Van 2 naar 1 tukje?

26-12-2011 22:13 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd hoe oud jouw baby was toen hij/zij van 2 tukjes naar 1 tukje ging. De kerstdagen zitten erop en wij willen voor onze moeilijk slapende zoon van bijna 11 maanden vanaf morgen regelmaat erin brengen. We willen ook met de 5 minuten regel beginnen. Ik denk dat hij nog twee tukjes nodig heeft om 10 en 14 uur. Maar ik vraag me af als hij beter zou slapen of hij dan aan 1 tukje genoeg heeft.

Alvast bedankt!
Je kind is elf maanden en is nog nooit zelf in slaap gevallen? Dat lijkt me nu het probleem om aan te pakken. Of hij een of twee slaapjes nodig heeft blijkt dan wel vanzelf. Twee lijkt me trouwens nog vrij normaal op die leeftijd.

Kleine kinderen hangen heel erg aan rituelen, ook bij het slapen gaan. Kennelijk is voor jullie kind het ritueel belangrijk dat jij of je man bij hem is als hij in slaap valt. Je zou kunnen proberen om een ander ritueel te introduceren (voor zover je dat nog niet deed), bijvoorbeeld boekje lezen, liedje zingen, muziekdoosje aan etc., altijd op dezelfde volgorde.
Gumbe, Onze dochter is ook een lastige slaper. Wij zijn een paar weken geleden (ze is nu 12 maanden) de 5 minuten regel gaan toepassen. Ze was altijd wakker tussen 23.00 uur en 04.00 uur, heel vermoeiend dus. Een paar nachten werd het erger (ik vond het vre-se-lijk), maar al heel snel ging het echt beter. Nu wordt ze nog wel 1 tot 3 x wakker, maar meestal valt ze dan zelf na een minuut of 3 weer in slaap.

Wij zijn toen ook overgestapt naar 1 middagslaapje. Op een normale dag slaapt ze nu van 14.00 tot 15.00 uur, soms iets langer. Op een hele drukke dag of als ze erg vroeg wakker is gaat ze ook tussen 10 en 11 nog slapen, maar dan slaapt ze hooguit 45 minuten. Ze geeft ook heel slecht aan dat ze moe is, dat maakt het niet makkelijker!

Succes in ieder geval!
Beste allen, we hebben net de eerste sessie erop zitten. Ook al hang ik aan het plafond, is het toch best goed gegaan. We ( oke ik 1 keer en man de rest) zijn om de 5 minuten naar hem toe gegaan en hebben hem getroost om daarna weer in zijn bedje te leggen. Na 27 minuten ( dus na 5 keer troosten) is hij in slaap gevallen en hij heeft net 40 minuten geslapen.

Ik vind het niet leuk om hem te laten huilen. Echt ik vind het verschrikkelijk. Maar ik kan me niet twee keer per dag een uur terug trekken met hem om hem in slaap te wiegen. En dan ook nog de halve avond. Ik heb ook nog een dochter van drie en een half en die kijkt nu iedere keer tv. En dat is nog niet eens het ergste. Het lontje van mij en mijn man is te kort geworden. We kunnen niets meer hebben door de oververmoeidheid en dat maakt het hier niet gezelliger op. Er moet dus echt wat veranderen. En ja het zelf inslapen is absoluut het grootste probleem, maar ik vroeg me af of ik er goed aan doe om hem nog twee of een keer overdag in bed te leggen. Normaliter slaapt hij twee keer overdag, dus dat hou ik nu ook nog even aan.

In ieder geval bedankt voor alle reacties en steunbetuigingen!
gumbe, Ik ben op een gegeven moment ook de 5 minuten regel gaan toepassen (zoon was toen 10 maanden), omdat ik het echt niet meer trok. Iedere avond/nacht krijsen en iedere nacht lag ik weer uren op de grond naast z'n bedje. Toen ik een avond die 5 minuten methode had toegepast was het gedonder over.

Ik vind het nogal een aanname om, zoals iemand hier eerder zei, te zeggen dat dat betekent dat het je niks kan schelen hoe je kind zich voelt. Sorry, maar dat slaat helemaal nergens op. Soms moet je gewoon een grens trekken.

Wat betreft die slaapjes overdag: onze zoon is 14 maanden en hij slaapt nog 2 keer per dag. 1 Slaapje is te weinig voor hem, dan gaat hij zwaar aan de rel. Over het algemeen geldt: hoe meer ze slapen, hoe beter ze slapen. Maar ieder kind is anders.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Wat goed dat je het vanochtend al hebt volgehouden! Het is zo moeilijk, maar je wordt er wel makkelijker in. 's nachts is iets lastiger, omdat een minuut veel en veel langer duurt als het stil en donker is..... Soms springen wij nog steeds bij het eerste huiltje uit ons bed, totdat de ander de één herinnert aan de 5 minuten. En negen van de tien keer slaapt ze binnen 3 minuten zonder dat we naar haar kamertje zijn gegaan.
@Sugarmiss Is de vijf minuten regel niet juist om te zorgen dat je baby weet dat je er voor hem/haar bent, maar zelf leert in slaap te vallen?

Ik ken ook ouders die hun kind sowieso laten huilen en alleen komen als de kleine hysterisch is. Dat is een ander uiterste lijkt me, iets anders dan de vijf-minuten-regel toepassen. Al zal dat laten huilen ook vast niet bedoeld zijn om afbreuk te doen aan het vertrouwen in de ouders en het zelfbeeld van het kind...

Hier een goede slaapster van 9 maanden, geen ervaring met de vijf-minuten-regel dus. Maar qua aantal: ze heeft twee tot drie slaapjes nodig en wel baat bij een ritme (dus vaste tijden). Het derde slaapje zetten we flexibel in, als ze moe is gaat ze eind van de middag nog even op bed anders niet.

Succes Gumbe, ga jij eerst proberen of het met twee slaapjes lukt?
Gumbe, wat fijn dat het tot nu toe lijkt te werken. Veel succes ermee nog!

Dragonmom; wat jij zegt klopt wel echt. Ik heb ook wel eens gehad dat ik al bij de deur stond en dan ineens dacht: 'oh wacht, maar dit is helemaal geen in-paniek-huil, maar een in-je-slaap jengeltje... niks aan de hand dus'. Staat zo stom als je helemaal in paniek dat kamertje op rent en kind is gewoon in de slaap aan t murmelen ;)
quote:sugarmiss schreef op 27 december 2011 @ 00:10:

[...]

Dit werkt dus wel bij alle kindjes. Daar zijn de meningen helemaal niet over verdeeld. Elk kind geeft het op een gegeven moment gewoon op en huilt niet meer omdat hij weet dat papa of mama toch niet komt. Kind heeft geleerd ik ben niet de moeite waard om op te reageren. Ik ben niet belangrijk voor papa en mama.

Nu onstaat er wel verschil van mening. Sommige ouders waaronder ik willen koste wat kost voorkomen dat kind zo minderwaardig over zich zelf gaat denken en het vertrouwen in zijn ouders verliest en gaan dus altijd kijken/troosten als kind huilt.

Andere ouders interesseert dit dus blijkbaar niets.

En dan niet komen met ja maar dat gebeurde zoveel en ik heb er ook niets aan over gehouden. Weet je wel hoeveel mensen antidepressiva slikken? Hoeveel mensen er bij een psycholoog lopen? Hoeveel mensen weinig zelfvertrouwen hebben? Dat zijn er heel wat en dat onstaat hier!

To kijk gewoon naar je kind. Is hij moe dan laat je hem slapen is hij niet moe dan breng je hem niet naar bed.

Mijn kind sliep op sommige dagen 2x en op andere 1x. Nu met 18 maanden slaapt hij eigenlijk altijd 1x.pff wat een stomme post zeg. Slaat echt nergens op. Ik denk toch echt dat alle ouders het beste met hun kindje voor hebben hoor. En als ze hun kindje laten huilen dan hebben ze daar echt wel een goede reden voor. Alsof je kind dan gelijk later aan de antidepressiva moet. Tuurlijk.
@sugarmiss de 5 minuten methode komt uit de adoptiewereld, en wordt al heel lang geadviseerd bij geadopteerde babies (nog toen het heel gebruikelijk was om 'gewone' kindjes een paar nachten te laten huilen). Juist om te laten weten dat er áltijd iemand komt en zodoende om het vertrouwen te doen groeien. Wij zijn het gaan toepassen bij 11 maanden, vrienden van ons recent bij hun dochtertje van bijna een jaar. Het geeft je in ieder geval houvast, je staat niet meer continue radeloos aan het bedje, erin, eruit, troosten, speentje, nog meer prikkels, etc.

Als je een makkelijke slaper hebt dan hoef je misschien niet over dit soort methodes na te denken, maar als je een jaar niet geslapen hebt, dan ben je bereid om alles te proberen. Roepen dat je dan als ouder niet geinteresseerd bent in de psyche van je kind vind ik respectloos.
Volgens mij reageerde Sugarmiss op 19juni die aangaf haar kind te hebben laten huilen zónder erheen te gaan. Wat niet wegneemt dat ik het wel erg ver vind gaan te sugereren dat je niet in je kind geintereseerd bent als ja dat doet. Ik geloof zeker dat het niet fijn is voor een kind om alleen te huilen en dat hij /zij dat doet met een reden maar van een paar nachten huilen krijg je niet meteen langduringe schade daar moet wel meer bij elkaar komen.
Ik vind dat iedere ouder voor zich zelf moet beslissen wanneer ze haar kindje laat huilen. Ik vind het zoals eerder aangegeven erg moeilijk. Daarom doe ik het nu pas. Ik ken ook iemand die hier mee begon toen haar kindje nog geen drie weken was. Daar moet ik persoonlijk niet aan denken, omdat dat niet goed voelt voor mij. Ik heb nu mijn zoontje bijna 11 maanden is het idee dat hij " er oud genoeg voor is ". En bij mij is de maat vol. Ik kan gewoon niet meer er moet wat veranderen. Hij heeft een hele tijd bij mij in bed gelegen, de hele nacht lurkend aan de borst. Met een maand of 8 wilde ik hem ook naar zijn eigen kamer verhuizen, en de 5 min toepassen. Maar na een uur blerren was ik er klaar mee, het voeld nog niet goed. Ik heb hem toen eerst aan zijn kamer laten wennen voor een maand of twee. Maar ja ik slaap dus nou al twee maanden op een matras op de grond, naast hem. Zonder hekje ertussen zodat we letterlijk in elkaars armen kunnen liggen

Ik kies voor de 5 min regel omdat ik hem juist ervan wil overtuigen dat ik er altijd ben en hem niet in de steek laat.

Maar vanmiddag is hij ook met de 5 min regel na een halfuur in slaap gevallen. Vanavond ging het iets moeilijker. Normaal voede ik hem op zijn kamer net zolang tot hij in slaap viel en dan legde ik hem weg. Nu heb ik hem beneden gevoed daarna pas naar boven en ritueel gedaan. Het koste nu 45 minuten en de weerstand leek nog groter.

Maar al met al ben ik niet heel ontevreden. Ik ben benieuwd hoe het vanacht gaat. Schema wat ik nu probeer aan te houden is 7:00 wakker, 10:00 tukje, 14:00 tukje, 19:00 slapen. Het zijn richtlijnen. Daar kan best een beetje van af geweken worden.

Fingers crossed voor vanacht!
Ik wens je alle geluk van de wereld hoor TO, maar vraag me echt af of je het jezelf niet enorm moeilijk maakt. Je baby kan geen klok kijken, hoe weet hij nou dat jij vind dat 10 uur een goede tijd is om te.gaan slapen? Als jij om drie uur 'smiddags klaarwakker bent, en iemand zegt dat je naar bed moet en moet gaan slapen, dan werkt dat toch ook niet?

Maar goed, nogmaals succes.
En, hoe is de nacht gegaan?

Wat wij altijd doen s nachts is eerst pyjama en slaapzak aan, ondertussen drinkt ze haar melk op. Ik doe geleidelijk aan steeds meer lampjes uit. Samen zwaaien de maan uit (is een lamp in de vorm van de maan, die ze dan gedag zwaait en uitklikt) en dan leg ik haar in bed met een voorraad speentjes en haar favoriete knuffel.

Ik zeg altijd ga maar lekker slapen, tot morgen.

Bij de overdag slaapjes gaat ook haar slaapzak aan maar doen we niks met lampjes ofzo. En dan zeg ik ga maar lekker een dutje doen tot straks.

Daar kan ze misschien nu nog niet veel mee, maar dat komt vast wel. Gewoonte he. Ritueeltjes doen heel veel. Nu gaat het inslapen hier wel goed, wel veel rommelige nachten omdat ze veel ziek is, maar ja, daar doe je weinig aan.

Vannacht is ze een paar keer wakker geweest, maar met dit topic in mijn achterhoofd heb ik afgewacht...en binnen vijf minuten sliep ze weer! Haha, zo zie je maar, nuttig forum!
quote:Jorina schreef op 27 december 2011 @ 23:24:

Ik wens je alle geluk van de wereld hoor TO, maar vraag me echt af of je het jezelf niet enorm moeilijk maakt. Je baby kan geen klok kijken, hoe weet hij nou dat jij vind dat 10 uur een goede tijd is om te.gaan slapen? Als jij om drie uur 'smiddags klaarwakker bent, en iemand zegt dat je naar bed moet en moet gaan slapen, dan werkt dat toch ook niet?

Maar goed, nogmaals succes.Klopt, maar vaak hebben die kleintjes wel ongeveer dezelfde tijden waarop ze slapen overdag. Op het KDV ook. Mijn dochter gaat meestal rond half tien en rond drie uur.
Ik heb onze zoon ook altijd op 'vaste tijden' naar bed gedaan en hier heeft dat heel goed gewerkt. De regelmaat en structuur gaf hem duidelijk rust en hij is er veel beter door gaan slapen. Vaak zijn ze toch zo rond dezelfde tijd moe, dus het is dan vrij eenvoudig om een soort 'schema' op te stellen je daaraan te houden. Het zal niet voor alle kinderen werken, maar onze zoon heeft het in ieder geval veel goed gedaan.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Ik leg dochter (10 mnd) nooit op vaste tijden op bed (met uitzondering van de avond). Vind dat ook lastig want elke dag is hier anders. Op bepaalde dagen gaat ze 's ochtends vroeg naar oma en wordt ze dus wakker gemaakt (als ze zelf al niet wakker is). Als ze echt wakker gemaakt wordt gaat ze bij oma vaak na een uurtje alweer naar bed en doet daarna nog 2 slaapjes. Op dagen dat ik thuis ben gaan we 's ochtends later uit bed en doet ze die dag nog 2 slaapjes. In het weekend hebben we ook weer een wat ander ritme ivm bezoek aan de kerk, of aan opa en oma. Dus elke dag exact hetzelfde ritme dat lukt hier gewoon niet. Dochter slaapt ook erg wisselend 's nachts, soms is ze om 06.00 uur al wakker en soms pas om 08.30 uur. Dus dan is je hele schema toch ook al in de war. Ik kijk altijd gewoon wanneer ze moe wordt. Dat laat ze duidelijk zien door in haar oogjes en oren te wrijven. En dat werkt hier ook prima. 9 van de 10x valt ze gelijk in slaap als ik haar op bed leg.

Echt heel vervelend voor jou, TO. Wat ik me afvraag, je kindje heeft jou wel echt nodig om in slaap te vallen. Betekent dit dan ook dat jij er altijd bent? Of regel je toch ook wel eens een oppas? En hoe gaat dat dan? Want het lijkt me toch wel heel vervelend als jij echt per se elke dag/avond paraat moet staan om je kindje naar bed te brengen. Een keer een avondje (of een dagje shoppen ofzo) voor jezelf is ook wel prettig natuurlijk.
@tulpje: mijn zoon heeft maanden letterlijk mijn borst nodig gehad om in slaap te vallen. Als ik aan het werk was sliep hij soms helemaal niet. Sinds een maand of twee is mijn man gelukkig s nachts ook meer gaan doen en mijn zoon valt nu ook op de borst van mijn man in slaap. Ze liggen dan buik tegen buik. Als ik werk zijn mijn kinderen bij opa en oma en die hebben ook van alles en nog wat geprobeerd. Hun succesformule is wandelen, wandelen, wandelen en tegen hem aan blijven praten met bepaalde geluidjes. Kortom voor iedereen heel vermoeidend!

Vanacht werd hij wakker en toen had ik hier gisteren gelezen dat je hem natuurlijk ook s nachts even moet laten gaan en hij viel na een paar minuten zelf inslaap! Ik durf het haast niet te zeggen maar hij heeft van 20:00 tot 5:30 geslapen, dat lijkt zelfs een beetje op doorslapen.....

Daarna heb ik hem aan de borst gegooid en we hebben een beetje gedoezeld tot 7:00.

Hij slaapt nu vanaf 10:30 tot op dit moment nog steeds... Hij heeft 8 minuten gehuild en we zijn niet naar hem toegeweest en toen sliep hij. Hij werd na 20 minuten wel huilend wakker en na 5 min is mijn man naar hem toe gegaan om hem op zijn buik te leggen ( dat is zijn favoriete houding) heeft hem even over zijn rug geaaid en is toen weggegaan. Hij kwam wel weer even rechtopzitten, huilde heel even omdat hij alleen was en is toen wonder boven wonder weer in slaap gevallen.

Ik ben een beetje sprakeloos.

@ jorina vandaag gaat het schema van de tukjes dus al niet op omdat hij nu om 12:45 nog steeds slaapt. Ik krijg hem dan niet in bed om 14:00.

Ik overweeg nu zelfs om hem wakker te maken. Dat is een gedachte die ik nog niet sinds zijn geboorte gehad heb!
Gumbe, wat heerlijk dat ie goed geslapen heeft! Ik hoop voor je dat het doorzet en dat het voor jullie de manier blijkt om ook wat bij te kunnen slapen!
Wij hebben een ontzettend geluk met een zeer goede slaapster onze dochter van twee slaapt regelmatig tot tien uur in t weekend en doet dan nog een middagdut van twee uur..

Maar er is een fase geweest waarin onze dochter (ongeveer 1 was ze toen) telkens wakker werd en kwaad ging huilen.

Toen hebben we de vijf min methode toegepast en die werkte perfect.

Ik denk dat ze toen gewoon bang was om alleen te zijn. We gingen dan om de 5 min naar haar toe, maakten geen licht aan, aaiden haar even en zeiden altijd hetzelfde ("ga maar lekker slapen, papa en mama zijn altijd vlakbij, slaap maar lekker")

We hoefden nooit vaker dan 3 keer te gaan, binnen het kwartier sliep ze.

Veel succes!!!!
Gumbe, wat fijn dat hij zo lang heeft geslapen! En nog slaapt (nou ja, ik ga er vanuit dat dat inmiddels "sliep" is). Hopelijk zet het goed door.

Ik heb mijn dochter trouwens bijna nooit wakker gemaakt, alleen als we echt weg moesten voor een afspraak waarbij ik niet later kon komen. Maar als ze slaapt, slaapt ze, en laat ik haar lekker. Dan denk ik, ze zal het wel nodig hebben.
Bij mijn dochter van 15 maanden ligt aan hoe laat ze op moet. Als ze naar het KDV gaat ,oet ze om 06:00 op en doet 2 slaapjes , een van 10 tot 11.30 en een van 15 tot 16:00 uur.

Als ze thuis is wordt ze pas rond 08:00 uur wakker en doet een middag slaapje van 13 tot 15.30 uur.
Wat fijn dat het beter lijkt te gaan!!quote:es1450 schreef op 27 december 2011 @ 22:00:

Volgens mij reageerde Sugarmiss op 19juni die aangaf haar kind te hebben laten huilen zónder erheen te gaan. Wat niet wegneemt dat ik het wel erg ver vind gaan te sugereren dat je niet in je kind geintereseerd bent als ja dat doet. Natuurlijk ga ik wel kijken als ik het idee heb dat er iets aan de hand is. Maar ondertussen hoor ik prima het verschil tussen 'help mama, ik voel me niet lekker'-huilen en 'ik ben wel moe maar ik ga toch liever spelen'-huilen. En in dat laatste geval ga ik inderdaad niet (meer) kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven