Van 2 naar 1 tukje?

26-12-2011 22:13 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd hoe oud jouw baby was toen hij/zij van 2 tukjes naar 1 tukje ging. De kerstdagen zitten erop en wij willen voor onze moeilijk slapende zoon van bijna 11 maanden vanaf morgen regelmaat erin brengen. We willen ook met de 5 minuten regel beginnen. Ik denk dat hij nog twee tukjes nodig heeft om 10 en 14 uur. Maar ik vraag me af als hij beter zou slapen of hij dan aan 1 tukje genoeg heeft.

Alvast bedankt!
Dat ligt heel erg aan je kind. Je kunt dat niet heel erg beinvloeden tenzij je een vervelend of chagarijnig lind geen probleem vindt. Mijn zoon ging pas bij anderhalf jaar naar een slaapje toe. Hij sliep tot die tijd tweemaal hooguit een uurtje en daarna eenmaal anderhalf uur. In het begin was dat slaapje al heel vroeg, rond half twaalf maar tegenwoordig kan half twee ook prima. Hij is nu dan ook al 2,5 jaar (heerlijk dat hij nig middagdutje doet).
Mijn dochter is nu ruim 14 maanden, en slaapt nu weer eens 2 keer (zoals vandaag) en dan weer 1 keer (zoals gister). Is je zoon eraan toe om naar 1 slaapje over te gaan? Ik ken namelijk een kindje wat met 9 maanden nog maar één slaapje deed, maar ik ken er ook een die met 2 jaar nog steeds 2 slaapjes deed.

Natuurlijk moet je doen wat je voor jouw zoon het beste lijkt, maar waarom moet er perse zo'n regelmaat in zitten? Ik persoonlijk vind het veel makkelijker om te kijken of ze op dat moment moe is of niet. Dus in plaats van haar te dwingen in regelmaat (heb ik geprobeerd hoor: dra-ma!) heb ik geleerd om goed te kijken naar haar tekenen van moeheid (jengelen, oogjes wrijven, rode oortjes etc etc)

In ieder geval heel veel succes ermee, een slecht slapend kind (ik neem aan 's nachts? Of ook overdag?) is een aanslag op je lijf, humeur en soms zelfs relatie!
Wij zijn met 8 maanden al over gegaan. Deels omdat zoon s nachts slechter ging slapen, deels omdat ik ons beter uit kwam.

Zoon sliep van 10.00 -12.00 uur, dochter (1.5 jr ouder) van 12.00-14.00 zoon van 14.30 uur tot 16.00 uur.

Vandaar dat ik een ander ritme heb gezocht, wat zoon ook goed beviel.
Heb ik niet zo lang geleden ook een topic over geopend, kan nu niet linken met mijn suffe smartphone, maar die kun je vast via het loepje wel vinden. Kan me vooral herinneren dat er veel verschil inzat!

Mijn dochter is nu 13 maanden en slaapt meestal nog twee keer per dag, heel soms een keer, maar dan is het niet langer of beter dan anders. En ze heeft dan vaak een slechtere nacht. Hoe meer/beter ze overdag slaapt, des te beter ze 's nachts slaapt.... Ik laat het maar zo, als ze moe is, gaat ze slapen, en dat kan per dag verschillen hoe laat en hoe lang.
Hi syrah,

Mijn kind valt niet zelf in slaap. En vanaf morgen wil ik hem gaan leren om dit zelf te doen. Na ruim 10 maanden is de koek bij mij en mijn man op. Hopelijk gaat met de 5 min regel dit lukken. Maar ik wil er zeker in het begin regelmaat in hebben. Omdat hij anders helemaal niet weet waar hij aan toe is. Hij doet nu vaak 2 tukjes van nog geen uur. Als hij uit zijn diepe slaap komt, wordt hij wakker en valt dus niet meer zelf in slaap....
Kijken naar je kind! Gapen en jammeren waren hier de tekenen van vermoeidheid. Als hij dat deed ging hij lekker naar bed, hield hij het vol was het ook goed en deed hij alleen een middagslaapje. forceren levert alleen maar strijd op, je gaat toch zelf ook naar bed als je moe bent? ik denk dat zoon ongeveer 14 maanden was toen hij naar 1 slaapje ging, geheel op natuurlijke wijze. nu doet hij 1 lange slaap van 3 uur (19 maanden) Dus niets forceren, komt vanzelf! Ik heb ook wel eens gehoord dat goed uitgeruste kinderen s' nachts
ook betere slapers zijn!
Mijn dochter regelde dat zelf. Na een korte overgangsperiode is ze overgegaan op 1 slaapje (ongeveer vanaf 16 mnd).

Lijkt me lastig als je zoon niet wil slapen, ook niet als hij moe is.
Wat is de 5 minuten regel?
Kind huilt, je gaat om de 5 min naar je kind toe.

Niks voor mij, maar ieder zijn ding.
Mijn dochter heeft ook een tijdje maar twee keer drie kwartier geslapen overdag, is niet zo gek, want dat is de slaapcyclus bij een baby. Alleen, als ie dat s nachts ook heeft, is dat heeeel vermoeiend. Goed op de moe-signalen letten, vaste rituelen aanhouden (hier wordt altijd steevast naar de maan gezwaaid bv). Helpt het misschien om slaapliedjes op de babyfoon aan te zetten? Mijn dochter valt daar vaak weer van in slaap.
Oke, dan weet ik dat ook weer
Gumbe, hoe heeft hij dan tot nu toe geslapen? Wel erg vervelend dat hij zo lastig slaapt, kan je radeloos maken (heb ik al als dochter eens een paar weken moeilijk is met slapen!)

Heb je trouwens al eens hulp gevraag aan consultatiebureau of andere instantie/professional? Weet niet of die daarmee kunnen helpen trouwens, ik kan daar niet heen (buitenland). Maar het lijkt me zo fijn als je professionals hebt die met je meedenken.

Enige tip die ik je kan geven; volg je hart. Klinkt zweverig, zo bedoel ik het niet. Ik ben bijvoorbeeld echt niet in staat om dochter te laten krijsen. Objectief (luier, koorts) is er vaak niks aan de hand, maar ik kan het niet hebben als ze totaal overstuur in haar bedje staat te huilen, knuffel in iedere hand... zo sneu. En als ze echt niet wil slapen laat ik papa even gaan, die heeft een magische kalmerende werking op onze dochter. Zo lief!

Ik ga ook wat nachtrust proberen te pakken... succes ermee in ieder geval!
Hier met 15/16 maanden naar 1 slaapje, en met 25 maanden dat ene slaapje van 3 uur opeens naar krap 1 uur en 's ochtends veel eerder wakker...

Succes TO, hoop voor jullie allemaal straks beter gaat!
Oke, je wil je zoon dus leren om zelf in slaap te vallen. Ik denk dat je dit niet lukt door hem in een bepaald ritme te dwingen. Dat zal betekenen dat je hem niet in bed gaat leggen op de tijden die voor hem het meest gunstig zijn omdat hij moe is maar op de tijden die op he schema staan. Het zou logischer zijn als jij er d.m.v observatie achterkomt wanneer hij moe is toch?
Soley ik heb het via de loop gevonden. Bedankt!

Riekie, ik kijk absoluut naar zijn signalen, maar als ik niet met hem ga liggen, slaapt hij helemaal niet, een hele dag niet. Ik moet dus een beetje sturen.

Ik vind het verschrikkelijk om hem te laten huilen. Ik zie echt heel erg op tegen morgen. Maar ik weet ook dat mijn man en ik echt uitgeput zijn en steeds minder goed in ons vel komen te zitten en dat ons oudere dochter 3 en half, dan moet ontgelden, omdat we een veel te kort lontje hebben. Dit topic is nog geen uur oud en mijn man is al twee keer een kwartier boven geweest. Dus er moet echt wat veranderen. Dit gaan we gewoon niet zolang meer trekken.

Het cb zegt de 10 min regel. Ik ga voor de milde weg van 5 min. Met pijn in mijn hart!
Dochter (nu 25 maanden) ging iets na haar eerste verjaardag over naar 1 slaap. Gewoon naar je kind kijken. Je merkt dat ze op een gegeven moment geen behoefte meer hebben aan 2x slapen.

Ik zou er niet mee gaan rommelen eigenlijk. Maar, misschien is het wel een idee om je kindje eerder wakker te maken s'middags? Misschien dat hij s'nachts dan beter slaapt?
Ligt echy aan t kindje. Mijn dochter sliep met 1 jaar nog maar 1 keer per dag en met een maand of 22 helemaal niet meer overdag :(

Dat mis ik nog weleens dat ze overdag niet meer slaapt haha

Ik zou t gewoon even om en om doen in het begin, de ene dag 1 slaapje de andere 2 slaapjes!

Succes
Zoon ging met 10 maanden over naar 1 slaap en tegen zijn 2e verjaardag naar geen slaap.

Dochter is nu 16 maanden en dat wisseld per dag. Soms 2x een uur en soms 1x langer, soms wel 3 uur.

Als ik het goed begrijpt wil je morgrn 2 dingen veranderen voor je zoon. Je wilt hem zelfstandig leren slapen en hem meer regelmaat bieden. Misschien kan je met 1 ding beginnen, zoals de regelmaat. En later pas het zelfstandig leren slapen? Anders lijkt het me best een hele verandering voor hem.

En als je ipv de 5 min regel naast zijn bedje gaat zitten en mettertijd steeds verder van zn bedje gaat zitten totaan de deur? Zo heeft hij wel het gevoel dat papa en mama er zijn als hij verdrietig is.

Mijn zoontje was ook een dramatische slaper dus ik weet hoe enorm frustrerend het kan zijn. Ik heb ook wel eens staan janken van frustratie als hij ein-de-lijk sliep na veel moeite en ik hem na 10 minuten alweer hoorde. Hij werd ook standaard huilend (brullend) wakker. Bij hem ging het beter rond z'n eerste jaar en nu (3 jaar) slaapt hij van 19 tot 7 zonder problemen.

Heel veel succes!
Mijn zoontje van 17 maanden slaapt al heel lang (bijna nooit meer) overdag. Ik blijf hem wel stug iedere dag 2 a 3 keer in bed leggen (moe = ogen wrijven, omvallen, jengelen, niet luisteren = naar bed), heel af en toe gaat ie inderdaad ook slapen, een andere keer ligt ie een uurtje te spelen in bed. Vaak ligt ie ook te bleren, dan laat ik hem even liggen en haal hem er na een tijdje wel weer uit, om het later vervolgens weer te proberen.

Voordeel daarvan is wel dat ie rond een uur of vijf zo kapot is dat ik hem dan gewoon in bed kan leggen om hem er de volgende dag pas tegen een uur of 9 weer uit te halen. Scheelt ook wel dat ik niet overdag werk, en dus op onregelmatige tijden zoon uit bed haal (soms is het wel 10 uur, dan heeft ie natuurlijk ook wel een hele lange nacht gemaakt). Hij wordt 's nachts wel wakker maar kan zich prima vermaken in z'n eentje, beetje zingen, knuffelen met z'n knuffel, auto's nadoen enz.

Ik zou gewoon even uit proberen wat het beste werkt voor je zoontje, 1 of 2 keer slapen. Ik weet niet of hij huilt als hij in bed ligt? Hier is het dus vaak een beetje spelen en kletsen, en soms ziet ie er na een tijdje spelen in bed ook een stuk uitgeruster uit, dus het zal toch wel goed voor hem zijn denk ik dan maar.

Over laten huilen: de meningen zijn er over verdeeld, maar vroeger was hij echt een heel slechte slaper en ik was dood en dood op. Heb toen een weekje met oordopjes geslapen en hem gewoon laten liggen en daarna ging het een stuk beter. Nu weet ie dat we toch niet komen dus gaat ie zelf maar spelen. Maar dit hoeft natuurlijk niet bij alle kindjes zo te werken.

Succes!!
Wat riekie84 zegt. Denk dat je beter kan investeren in kijken waar je kind behoefte aan heeft qua slaap, dan hem in 1 of ander schema te drukken op basis van de ervaringen van een paar forummers.
quote:19juni schreef op 26 december 2011 @ 23:32:

Over laten huilen: de meningen zijn er over verdeeld, maar vroeger was hij echt een heel slechte slaper en ik was dood en dood op. Heb toen een weekje met oordopjes geslapen en hem gewoon laten liggen en daarna ging het een stuk beter. Nu weet ie dat we toch niet komen dus gaat ie zelf maar spelen. Maar dit hoeft natuurlijk niet bij alle kindjes zo te werken.

Succes!!

Dit werkt dus wel bij alle kindjes. Daar zijn de meningen helemaal niet over verdeeld. Elk kind geeft het op een gegeven moment gewoon op en huilt niet meer omdat hij weet dat papa of mama toch niet komt. Kind heeft geleerd ik ben niet de moeite waard om op te reageren. Ik ben niet belangrijk voor papa en mama.

Nu onstaat er wel verschil van mening. Sommige ouders waaronder ik willen koste wat kost voorkomen dat kind zo minderwaardig over zich zelf gaat denken en het vertrouwen in zijn ouders verliest en gaan dus altijd kijken/troosten als kind huilt.

Andere ouders interesseert dit dus blijkbaar niets.

En dan niet komen met ja maar dat gebeurde zoveel en ik heb er ook niets aan over gehouden. Weet je wel hoeveel mensen antidepressiva slikken? Hoeveel mensen er bij een psycholoog lopen? Hoeveel mensen weinig zelfvertrouwen hebben? Dat zijn er heel wat en dat onstaat hier!

To kijk gewoon naar je kind. Is hij moe dan laat je hem slapen is hij niet moe dan breng je hem niet naar bed.

Mijn kind sliep op sommige dagen 2x en op andere 1x. Nu met 18 maanden slaapt hij eigenlijk altijd 1x.
quote:sugarmiss schreef op 27 december 2011 @ 00:10:

[...]

Dit werkt dus wel bij alle kindjes. Daar zijn de meningen helemaal niet over verdeeld. Elk kind geeft het op een gegeven moment gewoon op en huilt niet meer omdat hij weet dat papa of mama toch niet komt. Kind heeft geleerd ik ben niet de moeite waard om op te reageren. Ik ben niet belangrijk voor papa en mama.

Nu onstaat er wel verschil van mening. Sommige ouders waaronder ik willen koste wat kost voorkomen dat kind zo minderwaardig over zich zelf gaat denken en het vertrouwen in zijn ouders verliest en gaan dus altijd kijken/troosten als kind huilt.

Andere ouders interesseert dit dus blijkbaar niets.

En dan niet komen met ja maar dat gebeurde zoveel en ik heb er ook niets aan over gehouden. Weet je wel hoeveel mensen antidepressiva slikken? Hoeveel mensen er bij een psycholoog lopen? Hoeveel mensen weinig zelfvertrouwen hebben? Dat zijn er heel wat en dat onstaat hier!

To kijk gewoon naar je kind. Is hij moe dan laat je hem slapen is hij niet moe dan breng je hem niet naar bed.

Mijn kind sliep op sommige dagen 2x en op andere 1x. Nu met 18 maanden slaapt hij eigenlijk altijd 1x.

Zo, dat is nogal een aanname!!!

Zelf denk ik dat ik mijn kind hier mee leer dat de nacht is om te slapen, overdag sta ik de hele dag tot zijn beschikking om te spelen en knuffelen. Als hij huilt van de pijn ga ik natuurlijk wel kijken en troosten, maar dat lijkt me voor zich spreken.

Lijkt me sterk dat de mensen die nu aan de AD zijn allemaal mensen zijn die vroeger eens een paar uurtjes in bed hebben gehuild. Een onveilige hechting kan inderdaad wel een belangrijke voorspeller zijn voor problemen op latere leeftijd, maar meestal komt een onveilige hechting niet alleen tot stand doordat ouders niet bij iedere kik aan het bedje staan, daar is meestal meer aan de hand.

TO, hoe is het vannacht gegaan?
Zoon ging rond de 14 maanden naar 1 slaapje en ging met 30 maanden helemaal niet meer slapen.

Dochter is nu 14 maanden maar heeft echt nog 2 slaapjes nodig. Soms gaat ze maar 1 keer, dan gaat ze er rond elf uur in maar slaapt dan rustig 3,5 á 4 uur... En dan ligt ze er vaak rond kwart over 6/ half 7 al weer in en slaapt dan door tot de volgende ochtend..

Gisteren ging ze om 6 uur naar bed want maar 1 slaapje overdag door de kerst en visite etc. Vanmorgen om half 9 pas wakker en nu alweer in dromenland. Kind is versleten van de kerstdagen en dat terwijl het dit jaar allemaal thuis was!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven