Lijf & Lijn alle pijlers

Crosstrainer vs loopband

03-01-2012 21:05 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik begeef mij regelmatig in de sportschool om wat caloriën te verbranden! En van alle apparaten die ze hebben ben ik meest bezig met loopband en de crosstrainer. Als ik 20 minuten op de crosstrainer bezig ben geweest, ben ik lichtjes bezweet en heb ik ruim 300 caloriën verbrand aldus het fitnessapparaat. Als ik vervolgens op de loopband ook 20 minuten los ga, dan zweet ik me de ballen uit de broek en heb ik m'n tong op m'n knieën hangen en heb ik amper 250 caloriën verbrand. En dat terwijl ik toch stevig hardloop!

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt? Ik zie er de logica niet van in! De hardlooptraining is voor mijn gevoel veel intensiever dan mijn crosstrain-workout, maar ik verbrand daar minder caloriën mee?

Ik stel op beide apparaten trouwens ook mijn gewicht en leeftijd in!
nee ik weet niet waarom dat zo is, maar in mijn geval verbrand ik meer cal op de loopband dan op een ander cardio-apparaat. En de loopband vind ik idd ook veel intensiever.
Mij is ooit wijsgemaakt dat hardlopen vooral goed is voor je conditie, maar wanneer je wilt afvallen je beter kunt wandelen. En dan niet slenteren, maar gewoon stevig doorstappen zonder te gaan hardlopen.
Erg vaag, maar ik ben ook wel benieuwd.
Misschien omdat je op de crosstrainer ook je armen traint?
quote:mniekske schreef op 03 januari 2012 @ 21:22:

Mij is ooit wijsgemaakt dat hardlopen vooral goed is voor je conditie, maar wanneer je wilt afvallen je beter kunt wandelen. En dan niet slenteren, maar gewoon stevig doorstappen zonder te gaan hardlopen.

Dat is niet waar, voor zover ik weet - je verbrandt ongeveer hetzelfde bij een kilometer hardlopen als bij een kilometer wandelen. Of je nu een half uur aan 10 km/u loopt of een uur aan 5 km/u, is dus om het even.

Waarom de crosstrainer zulke gigantisch hoge calorieaantallen geeft, weet ik niet - maar persoonlijk ben ik sceptisch... Ik trek er altijd 50% van af, voor de zekerheid
quote:mniekske schreef op 03 januari 2012 @ 21:22:

Mij is ooit wijsgemaakt dat hardlopen vooral goed is voor je conditie, maar wanneer je wilt afvallen je beter kunt wandelen. En dan niet slenteren, maar gewoon stevig doorstappen zonder te gaan hardlopen.Ik ben veel afgevallen oa door stevig doorwandelen. Hoe het qua inspanningsfysiologie (of hoe heet dat) zit weet ik niet, maar een belangrijk verschil met hardlopen is wel: ik kan maandenlang dagelijks een uur wandelen zonder blessures of pijn.
Mja, vind het echt vreemd. Lijkt me toch dat je meer afvalt op het moment dat je je de ballen uit de broek loopt dan als je min of meer relaxed op de crosstrainer staat te huppen.
Je valt geloof ik meer af wanneer je hartslag niet op zijn allerhoogst is. Ik weet de precieze aantallen niet zo, maar met een wat meer matige hartslag gaat je lichaam meer vet verbranden dacht ik. Als je intensiever gaat sporten, is het meer voor je conditie volgens mij. Maar pin me er dus niet op vast.
train je met een hartslagband die samenwerkt met het apparaat? of ga je uit van de gemiddelden die de loopband aangeeft?

(en dus niet feitelijk je hartslag registreert)?

mijn eigen hartslagmeter en de calorieenteller op de cardio apparaten komen vrijwel nooit overeen.
Hierdoor?

Heel belangrijk om te weten indien u wilt afvallen met hardlopen

Indien u effectief wilt afvallen met hardlopen, is het erg belangrijk om op de juiste tempo te gaan hardlopen. Zonder in ingewikkelde cijfers en formules ( die per persoon verschillen ) te vervallen, raden wij u sterk aan om op een langzaam tempo te gaan hardlopen indien u wilt afvallen. U hoeft niet heel snel te gaan hardlopen, maar op een langzaam tempo. Zo zorgt u ervoor dat uw lichaam vet gaat verbranden i.p.v. koolhydraten en suikers. Een ander voordeel van op een rustig tempo hardlopen is dat u dan langer door kunt gaan en u uiteindelijk meer vet gaat verbranden.
tsja.....
er is geen logica, die verbrandingscijfers zijn volstrekt willekeurig. Wat je feitelijk verbrandt hangt af van je stofwisseling, je spiermassa, je vetmassa, de intensiteit van de beweging, de mate van getraindheid etc. Daarbij valt me op dat die apparaten heel erg hoog in de schattingen zitten.
@jufrouwjansen

Nee, heb geen hartslagband die samenwerkt met het apparaat. Op het apparaat zitten wel soort van voelers die je vast kunt houden die dan je hartslag meten. Maar die dingen de hele training vasthouden is geen optie. Ik ga dus uit van de gemiddelden die het apparaat zelf berekend.

@famke76

Dat stukje geeft niet aan wat het verschil veroorzaakt tussen hardlopen en crosstrainen.
dus niet serieus nemen die apparaten. In de regel verbrand je meer naarmate je intensiteit toeneemt. Dat wil niet zeggen dat dat perse beter is om slank te worden. Elke dag een uur wandelen zet meer zoden aan de dijk dan vier keer per week een half uur keihard lopen
quote:tietanium schreef op 03 januari 2012 @ 21:57:

@famke76

Dat stukje geeft niet aan wat het verschil veroorzaakt tussen hardlopen en crosstrainen.

Klopt hoor, was meer een reactie over het wandelen versus hardlopen wat betreft verbranden calorieen.

Gelukkig is meds in da house! Die weet dit soort dingen.

groet famke
tsja.....
Oké thanks Meds. Dus eigenlijk verbrand ik dus inderdaad meer caloriën op de loopband, maar geeft de crosstrainer gewoon meer aan? Wat waardeloos dat zo'n apparaat dat zo aangeeft!
yep, de hele afvalbranche teert op leugens, net als vetmeters, die zijn ook volslagen onbetrouwbaar
Veel wisselen van cardio-apparaten, dan verbrand je meer.

Dus een maand roeien, volgende keer hollen, dan weer crosstrainer. Je kan ook wisselen in manier van trainen. Dus of interval, dan weer duur etc. etc.

Hoe meer je lijf gewend is aan een bepaalde oefening, hoe efficienter (dus hoe minder energie je verbrand) je verbranding wordt.
Als ik op de loopband hardloop op stand 8 met redelijk wat wandelen tussen door (ivm knieen) dan geeft het apparaat aan dat ik 200 kc heb verbruikt. Geef geen gegevens op.

Als ik een half uur op de crostrainer ga op standje 7 (niet de gehele tijd) dan heb ik volgens het apparaat ongeveer 170 kc verbrand. Hier geef ik wel gegevens op.

Dus ik vind het bij mij altijd wel logisch. Maar ik hoor dus heel vaak dat mensen op de crosstrainer heel veel verbranden terwijl ik altijd op de helft zit. Dacht dat ik het dus niet intensief genoeg deed, maar toen ik een keer een half uur op 9 zat had ik maar 190 kc verbrand.

En de treadclimber? Mensen mee bekend? Als ik daar een half uur op loop dan heb ik volgens dat apparaat zo'n 360 kc verbrand. Geen idee op dat kan/klopt!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
quote:karen28 schreef op 04 januari 2012 @ 11:38:

Als ik daar een half uur op loop dan heb ik volgens dat apparaat zo'n 360 kc verbrand. Geen idee op dat kan/klopt!

Nee, dat klopt niet. Want zoals hier al eerder besproken, die kc-tellers liegen en slaan nergens op.

Hoeveel je verbrand hangt af van je lengte, gewicht, of het 's ochtends is, of 's avonds, wat je er voor hebt gedaan, hoe jij in elkaar zit, waar je aan gewend bent etc.etc. Zo'n apparaat heeft geen idee.

Het is ongeveer net zo betrouwbaar als je weegschaal weggooien en in plaats daarvan iedere dag op straat aan iemand vragen:"Zeg, hoeveel denk je dat ik weeg?"
Dat het niet reeel is snap ik, maar ik vraag me wel af of het klopt dat je op de treadclimber dan zoveel meer zou verbranden als met hardlopen of de crosstrainer.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
ik verbrand (gemeten met eigen hartslagmeter, dus ingesteld op mijn lengte, gewicht, activiteiten nivo,max en minimale hartslag en dan nog is het een niet betrouwbaar gegeven) wel meer op de treadclimber dan op de hardloopband....maar hardloopband stel ik in en ga rennen, op treadclimber pak ik een interval training....

overigens is voor mij als je in calorieen gaat rekenen hardlopen buiten het effectiefst. Kijk ik naar het mooiste resultaat ga ik voor krachttrainning en naar wat ik het leukst vind ga ik voor vooral veel afwisseling....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven