Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel spaargeld?

25-12-2011 12:02 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen het hoe, waar en het waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen nou echt achter de hand hebben? 1000 of 10.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben enzo!
quote:christiane__04 schreef op 25 december 2011 @ 12:04:

Niets.

Aan de ene kant helaas. Maar het is niet anders. Het spaargeld dat ik had heb ik moeten gebruiken om mezelf te onderhouden na ontslag vanwege langdurige ziekte.

Aan de andere kant ben ik van de doemdenkers (in de ogen van anderen) en zie ik de wereldeconomie dit komend jaar enorm instorten. Als in: complete chaos. Veel mensen zullen hun spaargeld kwijt zijn. Ik dus niet.Rare redenatie heb je. Er is niemand die mijn spaargeld af kan pakken en jij zult in dat geval je spaargeld niet kwijt zijn, maar je zal enorme schulden krijgen.
En trouwens TO hier is al een topic over, met heel veel antwoorden op je vraag.
quote:yogayup schreef op 25 december 2011 @ 12:56:

7000,- euro, komt nog iets van 1500 bij in januari (spaarloon van 2 jaar + maandelijks 250 euro sparen) en dan geef ik er weer een deel van uit tijdens m'n 6 weken naar Nieuw Zeeland in februari en maart (ticket is al betaald). Hoop dit jaar steeds verder richting de 10.000 te komen, maar dat ligt ook een beetje aan hoeveel m'n reis door NZ gaat kosten.

Situatie: koophuis en single en met verbouwingsschuld bij oudersik wil je niet teleurstellen maar met 6 weken Nieuw Zeeland denk ik dat die 7000 euro als sneeuw voor de zon verdwenen zijn eer je terug bent
quote:lichtpuntjes schreef op 25 december 2011 @ 13:03:

[...]

Rare redenatie heb je. Er is niemand die mijn spaargeld af kan pakken en jij zult in dat geval je spaargeld niet kwijt zijn, maar je zal enorme schulden krijgen.Als de euro instort en niets meer waard is, kun je voor het spaargeld wat je voor 'n auto achter de hand hield misschien nog 'n maandje boodschappen doen. Zo zal ze het bedoelen.
quote:elninjoo schreef op 25 december 2011 @ 13:06:

[...]

ik wil je niet teleurstellen maar met 6 weken Nieuw Zeeland denk ik dat die 7000 euro als sneeuw voor de zon verdwenen zijn eer je terug bent Met jouw leefstijl misschien wel Nien, maar het ticket is al betaald en voor 1000,- per week kun je daar heel veel doen!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:lichtpuntjes schreef op 25 december 2011 @ 13:03:

[...]

Rare redenatie heb je. Er is niemand die mijn spaargeld af kan pakken en jij zult in dat geval je spaargeld niet kwijt zijn, maar je zal enorme schulden krijgen.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn man en ik er wel een gesprek over hebben gehad. Wat als de boel in elkaar klapt...

Wij hebben toen bedacht dat we ons geld beter bij een bank konden laten staan, omdat we dan in ieder geval als alle puinhoop opgeruimd zou zijn, we konden aantonen dat we het geld hadden (als een soort kwitantie).

En dan terug zouden kunnen krijgen, waar we recht op hadden.
quote:elninjoo schreef op 25 december 2011 @ 13:08:

[...]

Als de euro instort en niets meer waard is, kun je voor het spaargeld wat je voor 'n auto achter de hand hield misschien nog 'n maandje boodschappen doen. Zo zal ze het bedoelen.Ah zo.. Hopen dat dat niet gebeurd zeg..
quote:himalaya schreef op 25 december 2011 @ 13:08:

[...]

Met jouw leefstijl misschien wel Nien, maar het ticket is al betaald en voor 1000,- per week kun je daar heel veel doen!Als je in dorms gaat slapen spaar je idd wat uit, maar ook allerlei activiteiten kosten er veel. Je betaalt er rustig rond de 100 dollar per ding. En dan nog 6 weken eten en drinken. Vind het altijd knap hoor, mensen die op reis erg lowbudget kunnen leven. Ik heb het plan ook wel 'ns, maar uiteindelijk wint mijn bourgondische kant het toch altijd weer, haha!
quote:nike schreef op 25 december 2011 @ 13:09:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn man en ik er wel een gesprek over hebben gehad. Wat als de boel in elkaar klapt...

Wij hebben toen bedacht dat we ons geld beter bij een bank konden laten staan, omdat we dan in ieder geval als alle puinhoop opgeruimd zou zijn, we konden aantonen dat we het geld hadden (als een soort kwitantie).

En dan terug zouden kunnen krijgen, waar we recht op hadden.Ik heb zelfs nagevraagd of je als Nederlander 'n bankrekening in de USA kan openen. Had graag mijn geld gesplitst in dollars en euro's voor het geval dat. Maar helaas moet je 'n adres in de USA hebben om daar 'n rekening te mogen. De dollar heeft nog nooit zo hoog gestaan de laatste jaren (ofwel: de euro zo laag...)
Je kan in nl toch ook een $ rekening openen.... geen probleem hoor.

Wij hebben samen ruim voldoende spaargeld, zodat we het zonder baan ruim 2 jaar kunnen uithouden. En hopelijk over een tijdje een wereldreis maken met onze kleine.
@nien Ik weet dat het erg duur is en ik ga mij overgeven aan het lot dat dorms heet en (deels) zelf koken... Daarna maar in Nederland op water en brood :-)
quote:yogayup schreef op 25 december 2011 @ 13:25:

@nien Ik weet dat het erg duur is en ik ga mij overgeven aan het lot dat dorms heet en (deels) zelf koken... Daarna maar in Nederland op water en brood :-)Leuk vooruitzicht! Nieuw Zeeland dan, niet dat water en brood. Geniet er van!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Veel. Wij plannen om samen (bijna) de helft van de aankoopprijs van een een koophuis zelf bijeen te sparen.

We zijn goed op weg, maar zijn maken ook veel opofferingen ervoor.
@himalaya thanks! Heel veel zin in!
Na het betalen van die stomme zorgverzekering helaas een stuk minder.
quote:spectral schreef op 25 december 2011 @ 13:17:

Je kan in nl toch ook een $ rekening openen.... geen probleem hoor.

Wij hebben samen ruim voldoende spaargeld, zodat we het zonder baan ruim 2 jaar kunnen uithouden. En hopelijk over een tijdje een wereldreis maken met onze kleine.Wow, knap! Ik geloof dat wij dan nog wel even moeten doorsparen.
Spaargeld 0. Maar wel een huis waarvan de hypotheek de helft is van de werkelijke waarde, de andere helft is cash betaald.

Als hier de wasmachine en de droger tegelijkertijd ermee ophouden, dan is dat jammer, dan komt er de ene maand een wasmachine en 1 of 2 maanden later een droger. Ik kan zonder droger leven. Kwestie van prioriteiten stellen. Op dit moment bouwen we nog aan, dat kost ook veel geld maar ook dat doen we contant, dus zonder lening. Die aanbouw is straks fijn, maar geen noodzaak, op deze manier duurt het iets langer eer het klaar is, maar we hebben er onze hypotheek niet voor hoeven verhogen.

Als je nog thuis woont en straks een huis wilt inrichten, dan heb je aan 7500 euro niet zoveel. Hoewel het er natuurlijk ook aan ligt welke wensen je hebt. Maar alleen al een lamp kan makkelijk een paar honderd euro kosten. Tenzij je tevreden bent met een ikeahuis en tweedehands spullen natuurlijk.
Zoveel mogelijk!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
0,0 wij hebben net een huis gekocht + verbouwing hieraan is al ons spaargeld uitgegeven. Gaat er iets stuk dan is het jammer maar helaas, en kunnen we het pas weer nieuw kopen als we salaris gehad hebben.
quote:exces schreef op 25 december 2011 @ 13:53:

Spaargeld 0. Maar wel een huis waarvan de hypotheek de helft is van de werkelijke waarde, de andere helft is cash betaald.

Als hier de wasmachine en de droger tegelijkertijd ermee ophouden, dan is dat jammer, dan komt er de ene maand een wasmachine en 1 of 2 maanden later een droger. Ik kan zonder droger leven. Kwestie van prioriteiten stellen. Op dit moment bouwen we nog aan, dat kost ook veel geld maar ook dat doen we contant, dus zonder lening. Die aanbouw is straks fijn, maar geen noodzaak, op deze manier duurt het iets langer eer het klaar is, maar we hebben er onze hypotheek niet voor hoeven verhogen.

Als je nog thuis woont en straks een huis wilt inrichten, dan heb je aan 7500 euro niet zoveel. Hoewel het er natuurlijk ook aan ligt welke wensen je hebt. Maar alleen al een lamp kan makkelijk een paar honderd euro kosten. Tenzij je tevreden bent met een ikeahuis en tweedehands spullen natuurlijk.Tja... vast en zeker. Ik denk dat het mij ook wel zou lukken om voor 50.000,- een huis in te gaan richten. Maar ik denk dat je als starter niet meteen gaat beginnen met Jan des Bouvrie lampen en andere zooi die belachelijk veel geld kost. Als je gaat shoppen bij Ikea, Leenbakker, Kwantum, enz., dan kun je je huis ook heel leuk inrichten. Sterker nog, dan kun je voor 7500,- prima 2 huizen inrichten.
¤1.93
Hangt van het soort huis af. Ik had 'n opknappertje met basics uit de jaren 70, dus ik heb 'n nieuwe keuken én badkamer moeten aanschaffen, nieuwe tegels, houten vloer e.d. Gelukkig had ik genoeg spaargeld om dat van te kunnen doen.
Ik heb alleen maar schulden, gelukkig verdampen die ook als de euro valt.
quote:kerstklok schreef op 25 december 2011 @ 12:09:

Samen E 17.000. Ik heb pas een nieuwe auto gekocht dus we zijn nu weer bezig het wat aan te vullen. Vriend is zelfstandig ondernemer en heeft op zijn bedrijfsrekening een flink bedrag (+ E 90.000)opgebouwd om vakanties en evt. verminderde vraag op te vangen.Om belasting over te betalen, denk ik dan...
quote:Ruza schreef op 25 december 2011 @ 14:28:

¤1.93 Hey kop op. Het is nog altijd meer dan niets

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven