervaring met je schoonmoeder en niet zozeer omdat je je eigen moeder ziek vindt? (Beetje gekke zin, maar hopelijk snap je m)
Occam's razor
Wat ik bedoel te zeggen: De huisarts van jouw moeder heeft een veel beter beeld van haar gezondheid dan ook maar iemand op dit forum. Hij/zij ziet hoe je moeder binnenloopt, of ze een beetje kleur op haar wangen heeft, hoe ze praat, of ze enigszins energiek is, welk verhaal ze precies vertelt. Hij/zij kent haar voorgeschiedenis, weet welke ziektes er in jullie familie voorkomen, weet of je moeder bijvoorbeeld rookt of asthma heeft, etc... Waarschijnlijk heeft het totaalpakket opgeleverd dat je arts dacht dat het niet zo ernstig was dat er nog dit weekend iets aan gedaan moest worden en dat dinsdag vroeg genoeg was om de uitslag door te geven.

Maar goed, dat is ook maar weer een aanname die ik doe over de huisarts van je moeder. En daarom zeg ik altijd: wat vind jezelf? Maak je je zorgen om je moeder omdat je bang bent dat ze misschien ook wel kanker heeft? Of maak je je zorgen omdat het zo slecht gaat met haar gezondheid? Want als je denkt dat het echt slecht gaat met je moeder, is dat altijd een reden om weer contact met een arts te zoeken. Liever dat ze je een zeur vinden, dan dat de gezondheid van je moeder in gevaar komt, toch?
Occam's razor
Ik hoorde van de week dat longonsteking in 2 vormen bestaat en dus wel besmettelijk kan zijn in de ene vorm. Mijn dochter zit nu aan de antibiotica tegen een longontsteking. Heeft alleen de eerste nacht koorts gehad, daarna nog 2 dagen verhoging . Is niet ziek, wel heel snel moe en huilerig.

Sterkte met wachten.... Naar dat dit zo lang duurt.
De enige besmettelijke vorm die ik kan bedenken is tuberculose, maar dan spreek je niet echt van een longontsteking, maar van 'open tb'...
Occam's razor
@debora. Ik ben heel bang dat ze kanker heeft, ik moet ook niet op google gaan zoeken eigenlijk. Ze komt niet heel erg ziek over, ze is maandag nog naar de sportschool geweest. Ik heb wel het idee dat ze haar lichaam helemaal heeft uitgeput nu omdat ze niet uitgeziekt is. Ze is verder nooit verkouden of ziek, ze was zelfs verbaast hoe vervelend verkoudheid ook alweer is. Ook heeft ze heel veel moeite met het ophoesten van slijm, ze heeft het gevoel dat er slijm in haar longen zit.

Ja normaal ben je behoorlijk ziek met longontsteking, maar ze heeft nooit koorts, dus misschien een wat mildere versie. Ik heb zelf vaak oor, keel en bijholteontstekingen, ook ik heb nooit koorts.

Ik hoop maar dat de uitslag goed is, ik heb weinig vertrouwen in de arts van mijn moeder, hij is de pensioenleeftijd al 20 jaar gepasseerd, vind hem erg ouderwets en is nooit ergens van onder de indruk. Hij is wel oncoloog dus dat stelt dan weer een beetje gerust.
Vervelend die onzekerheid, ik snap je heel goed.

Maar toch.....probeer het even van je af te zetten. De kans dat het geen kanker is, is veel groter dan dat het dat wel is.

Sterkte en probeer van de kerst te genieten
Hey marylin,

Is er al meer bekend over de uitslag? Heeft de arts je kunnen geruststellen?
Occam's razor
Hey

Ik heb nog niks gehoord van mijn moeder, ik ben nu ook nog aan het werk. Dus ik weet nog helemaal niks, ik durf haar eigenlijk ook niet te bellen, zo bang om slecht nieuws te krijgen. Ik merk het wel of ze vanavond belt of misschien heeft ze de uitslag nog niet. Ik was met kerst bij haar, ze kwam redelijk goed over vond ik, ze zag er goed uit. Ze heeft wel pijn, vooral in haar linkerborst en ribben links. Verder niet benauwd, geen koorts, geen bloed ophoesten en ze zat flink te snaaien dus met de eetlust zit het ook wel goed. Pfff ik probeer vooral mezelf gerust te stellen, mijn moeder weet overigens niet dat ik mij ontzettend druk zit te maken. Ik laat wel even wat horen als ik meer weet.
Ben erg benieuwd. Goede eetlust is vaak wel een goed teken hoor, haha.
Occam's razor
Debora ik vind het heel fijn dat je er veel interesse voor hebt

Nog steeds niks wijzer helaas, mijn moeder belde vandaag naar de huisarts om te vragen naar de uitslag, had hij dus niet, moeders het ziekenhuis gebeld om te vragen waarom het zo lang duurt. Blijkt dus dat afgelopen vrijdag het ziekenhuis alle foto's ed van alle patiënten heeft verstuurd via een digitaal postsysteem, soort email denk ik. De huisarts doet daar dus niet aan....zucht. die gebruikt heel ouderwets de normale post nog. Door de feestdagen duurt dit dus erg lang, als het er morgen nog niet is stuurt het ziekenhuis de uitslag opnieuw naar de huisarts.

Mijn moeder had er flink de pest in en ik ook trouwens, ik hoop dat ze overweegt om een andere huisarts te zoeken.

Dus ik ben nog flink aan het stressen, mijn moeder voelt zich overigens weer een stuk fitter maar zegt dat het rare gevoel in haar longen blijft.
Wat een gedoe zeg...

Haar huisarts kan ook gewoon zelf het ziekenhuis bellen met de vraag wat de uitslag is. Beetje raar dat jullie zo lang moeten wachten omdat de huisarts nog vertrouwd op de slakkenpost...

Als het er morgen nog niet is, zou ik, als ik je moeder was, de huisarts vriendelijk doch dringend verzoeken om even contact op te nemen met de afdeling radiologie voor de uitslag, omdat ze zich toch wel ernstige zorgen begint te maken. Als de huisarts dat niet wil, zou ik inderdaad een andere zoeken...

Misschien heeft die huisarts niet helemaal door hoe erg jullie erover in zitten...
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven