Gezondheid alle pijlers

Knobbeltje borst

24-12-2011 23:29 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat leuke kerstdagen hadden moeten worden is veranderd in een onzekere toestand. Drie dagen geleden heb ik een knobbel (1cm) ontdekt in mijn borst. Ik dacht dat het wel zou weg trekken. Ik heb gisteravond mijn moeder eraan laten voelen en die zei meteen dit hoort niet en is niet goed. Dus vandaag naar de huisartsenpost geweest...

ik hoopte dat ze mijn onzekerheid kon wegnemen, maar helaas ik moet een mammografie en een echo.. En nu nog de kerst doorkomen! Wie van jullie hebben ervaringen met dit traject?
Ik hoopte dat ze bij het hap zouden zeggen dat het een opgezette klier of iets anders voelbaars niet kwaadaardig was. Ik heb ook aan de telefoon tegen de assistente van hap gezegd dat het niet echt spoed was maar dat ik hoopte iets geruststellends te horen zou krijgen. Dit snapte zij volkomen en de huisarts ook. Ik was me ervan bewust dat ik zou moeten wachten tot na de kerstdagen. In mijn familie komt kanker veel voor dat maakte dat ik iets ongeruster werd. Ik zou blij zijn met meer duidelijkheid of het nou goed of niet goed is!
Hier ook een knobbeltje.

Ik heb het wel eens eerder gehad, toen was het vals alarm. Nu heb ik helemaal geen zin meer om ermee naar de huisarts te gaan. Het zal toch wel niets zijn. Ik moet er wel bij zeggen dan ik 1000 klachten hebben waar men niets mee kan, dus deze kan er ook nog wel bij.

TO ik hoop voor jou ook dat het vals alarm is.
Sabrina, ik zou wel gaan! Het zeker weten is in dit geval wel belangrijk. Ik heb ook de laaste maanden vage klachten waar een huisarts waarschijnlijk niks mee kan. Maar dit is wel iets tastbaars.
Gaan hoor sabrina, ook al is het 5x loos alarm. Je weet het nooit en hoe sneller je erbij bent hoe beter.
Ik stelde mijn vraag niet omdat ik niet zou snappen waarom TO zich zorgen zou maken. Integendeel. De kans dat de hap geruststelling kun geven, was eigenlijk maar klein, want het beleid is tegenwoordig eigenlijk overal: knobbeltjes horen er niet, dus hoe klein de kans ook is dat er wat is, er moet naar gekeken worden. Mijn eigen ervaring is ook dat zo'n verwijzing naar een mammapoli echt het omgekeerde van geruststellend is . Ofwel: bij de hap hadden ze volgens mij kunnen inschatten dat er een hele grote kans was dat ze beslist geen geruststelling konden geven, en er was geen spoed om medische redenen. Vandaar dat ik het vreemd vond dat ze niet direct het advies gaven na de kerstdagen een afspraak te maken bij de huisarts.

TO, ik hoop dat je huisarts morgen voor je kan regelen dat je snel terecht kunt.
Meestal is het niets ernstigs.
Ik heb de afgelopen twee jaar al regelmatig knobbeltjes gehad. De meeste waren opgezette klieren en zijn vanzelf weggegaan. Een half jaar terug had ik een cyste en een vetknobbeltje.

Ik weet hoe je je voelt, ik was ook steeds vreselijk gespannen. Ik kreeg wel meteen van de radioloog te horen dat het niks ergs was. En dat is echt meestal het geval. Policy van de huisarts is inderdaad dat als hij of zij ook iets voelt, je altijd een echo of mammo krijgt, ook al is het vermoeden dat het iets goedaardigs is. Sterkte!
Ik kan me voorstellen dat als er (veel) borstkanker in je familie voorkomt je nerveus wordt van een knobbeltje. Bedenk wel dat borstkanker veel voorkomt: 1 op 8 vrouwen krijgt het ooit in haar leven. Dus bijna iedereen heeft wel iemand met borstkanker in de familie.

PS mocht je in Amsterdam, Den Haag, (omgeving) Voorschoten, Maastricht of Rotterdam wonen & je kunt niet gelijk terecht in het ziekenhuis, met verwijzing door de huisarts kun je ook snel terecht bij een Diagnostisch Centrum. Dat wordt gewoon door je zorgverzekeraar vergoed en ze werken samen met een lokaal ziekenhuis, dus indien nodig verwijzen ze je na de mammo/echo met spoed door (bij mij was dat binnen 24 uur).
Hallo.........

Ik haak hier ook even in. De laatse paar dagen loop ik ook steeds met iets in mijn hoofd. Niet omdat ik een knobbeltje in mijn borst heb maar omdat ik al een tijdje een ingetrokken tepel heb en een raar gevoel in mijn linkerborst.......

Ik heb nooit een ingetrokken tepel gehad en ik kan er niet zoveel over vinden. Uiteraard ga ik naar de huisarts één dezer dagen.....

Iemand hier die iets meer weet over een ingetrokken tepel?

@Josje: Sterkte met die onzekerheid.
Torre, een ingetrokken tepel, terwijl je dat eerder nooit had, kan inderdaad een aanwijzing zijn. Maar hoeft niet. Dus prima dat je naar de huisarts gaat en laat checken.
Even een update.. Morgenochtend heb ik een afspraak op de mammapoli. Ik ben een stuk rustiger en zou blij zijn als er meer duidelijk is!
Sterkte morgen josje23.
@bergamot: Ik heb vandaag een afspraak gemaakt en kan vrijdagochtend bij de HA terecht. Ik heb even zitten googlen op ingetrokken tepel maar daar wordt je niet vrolijk van. Ik ben best ongerust nu, ondanks dat ik geen knobbel kan ontdekken. Wel is mijn linkerborst héél gevoelig, maar kan het niet echt pijn noemen. Het is ongeveer dezelfde soort gevoeligheid als in het begin van een zwangerschap. Alleen dan aan de zijkant/buitenkant van mijn linkerborst, dus niet in mijn gehele borst........

Het lijkt me toch dat je écht een knobbeltje moet voelen?

Geen knobbel geen kanker toch?

Josje: Sterkte morgen! Gelukkig wat meer zekerheid dan.
Torre, sorry...... ook zonder knobbeltje kan het kanker zijn.

Maar: veel vaker is het iets onschuldigs, dus geen reden om je al veel zorgen te maken. Je laat het uitzoeken (fijn dat je snel terecht kunt bij de huisarts) en dat is exact de juiste actie.

Josje, succes morgen!
Laat je het even weten Josje?
Jeee! Ik heb goed nieuws gehad! Het waren drie op elkaar gestapelde cyste. Waardoor het ook zo hard aanvoelde. Ergens anders is mijn borsr zat ook nog een cyste. Niks kwaadaardigs allemaal en het mag blijven zitten.
Gelukkig Josje, wat een opluchting!
Josje wat fijn!
Gelukkig dat er niks aan de hand is, Josje!
He, dat is goed nieuws Josje!
FIJNNNN en straks lekker genieten van oud en nieuw!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven