Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Hoi Sperzie.

Ik vind het zelf niet erg dat het ritme anders is op het kdv dan thuis. Want stel dat je ergens naartoe gaat en je gaat weg net nadat je baby wakker is, dan ga je ook niet het ritueel helemaal volgen. En ik vraag me ook af of een baby op den duur misschien herkent welk ritme bij welke omgeving hoort.

Ik heb A wel gevoed ondanks dat ze er nog niet om vroeg. Maar dat was na een nacht van 9 uren. En toen ik haar aanlegde dronk ze stevig door. Ik vond het zelf raar om tegen het kdv te zeggen dat haar vorige voeding de avond ervoor rond 22:00 was. (vriend vond trouwens wel dat dat prima kon). Maar bij jou was het na 2,5 uur, dus dan snap ik dat je hem niet voed. Goed dat je doorgeeft hoe laat hij heeft gedronken. Hebben ze daar ook zo'n schrifje? Daar schrijf ik in.

Ik heb zelf ook iets van 3x 150 meegegeven. Maar dus wel met buikje vol afgeleverd. Ben ook benieuwd hoeveel er nog over is vanmiddag.
Fruitfris, als S hele dagen gaat, brengen we hem rond 8.00, en als hij dan om 6.00 gedronken heeft, is zijn volgende voeding ook gewoon op het kdv. Maar zoals bij jou, dat de laatste voeding de vorige avond was, en dat A dan op het kdv moet 'ontbijten', dat is dus niet de bedoeling (ik werk zelf op een kdv), want er is geen tijd om rond 8.00 's ochtends een flesje te geven. Bij het kdv waar ik werk, komt je collega er pas om 9.00 bij.

Maarja, dat ritme. Thuis plannen we het meestal zo dat we weg gaan na een voeding, of we gaan weg als S net wakker is, en dan krijgt hij op de plaats van bestemming zijn voeding. Maar op het kdv was S dus al ruim 1,5 uur wakker, en toen kreeg hij pas zijn voeding.. Dan vind ik het logisch dat hij tijdens het drinken in slaap valt! Hij is hier thuis tussen het slapen door vaak hooguit 1,5 uur wakker, inclusief voeding! Dan begint hij echt te gapen en in zijn oogjes te wrijven!
Stom eigenlijk he, ik werk er zelf, en heb genoeg ervaring met baby's, maar met je eigen kindje voelt het echt zooo anders!
Spannend die KDV ervaringen, ik zal het de komende maand blijven volgen.

sperzie, het 'ria blom' schema is niet heilig, toch? Je kunt ook gewoon kijken welk ritme voor jullie goed past. Op den duur zalje dat schema toch los moeten laten als je zoon minder/anders gaat drinken en slapen. Misschien verschuiven zijn voedingstijden sowieso wel nu hij naar het kdv gaat.

Ik zou hem denk ik altijd met een gevulde buik afgeven. Dus even aanleggen voor je hem wegbrengt of misschien terwijl je er al bent. Tenminste dat ben ik van plan.

Hier komt van regelmaat op het moment ook bar weinig terecht, al hebben we A nu al een paar keer alleen op de slaapkamer in het campingbedje laten slapen ook overdag en dat ging prima. Dus het alleen slapen gaat steeds beter, al laat ik haar nogwel op mijn arm in slaap vallen. Man probeerde vanochtend haar in bed liggend rustig te krijgen maar dat lukte niet, even op de arm genomen toen was zezo vertrokken en kon weer rustig terugelegd worden. Op zo'n manier vind ik op de arm in slaap vallen ook helemaal niet erg, zolang het maar niet zo is dat ze wakker wordt zodra ze merkt dat ze niet meer op de arm ligt.

Ik moet met moeder en zusje een spelletje doen. Tot later
Es, misschien is dat het ook wel, dat ik me te krampachtig vast hou aan dat ritme, maar misschien komt dat ook wel doordat ik de periode daarvoor nog zo vers in mijn geheugen heb zitten. Want op het kdv zeiden ze ook dat ze S een vrolijke baby vonden, terwijl ik thuis enorm zat te stressen of hij wel een beetje gezellig zou zijn...
@fruitfris: fijn hè, om weer geconcentreerd met werk bezig te zijn. Ik vond dat wel, al vond ik het ook wel een beetje moeilijk om J. weg te brengen. Niet zozeer voor die drie uur vandaag maar omdat het een nieuwe fase is en we hem nu structureel drie dagen in de week gaan overlaten aan onbekenden.

@sperzie: wij waren van plan om 3x150 mee te geven maar vandaag had J. maar 70 cc gedronken. Hij was blijkbaar te erg afgeleid en speelde steeds met de speen, zei de leidster. Dus nu gaan we de melk in iets kleinere porties meegeven (4 x 110 bijvoorbeeld) zodat ze niet zoveel hoeven weg te gooien. Maar ik ben bang dat ze niet de tijd hebben om hem vaker te voeden (ze hebben een hele groep kinderen om te voeden, verschonen, in bed te leggen etc) en dat het er dan op neer komt dat hij overdag echt minder drinkt. Maar misschien is het gewoon wennen en gaat het woensdag al veel beter.

@schema: Ik denk dat je op KDV-dagen een ander schema ontwikkelt. Sowieso natuurlijk een ontbijtvoeding geven (Fruitfris, als J. 9 uur geslapen heeft wacht ik echt niet op zijn signalen, maar voed ik hem gewoon! Honger heeft hij dan echt wel) en dan naar het KDV brengen. Ik snap je bezorgdheid Sperzie maar probeer het een beetje los te laten. Thuis je eigen schema hanteren kan natuurlijk nog steeds. Zo'n KDV is toch een heel andere omgeving!

O, mijn man heeft het eten klaar, later meer.
@ Elize, ja daarom voed ik haar ook als ze 's ochtends net wakker is geworden. Maar waarom wordt de melk weggegooid? Melk in de koelkast kun je een paar dagen bewaren. Wij hebben vandaag het restant gewoon mee naar huis genomen. Die heeft ze later nog gehad. (ik heb rond die tijd wel even gekolft)
@Elize: hoe was je eerste dag werken?? Ik vond het wel weer lekker! Kolven ging gelukkig ook goed! Opa en oma kwamen hier oppassen. Ik had donderdag/vrijdag 2x 100ml gekolfd en in de vriezer gedaan en gisteravond nog 80ml gekolfd, en die in de koelkast gedaan. Had J. om 8 uur vanmorgen gevoed, toen heeft hij om 12.00 uur 75ml gedronken en om 14.45 uur 80ml. (beide uit de vriezer). Ik was om 16.45 weer thuis en heb toen weer live gevoed, maar wel beide borsten gegeven! Die 80ml uit de koelkast kan ik mooi bewaren voor morgen.

J. 'drinkt' dus ook minder dan anders! (zie sept forum haha). Gewoon maar paar dagen uitproberen denk ik en dan kijken hoeveel hij nou drinkt.

@Es': klinkt allemaal erg goed! (autorit en slapen in campingbedje etc). Geniet er lekker van!!!

Op de rest reageer ik een andere x. Ben echt uitgeput nu...
Aan de voeding ligt het niet, S drinkt zo 150 cc op, maakt niet uit waar en van wie hij het krijgt. Morgen gaat S nog een keer wennen, van 9 tot 12. Ik moet het inderdaad wat meer los laten, het komt vast goed, maarja, het blijft wel mijn lieve kleine ventje!

Vanavond krijgt hij om 23.00 zijn laatste voeding, eens kijken of hij dan tot 7.00 slaapt!
@fruitfris: melk die is opgewarmd mag je nog maar een uur bewaren en niet opnieuw in de koelkast zetten. Dus als hij op het KDV niet de hele 150 ml die verwarmd is op kan dan moet de rest weg. dan zijn kleinere porties dus handiger.
Ach liever Sperzie! Wat ben je toch een lieve moeder. Ik kan me zo voorstellen dat je het moeilijk vindt. En het feit dat je zelf met kleine kinderen werkt zegt natuurlijk niks. Dat zijn andere kinderen. Dit is je eigen kleine mannetje. Is toch anders:-)

Ik denk dat je het inderdaad een beetje meer los moet laten. Maar ik kan me voorstellen dat je dat heel moeilijk vindt. Het is ook allemaal niet van een leien dakje gegaan met S. natuurlijk.

Lukt je vast wel. En het went echt snel denk ik. En zoals je al schreef. Jij maakt je helemaal druk en meneer heeft het daar ondertussen gewoon goed naar zijn zin.

Later meer!
Hallo dames! Het is al even geleden maar ik wil jullie toch even op de hoogte houden hoe alles is gegaan. Ik lees vaak met jullie mee maar tot nu toe nog niet eraan toe gekomen om ook echt te schrijven.sorry! Maar goed, op 2 nov (verjaardag van mijn man) ben ik bevallen van dochter N. Ik had al weken last van voorweeen en dacht dat het deze keer weer zou zijn. Dus man gewoon 's avonds naar bed en ik in bad. De weeen namen toe maar in bad kon ik het goed handelen. Ik had geen klokje meegenomen dus had geen idee hoelang ik er al in zat ( achteraf gezien wel een paar uur!) en om de hoeveel tijd ze kwamen. Dus ben eruit gegaan en naar beneden. Ik zatn net op de bank toen mijn vliezen braken (gelukkig op het dekentje vd hond! ) De baby had in het vruchtwater gepoept dus ik moest naar het ziekenhuis. Daar aan de weeenopwekkers maar die had ik eigenlijk helemaal niet nodig. Binnen een paar uurtjes zat ik al op 5 cm. De verloskundige zou 2 uur later weer komen. Ik had daarna een heel heftig half uurtje en ineens ging mijn lichaam uit zichzelf persen. Ik zei tegen de verpleegster: ze komt eraan! De verpleegster zei dat dat nog niet kon. Jawel echt! Ze komt! Toen is ze iemand gaan halen maar blijkbaar lagen er 2 andere dames ook te persen dus kwam er een gynaecoloog in opleiding. Ik had gelijk! In een half uur had ik er 5 cm bij dus moest gaan persen. Ik heb 3 x moeten persen en toen was ze er al. Jeetje wat een ervaring! Ik vond het best wel tof maar ik realiseer mij heel goed dat ik het erg makkelijk heb gehad. Ookal had ik helaas wel een flinke scheur. 3 uur later was ik al thuis:)

Ik heb ook een heerlijke kraamweek gehad en N sliep na 2 weken al door.. Ze doet het erg goed, groeit als kool maar heeft ook echt haar eigen willetje! Echt een meid! We hebben een leuk kraamfeestje gehad en ik ben blij dat de rust na feestje, bezoek en feestdagen weer een beetje terug is. Vanaf feb naar het kdv en daar zie ik al erg tegenop! Ik ga weer wat vaker berichtjes posten hoor! Is er hier ook iemand die overweegt devaccinaties wat later te geven?

Liefs!
Marie! Wat fijn om iets van jou te horen! En wat een turbo bevalling zeg! Ik ben blij dat alles goed gaat met jou en kleine N! Waarom wil je de vaccinaties later laten geven? Hier krijgt S door drukte bij het CB pas volgende week zijn eerste prikjes, S is dan al ruim 10 weken dus dat is al aan de late kant.

Wat een lief berichtje van jou, Noerie. Ik probeer het inderdaad wat meer los te laten, het gaat juist heel goed met S nu.

S is vanmorgen weer wezen wennen, het ging heel goed, hij heeft er heerlijk geslapen en hij was vrolijk toen ik hem kwam halen. Ik ben nu wel gerust gesteld. Die meiden die op zijn groep werken zijn ook heel lief voor hem.
Er is hier bijna een dag niemand geweest? Jekunt wel merken dat het ' echte' leven terugkomt en iedereen het drukker heeft.

Sperzie, zie je wel die wendagen zijn niet voor niets eigenlijk voor de moeder en niet voor het kind.

Marie, mooi dat jij er weer bent. Als je meegelezen hebt dan weet je dat wij nog herhaldelijk naar je gevraagd hebben. Ons zo lang onwetend laten, niet nog een keer doen, he!?!?

Hier alles goed, ik ben alleen verkouden. Kleine mevrouw doet het ook heel goed, die is straks helemaal gewend bij mijn ouders en moet dan thuis weer omschakelen....

Ik heb nog wel bijna ruzie gehad met mijn moeder over het feit dat A straks naar het kdv gaat terwijl ik nog geen werk weer heb en eigenlijk sowieso dat ik haar naar het kdv breng. Ik heb maar gezegd dat ik daarover niet met haar in discussie ga en man en ik er goed over nagedacht hebben. Volgens mij snapte mijn moeder sowieso al niet dat het niet zo werkt bij het kdv dat we gewoon van een moment op het andere kunnen besluiten of zij komt en op welke dagen. Gedeeltelijk wel maar betalen zullen we moeten en ik wil zo graag weer aan het werk al zal in A missen.

Ik denk dat mijn moeder het gedeeltelijk ook als kritiek op haar manier van opvoeden ziet (zij was altijd thuis). Financieel kan het bij ons dta ik thuis blijf, maar ik wil helemaal niet thuisblijven tenzij straks blijkt dat het te druk wordt of dat A het niet goet doet of wat voor redenen dan ook. Dan zien we wel weer verder.
Hoi allemaal,

Ja, het valt mij ook op dat het rustiger wordt hier. Maar ook dat ik minder momentjes heb om even lekker te forummen.

Marie, leuk dat je meeschrijft. Het is toch altijd een beetje gissen wat de reden is. Fijn dat het allemaal goed gegaan is. Fijn hè, zo'n snelle bevalling

Sperzie, goed om te horen dat je vindt dat de meiden op het kdv het ook goed doen. Het is erg fijn om een klik met ze te hebben. Helemaal als je zelf ook in die branche werkt, dan kijk je ook met andere ogen. Bij ons zijn het 2 vrouwen die de kinderen zelf al redelijk groot hebben en een leuke jonge meid die ook kundig overkomt. Een collega van mij was wel eens ingevallen bij een kdv waar van die jonge grietjes zaten die regelmatig naar buiten gingen om te roken, te sms-sen en hun stapavonden gingen bespreken.

Es, lastig dat je moeder niet zo blij is met het kdv. Mijn schoonmoeders eerste reactie was of we haar niet iedere dag daar gingen brengen (lees: dumpen). Gelukkig kon ik haar snel geruststellen met slechts 2 dagen.

Maar hun generatie is natuurlijk ook anders. Daar was veel meer een rolpatroon van de man die werkt en de moeder die voor de kinderen zorgt.

A heeft vandaag weer een prima dag gehad op het kdv. De leidsters zijn helemaal blij met haar. Ze is daar erg makkelijk en ze hebben lang niet meer zo'n kleintje gehad. Dus ik zie ze zichtbaar genieten. En de andere kinderen vinden het ook reuze-interessant. Voldoende aandacht dus. Omdat A als enige van de groep een half uurtje langer blijft, kunnen we ook rustig met een van hen nakletsen. En ze vullen iedere dag heel uitgebreid het boekje in. Voelt heel prettig.

Hoe is het met de rest?
Vanavond laatste les gehad van de zwangerschapscursus, met baby. Op een tijd dat S normaal altijd slaapt natuurlijk, dus bij thuiskomst was hij helemaal over de rooie, zo sneu voor het mannetje. Ik heb besloten om voorlopig niet meer met hem weg te gaan 's avonds, of het moet ergens zijn waar hij in een bedje lekker kan slapen. Ik vond dit gewoon zielig!

Er kwam tijdens de cursus een vrouw om baby massage les te geven, en ik had S toen net in slaap gesust in zijn maxicosi, dus heb niet mee gedaan. Zo spectaculair was het nou ook weer niet...

Maandag weer aan het werk, heb er wel weer zin in, maar vind het toch ook wel moeilijk hoor! Gisteren wel een leuk boekje gekocht waar de leidsters in kunnen schrijven!
Hee Marie! jij ooknog gefeliciteerd! Fijn dat je even laat weten dat alles goed is gegaan en nog steeds goed is!

@Sperzie: Maandag gaat het dus beginnen. Spannend! Ik zal blij voor je zijn als je eenmaal 2 weken verder bent. Je mannetje is, zo te lezen, erg van de regelmaat. Goed om te weten. Kun je daar inderdaad gewoon op inspelen en gewoon voorlopig s'avond niet meer met hem weggan. Heel veel succes volgende week in ieder geval!

@Fruitfris: klinkt gezellig bij A op het KDV! Lekker hoor!

@Es: Begijpelijk van je moeder, maar ook niet echt leuk lijkt mij. En je hebt helemaal gelijk hoor, niet stiekem een beetje gaan twijfelen of je er een beetje rot door voelen hoor.

Kate is, net als haar zus, geen goede slaper. Dagt zeg ik verkeerd, want s'nachts slaapt ze meer dan prima, maar overdag is ze heel veel wakker. Op zich wel zo gezellig!
Zo, kom ook even onder mijn steen vandaan gekropen.... paar drukke dagen geweest. We zijn er denk ik achter waarom F niet lekker in zijn velletje zat, koemelkallergie. Ik was het vorige week zo zat dat ik op internet ben gaan zoeken wat er met hem zou kunnen zijn. Zag dat hij veel kenmerken van een KMA had (krampjes, eczeemplekjes in zijn gezicht, heel vermoeid, bijna geen moment op de dag dat hij lekker uitgerust was). Heb toen alle zuivelproducten uit mijn dieet geschrapt en het is net of ik een ander kind heb.... vrolijk, uitgerust, bijna geen kramp meer... een verademing!!! Dinsdag naar het cb geweest voor de eerste prikjes, hij is goed gegroeid nu 6240 gram!! De enige manier om de KMA echt vast te stellen is provocatie. Heb afgesproken dat we over 1.5 week gaan provoceren om te kijken of de klachten terug komen. Mocht dit zo zijn dan krijgen we een verklaring van de cb arts zodat we de kunstvoeding vergoed krijgen (pepti is echt heel duur) Kolven gaat niet zo goed dus moet voor het kdv ook kunstvoeding mee geven.

F is nu voor de 2e dag naar het kdv, gaat heel goed hij snapt alleen de fles nog niet. Gisteren over de hele dag 80cc gedronken..... gelukkig kan hij wat hebben maar hoop dat hij snel het licht ziet. Hij was er overigens niet huilerig van en ook vannacht heeft hij het super gedaan (19:00 - 03:00 - 07:30). Had verwacht dat hij wel wat in te halen had...

Ok zover mijn verhaal.

Sperzie, fijn dat zoon het leuk heeft op het kdv!! Laat je hem ook met een gerust gevoel achter!!

Es, mijn vader heeft ook al een paar keer laten vallen dat hij het maar niks vind dat kdv. Ben een keer de discussie met hem aangegaan maar hebben afgesloten met de opmerking dat we op dit punt van mening verschillen. Gooi het maar op de generatiekloof...

Fruitfris, fijn dat het bij jullie ook goed gaat op het kdv!! Altijd leuk om complimentjes over de kind te krijgen

Noerie, dochter was hier ook een drama slaper op het kdv, veel te leuk om te slapen. Denk dat zoon ook zo is.. .nouja het is maar zo, kan ze niet dwingen om te slapen.
Leuk, meer kindjes nu op het KDV!

De tweede wendag van Joris is weer goed gegaan. Hij had 2x kort geslapen (echt maar een half uur ofzo maar ik vind het heel goed dat hij daar wel in slaap viel) en dit keer iets meer uit de fles gedronken: 100 cc. Voor drie uurtjes oké. Hij drinkt wel uit de fles veel langzamer dan uit de borst. Op zich niet erg, als hij maar voldoende drinkt overdag. Ik verdeel de melk nu over iets meer potjes met 80 tot 100 cc per eenheid.

@linnepin: wat goed dat jullie erachter zijn dat het KMA is! Jammer zeg dat het kolven niet goed gaat, of had je vooraf al bedacht om de bv te gaan afbouwen als je weer aan het werk ging? Hoop ik wel dat als je overstapt op kv dat F wel goed drinkt uit de fles! Fijn dat je dure kv vergoed krijgt als je kindje KMA heeft.

@fruitfris: leuk hè, dat het KDV zo positief is? Doen ze vast over alle kindjes maar toch zijn wij trots als ze zeggen "hij vermaakt zich zo goed, je hoort hem haast niet!" (is thuis wel eens anders denken wij dan haha)

Ons KDV is trouwens ook heel leuk met het bijhouden van alles wat Joris doet in een dik schrift met foto's en stickers erbij.

@Sperzie: wat vervelend van de avondcursus. Onze nagym was geen één keer met baby dus we hebben binnenkort een keer overdag afgesproken om een uurtje samen te komen met de baby's. Het gaat trouwens vast hartstikke goed met S op het KDV! Als jij je schema maar een klein beetje los kan laten. Wij hebben geen schema maar toch herken ik het wel een beetje wat je schrijft: ik weet gewoon dat als Joris om half acht gedronken heeft hij echt om half elf wel weer honger heeft maar ik lees dan achteraf dat hij pas om kwart over elf gedronken heeft en dat vind ik dan wel vervelend. Maar ik zeg er maar niets van.

@Es: tja, onze ouders komen uit een andere tijd. Overigens is mijn moeder juist heel erg voor werken & KDV want zelf is ze zes jaar gestopt met werken toen wij klein waren en daar heeft ze achteraf spijt van gehad.

@Noerie: ik hoor dat vaak dat kindjes overdag niet goed slapen. Wordt Kate niet vervelend als ze moe is? Joris slaapt relatief goed overdag maar wel altijd korte slaapjes van max. een uur. En het duurt vaak wel een kwartier voor hij slaapt, ook al is hij heel moe. (Dat betekent overigens niet dat hij een kwartier ligt te huilen, hij ligt dan een beetje te mopperen, te brabbelen en te zwaaien).

Dinsdag was voor het eerst mijn man de hele dag met Joris thuis. Hij zei 's avonds dat het hem toch wel tegenviel hoeveel tijd je kwijt bent met voeden, in bed leggen, uit bed halen, spelen, etc. Lisanne, heeft jouw man dit al een keer mogen ervaren?

Donderdag is mijn 'mamadag' dus vandaar even deze uitgebreide post
PS. Joris is van het ene op het andere moment in de box in slaap gevallen dus ik ga hem maar even in bed leggen
Ze ligt nu heerlijk te knorren boven!. Zoon en dochter zijn uit logeren. alleen de kleine meid dus vandaag. Heerlijk, even rust!

Ik ga even van de rust genieten, dus later meer!
Elize, grappig dat jullie net de donderdag en dinsdag als ouderdagen hebben. Vaak zij dat juist de dagen dat iedereen aan het werk is.

Mooi dat alle kindjes het zo goed doen op de kinderdagverblijven.

En dat jullie het met mij eens zijn over de keuze voor het kdv. Al snap ik mijn moeder wel. Ik denk dat het niet een zo erg het kdv aan zich is want ik heb haar er eerder nog niet over gehoord, maar nu komt het natuurlijk bij haar eigen kleindochter erg dicht bij. Daarnaast maakt zij zich denk ik zorgen dat ik niet weer aan het werk ga en A alsnog weg blijf brengen. Ze heeft daar wel een punt, want ik heb erg een zooitje van mijn studie gemaakt en mis vaak de discipline om dingen door te zetten. Tja en als ze dan nu hoort dat ik de tijd die ik straks 'vrij' heb wil gebruiken om mijn tweede studie alsnog af te ronden en om gericht te kunnen solliciteren, dan kan ik mij wel voorstellen dat zij bang is dat de situatie over een jaar nog hetzelfde is. Ik thuis achter de pc zit de niksen en de arme A doodongelukkig op het kdv. Dan zou ik mijn tijd idd beter kunnen gebruiken om bij haar te zijn.

Ikzelf denk echter dat het niet zo ver komt. Ik denk achteraf dat het gedoe met mijn eerste studie toch veroorzaakt werd door een soort van sluimerende depressie of zo. Het lukte mij écht op een gegeven moment niet meer. Pas toen ik later veel beter in mijn vel zat en andere dingen in mijn leven lekker liepen, kon ik het afmaken en ik heb veel geleerd de afgelopen paar jaar over hoe ik met mijzelf om moet gaan. Daarnaast heb ik nu een man die mij onvoorwaardelijk steunt maar mij op de juiste momenten ook erg stimuleert om dingen af te maken.

Heel zeker niet dus dat ik A weg breng om vervolgens thuis te gaan zitten niksen. Ikzelf weet ook dat ik er veel blijer van wordt als ik echt iets nuttigs doe maar ik wil het mij wel wat makkelijke maken door A dus wél al weg te brengen zodat ik mij echt op de banenjacht etc kan concentreren ipv te proberen alles te doen naast de zorg voor haar. Daarvoor mis ik namelijk toch de energie en misschien ook wel het doorzettingsvermogen.
Hier trouwens ook een meisje dat weinig slaapt overdag en s'nachts wel goed maar ook pas vanaf een uur of 10 tot acht uur de volgende ochtend. Het blijft zo dat zij gemiddeld niet meer dan 13-14 uur slaapt. Over het algemeen is zij de tijd de ze wakker is trouwens wel vrolijk dus ik ga er maar vanuit dat zij iets minder slaap dan de gemiddelde baby nodig heeft. Hoewel gemiddelde baby? Als ik jullie verhalen hoor dan zijn hier veel babys die niet zo veel slapen.

A slaapt nu zo'n 4 keer per dag drie kwartier tot en uur soms langer. Ik probeer haar nu altijd in bed te laten slapen, zeker als zij rond zeven uur aangeeft moe te zijn dan doe ik het hele ritueel met slaapzakje aan, liedje zingen etc. Maar tot nu toe is ze steeds dan rond acht uur weer wakker om vervolgens pas rond 10 uur echt te gaan slapen. Denk dat dat nu gewoon nog haar ritme is maar ik wil haar wel zover krijgen om s'avonds eerder te gaan slapen, ik ben benieuwd of dat ten koste gaat van de slaapjes overdag.
Dag allemaal,

Ik ben de afgelopen weken nauwelijks op het forum geweest. Vriend had vakantie en we hebben heel gezellig thuis gezeten. Jammer dat er geen sneeuw valt dit jaar, ik had me er een beetje op verheugd om B. de sneeuw te laten zien (en het leek me leuk om 's ochtends uit het raam te kijken naar de mensen die aan het krabben/ glijden zijn terwijl ik zelf lekker binnen mag blijven ).

@Marie: Wat goed om wat van je te horen! Ik heb me best een beetje ongerust gemaakt of alles wel goed was gegaan bij je.

Fijn te lezen dat alle baby's de feestdagen goed doorstaan hebben. En sommigen zijn zelfs al op het kdv. Gaat snel zeg!

Ik heb zelf nog ruim drie weken vrij, maar dan moet ik toch echt beginnen. Ik zie er wel een beetje tegenop en heb uiteindelijk toch maar een dag ouderschapsverlof aangevraagd. Dus drie dagen werken in plaats van vier. Ik hoop dat het lukt. Als ik ga werken is vriend nog vrij tot maart. Dan gaat B. ook naar het kdv.

@Es: Volgens mij is het voor kinderen helemaal niet slecht om een paar dagen naar het kdv te gaan. A. zal het vast leuk gaan vinden daar. Onze ouders zijn inderdaad uit een andere tijd. Kinderopvang was nog niet eens een optie toen mijn moeder mij kreeg. En een werkende/ studerende moeder is toch een prachtvoorbeeld voor A.?

@Linnepin: Wat goed dat je hebt ontdekt dat het KMA is! En handig dat je een verklaring kunt krijgen zodat de voeding vergoed wordt.

@slapen: Hier een baby volgens het boekje. Hij is één tot anderhalf uur wakker en geeft dan aan dat hij weer wil slapen. Aan het begin van de dag is hij soms bijna twee uur wakker aan het einde van de dag wil hij na een uur alweer naar bed. Hij slaapt dan tot de volgende voeding (zit ongeveer 4 uur tussen). Hij slaapt intussen wel door tot ongeveer half acht, maar hij wordt vaak zo onrustig om zes uur dat ik dan al wakker ben terwijl hij zelf nog slaapt. Het zou kunnen dat hij het koud heeft, dus ik ga hem vannacht eens wat warmer aankleden.

@Noerie: Genoten van je rust vandaag? Hoop dat Kate gezellig was, als je dan samen thuis bent moet het wel leuk zijn.

@Sperzie: Zo'n schema kan best lastig zijn als je ergens heen wilt he? Ik kan me voorstellen dat je de massage over hebt geslagen toen hij net sliep. B. heeft uit zichzelf een schema en wil eigenlijk alleen in bed of in de auto slapen (terwijl ik hem juist overal mee naartoe wil nemen). Als ik nu ergens heen moet waar ik geen huilende baby kan gebruiken, reken ik van tevoren uit hoe laat hij 's ochtends wakker moet worden om op dat tijdstip gezellig te zijn. Heel omslachtig vind ik het. Hoe doe jij dat?

@all: Wat kunnen jullie kinderen al? Het oei-ik-groei-boek geeft aan wat een baby eventueel zou kunnen, maar ik herken er weinig in. B. kijkt, lacht, babbelt en kan dingen vastpakken (nog niet gericht). Ik maak me geen zorgen om zijn ontwikkeling, maar vind het gewoon leuk om te weten wat andere kinderen van dezelfde leeftijd doen en kunnen.

En misschien heeft er iemand tips voor spelletjes of speelgoed?
@Marie: wat fijn om te horen dat het allemaal goed gaat! Ik maakte me al zorgen en was bang dat er iets mis was.

Voor de rest een zwaai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven