Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel spaargeld?

25-12-2011 12:02 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen het hoe, waar en het waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen nou echt achter de hand hebben? 1000 of 10.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben enzo!
Niets.

Aan de ene kant helaas. Maar het is niet anders. Het spaargeld dat ik had heb ik moeten gebruiken om mezelf te onderhouden na ontslag vanwege langdurige ziekte.

Aan de andere kant ben ik van de doemdenkers (in de ogen van anderen) en zie ik de wereldeconomie dit komend jaar enorm instorten. Als in: complete chaos. Veel mensen zullen hun spaargeld kwijt zijn. Ik dus niet.
Hoeveel spaargeld heb jij?
Samen E 17.000. Ik heb pas een nieuwe auto gekocht dus we zijn nu weer bezig het wat aan te vullen. Vriend is zelfstandig ondernemer en heeft op zijn bedrijfsrekening een flink bedrag (+ E 90.000)opgebouwd om vakanties en evt. verminderde vraag op te vangen.
...
het is zoals het is
...
het is zoals het is
Ik probeer minimaal 3x mijn netto maandsalaris aan te houden. Ik heb dit jaar een stuk hypotheek afgelost en heb nu een spaarsaldo van 4x mijn netto salaris. Dat vind ik eigenlijk wat weinig, dus ik ga proberen dit volgend jaar weer wat aan te vullen.
Genoeg.

Ik vind het altijd van die vreemde topics. Wat zet het/wat is er bijzonder aan hoeveel iemand op zijn spaarrekening heeft? Heb je 'veel' spaargeld als je 5000,- op je rekening hebt staan? Of is dat juist weinig?

Waarom ben je hier nieuwsgierig naar TO? En wat heb jij op je spaarrekening staan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik wil er minimaal 'n 'nieuwe' jonge 2e hands auto van kunnen kopen, omdat ik niet wil hoeven lenen voor 'n auto. Verder moet er nog wat extra's op staan voor andere calamiteiten. Je zult net zien dat je auto het begeeft terwijl ook je koelkast of wasmachine de pijp aan maarten geeft.

Vakanties doe ik niet van mijn spaarrekening, daar spaar ik gewoon voor op mijn betaalrekening (alhoewel ik 'stiekem' ook wel 'ns een beetje aanvul vanaf m'n spaarrekening, haha)
Ik vind dit soort topics altijd wel interessant, net als de hoeveel-geef-je-uit-aan-boodschappen-topics maar het zegt inderdaad weinig. Het zal uiteenlopen van E 0,= tot E 250.000,=. Ieder spaart naar eigen vermogen.
http://www.spaarbaak.nl/v ... iddelde+nederlander+nibud

Omdat mijn man verstandig met geld om kan gaan hebben we verschillende spaarrekeningen. Gewone spaarrekening van de bank, groeirekening voor dochter, kapitaalverzekering en nog een lijfrentepolis (die we waarschijnlijk gaan beëindigen). En nog een banksparen-rekening, zodat de hypotheek geheel wordt ingelost over 25 jaar. Er is niks belegd en we zitten nog onder de grens van de BD.
Saldo spaarrekening: 75 euro.

Gek, het boeit me helemaal niet wat anderen op een spaarrekening hebben (of niet hebben). Ik ben meer van pluk-de-dag. Ik verdien het alleen en kan er van rondkomen. Ik spaar dus weinig. En als ik heb gespaard, geef ik het ook makkelijk uit.
Ik wil minstens 10.000 hebben alles daarboven los ik extra op hypotheek af
Net even bij het Nibud gekeken, en ik heb meer dan een goede spaarbuffer.
Ik heb zelf rond de 7500 maar ik woon nog thuis, waarom ik dit wil weten? Ben benieuwd wat anderen hebben en of ik een beetje in de goede richting zit. ;) wil sowieso eerst nog aan de 10.000 zitten voordat ik uit huis ga denk ik...
Het probleem is, dat die 7500 euro zo op is, als je op jezelf gaat wonen.
quote:ikke1988 schreef op 25 december 2011 @ 12:38:

Ik heb zelf rond de 7500 maar ik woon nog thuis, waarom ik dit wil weten? Ben benieuwd wat anderen hebben en of ik een beetje in de goede richting zit. ;) wil sowieso eerst nog aan de 10.000 zitten voordat ik uit huis ga denk ik...

Het ligt er toch ook aan wat je met het spaargeld wilt gaan doen? Als je nog thuis woont, denk ik dat je nog heel wat uitgaven te wachten staat.

Heb je alles al, dan is het vervanging voor dingen die kapot gaan, of een luxere versie van iets.
quote:himalaya schreef op 25 december 2011 @ 12:20:

Genoeg.

Ik vind het altijd van die vreemde topics. Wat zet het/wat is er bijzonder aan hoeveel iemand op zijn spaarrekening heeft? Heb je 'veel' spaargeld als je 5000,- op je rekening hebt staan? Of is dat juist weinig?

Waarom ben je hier nieuwsgierig naar TO? En wat heb jij op je spaarrekening staan?Helemaal mee eens, wat boeit het wat een ander wel of niet heeft?
Op mijn spaarrekening staat standaard: 0,-

Ik doe dus niet aan sparen. Misschien onverstandig maar ik ben er nog nooit door in de problemen gekomen. Ik vind het ook echt zonde om een paar duizend euro op een spaarrekening te hebben staan. Ik ben meer van het principe: nu leven en nu uitgeven. Ik kan me echt niet druk maken om later, misschien komt er namelijk wel helemaal geen later.

Wat voor mij al een persoonlijk hoogtepunt op spraargebied is, is dat vriend en ik nu samen geld opzij leggen voor de aanstaande zomervakantie. Maar dat maken we dan ook allemaal op tzt.
Sommigen willen wel sparen maar zijn blij dat ze een dak boven hun hoofd hebben, de vaste lasten kunnen betalen en een beetje eten op tafel krijgen.

Zij zullen niet of nauwelijks spaargeld hebben.

Spaargeld is echt afhankelijk of je werkt, hoeveel verdien je, de vaste lasten etc, etc.

Persoonsgebonden dus.

Ik vind het bovendien erg privé om zo iets te vragen en wat ik mij afvraag is wat je er aan hebt.

Dit laatse is natuurlijk mijn mening en absoluut niet aanvallend bedoeld.
quote:nike schreef op 25 december 2011 @ 12:42:

Het probleem is, dat die 7500 euro zo op is, als je op jezelf gaat wonen.Dat ligt eraan natuurlijk. Gaat TO kopen en verbouwen? Of betrekt ze een kleine starterswoning (huur) en heeft ze alleen inboedel nodig. Voor alleen inboedel red je het ook wel met 3000,-
quote:Cici25 schreef op 25 december 2011 @ 12:47:

Ik doe dus niet aan sparen. Misschien onverstandig maar ik ben er nog nooit door in de problemen gekomen. Ik vind het ook echt zonde om een paar duizend euro op een spaarrekening te hebben staan. Ik ben meer van het principe: nu leven en nu uitgeven. Ik kan me echt niet druk maken om later, misschien komt er namelijk wel helemaal geen later.

Ik leef nu ook, maak graag reizen. Maar geen niks om 'meuk' of kleding of luxe spullen.

En daardoor hou geld over en ja, daardoor staat er een paar duizend euro op een spaarrekening. Ik láát er niks voor. En 'later', als ik mijn baan mocht verliezen bijvoorbeeld, ga ik van dat geld een paar maanden op reis ofzo. Ieder zijn bestedingen.
quote:kwallenbal schreef op 25 december 2011 @ 12:47:

Sommigen willen wel sparen maar zijn blij dat ze een dak boven hun hoofd hebben, de vaste lasten kunnen betalen en een beetje eten op tafel krijgen.

Zij zullen niet of nauwelijks spaargeld hebben.

Spaargeld is echt afhankelijk of je werkt, hoeveel verdien je, de vaste lasten etc, etc.

Persoonsgebonden dus.

Ik vind het bovendien erg privé om zo iets te vragen en wat ik mij afvraag is wat je er aan hebt.

Dit laatse is natuurlijk mijn mening en absoluut niet aanvallend bedoeld.I.r.l. is het wellicht wat ongepast om dit aan jan en alleman te vragen. Maar op een anoniem forum??? Men zet hier wel heel ander soort info neer die i.m.o. veel persoonlijker is.
7000,- euro, komt nog iets van 1500 bij in januari (spaarloon van 2 jaar + maandelijks 250 euro sparen) en dan geef ik er weer een deel van uit tijdens m'n 6 weken naar Nieuw Zeeland in februari en maart (ticket is al betaald). Hoop dit jaar steeds verder richting de 10.000 te komen, maar dat ligt ook een beetje aan hoeveel m'n reis door NZ gaat kosten.

Situatie: koophuis en single en met verbouwingsschuld bij ouders
Ik wil ook minstens 10.000 euro op de spaarrekening hebben. Zitten we weer bijna aan, na trouwerij en verbouwing.

Alles daarboven is fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven