Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Weet je het is ook een beetje dom, maar ik kan hier ook alles op de fiets doen. Een aangezien de auto van vriendlief niet erg zuinig rijd in de stad, pak ik dus voor de boodschappen echt de auto niet. Het winkelcentrum zit namelijk maar op 5 minuten lopen...

Verder is het ook zo dat mijn vriend me niet graag laat rijden, omdat HIJ zich er niet prettig bij voelt. Dus daar moet hij zich ook maar overheen zien te zetten zodat ik meer kan oefenen. Toch?
Vind ik wel (van je vriend dan) en jij moet je er ook overheen zetten anders wordt t niks die korte ritjes(voor boodschappen bijv.) zijn juist lekker kort en overzichtelijk om mee te beginnen.
Ja dat is echt de straat uit en een rotonde over en dan ben ik bij het winkelcentrum ;) Parkeren vind ik met die grote auto helemaal erg! Dus alleen als het écht moet neem ik de auto. En het moet niet erg vaak en hoe minder je rijd, hoe minder snel je in de auto zult stappen. Dus regelmatig rijden en zelfvertrouwen op doen is de sleutel denk ik.

Stiekem had ik wel liever mijn eigen autotje gehad. Beetje kleiner en wendbaarder en zo.
Kun je niet sparen en er een kopen? Dan wel eentje met stuurbekrachtiging want parkeren in een grote ford mondeo met is makkelijker dan in een kleine mazda zonder
Nou al het geld wat ik momenteel heb gaat op aan boodschappen en foto-spullen Dus nee, een auto zit er voorlopig niet in.

Mijn zusje heeft trouwens een VW Polo gekocht zonder stuurbekrachtiging. Vreselijk met parkeren heb ik ondervonden haha. Maar daarnaast zat het voor mij niet zo lekker. Ik kon mijn benen haast niet kwijt en omdat ik zover naar achter moest gaan zitten, zat ik de hele tijd te met mijn hand te graaien en te zoeken naar de versnellingspook...
Dreamlogic, het is echt oefenen, oefenen, oefenen en geef jezelf de tijd. Het kost echt meer tijd dan je denkt of zou verwachten voordat je écht goed kan rijden. Als ik nu terugdenk aan mijn eerste ritten dan denk ik, oei, dat ze je zo de weg op laten gaan haha. Ik zal wel goed gereden hebben, maar vergeleken met nu (heb hem anderhalf jaar) weet ik zeker dat ik de dingen in het verkeer minder goed en minder snel kon inschatten. Als je zelf ook een beetje onzeker bent (stress, je druk maken) zal het je ook nog meer tijd kosten voordat je je helemaal op je gemak voelt in de auto, maar dat geeft niet. Veel rijden helpt het meest! En probeer rustig te blijven, neem de tijd voor de dingen die je doet, laat je niet opjagen door andere weggebruikers. En in het donker en de regen rijden is zeker lastiger dan als het gewoon licht en droog is, vooral als je de weg niet goed kent of niet veel rijdt.

Heel jammer dat je vriend je niet vaak laat rijden en uit dat hij zich er niet prettig bij voelt. Weet je waarom hij zich niet prettig voelt? Mijn vriend heeft me alleen maar gesteund sinds ons eerst ritje, heeft nooit commentaar op mijn rijstijl, eigenlijk alleen maar complimenten. Juist omdat ik best gestresst kon zijn in het begin deed dat me erg goed!

Neem ook rustig de tijd om te parkeren, de meeste dingen gaan mis omdat je in de stress zit, meer met anderen bezig bent dan met jezelf enz.

Ruza, leuk! En superfijn dat je nu een eigen auto hebt!
Beter dat je je eigen auto hebt, Ruza!

Ik heb een Ford Ka, een donkerblauwe uit 1998. Lijkt erg op deze:

Look-a-like van mijn auto

Rijdt heerlijk! Heb de auto ook al ingewijd (schade gereden :-S). Gelukkig is het de bumper en die is te vervangen.

Ik rijd nu best veel, ook al zijn het korte stukjes. Wil gewoon zo snel mogelijk vertrouwd raken met de auto. En dat lukt aardig, gelukkig!
Wij hebben deze auto: www.autowereld.nl/images/ ... 1.5td-sport-2448437-1.jpg

een opel corsa uit 1998, sportuitvoering met een 1.6 motor. Super snel optrekken dus en hij rijdt super fijn!

En autorijden moet je echt leren, en dat doe je vooral door te doen! Dus ook voor kleine stukjes de auto pakken, en niet twijfelen over je capaciteiten. En je vooral niet laten opjutten door andere weggebruikers.
Dreamlogic, veeeeeeel rijden!! Ook (juist!!) kleine stukjes.

Pak ook eens gewoon overdag en ga naar vrienden, of gewoon zomaar stukje rijden, naar je ouders etc.

Ik merk nu al dat ik tijdje niet heb motorgereden door slecht weer dat ik al spanningen heb als het wel mooi weer is.

Gewoon doen, neem je tijd voor parkeren etc, en laat je niet gek maken door andere bestuurders. Over een tijdje reageer je net zo
Oh ja, atelier en pimpel, leuke auto's!! Geniet ervan!
Doe ik zeker, dank je wel, aimee!
quote:dreamlogic schreef op 30 december 2011 @ 12:03:

Nou al het geld wat ik momenteel heb gaat op aan boodschappen en foto-spullen Dus nee, een auto zit er voorlopig niet in.

Mijn zusje heeft trouwens een VW Polo gekocht zonder stuurbekrachtiging. Vreselijk met parkeren heb ik ondervonden haha. Maar daarnaast zat het voor mij niet zo lekker. Ik kon mijn benen haast niet kwijt en omdat ik zover naar achter moest gaan zitten, zat ik de hele tijd te met mijn hand te graaien en te zoeken naar de versnellingspook...

Ik heb met mijn auto wel dat ik(kleine opdonder) om goed en fijn bij de pedalen te kunnen de stoel helemaal naar voren moet zetten en dan best dicht op het stuur zit. Stoort opzich niet, maar ziet er wel een beetje raar uit

Dreamlogic, idd vooral blijven rijden!! Wat je ook zou kunnen doen is 's avonds laat of op zondag vroeg de weg op te gaan. Dan is het lekker rustig en kun je je meer concentreren op het bedienen van de auto omdat je minder verkeer in de gaten te houden hebt. En als je dan de auto echt goed kunt bedienen zonder erover na te hoeven denken of je druk te maken over koppeling en weet ik het,ben je misschien op drukkere momenten iets rustiger in je hoofd dan nu?
En ook parkeren met een auto met stuurbekrachtiging went als je vaak genoeg oefent. Ik parkeer mn auto eigenlijk zonder enige problemen. Gewoon met genoeg vaart aan komen rijden, precies op het goede moment heeeeel hard gaan sturen en dan snel remmen(anders knal je de stoep op of tegen de muur/paaltje/auto die ervoor staan)en dan heeeeeel snel(en met al je spierballen) terugdraaien zodat je wielen weer recht staan.

Het lijkt in het begin echt moeilijker dan het is.
Klinkt nog als een hele onderneming, Ruza. Ik mag dat sowieso niet, moet verplicht stuurbekrachtiging hebben.

Morgenochtend weer rijles, in een nieuwe auto. Ben benieuwd. Ik ga tegen mijn rij-instructeur zeggen dat ik er naar streef om uiterlijk eind maart/half april mijn rijbewijs te halen, kijken of hij dat realistisch vindt. Ben wel een beetje klaar met rijles om eerlijk te zijn.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Femmelotje, het klinkt idd lastig maar als je het doet valt het heel erg mee

Op hoeveel lessen zit je? April zou te doen moeten zijn zelfs als je nog 40 uur moet lessen.
Er zit een hele grote kras op onze auto :(
Wat heb je gedaan atelier
ja ik niets, maar een of andere malloot die m tegen ons auto heeft aangeparkeerd :( .. Mja geen tegenpartij om de schade op te verhalen en geen getuigen.. we kopen maar zon stift om het weg te werken..
Ik zit onderhand op zo'n 66 lessen. Moeilijke leerlinge, zullen we maar zeggen. Uiteindelijk vergeten het aan mijn instructeur te vragen, maar hij zei dat het wel aanzienlijk beter gaat en dat hij merkt dat ik echt mijn best doe. Het is alleen nog niet op het gewenste niveau.

Nieuwe wagen rijdt overigens erg lekker. Het was wel even wennen, want de koppeling gaat een stuk lichter en ik zit tenminste niet met m'n knieën in het dashboard, wat voorheen wel zo was.

Wat balen, Atelier_madame! Stom ook dat ze niet eventjes een briefje achterlaten.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
quote:Atelier_madame schreef op 03 januari 2012 @ 10:06:

ja ik niets, maar een of andere malloot die m tegen ons auto heeft aangeparkeerd :( .. Mja geen tegenpartij om de schade op te verhalen en geen getuigen.. we kopen maar zon stift om het weg te werken..

Ik snap dat nooit... Als ik mijn auto schade rij tegen een andere auto, dan zou ik er echt wel een briefje onder diegene de ruitenwisser achter laten.

Hoe kunnen mensen zo asociaal zijn?!

Echt balen!

Zo'n stiftje werkt wel goed hoor. Wat ook wel eens wil helpen is Commandant 4. Site van commandant

Met een doek inwrijven en nawrijven met een schone doek, zo'n microvezel ding. Ik heb geen idee waar je het kan kopen, maar ik denk dat als je bij Halfords of een autozaak als Brezan vraagt dat ze je er wel mee kunnen helpen.

Ik ben eergister weer eens een stukje gaan rijden met de motor, maar het waaide nogal. Op de snelweg viel het wel mee, maar op de dijk... PPFFF niet normaal haha. Ik waaide zowat van de weg af... Ben wel blij dat ik doorgezet heb, want ik weet nu wel hoe de motor reageert en hoe ik moet handelen om normaal op de weg te blijven.

Dat zal vast nog wel vaker voorkomen.

Zo'n motor heb ik nu:

Hij rijdt zo fijn! Zo lekker soepel!
Goed gedaan aimee, soms moet je idd ff gewoon uitvinden hoe het gaat.

Net nog een momentje. Ik sta bij het stoplicht te wachten. Voor me een andeee auto, achter me politie. Stoplicht gaat op groen, de slomo voor me heeft het niet door. Ik toeteren en we rijden weg en toen een klein moment van wilde paniek of dat nou wel of niet onnodig toeteren was en dat daar een hele grote boete op staat maar geloof dat het zo wel mag.

Rijden gaat verder echt lekker. Zie ook duidelijk vooruitgang.
Haha, dat mag niet Ruza, foei!!!! (alleen bij - dreigend - gevaar) Fijn dat het rijden lekker gaat

Aimee, lijkt me verschrikkelijk, motorrijden met de wind van de laatste dagen! Wel goede ervaring.

Femmelotje, mooi dat er vooruitgang in zit! Hopelijk dan snel afrijden
Bij mij gaat het rijden ook steeds makkelijker en soepeler. Ik merk wel dat ik mijn stuur al heel anders vasthoud dan mij is aangeleerd (handen op kwart voor drie). Ik houd mijn handen laag/ onderaan het stuur en op voor mij bekende wegen (tot 50 km) houd ik met een hand mijn stuur vast.

Ik heb vorige week voor het eerst in een parkeergarage gereden en ik ben naar Rotterdam Alexamdrium geweest. Was ff een uitdaging met al die drukte om mij heen, maar het was leuk!

@atelier: Wat balen van je kras op de auto! Hoop dat je het netjes weg kan werken met lak.
Ik heb ook kwart voor 3 geleerd(meeste mensen nog steeds ouserwets 10 voor 2) maar heb meestal gewoon 1 hand onderaan het stuur als ik rechtdoor rijd. Deze auto stuurt wat zwaarder dus scherpere bochten wel met 2 handen maar de smart parkeerde ik al in met 1 hand.
Je hebt ook nog van die mensen die niet weten/snappen dat er ook wel eens een stoplicht op rood staat midden op de rotonde zucht....die zat bijna in mijn auto en sneed me daarna op dieelfde rotonde nog 2x af want had geen flauw idee hoe een 3baans rotonde werkt blijkbaar. Mafkezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven