Hoeveel spaargeld?
zondag 25 december 2011 om 12:02
Er zijn veel topics over sparen het hoe, waar en het waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen nou echt achter de hand hebben? 1000 of 10.000?
Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben enzo!
Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben enzo!
maandag 26 december 2011 om 22:40
Ik had jaaaaaaren niks, en nu (tweede helft dertig, gezin) zo'n 30.000 euro. Laatste jaren verdienden we goed en ja, dan kun je sparen.
Voel me totaal niet anders dan toen we helemaal geen spaargeld hadden of toen we zelfs altijd rood stonden (studietijd).
Maakt eigenlijk gevoelsmatig geen enkel verschil wat mij betreft, ben er niet rustiger of gelukkiger door, niks.
Dus mocht 't weer verdampen, ook prima, wij zijn toch wel blij!
Voel me totaal niet anders dan toen we helemaal geen spaargeld hadden of toen we zelfs altijd rood stonden (studietijd).
Maakt eigenlijk gevoelsmatig geen enkel verschil wat mij betreft, ben er niet rustiger of gelukkiger door, niks.
Dus mocht 't weer verdampen, ook prima, wij zijn toch wel blij!
dinsdag 27 december 2011 om 08:18
Ik heb 3000 euro en 1000 euro voor vakantie en nog een paar honderd voor iets anders, heb dus verschillende spaarrekeningen. Ik wil uiteindelijk naar de 10.000 toe, daar kan ik dan allerlei noodgevallen mee opvangen en desnoods een paar maand mee rondkomen. Ik zou niet hoger gaan dan 10, dat vind ik genoeg. Wel zou ik bijv. sparen voor een ander.doel; een nieuwe keuken of om een huis te kopen/verbouwen, vakantie etc. maar niet om maar op te potten.
Overigens ken ik wel iemand die wel een ton aan spaargeld heeft. Maar ja, die loopt tegen de 40 werkt fulltime en woont nog bij zijn ouders en hoeft niks mee te betalen. Dan wordt sparen natuurlijk een stuk makkelijker.
Overigens ken ik wel iemand die wel een ton aan spaargeld heeft. Maar ja, die loopt tegen de 40 werkt fulltime en woont nog bij zijn ouders en hoeft niks mee te betalen. Dan wordt sparen natuurlijk een stuk makkelijker.
dinsdag 27 december 2011 om 08:31
Pfoe, ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen als jullie.
Mijn ene spaarrekening bevat ¤350, de andere zo'n ¤3000, maar die zal een dezer weken ook wel leeg zijn, nu ik m'n huisje nog wat moet 'pimpen' en gedeeltelijk moet inrichten.
Het bedrag van ¤10.000 heb ik ergens vorig jaar wel gehad, maar moest een andere auto, en omdat ik bijna 150km per dag reis kon ik het niet af met een ouder/kleiner/benzine-model. Helaas, want ik rij nu dus in mijn spaarpot rond.
Wel probeer ik nu weer maximaal te sparen, om zsm die buffer aan te vullen en wanneer dat aangevuld is wil ik met grotere bedragen gaan aflossen op mijn studieschuld. Toevallig vorige week eens gekeken wat je daar nou uiteindelijk per jaar op aflost, en dat viel me vies tegen!
Mijn ene spaarrekening bevat ¤350, de andere zo'n ¤3000, maar die zal een dezer weken ook wel leeg zijn, nu ik m'n huisje nog wat moet 'pimpen' en gedeeltelijk moet inrichten.
Het bedrag van ¤10.000 heb ik ergens vorig jaar wel gehad, maar moest een andere auto, en omdat ik bijna 150km per dag reis kon ik het niet af met een ouder/kleiner/benzine-model. Helaas, want ik rij nu dus in mijn spaarpot rond.
Wel probeer ik nu weer maximaal te sparen, om zsm die buffer aan te vullen en wanneer dat aangevuld is wil ik met grotere bedragen gaan aflossen op mijn studieschuld. Toevallig vorige week eens gekeken wat je daar nou uiteindelijk per jaar op aflost, en dat viel me vies tegen!
dinsdag 27 december 2011 om 09:05
quote:violett schreef op 26 december 2011 @ 22:33:
@ mamsk, ik ben nog làng geen 40+, en die 10.000 was ik op mijn 20e al voorbij. Of en hoeveel je kunt sparen ligt gewoon aan je inkomsten- en uitgavenpatroon, ook op lange termijn.Nee hoor. Als je hebt gestudeerd heb je op je 20e nog geen echte baan gehad en dus ook niet de mogelijkheid gehad om echt te kunnen sparen.
@ mamsk, ik ben nog làng geen 40+, en die 10.000 was ik op mijn 20e al voorbij. Of en hoeveel je kunt sparen ligt gewoon aan je inkomsten- en uitgavenpatroon, ook op lange termijn.Nee hoor. Als je hebt gestudeerd heb je op je 20e nog geen echte baan gehad en dus ook niet de mogelijkheid gehad om echt te kunnen sparen.
dinsdag 27 december 2011 om 09:53
Ja dat bedoel ik, het ligt aan je inkomsten en of je daarvan kon sparen. Ik studeerde op mijn twintigste, had al veel bijbaantjes gehad, woonde toen bij ouders en sparen was me met de paplepel ingegoten. Ik had daar geen echte baan voor nodig. Dat kwam later, en toen ging het helemaal hard.
Praatte er toen al niet over met vriendinnen in dezelfde situatie maar die altijd rood stonden, om er niet over op te scheppen. Zij kochten en deden gewoon veel meer dingen waar ik geen waarde aan hecht.
Praatte er toen al niet over met vriendinnen in dezelfde situatie maar die altijd rood stonden, om er niet over op te scheppen. Zij kochten en deden gewoon veel meer dingen waar ik geen waarde aan hecht.
dinsdag 27 december 2011 om 10:18
Tsja, wij hadden heel veel gespaard, nooit een topsalaris gehad trouwens (samen ca. 1,5 modaal). Helaas zijn mijn man en ik een paar jaar geleden beiden onze vaste baan kwijtgeraakt, (dat verwacht je niet na resp. 20 en 24 jaar). Sindsdien is het tobben met tijdelijke banen en periodes van werkloosheid. We teren dus flink in op onze reserves (eigen huis, 2 kinderen op de lagere school). We leven vrij eenvoudig, nooit uit of uit eten, geen wintersport of vliegvakanties, 2 weken per jaar naar de camping, geen luxe artikelen of nieuwste gadgets, maar toch redden we het net niet. Er gaat wel veel naar het sporten van de kinderen, ik ben blij dat het voorlopig nog kan door onze reserves. Ik wil niets liever dan werken (en dan bedoel ik een "echte baan", geen klussen als post/kranten bezorgen) maar solliciteer me al een paar jaar suf en het wil maar niet lukken.

dinsdag 27 december 2011 om 10:59

dinsdag 27 december 2011 om 11:26
quote:himalaya schreef op 27 december 2011 @ 10:59:
[...]
Heb je dat op een gewone spaarrekening staan Oriane, of heb je een speciale pensioenregeling daarvoor?
Nee, godzijdank geen pensioenproduct. Over getwijfeld destijds, maar als ik dat had gedaan had ik nu de helft van mijn inleg overgehouden bij dat specifieke product.
Dat had heel zuur geweest. Doe het via een bankspaarproduct. (diverse banken). En een stukje heb ik geinvesteerd. Niet in aandelen overigens. Geldtechnisch ben ik niet zo van de risico's en ben ik een bangepoeperd.
[...]
Heb je dat op een gewone spaarrekening staan Oriane, of heb je een speciale pensioenregeling daarvoor?
Nee, godzijdank geen pensioenproduct. Over getwijfeld destijds, maar als ik dat had gedaan had ik nu de helft van mijn inleg overgehouden bij dat specifieke product.
Dat had heel zuur geweest. Doe het via een bankspaarproduct. (diverse banken). En een stukje heb ik geinvesteerd. Niet in aandelen overigens. Geldtechnisch ben ik niet zo van de risico's en ben ik een bangepoeperd.
dinsdag 27 december 2011 om 14:07
Om mijn periode van onbetaalde stage te overbruggen begin 2013 heb ik bijna bij elkaar gespaard, verder heb ik een redelijke buffer voor huis, auto, vakantie, onvoorziene, voorziene (cadeaus ed), jaarlijkse verzekering en energierekening kosten. Ik wil graag nog meer sparen maar in principe heb ik nu dus een goede buffer om een tijdje uit te kunnen zitten mocht er iets gebeuren. Hoeveel dit is lijkt me niet relevant, het gaat er meer om wat je ermee kan doen mocht het nodig zijn lijkt me. (het scheelt al erg als je vaste lasten 500 per maand vergeleken met 2000 per maand, of je een auto hebt en deze echt moet vervangen als dit nodig blijkt te zijn enz enz)
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
dinsdag 27 december 2011 om 19:45
quote:mamsks schreef op 26 december 2011 @ 22:25:
Wow ik ben eerlijk gezegd wel een beetje in shock! Van alle hoge bedragen dan. Ik ken niemand die zoveel geld op de spaarrekening heeft, of daar over praat dan. Stiekem hoop ik dat iedereen met meer dan 10.000 op de rekening ook 40+ is, dan is er voor mij nog hoop. Wij hebben krap 1.000 (maar het afgelopen jaar wel veel in huis gedaan) en hoop echt ooit ook boven de 10.000 uit te komen sorry, ben nog geen 30 en heb een jong kindje.
Wow ik ben eerlijk gezegd wel een beetje in shock! Van alle hoge bedragen dan. Ik ken niemand die zoveel geld op de spaarrekening heeft, of daar over praat dan. Stiekem hoop ik dat iedereen met meer dan 10.000 op de rekening ook 40+ is, dan is er voor mij nog hoop. Wij hebben krap 1.000 (maar het afgelopen jaar wel veel in huis gedaan) en hoop echt ooit ook boven de 10.000 uit te komen sorry, ben nog geen 30 en heb een jong kindje.

dinsdag 27 december 2011 om 20:09
Wij hebben ruim 50000 euro, waarvan 4/5 deel op mijn spaarrekening staat. Ik heb destijds een bedrag van mijn oma gekregen waarvan ik het meeste nog over heb, en we verdienen de laatste jaren veel meer dan we uitgeven. We hebben ook geen auto, dat scheelt ook.
Ik spaarde eerst 500 euro per maand, nu 800. Mijn man heeft vorig jaar het restant van zijn studieschuld afbetaald. Hij spaart niet automatisch, maar eens in de zoveel tijd hevelt hij wat over. Hij geeft wel redelijk wat uit aan congresbezoek in het buitenland. Niet voor zijn werk dus hij moet het zelf betalen. Maar dat kan hij ook.
We zijn beiden tweede helft 30 en we hebben 4 kinderen. We wonen momenteel goedkoop, maar we hebben wel koopplannen.
Tja, ik betaal inderdaad al enkele jaren wat belasting in box 3. Nou en? Dat is toch maar een percentage? De rest houd ik gewoon over hoor. Wij gaan ons geld, na aftrek van een buffer van 3 netto maandsalarissen elk, in ons huis steken wanneer we er een kopen.
Ik spaarde eerst 500 euro per maand, nu 800. Mijn man heeft vorig jaar het restant van zijn studieschuld afbetaald. Hij spaart niet automatisch, maar eens in de zoveel tijd hevelt hij wat over. Hij geeft wel redelijk wat uit aan congresbezoek in het buitenland. Niet voor zijn werk dus hij moet het zelf betalen. Maar dat kan hij ook.
We zijn beiden tweede helft 30 en we hebben 4 kinderen. We wonen momenteel goedkoop, maar we hebben wel koopplannen.
Tja, ik betaal inderdaad al enkele jaren wat belasting in box 3. Nou en? Dat is toch maar een percentage? De rest houd ik gewoon over hoor. Wij gaan ons geld, na aftrek van een buffer van 3 netto maandsalarissen elk, in ons huis steken wanneer we er een kopen.
dinsdag 27 december 2011 om 20:13
quote:christiane__04 schreef op 25 december 2011 @ 16:37:
[...]
Jij hebt je spaargeld in een oude sok?
Wat denk jij dat er gebeurt als er in meerdere landen meerdere banken omvallen? Dat jouw spaargeld veilig is? Dat vind ik best naief.
Verder bedoel ik het zoals Elninjo schrijft.Als je in Nederland minder dan een ton hebt op je rekening, is deze toch veilig? Mag ik hopen!
[...]
Jij hebt je spaargeld in een oude sok?
Wat denk jij dat er gebeurt als er in meerdere landen meerdere banken omvallen? Dat jouw spaargeld veilig is? Dat vind ik best naief.
Verder bedoel ik het zoals Elninjo schrijft.Als je in Nederland minder dan een ton hebt op je rekening, is deze toch veilig? Mag ik hopen!
dinsdag 27 december 2011 om 20:25
quote:hiltje schreef op 26 december 2011 @ 18:53:
[...]
Ehmmm....
Je hebt een goed gevulde spaarrekening?
En daarnaast ook nog een (studie)schuld?
Ik neem aan dat je rente over die schuld betaald? En dat de rente die je op je spaarrekening krijgt (veel) lager is?
Ik zou onmiddellijk die schuld aflossen. En dan opnieuw gaan sparen.
Dan weet je nml pas echt hoeveel je hebt. Het is erg onlogisch om en een schuld en spaargeld te hebben.Helemaal mee eens. Dat kan ik ook echt niet rijmen..
[...]
Ehmmm....
Je hebt een goed gevulde spaarrekening?
En daarnaast ook nog een (studie)schuld?
Ik neem aan dat je rente over die schuld betaald? En dat de rente die je op je spaarrekening krijgt (veel) lager is?
Ik zou onmiddellijk die schuld aflossen. En dan opnieuw gaan sparen.
Dan weet je nml pas echt hoeveel je hebt. Het is erg onlogisch om en een schuld en spaargeld te hebben.Helemaal mee eens. Dat kan ik ook echt niet rijmen..
dinsdag 27 december 2011 om 20:36
wij hadden een redelijke buffer (30.000 euro) maar zijn dat kwijt nadat we een oud huis hadden met veel onverwachte gebreken maar vooral ons huis heel slecht hebben verkocht. we zijn een jaren geleden weer op nul begonnen met sparen en hopen over een half jaar een buffer te hebben van 20.000 euro door oa spaarloon dat vrijkomt. we zijn eind dertig, beide prima baan en twee kinderen.
die 20.000 euro zal voor ons de 'basis' zijn, wat daarboven komt gaan we uitgeven aan vakanties, huis etc. ik wil niet te veel sparen. mijn ouders hebben dat gedaan, er voor krom gelegen, alles vastgezet en nu het geld vrijkomt is het nauwelijks meer wat waard.
ik maak me wel zorgen om de toekomst. wat als we 65+ zijn? hebben we dan genoeg aan het opgebouwde pensioen en aow (als dat er nog is)? sparen jullie daar apart voor, regelen jullie iets?
die 20.000 euro zal voor ons de 'basis' zijn, wat daarboven komt gaan we uitgeven aan vakanties, huis etc. ik wil niet te veel sparen. mijn ouders hebben dat gedaan, er voor krom gelegen, alles vastgezet en nu het geld vrijkomt is het nauwelijks meer wat waard.
ik maak me wel zorgen om de toekomst. wat als we 65+ zijn? hebben we dan genoeg aan het opgebouwde pensioen en aow (als dat er nog is)? sparen jullie daar apart voor, regelen jullie iets?
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters

dinsdag 27 december 2011 om 20:44
@gruffalo; goede vraag, wij doen dat nog niet. Mijn man kan nog een 3 jaar mee blijven doen in zijn oude pensioenfonds (ook al is hij van baan veranderd naar een baan zonder pensioenregeling) en dat is toevallig een vrij goed fonds. Mijn pensioenfonds is helaas minder goed. Na 3 jaar zal mijn man zelf moeten gaan sparen. Hoe hij dat gaat doen moeten we nog uitzoeken.
Wij gaan in elk geval ook een spaarrekening aanleggen voor de toekomst. Voor kosten van opleiding etc van onze 4 kinderen en ook voor onze eigen kosten later. Die rekening blijft dus ook gewoon van ons. Gaan ze meteen na school werken dan houden we het zelf. Anders betalen we er schoolgeld en boeken en als het kan een deel kamerhuur van.
Wij gaan in elk geval ook een spaarrekening aanleggen voor de toekomst. Voor kosten van opleiding etc van onze 4 kinderen en ook voor onze eigen kosten later. Die rekening blijft dus ook gewoon van ons. Gaan ze meteen na school werken dan houden we het zelf. Anders betalen we er schoolgeld en boeken en als het kan een deel kamerhuur van.