Wat kost een kat?

05-01-2012 10:28 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn man wil al een hele tijd een poes/kat, ik twijfel zelf nog een beetje ivm met een aantal dingen. Waaronder de kosten. Weet iemand mij te vertellen wat dit ongeveer zal gaan kosten in de maand? Aan eten, drinken? Of drinkt een kat alleen water?? Zijn er nog meer wekelijks, maandelijks kosten behalve eten?

En is het niet zo dat er tegenwoordig ook verzekeringen zijn voor huisdieren, net als voor mensen voor als ze naar de dierenarts moeten. En bijvoorbeeld medicijnen nodig hebben?

Groetjes!
Mandje is leuk, maar mijn katten willen daar beide niet in liggen. Ze liggen altijd op de bank. Een kattenbak is wel nodig, al is het maar voor de eerste weken. Je kan een kat niet gelijk naar buiten gooien natuurlijk. Ik heb een kattenluikje, mijn katten doen daardoor nooit meer iets op de kattenbak. Maar als ze een keer binnen moeten blijven (zoals met oud en nieuw) dan wordt hij wel weer een dagje gebruikt.

Ik heb Prince brokjes, die staan er de hele dag, die zijn iets van 4 euro per kilo geloof ik. Verder krijgen ze 's avonds een beetje blikvoer, één blik per drie dagen voor twee katten. Daar koop ik gewoon de eigen merk van, kost 45 cent o.i.d.
En als je net als ik een nierpatiënt treft, heb je in eerste instantie hele hoge DA rekeningen, want natuurlijk worden ze altijd in het weekend ziek en voor wij erachter waren wat hij had, was ik 750 (!!!) euro verder.

God zei dank heeft meneer alles overleefd, het dwangvoeren, de infusen bij de DA, etc...

Nu moet hij elke dag een pil slikken om zijn nierwerking te bevorderen en die strip kost ¤ 18,- (2 strips 28 pillen), daar doe ik 56 dagen mee. Hij is klein gebleven dus hoeft hij maar een half pilletje per dag, meestal is het 1 per dag.

En dan moet je nog rekening houden met pensionkosten als jullie zelf op vakantie zijn. Geloof ik een euro of 8 per dag! Ik maak geen gebruik van pensions, want te veel stress voor mijn nierpatiënt, dus ik moet altijd iemand opsnorren die in staat is hem elke dag zijn pil te geven en ik moet het vertrouwen hebben dat het lukt, want 2 dagen geen pil, betekent een doodzieke kat en weer bezoeken aan de DA, plus de vakantie die dan afgebroken is.

Onze vakanties zijn dus niet langer dan 5 dagen (4 nachten weg) en altijd op max 4 uur rijden.

Ja, ik weet het ik hou te veel van hem, maar ik heb het graag over voor mijn nu al weer bijna 9-jarige knuffelkont.
Nope
Lees veel 'voer is niet duur' maar je kunt beter Royal Canin of Hills (droog) voer geven. Dat is duur, maar er zitten meer voedingsstoffen in. Ze hebben er minder van nodig, het is gezonder voor ze, en ze stinken minder. Ook is de kans op kwaaltjes kleiner met beter voer.

Goedkoop voerr bevat veel toevoegingen zoals as.

Verder heb ik een Rolkattenbak (google maar eens) daar gaat duurder grind in, maar ook dat gaat veel langer mee. En het voordeel, je hoeft hem minder vaak te verschonen als je hem dagelijks rol, en dan raak je zowat geen grind aan.
Aanschaf: krabpaal (als je je meubels/muren heel wilt houden), bakjes, borstel, kattenbak.

Eten per maand: ca. 12,50 (wij doen 2 maanden met een zak van 50 euro voor 2 katten).

Kattenbakkorrels: 30 euro per maand

Dierenarts: prikken 30 euro per jaar, verder bij ons nog niets (afkloppen....) behalve castreren (ca 50 euro)

Dat was het wel.
Speeltjes koop ik niet meer ze, echte kattenspeeltjes kijken ze bij mij niet naar om, ze spelen het liefste met dingen die ze toevallig tegen komen, zoals dopje van de deodorant, wattenstaafjes, propjes papier en planten

Mandje heeft bijna 2 jaar onaangeroerd in de hoek gestaan, en de laatste paar maanden vechten ze er om wie er in mag liggen.

Mijn katten komen uit het asiel/kittenopvang en waren 80 euro per stuk. Ze hadden dan hun eerste inenting al gehad en kreeg er een waardebon bij voor de 2e enting en de castratie.

Ik heb ze ook niet verzekerd, vond de voorwaarden van zo'n verzekering/mogelijke vergoedingen de premie niet waard, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Ik breng mijn katten nooit naar het pension maar ze kunnen bij mijn moeder logeren of mijn schoonzusje komt langs om eten te geven en de nodige aandacht als ik op vakantie ben.
quote:bijenrompje schreef op 05 januari 2012 @ 10:50:

[...]

Dat probeert ze hier toch?Ik zou niet bij de financiën beginnen als je niet weet dat een kat water drinkt.
Ah know`t, tha shunt
Een kat drinkt alleen water. Verder kan je af en toe voor de lekker zo'n kattenmelk kopen dat kost ongeveer 1 euro. Maar tis niet zo goed voor je kat dus dat moet je niet te vaak doen.

Onze kosten zijn ongeveer zo, maar wij hebben er 2:

Dierenarts: 1e jaar - prikjes en laten helpen ongeveer ¤ 250,-

Voer: ¤ 4,- per week voor brokjes en blikjes

Grit: ¤ 5,- per week

Speeltjes: ¤ 5,- per maand

Krabpaal: ¤ 75,- eenmalig

Voor de rest zou je je dier kunnen laten verzekeren, maar dat hebben wij niet gedaan. Zeker als de kat binnen blijft, is de kans dat hij erg ziek wordt niet zo groot. Als de kat naar buiten gaat, moet je erop rekenen dat je vaker naar de dierenarts moet vanwege vechten met andere katten.
Een kat goed eten geven kost meer dan hem alleen whiskas voeren.

Wij geven hier ecostyle..niet goedkoop, wel redelijk voer, zonder teveel bijgevoegde prut.

Dan elk jaar ontwormen en inenten, zal je ongeveer 60 euro kosten.

Verder vind ik echt dat als je je zo druk maakt of een kat niet teveel kost, je er niet aan moet beginnen.

Dieren kosten geld en soms meer dan je verwacht door ziekte etc. Laat je hem buiten lopen? Ik raad het af, maar als je dat doet kan je kat toch thuiskomen na een aanrijding. Laat je hem dan opereren of kost dat teveel? Echt dingen die je je af moet vragen voor je een levend wezen in huis haalt.
Bazinga!
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 05 januari 2012 @ 11:09:

En dan moet je nog rekening houden met pensionkosten als jullie zelf op vakantie zijn. Geloof ik een euro of 8 per dag! Ik maak geen gebruik van pensions, want te veel stress voor mijn nierpatiënt, dus ik moet altijd iemand opsnorren die in staat is hem elke dag zijn pil te geven en ik moet het vertrouwen hebben dat het lukt, want 2 dagen geen pil, betekent een doodzieke kat en weer bezoeken aan de DA, plus de vakantie die dan afgebroken is.

Onze vakanties zijn dus niet langer dan 5 dagen (4 nachten weg) en altijd op max 4 uur rijden.

Ja, ik weet het ik hou te veel van hem, maar ik heb het graag over voor mijn nu al weer bijna 9-jarige knuffelkont.Mijn katten blijven thuis of gaan naar mijn moeder. Je hoeft hem/haar niet naar een pension te brengen, maar het is wel goed om te orienteren waar je kat heen kan als jullie op vakantie gaan, of dat er iemand in de omgeving is die voor hem/haar kan zorgen.
Wij blijven thuis voor de katten, gelukkig zijn we niet zo vakantie gericht, maar houden we meer van daguitstapjes, waarbij de hond dan ook gewoon meekan. Denk niet dat ik het over mijn hart zou kunnen krijgen om ze in een pension te steken, die zwarte van ons miauwt de hele boel bijeen van gemis denk ik

Ik vind het wel goed dat er pensions zijn, hoor, dus geen verwijt ofzo naar mensen die wel een pension gebruiken. Anders werden er misschien nog meer dieren aan de kant van de weg gegooid of gezet
Ik lees alles hoor! Maar ben ook aan het werk.... Dankjewel voor alle reacties in ieder geval
Hier wordt het allemaal voorgerekend;

De rekenkamer - Wat kost een kat?

Hvm
Een kattenbak is echt nodig, tenzij je beest altijd buiten is. Maar als dat niet zo is, waar moet zo'n beestje dan zijn behoefte doen? De meesten zijn het bovendien gewend, iig als je er eentje uit het asiel of van een fokker haalt.

Je moet inderdaad even een goed spaarpotje hebben voor de dierenarts. Daar neem ik geen risico mee, ik vind het doodeng als ik niet eens geld achter de hand heb om die kosten van te betalen als ze ziek wordt. En die kosten kunnen helaas wel oplopen als het iets serieus is.

Maar aan de dagelijkse dingen ben ik weinig geld kwijt hoor. Ik ben denk ik per maand 25 euro kwijt aan voer, kattenbakvulling en nog een kleine verwennerij tussendoor of een speeltje. Kattenbakvulling en voer kun je in grote hoeveelheden kopen (bijv via zooplus) en dan scheelt dat best veel geld. Moet je wel ruimte hebben om het op te slaan .
Aanschaf:

Kat: 200 euro (Koopje, herplaatser raskat 3 jaar oud, gecastreerd, ontwormt, onvlooid en geënt.)

Reismandje, kattenbak, krabpaaltje met huisje, grit, kam, voerbakjes, voer (eerste keer), speeltje: 100/150 euro

Krabpaal kun je zo duur maken als je zelf wilt. Er is er maandag eentje bij de liddl voor 40 euro. Ik vind hem super, maar ben bang dat ons kattenmonster er niets mee gaat doen. Leukste speelgoed vindt ie propjes van alumiumfolie en een simpele veter.

Terugkerende kosten:

Dierenarts: 50 euro per jaar, mits het alleen bij een check en inentingen blijft. De onze moest onder narcose zijn tandjes laten doen, toen waren we nog 250 euro extra kwijt.

Voer: 40 euro voor 4 kilo, hij krijgt ongeveer 45 gram per dag. Hij krijgt alleen brokjes, soms een klein stukje gekookte vis of kip, maar hij geeft nergens om.

Kattengrit: Ongeveer 6 euro per zak, doet hij een maand mee (siliconenkorrels die je een maand kunt laten zitten, om de dag de poep eruit en natte plekken erdoor scheppen, ideaal).

Pension zou voor ons op 13,50 per dag komen, ik wil namelijk dat ie zijn eigen voer krijgt (Premium voor zijn ras) en dat hij gekamd wordt, dat maakt het nog duurder. Standaard prijs is 9 euro per dag. Heb geluk dat katlief reizen niet heel erg vindt en mijn vrienden en familie graag op willen passen. Kost ons dan een leuk aardigheidje voor de oppasser.

Mijn katten (ook de inmiddels overleden exemplaren) zijn altijd gewend geweest aan hun reismandje, staat hier gewoon zonder deurtje in de woonkamer als mandje. Ik raad ook iedereen aan om een kat daar aan te laten wennen (bijvoorbeeld ook eens voer in het mandje leggen). Dan heb je geen strijd als je kat er eens in moet. De onze slapen erin en zoeken het ook echt op als veilig plekje tijdens bijvoorbeeld stofzuigen.
Als je je afvraagt wat een kat kost kun je er misschien beter niet aan beginnen. Mijn poes zaliger heeft me van haar 16e tot haar 18e een godsvermogen gekost aan behandelingen en medicijnen, dat had ik voor haar over en het was ook geen probleem, haar laatste half jaar heeft ze voornamelijk geleefd op zalm, garnalen en room, ze kon heel goed tegen melkproducten maar dat geldt niet voor iedere kat. De DA had haar toen al opgegeven en zei dat ik haar maar lekker moest verwennen zolang het nog kon.
verba volant, scripta manent.
Geef in ieder geval goed voer, geen felix of whiskas, dat kun je vergelijken met mc donalds.
Vergeet het chippen ook niet hebben wij tegelijkertijd met het castreren gedaan. Het eerste half jaar was duur door inderdaad de aanschaf van nieuwe dingen en de dierenarts.

Nu zijn we elke twee weken 1 zak kattenbakvulling kwijt en een keer per half jaar een hele grote zak royal canin. Oh en we hebben een gevulde spaarrekening voor als ie ziek mocht worden.

Speeltjes zijn gratisch, alles waar mee te voetballen is of beweegt is leuk.
Verzekeringen voor een kat zijn duur. Daarentegen dierenartsbezoekjes ook, maar dat is de gok die je zelf neemt.

Ik heb er zelf voor gekozen dit niet te doen, kost me teveel in de maand en dat geef ik liever uit aan goed eten voor ze.

Inentingen zijn nodig, echt doen hoor! Ook jaarlijks en ook bij binnenkatten. Eenmalig sterilisatie of castratie kun je dan ook gelijk combineren met inenten.

Noodzakelijk is een kattenreismand wat hier ook al is genoemd voor vervoer naar de dierenarts (15 -20 ¤ en misschien nog wel goedkoper).

Een krabpaal heb ik ook. Anders krabben ze bij mij aan de bank. De paal gebruiken ze meteen als ligplekje. Maar daar moet je eens voor rondkijken (ook op internet zie je soms goede aanbiedingen). Een heel kort krabpaaltje van 30 cm ofzo moet je niet doen dat is zonde van je geld, een kat wil staand krabben.

Je kan ook krabplanken doen aan de muur of op de grond leggen (die zijn goedkoper). Mijn katten willen echt een paal. De populairste is gewoon een paal van 15 euro en een wat grotere met een mandje erop die gebruiken ze als uitkijkplek.

Mandjes hebben wij niet meer, liggen ze toch nooit in. Een lekker dekentje op de rugleuning van de bank. Dekentje doen wij voor de haren, zelf maakt het ze niks uit.

Kattenbak ongeveer 20-25 euro. Als je een grote kat neemt, neem dan een niet te kleine kattenbak.

Kattenbakkorrels: wij kopen klontervormend grind in de aanbieding of via internet. Omgerekend voor 2 katten een zak van 20 kilo per maand, ongeveer 10¤

Kattenbakzakken gebruik ik niet. Schep wel de drolletjes enzo steeds uit het grint om het langer mee te laten gaan.

Maar een kattenbak is wel nodig hoor, ook al je katten naar buiten gaan. Je wil ze toch ook niet laten poepen in je tuin of nog erger in die bij de buren? En 's nachts moeten ze toch ook hun behoefte kunnen doen als ze binnen zijn.

Wij geven de kat op aanraden van de dierenarts brokken maar ook 1 keer per dag krijgen ze met zijn 2tjes 1 blikje goed vlees of vis van ca. 0,60 cent (koop ik in wat grotere hoeveelheden in de aanbieding via www.zooplus.nl

Vlees of vis is goed voor ze. Je kan ook een stukje kipfilet geven als je dat er zelf uitsnijdt (die spiertjes) of stukje ander vlees of vis. Geen varkensvlees.

Mijn katten krijgen dure brokken omdat de 1 een lelijke vacht kreeg en schilfers, hele stinkende ontlasting etc van goedkoper voer.

Nu geef ik duurder voer en gaat prima. Ze eten er ook veel minder van. Dus eigenlijk ben ik niet heel veel duurder uit (ik koop wel grote voordeelzakken).

Speeltjes hoef je niet perse te kopen. wcrol, alumiumfolie, een lege doos, plastic kerstbal etc zijn leuke speeltjes. Zelf koop ik wel af en toe wat met catnip (soort kattenkruid) erin en vinden ze fantastisch. Een hengeltje om samen met ze te spelen vinden ze ook erg leuk.

En inderdaad de ontwormingskuren niet vergeten, ik haal ze wel bij de dierenarts, dan heb ik tenminste goed spul. De inenting is bij ons 35¤ per kat.

Ik heb een keer omgerekend en gemiddeld zijn we 35-40 euro kwijt per maand voor de twee katten.
Om het krabben echt goedkoop te houden moet je mijn katten hebben.. Die krabben het liefst horizontaal, heb speciaal daarvoor 2 matjes van de Ikea van 49 cent per stuk in de woonkamer liggen. ;)

Maar inmiddels doet ie het soms ook aan zijn krabpaaltje, regelmatig insprayen met zo'n kattenlokmiddel lijkt te helpen..

En ik was in mijn opsomming nog het ontwormen en ontvlooien vergeten. Doen we wel hoor! Die kosten liggen rond de 25 euro voor 3 keer voor het ontvlooispul en het ontwormen een tientje, denk ik zo. Moet weer even nieuwe halen..
quote:Jirelle schreef op 05 januari 2012 @ 10:39:

Toen ik een mijn katten (2) kocht waren dit mijn kosten voor de eerste maand:

-Krabpaal = ¤110,- (je kunt natuurlijk ook een goedkopere nemen)

-mandjes (2) = ¤20,-

-Kattenbak = ¤20,-

Reismand (grote voor 2 katten) = +- ¤20 - 30,- (weet niet zeker meer)

-Voerbakjes = ¤13,-

-Kattenbakvulling = ¤7,- p 20 kg

-Kattenbakzakken= ¤2 a 3,-

-Kattenvoer (Wiskas junior brokjes) = +- ¤3 - 4,- per zak, elke week nieuwe zak

-Kledingroller (voor de haren) = ¤1,- (Ikea)

-Vlooienkam = ¤3 tot 5,-

-Natvoer (krijgen ze 1 a 2x per week extra)= ¤5,- voor 12 zakjes (ieder 1/2 zakje)

-Ontwormingspillen (niet zeker, bij de dierenarts gekocht)

-Ontvlooingsmiddel ( " " )

-Schepje (om de drollen er uit te halen ) +- ¤5,-

-Speeltjes (wij kochten wat nep muizen) +- ¤1,- tot ¤10,-

Daarnaast moeten katten 2x hun inenting krijgen. Wij waren voor de 1e keer ¤92,- kwijt en de 2e keer (incl ontwormingspillen en ontvlooingspipet) ¤82,-. Meestal krijg je flinke kortingen bij de dierenarts.

Daarnaast moeten katten (als je wilt) ook gesteriliseerd/gecastreerd worden. Bij mijn dierenarts kost dat ¤120,- voor een poes.

Vergeet niet de aanschaf van zo'n beestje ook geld kost. Onze katten waren ¤20,- per stuk, ze waren al ontwormt en ontvlooit.

Edit: was het schepje vergeten en ook de speeltjes!

Das handig en uitgebreid omschreven! Bij mij was de krabpaal 15 euro! En qua voer kan je zelf bepalen, tip is wel verwen ze niet in het begin want dan willen ze in de toekomst geen goedkoper voer meer.

Nat voedsel is niet persee een must want dit is een oorzaak van wormen bij de kat.
quote:Baileyyy schreef op 05 januari 2012 @ 13:39:

Inentingen zijn nodig, echt doen hoor! Ook jaarlijks en ook bij binnenkatten.

Wel verstandig, maar wij doen het niet meer. Ik krijg mijn kater echt met geen mogelijkheid in het reismandje, het enige wat ik er aan overhoud is een zwaar gefrustreerde kat en volledig opengekrabde handen en een kat die alsnog niet in het mandje zit.

De kat van mijn ouders is zo erg, dat de da haar niet eens meer wil enten. Hij heeft de laatste keer de spuit aan ons meegegeven met de mededeling 'Doe het zelf maar!' Dus die wordt nu ook niet meer ingeënt. Mijn katten zijn nu 10 jaar en die van mijn ouders 13.
Kattenbak wel doen, ook als je je kat stimuleert buiten alles te doen. Want als het weer heel slecht is, of het favoriete poepplekje is geschoffeld of er is een treiterkater in de buurt komen wonen of kat voelt zich niet lekker, dan willen ze vaak toch het liefst daar op de plee waar ze zich het lekkerst voelen en dat is in je huis. (Denk bij buiten poepen aan de tuin van je buren! Kattenpoep leidt tot heel veel burengedoe, kijk dit forum er maar op na.)

Als je alleen brokjes te eten wilt geven, zorg er dan voor dat je kat wel genoeg drinkt om blaasproblemen te voorkomen (dan wordt je kat ineens heel erg duur namelijk). Ik geef zelf altijd blikvoer erbij voor het vocht en er staat een veelgebruikt kattenfonteintje. Ik geef liever geld uit aan (goed) blikvoer dan dat ik met een doodzieke kat met een verstopte blaas naar de DA moet. Blaasproblemen komen veel voor trouwens.

En laat je kat chippen. Chippen scheelt ook geld, want als je kat ooit naar het asiel wordt gebracht omdat bijv. iemand denkt dat het een zwerfkat is dan betaal je je scheel aan de opvangkosten die het asiel heeft gemaakt.
Als je nu al twijfelt over de kosten zou ik er niet aan beginnen. Een verzekering dekt lang niet alles en je kan nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Het beest kan wel 20 jaar oud worden en als het een ziekte krijgt dan kan dat aardig in de papieren lopen. Laatst ook iemand van het forum hier die in een aantal weken tijd alleen al Eur 1000,- kwijt was aan da kosten. Dat moet je wel kunnen en willen (!) betalen want je kunt zo'n dier niet zomaar weer wegdoen als het "te duur" wordt. Kortom, niet toegeven aan je emoties maar gebruik je verstand.
quote:doxycycline schreef op 05 januari 2012 @ 16:15:

Als je alleen brokjes te eten wilt geven, zorg er dan voor dat je kat wel genoeg drinkt om blaasproblemen te voorkomen (dan wordt je kat ineens heel erg duur namelijk). Ik geef zelf altijd blikvoer erbij voor het vocht en er staat een veelgebruikt kattenfonteintje. Ik geef liever geld uit aan (goed) blikvoer dan dat ik met een doodzieke kat met een verstopte blaas naar de DA moet. Blaasproblemen komen veel voor trouwens.

Wat doxycycline zegt: genoeg water geven om blaasgruisproblemen te voorkomen.

Ik doe bij het blikje natvoer wat ze krijgen altijd nog extra water overheen. Likken ze altijd op en zo hebben ze weer wat extra vocht binnen. Blaasgruis komt veel voor, en kost dus ook geld.
Startkosten:

kattenbak: 30

grid: 10 per 7 kg (denk ik)

krabpaal: 30 (nooit gebruikt)

mandje: 25

Speeltjes: 25

Voer: ¤ 20,-per 2 kg

Dierenarts: geen idee

kattenluik: 50

verbouwen deur voor een kattenluik: 600. (excl schilder)

Ik hou van mijn kat, hij is geweldig. Hij maakt veel herrie en rotzooi, speelt graag mauwt heel vaak en hard, is heel erg aanhankelijk en superzacht. Hij is best groot, maar denkt dat hij nog een kitten is en daarom valt er nog wel eens wat om en speelt hij nog wel eens wat dingen kapot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven