Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - deel 5

30-11-2011 11:20 1922 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een nieuw deel van start to run. Deel 4 had alweer 3000 berichtjes dus hier gaan we weer verder.

Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.

Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!

Vorige delen:

Start 2 run deel 1

Start 2 run deel 2

Start 2 Run, deel 4

Download voor je mp3:

Gratis:

http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx

Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km

Schema's op papier:

schema's Evy

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Tabel: rennen met Evy

NaamSerieWeekLeslian5 km11

Tabel: rennen zonder Evy

NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari

Extra tabel voor de kilometermeisjes

NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km

Doelen 2015

Max: 2015: LDR 120 km (mei)

Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
Vanavond weer gelopen met de loopgroep. Het kost me wel veel moeite om de deur uit te gaan maar als ik niet ga loop ik alleen van het weekend en dat wil ik niet dus ga ik trouw op dinsdag.

Zit nu op 478 km dit jaar. Donderdag loop ik de kerstmannenloop van 5 km. Dinsdag 14 in Arnhem en vrijdag de oliebollenloop van de loopgroep, 5 km. Dan heb ik 502 km gelopen in 2011.
Netjes Bibianne! Terwijl je doel 400 was!!

Ik moest even denken toen ik kerstmannenloop zag, dacht huh, alleen voor mannen en jij doet mee?! Maar k snappum
Gisteravond mijn langste afstand ooit gelopen: 13,6 km! Vorige week opgebouwd van 10,5 naar 11,6 en nu 13,6!

Echt ongelooflijk dat ik in januari dit jaar begon met 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen...

Zijn er nog meer lopers actief? Rustig hier!
Nou okayy, dan wil ik ook wel op de tabel hoor! Ik heb km's nodig in 2012 want New York 2013 staat op de agenda! Pas (weer) begonnen en moet deze winter echt alles uit de kast halen om gemotiveerd naar buiten te gaan. Voor 2012 is het doel 1000km dat is denk ik realistisch gezien mijn 2x 8km in de week nu!
@ Sokkie goed gedaan hoor! Pas je wel op dat je niet een te snelle opbouw hebt?

@ joan Welkom! Wat leuk dat je ook een marathon wilt gaan lopen!

Ik ben net weer terug van de fysio. M'n eigen therapeut is met vakantie , maar haar vervanger is een stuk minder lief voor me.....Hij heeft m'n diepe kuitspieren flink aangepakt.(lees=gemarteld) Het was ook wel fijn om van hem ook te horen dat m'n knie en peesplaat helemaal in orde is en dat het echt m'n spieren zijn. Ik moet de volgende keer als ik 5km ga lopen opletten of, waar en wanneer het pijn gaat doen. En dan gaan we verder kijken of ik weer mag uitbouwen of juist een week complete rust moet houden. Ik hoop toch echt op het eerste....
Wauw, topic nummer 5! Wat goed!

Ik ben er even tussenuit wegens een blessure & onwijze drukte op het werk. Dus heb even een looppauze ingelast. De km ga ik dit jaar niet meer halen Maarrrr: I'll be back!

Vast fijne feestdagen hardloopsters!
Dank je Judith, ik zag idd dat jij voor Dublin op de lijst staat! Goed hoor!

Ik ga pas in 2013 NY doen hoor. Dit om het rustig op te bouwen. Ik hoop 2012 af te sluiten met een goede 20km in de benen en wil vanuit daar door naar de marathon. Ik ga mij nu opgeven nog een forum met een afval tabelletje:) Tja, je doet het tenslotte wel ergens voor!! Sterkte met de kuiten!
@joan: welkom!

@judith: Opbouw is idd belangrijk, verder dan dit ga ik ook nog maar even niet. Eerst sterker worden. Zo'n kuitspier(mis)behandeling heb ik ook eens gehad...AU!!!!

Sterkte ermee!!
@ sokkie rustig opbouwen...maar goed gedaan!

@ judith voelt het allemaal wel beter nu?

@bibianne was de loop vandaag? Hoe ging het?

Ik loop lekker in schotland. Morgen weer een run. Gisteren door de glen. Morgen even kijken wat ik doe. Loop zonder renmaatje dus erg ongezellig. Op www.runpower.nl staan verslagen en fotos
Hee Max!

Wat een landschap daar in Schotland zeg!! Prachtig.

Veel plezier nog en succes met lopen!!
@Max vroeg me al af hoe je het hebt in Schotland. Zal weer ff bijlezen op je site.

Op t moment voelt m'n kuit erg beurs, maar daar had ie me al voor gewaarschuwd. Als t goed is is dat morgen minder
Judith ik zag jouw vragen op de andere thread. Ik stelde ook al eens voor om eerst het 10 km schema uit het boek te doen. Daarna de halve en daarna de hele. Op die manier heb je een betere opbouw en je hebt tijd genoeg. Stap voor stap steeds het schema volgen en verder uitbouwen. Baukje schreef ook al dat het veel te lang duurt, de loop en de training qua belasting. Zeker nu je na een blessure weer start. Hoe is het daar nu mee? Snelheid opbouwen naar 10 km per uur gaat makkelijk. Het gaat niet om de snelheid, maar hoe minder lang je onderweg bent hoe makkelijker de loop.

Hoe gaat het met de anderen? Lopen jullie nog?

Fijne feestdagen!
Die 10km ga ik nu ook doen. Met de blessure gaat gaat t goed. Bijna geen last meer met lopen. De opbouw naar de marathon was incl. opbouw naar een halve, dus in die zin wijk ik er niet heel veel van af. Maar ga nu dus wel even zoeken naar een ander marathon schema.

Fijne kerst allemaal!
Hallo!

Hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad!

Vanmorgen een 10 km duurloopje gedaan, lekker gelopen. Het was alleen wel warm! Normaal loop ik 's avonds en dan is het iets kouder.
@ sokkie, het was idd warm, het voelde als voorjaar!

Ik heb vanmorgen ook weer gelopen. 5km, zonder problemen. Ik mag zo weer naar de fysio. Hopenlijk krijg ik groen licht om weer wat uit te bouwen.
Fijn dat je zonder problemen liep vandaag. Wat zei de fysio?
he ik dacht dat ik gister hier al op had gereageerd, maar zie m'n berichtje nu niet meer staan.

De fysio was enthousiast. Morgenochtend moet ik nog een keer 5km lopen, dan gaat hij nog iets anders doen morgenavond (weet ff niet meer wat) en als dat goed gaat mag ik uitbouwen.!
Ah mooi! Hopen dat het goedgaat!
Hallo allemaal,

in een grijs verleden schreef ik hier ook enthousiast mee, maar ben daar op een gegeven moment mee gestopt hoewel ik nog wel regelmatig liep. Voor mij was 10 km de max. Een rondje van 6 of 7km vind ik eigenlijk het lekkerst. Nu ben ik er door wat fysiek gedoe drie maanden tussenuit geweest en probeer nu rustig aan weer wat op te bouwen. (hoewel rustig, ik geloof dat ik toch harder wil dan mn lijf..)

Anyway, ik zou graag weer meeschrijven om een beetje een stok achter de deur te hebben.

Naast het lopen ga ik 2x per week naar de sportschool, doe daar bodypump, maar ook daar drie maanden uit geweest. Dat heb ik een aantal weken geleden weer kunnen oppakken, gevolgd door gruwelijke spierpijn - twee dagen amper kunnen lopen na de eerste keer weer pumpen.. Gelukkig daarna weer snel kunnen opbouwen. Nu het hardlopen dan nog..

Afgelopen dinsdag voor het eerst in drie maanden dus weer gelopen, vier x 5 minuten gelopen met tussendoor even minuutje wandelen of stretchen. Viel me bij het lopen alles mee, ik had gedacht na 1 minuut lopen te zullen instorten! Nu alleen natuurlijk wel spierpijn.. ik had het kunnen verwachten..

Was van plan om vandaag weer te lopen, maar leek me niet heel verstandig met spierpijn. Iemand ervaring of advies wat te doen bij spierpijn? Doorlopen mèt of wachten tot het weer over is?

Zag trouwens ook jullie doelstellingen en heb stiekem ook nagedacht over een passende doelstelling voor mezelf. Ik denk dat 500km in een jaar wel mooi is. Moet maar eens even kijken hoe haalbaar dat is. Vooral nu het zo vroeg donker is, want vind het niet heel fijn om in het donker te lopen. Verhuis dan mn lopen evt wel naar de sportschool, maar buiten vind ik toch echt een stuk fijner!
@ Nyam, welkom terug. Ik kan me je naam nog wel herinneren. Balen dat je 3 maanden niet hebt kunnen lopen, maar wel goed dat je het weer hebt opgepakt. en 4x5 minuten vind ik best veel om na zo'n tijd weer mee te beginnen. Knap hoor!
@judiths77 Dankje! Voelt ook wel fijn hoor om weer te beginnen en om hier terug te zijn!
Nyam goed dat je vandaag een extra dag rust hebt genomen. Bij training ontstaat micro schade in de spieren die zich in de rustfase daarna weer hersteld. (over nog liever dat je zelfs een extra opbouw krijgt). In het geval van spierpijn is de schade eigenijk net iets te groot geweest. Geeft niets want ook dat hersteld zich. Alleen is het dan van belang dat je het herstelproces niet in de weg gaat zitten. met name in de tweede 24 hr na training vind het belangrijste opbouw van het spierweefsel plaats. Dus in geval van te grote schade (lees spierpijn) moet je juist die tweede dan na de te intensieve training rustig aan doen.

Hoogste waarschijnlijk zal de spierpijn morgen zo goed als weg zijn en kun je weer gewoon rustig trainen.

Misschien toch even een klein stapje terug doen of in ieder geval nog even niet te veel uitbouwen totdat je weer de trainingen kunt doen zonder spierpijn achteraf.
@baukje Dank je voor je advies (weet door al je bijdrages hier dat je er verstand van hebt!), het komt wel overeen met wat ik zelf al dacht. Ik doe rustig aan vandaag.
Vanmiddag een nieuw record gevestigd, 14.5 km gelopen. Ging heerlijk!

@judith hoe ging je 5 vandaag??
@ sokkie, wat goed van je!

M'n 5km ging prima. Ik merkte wel dat ik 's morgens wat strammer ben, dus ik heb m'n tempo er wel op aangepast. Helemaal pijnvrij gelopen! Om half 7 weer naar de fysio.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven