Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel spaargeld?

25-12-2011 12:02 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen het hoe, waar en het waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen nou echt achter de hand hebben? 1000 of 10.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben enzo!
Jammer genoeg helemaal niets.
Ik vind de vraag of je spaargeld moet hebben nogal afhangen van of je kinderen hebt of niet. Als je alleen voor jezelf hoeft te zorgen, lijkt het me prima om geen spaargeld te hebben. Als je kinderen hebt, is het toch wel handig als je kapotte verwarmingsketel meteen kunt laten vervangen.

Hier staat er ongeveer ¤ 35.000,- op de rekening. De rest, als die er is, gaat naar de aflossing van de hypotheek.
Ik heb nu ¤685 in mijn spaarpot.

Dat is voor mij heel erg veel aangezien ik ¤40 per week heb te besteden en daar dus ook van spaar.
Ah know`t, tha shunt
quote:shisensa schreef op 25 december 2011 @ 16:10:

Ik vind de vraag of je spaargeld moet hebben nogal afhangen van of je kinderen hebt of niet. Als je alleen voor jezelf hoeft te zorgen, lijkt het me prima om geen spaargeld te hebben. Als je kinderen hebt, is het toch wel handig als je kapotte verwarmingsketel meteen kunt laten vervangen.

Dus zelf ga je gerust in de kou zitten?
quote:KahlanAmnell schreef op 25 december 2011 @ 16:13:

Ik heb nu ¤685 in mijn spaarpot.

Dat is voor mij heel erg veel aangezien ik ¤40 per week heb te besteden en daar dus ook van spaar.GO GIRL! Jij komt er wel!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:lichtpuntjes schreef op 25 december 2011 @ 13:03:

[...]

Rare redenatie heb je. Er is niemand die mijn spaargeld af kan pakken en jij zult in dat geval je spaargeld niet kwijt zijn, maar je zal enorme schulden krijgen.

Jij hebt je spaargeld in een oude sok?

Wat denk jij dat er gebeurt als er in meerdere landen meerdere banken omvallen? Dat jouw spaargeld veilig is? Dat vind ik best naief.

Verder bedoel ik het zoals Elninjo schrijft.
Precies, en je krijgt je geld echt niet terug hoor... van wie in godsnaam.

Je kunt nu je spaargeld beter uitgeven.
quote:nike schreef op 25 december 2011 @ 13:09:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn man en ik er wel een gesprek over hebben gehad. Wat als de boel in elkaar klapt...

Wij hebben toen bedacht dat we ons geld beter bij een bank konden laten staan, omdat we dan in ieder geval als alle puinhoop opgeruimd zou zijn, we konden aantonen dat we het geld hadden (als een soort kwitantie).

En dan terug zouden kunnen krijgen, waar we recht op hadden.

Maar wat als er meerdere banken instorten en er gewoon simpelweg geen geld meer is om jou en anderen terug te geven waar je recht op hebt.

Op het moment dat er werkelijk zo'n chaos komt en dat zal gebeuren (lees bijvoorbeeld eens artikelen van René Tissen en/of Ad Broere) dan is er heel lang geen geld. Het economische systeem is gewoon heel erg verrot.

Misschien niet leuk om te weten, maar het spaargeld dat je denkt te hebben, bestaat feitelijk niet eens. Het is maar een getal en als je het in handen hebt, papier.
quote:zammm schreef op 25 december 2011 @ 16:40:

Precies, en je krijgt je geld echt niet terug hoor... van wie in godsnaam.

Je kunt nu je spaargeld beter uitgeven.Eens!!!
quote:nike schreef op 25 december 2011 @ 13:09:

[...]

En dan terug zouden kunnen krijgen, waar we recht op hadden.Reken daar niet te veel op, als de euro valt krijg je dus helemaal niks terug...
quote:elninjoo schreef op 25 december 2011 @ 16:15:

[...]

Dus zelf ga je gerust in de kou zitten?hihi, nee hoor, vorig jaar een nieuwe ketel laten hangen en van die ¤ 35.000 moet ie wel gerepareerd kunnen worden. Ik wil slechts zeggen dat als je alleen voor je zelf zorgt, je het lekker zelf moet weten maar als je een partner en/ of kinderen hebt, moet je daar ook voor zorgen, geen spaargeld vind ik dan wel heel onverantwoord.
Natuurlijk moet je spaargeld hebben, al moet ik toegeven toen ik 20 was had ik ook niet zoveel achter de hand. Het is toch een fijn gevoel dat ik iets kan vervangen als het kapot gaat. Onverwachts een ticket kan boeken als het nodig is..niet gelijk mijn hele leven instort als er iets gebeurd..
quote:christiane__04 schreef op 25 december 2011 @ 16:44:

[...]

Eens!!!Maar voor alle uitgeefders, waar geven jullie het dan aan uit. Ik neem aan dat niemand er goud voor heeft gekocht maar wel gewoon het 20e jurkje en het 8e paar laarzen, spullen waar je nu wel even van geniet maar die over een jaar zeker niks meer waard zijn.
quote:shisensa schreef op 25 december 2011 @ 16:56:

[...]

Maar voor alle uitgeefders, waar geven jullie het dan aan uit. Ik neem aan dat niemand er goud voor heeft gekocht maar wel gewoon het 20e jurkje en het 8e paar laarzen, spullen waar je nu wel even van geniet maar die over een jaar zeker niks meer waard zijn.Reizen, auto, reizen, reizen.
quote:Ruza schreef op 25 december 2011 @ 14:28:

¤1.93

Da's meer dan mij, ik heb maar 67 ct. Het lukt me gewoon niet om te sparen en ik heb er ook niet heel dringend behoefte aan. Als de wasmachine stuk gaat kopen we op mp een wel een goeie 2e hands. Ook auto's geven we weinig om, die kopen we meestal ook voor niet veel via mp. Op vakantie gaan we niet zo veel, maar als we gaan doen we dat van het vakantiegeld.

Toen ik voor de 2e keer op mezelf ging wonen (na breuk ex) heb ik m'n huisje ingericht voor ong 250,- dus je kunt echt wel voor weinig klaar zijn. Maar goed, je moet er wel van houden natuurlijk (van mp, 2e hands spullen ed), en daar hou ik toevallig heel erg van! Mijn man heeft heel lang zo'n beetje alles afgehaald wat er maar gratis werd aangeboden op mp, en veel dingen daarvan hebben we zelf opgeknapt. Ook de keuken in onze huurwoning was gratis, die hebben we geverfd en dat werkt voor ons prima. Voor 300 euro een Smeg 6-pitsfornuis erbij, aanrechtblad zelf gemaakt van beton. En in de badkamer staat een groot whirlpool hoekbad, ook tweedehands, een schijntje.

Ik wil wel binnenkort graag een spaarrekening openen voor de kinderen, en zit te denken aan een bedrag van zo'n 50 euro per maand daarvoor.
Op het moment voor mijn doen vrij veel, iets van 6300 Euro. Maar ik ga binnenkort naar Australië, en dan zal daar niet veel van overblijven. Eigenlijk houd ik er niet zo van als mijn spaarrekening helemaal leeg is, aan de andere kant is dit een reis die ik al heel lang wil maken, en er is nu qua omstandigheden een goede mogelijkheid om het te doen. Ik probeer nu zo veel mogelijke sparen zodat de rekening straks niet helemaal leeg is (voor de reis heb ik al genoeg), en vlak na terugkomst krijg ik mijn vakantiegeld, dus dan staat er wel weer genoeg op voor huishoudelijke rampen etc.

Kortom: ik probeer een balans te vinden tussen enige zekerheid achter de hand, en nu van het leven genieten.

(toevoeging: ben alleen, dus alvast geen kans op rampen door partner en/of kinderen, en ook alleen verantwoordelijk voor oplossingen voor mezelf zoeken. Dat maakt voor mijn gevoel inderdaad wel verschil.)
Krap 600 Euro. Waar ik soms wat van af moet halen om rond te komen.
Zo'n 15.000 euro.
.....
5 netto maandsalarissen.

En dat voelt heel veilig. Kom er liever ook echt niet aan.

Nu heb ik wel een pensioengat. Dus er zal op de een of andere manier en in een of andere vorm de komende decennia een heleboel bij moeten komen.

Pas diep in de dertig ben ik dus de noodzaak van sparen gaan inzien.
quote:zammm schreef op 25 december 2011 @ 16:40:

Je kunt nu je spaargeld beter uitgeven.

Aan meuk en onzin met een verlengsnoer? Aan dingen die ik niet nodig heb of behoefte aan heb?

Voor het doemscenario-geval dat De Bom valt, of de banken instorten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Die crisis? Ik moet het nog zien.

We zitten er al midden in. En als je zag hoe iedereen de afgelopen dagen in de supermarkt tekeer is gegaan.......

Een heel heel groot deel van de bevolking heeft nog lang geen echte pijn in de portemonnee.

Dat de bomen niet meer tot in de hemel groeien....dat werd tijd, dat we dat eens leerden.

Maar alles op de fles en geen geld meer uit de muur? Daar geloof ik niets van........
Ik heb in ieder geval genoeg om een nieuwe wasmachine, droger, koelkast, magnetron, tv, computer etc van te kopen voor als mijn andere apparatuur ermee ophoudt. Dat vind ik belangrijk.
Ruim 12.000 euro. (eigenlijk 1000 euro meer, maar ben pas geskimd en heb dat geld nog niet terug gekregen van de bank...)
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Ik denk dat het ook van je situatie afhangt. Wij hebben veel spaargeld, vooral omdat we een eigen bedrijf hebben en we bij problemen genoeg achter de hand willen hebben om enige tijd vooruit te kunnen. Nu is die kans niet zo heel groot, maar je weet het nooit. Verder geven we ook nog genoeg uit, aan kleding, luxe artikelen, vakanties etc.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven