Knobbeltje borst
zaterdag 24 december 2011 om 23:29
Wat leuke kerstdagen hadden moeten worden is veranderd in een onzekere toestand. Drie dagen geleden heb ik een knobbel (1cm) ontdekt in mijn borst. Ik dacht dat het wel zou weg trekken. Ik heb gisteravond mijn moeder eraan laten voelen en die zei meteen dit hoort niet en is niet goed. Dus vandaag naar de huisartsenpost geweest...
ik hoopte dat ze mijn onzekerheid kon wegnemen, maar helaas ik moet een mammografie en een echo.. En nu nog de kerst doorkomen! Wie van jullie hebben ervaringen met dit traject?
ik hoopte dat ze mijn onzekerheid kon wegnemen, maar helaas ik moet een mammografie en een echo.. En nu nog de kerst doorkomen! Wie van jullie hebben ervaringen met dit traject?
zaterdag 24 december 2011 om 23:36
zaterdag 24 december 2011 om 23:37
Heb het ook wel 'ns gehad toen ik 'n jaar of 25 was. Ik ging naar de dokter voor 'n geruststelling dat het niets was, maar moest diezelfde dag nog naar het ziekenhuis. Was dus enorm geschrokken, maar het bleek maar 'n ontstoken kliertje o.i.d. en dat trok na 'n paar weken dus ook vanzelf weg.
Ga er dus vanuit dat het waarschijnlijk niets is, maar dat ze het zekere voor het onzekere willen nemen door snel te handelen.
Ga er dus vanuit dat het waarschijnlijk niets is, maar dat ze het zekere voor het onzekere willen nemen door snel te handelen.
zaterdag 24 december 2011 om 23:39
Ik had ook een knobbel in mn borst ontdekt, ook mammografie en echo laten maken en het bleek verkleefd klierweefsel te zijn. Blijf wel onder controle elk jaar. Ik begrijp je angst heel goed, want toen ik de knobbel ontdekte was het vrijdagavond tijdens het douchen en eer het maandag was, duurde voor mij een eeuwigheid en was op van de zenuwen. Probeer rustig te blijven. Strekte.
zaterdag 24 december 2011 om 23:41
Mijn moeder heeft hetzelfde zes jaar geleden gehad. Vlak voor de kerst een knobbel en onderzoeken. Met 90% kans dat het foute boel was. Net in januari de uitslag. En dat was foute boel. Het was geen leuke kerst. En dan met name natuurlijk voor haar. We zijn nu zes jaar verder en ze is weer helemaal gezond. Maar ik snap je onzekerheid en angst. Heel veel sterkte.
zaterdag 24 december 2011 om 23:43
Josje, het is echt niet met relatieve zekerheid te voelen of zo'n klein knobbeltje 'fout' is. De huisartsenpost is alleen erg zorgvuldig om je door te sturen voor mammo en echo, want - daar komt ie weer - ook zij kunnen met enkel voelen niet zeker zeggen dat het een onschuldig knobbeltje is. Dus voor nu: gewoon door blijven ademen
Is de 23 uit je nick je leeftijd? Dan is de kans echt klein dat dit kanker is (nee, niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk). Het is veel waarschijnlijker dat je een cyste hebt, of een fibroadenoom. Maar wel naar dat je nu met een onrustig gevoel kerst door moet.
(En ja, ik heb ervaring met dit traject en jammer genoeg ook met het traject dat erop volgde)
Is de 23 uit je nick je leeftijd? Dan is de kans echt klein dat dit kanker is (nee, niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk). Het is veel waarschijnlijker dat je een cyste hebt, of een fibroadenoom. Maar wel naar dat je nu met een onrustig gevoel kerst door moet.
(En ja, ik heb ervaring met dit traject en jammer genoeg ook met het traject dat erop volgde)
zaterdag 24 december 2011 om 23:43
Ik heb het nu 2x gehad, een keer op mijn 24ste, en het afgelopen jaar, toen nog net geen 40.
Probeer je niet van streek te laten maken, zoals iemand anders ook al schreef is het meestal niets kwaadaardigs.Er zijn zoveel redenen waarom er een knobbeltje kan ontstaan.
Natuurlijk geeft het een onzeker en onbehaaglijk gevoel, maar laat de komende dagen niet door angst bepalen.
Sterkte
Probeer je niet van streek te laten maken, zoals iemand anders ook al schreef is het meestal niets kwaadaardigs.Er zijn zoveel redenen waarom er een knobbeltje kan ontstaan.
Natuurlijk geeft het een onzeker en onbehaaglijk gevoel, maar laat de komende dagen niet door angst bepalen.
Sterkte
zaterdag 24 december 2011 om 23:52
niet meteen panieken, een echo en mammo is gewoon policy. Dus je bent niet doorgestuurd omdat je huisarts je verdenkt van allerlei enge dingen. In verreweg de meeste gevallen zijn knobbeltjes en bobbeltjes onschuldig, zeker als je jong bent. Ik denk dat veel vrouwen hier wel eens iets dergelijks heeft meegemaakt. Ik al drie keer.
zondag 25 december 2011 om 01:23
quote:bergamot schreef op 24 december 2011 @ 23:43:
Josje, het is echt niet met relatieve zekerheid te voelen of zo'n klein knobbeltje 'fout' is. De huisartsenpost is alleen erg zorgvuldig om je door te sturen voor mammo en echo, want - daar komt ie weer - ook zij kunnen met enkel voelen niet zeker zeggen dat het een onschuldig knobbeltje is. Dus voor nu: gewoon door blijven ademen
Dat dus. Werkt je moeder in de medische sector (vanwege haar uitspraak?) Er is door een arts wel verschil te voelen tussen een carcinoom en een goedaardig iets.. Maar bij elke knobbel word je tóch doorgestuurd. Why? Omdat goedaardige dingen wel eens "verkeerd" voelen, en gevaarlijker nog: kanker wel eens "goed" kan voelen. Geen garanties op basis van palpatie (=voelen) dus.
Zoals als gezegd is, een knobbel in je borst kan vele oorzaken hebben. Waarvan velen veel vaker voorkomen dan kanker. Helemaal op jonge leeftijd.
Ga vooral ook niet googlen! Want al die vrouwen die zijn doorverwezen en geen kanker bleken te hebben, zetten hun verhaal vaak niet op internet. De kans dat vrouwen bij wie het wél foute boel was dat doen, is veel groter aangezien zij een uitlaatklep nodig zouden kunnen hebben.
Dat dus. Werkt je moeder in de medische sector (vanwege haar uitspraak?) Er is door een arts wel verschil te voelen tussen een carcinoom en een goedaardig iets.. Maar bij elke knobbel word je tóch doorgestuurd. Why? Omdat goedaardige dingen wel eens "verkeerd" voelen, en gevaarlijker nog: kanker wel eens "goed" kan voelen. Geen garanties op basis van palpatie (=voelen) dus.
Zoals als gezegd is, een knobbel in je borst kan vele oorzaken hebben. Waarvan velen veel vaker voorkomen dan kanker. Helemaal op jonge leeftijd.
Ga vooral ook niet googlen! Want al die vrouwen die zijn doorverwezen en geen kanker bleken te hebben, zetten hun verhaal vaak niet op internet. De kans dat vrouwen bij wie het wél foute boel was dat doen, is veel groter aangezien zij een uitlaatklep nodig zouden kunnen hebben.
zondag 25 december 2011 om 02:38
Wat een lieve reacties! Was even een wijntje drinken bij mijn moeder. Ik weet ook dat ik niet meteen moet paniekeren, alleen in onze familie komt (borst)kanker veel voor. Ik ben overigens 25 en ik weet dat mijn leeftijd in dit geval positief is. Het stomme is dat ik zelf gewoon een naar gevoel heb, maar ik weet ook dat het vast goed komt!
zondag 25 december 2011 om 08:14
Ik heb het al 3 keer gehad. Mammografie en punctie, maar ik heb veel klierweefsel in mijn borsten. Drie keer vals alarm. Maar ik kan me voorstellen dat je in paniek bent hoor.
Ik denk dat er veel meer vrouwen voor " niets " een foto krijgen dan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is, gelukkig. Maar artsen willen, terecht, geen risico lopen.
Ik denk dat er veel meer vrouwen voor " niets " een foto krijgen dan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is, gelukkig. Maar artsen willen, terecht, geen risico lopen.
zondag 25 december 2011 om 08:18
Beste josje, haal even diep adem. Zo'n knobbeltje is heel erg schrikken, maar kan zomaar nietsbetekenen. Ik ben er al 2x voor naar het ziekenhuis geweest en de 3e keer staat in de planning. Net als jij ben ik twee keer vreselijk geschrokken, maar dat bleek helemaal niet nodig. Daarnaast, probeer je kerst hierdoor niet te laten verpesten want of het nu goed óf fout is, dat zou zo zonde zijn.
zondag 25 december 2011 om 17:57
Ik hoop dat je op de mammapoli snel goed nieuws krijgt (maar houdt er rekening mee dat je niet meteen woensdag terecht komt: soms zijn er wachttijden!)
Wat ik me wel afvroeg: waarom lieten ze je hiermee naar de Hap komen? Het is niet echt iets dat niet kan wachten tot dinsdag, en uiteindelijk is dat ook wat je nu toch moet doen.
Wat ik me wel afvroeg: waarom lieten ze je hiermee naar de Hap komen? Het is niet echt iets dat niet kan wachten tot dinsdag, en uiteindelijk is dat ook wat je nu toch moet doen.
zondag 25 december 2011 om 22:07
quote:Miffy schreef op 25 december 2011 @ 17:57:
Wat ik me wel afvroeg: waarom lieten ze je hiermee naar de Hap komen? Het is niet echt iets dat niet kan wachten tot dinsdag, en uiteindelijk is dat ook wat je nu toch moet doen.Hé bah, wat klinkt dit nuchter, sorry hoor. Ik zou van de schrik ook op de HAP zitten en wat ze schrijft; ze hoopte op wat wegnemen van onzekerheid. Sterkte dinsdag.
Wat ik me wel afvroeg: waarom lieten ze je hiermee naar de Hap komen? Het is niet echt iets dat niet kan wachten tot dinsdag, en uiteindelijk is dat ook wat je nu toch moet doen.Hé bah, wat klinkt dit nuchter, sorry hoor. Ik zou van de schrik ook op de HAP zitten en wat ze schrijft; ze hoopte op wat wegnemen van onzekerheid. Sterkte dinsdag.
maandag 26 december 2011 om 11:31
Mmm, nuchter of niet, het is wel zo dat als (met nadruk: als) er iets fouts gevonden wordt, het meestal nog wel een week of 3-4 duurt voor je geopereerd wordt. Die paar dagen Kerst overbruggen maakt medisch gezien geen verschil en het zien door de MAP heeft dus geen toegevoegde waarde. Behalve dat het 'echter' wordt en TO zich zorgen gaat maken omdat ze doorverwezen is voor een mammo.