Wat kost een kat?

05-01-2012 10:28 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn man wil al een hele tijd een poes/kat, ik twijfel zelf nog een beetje ivm met een aantal dingen. Waaronder de kosten. Weet iemand mij te vertellen wat dit ongeveer zal gaan kosten in de maand? Aan eten, drinken? Of drinkt een kat alleen water?? Zijn er nog meer wekelijks, maandelijks kosten behalve eten?

En is het niet zo dat er tegenwoordig ook verzekeringen zijn voor huisdieren, net als voor mensen voor als ze naar de dierenarts moeten. En bijvoorbeeld medicijnen nodig hebben?

Groetjes!
kattenbakvulling

voer

inentingen

sterilisatie/castratie

ik heb geen kat maar dit lijken me sowieso kosten die je gaat maken
Kat kost niet zoveel. Blikje, zacht voer, per twee dagen en een handjevol brokjes, plus kattengrit. Nog geen vijf euro per week, als je het uit de supermarkt haalt, duurder kan altijd.

Waar je wel geld aan kwijt ben zijn de dierenartskosten, maar ook die zijn overkomelijk. Shop rond voor een goede, betaalbare dierenarts.

Verder kan jeje kat verzekeren voor DA kosten.

Aanschaffen: kattenmand voor vervoer en een kattenbak.

Speeltjes zijn leuk, maar met een balletje aluminiumfolie kom je al een heel eind.
Als je niet eens weet dat een kat alleen water krijgt, zou ik er nog niet aan beginnen

Het ligt er helemaal aan. In het begin de inentingen, daarna jaarlijks katten/niesziekte (hoewel een kennis van mij dat nooit heeft gedaan en die kat heeft nooit iets gemankeerd). Voer, als je pech hebt heeft de kat op gegeven moment dieetvoer van de dierenarts nodig, da;s wat duurder.

Verzekering zou ik niet aan beginnen, is geldklopperij. Zorg dat je zelf iets achter de hand hebt voor het geval, net zoals je doet voor een kapotte wasmachine. En als je per se wel een verzekering wil, lees dan goed de KLEINE LETTERTJES want dikke kans dat ze het niet vergoeden als de kat een keer iets nodig heeft.
Om te beginnen zul je een kattenbak, voederbakjes, en een mandje moeten halen. Dit is natuurlijk eenmalig, net als je kat laten helpen.

Kattenbrokken heb ik van Perfect Fit, goede kwaliteit voor een lage prijs. Mijn katten krijgen alleen droogvoer, en geen blikvoer, op aanraden van de dierenarts. Verder drinkt een kat gewoon water. Je kat verzekeren kan je doen, maar volgens mij zit je met een eigen risico waardoor je naar mijn idee dubbel betaald. Ik heb om deze reden ervoor gekozen geen verzekering te nemen.
Komt wel goed, schatje!
Gemiddeld genomen moet je volgens mij ongeveer 400¤ uittrekken voor 1 kat op jaarbasis aan basisbenodigdheden, zoals voer, drinken en kattenbakvulling. Daarnaast heb je altijd eventuele uitgaven voor de dierenarts als dat nodig is. Je kan ervoor kiezen een verzekering af te sluiten (rond de 10-14¤ per maand geloof ik) om dergelijke uitgaven te dekken maar dan is de vraag of je dat echt nodig hebt. Controle zit er namelijk vaak niet bij en moet toch nog apart worden betaald.

Daarbij is die 400¤ natuurlijk relatief. Je kan kiezen om je kat het duurste van het duurste voer te geven, of vlees en/of brokjes van de Aldi.

Ter info: mijn katers zijn niet verzekerd maar gaan wel eens per jaar op controle bij de dierenarts. Ze drinken alleen water (elke kat) met af en toe wat kattenmelk. Omdat 1 van de 2 een gevoelige spijsvertering heeft krijgen ze speciale brokjes, wat betekent dat ik eens in de twee weken een dure zak voer haal à 25¤. Daarbij krijgen ze elke avond natvoer, maaltijdzakjes van whiskas.

Het is niet zo dat je een vast bedrag per maand kwijt bent aan katten, de ene keer meer dan de ander. Net als dat je bij voorbaat kan zeggen of en welke medicijnen een kat nodig heeft.
Hier ook alleen droogvoer voor de kat op aanraden van de dierenarts.
Toen ik een mijn katten (2) kocht waren dit mijn kosten voor de eerste maand:

-Krabpaal = ¤110,- (je kunt natuurlijk ook een goedkopere nemen)

-mandjes (2) = ¤20,-

-Kattenbak = ¤20,-

Reismand (grote voor 2 katten) = +- ¤20 - 30,- (weet niet zeker meer)

-Voerbakjes = ¤13,-

-Kattenbakvulling = ¤7,- p 20 kg

-Kattenbakzakken= ¤2 a 3,-

-Kattenvoer (Wiskas junior brokjes) = +- ¤3 - 4,- per zak, elke week nieuwe zak

-Kledingroller (voor de haren) = ¤1,- (Ikea)

-Vlooienkam = ¤3 tot 5,-

-Natvoer (krijgen ze 1 a 2x per week extra)= ¤5,- voor 12 zakjes (ieder 1/2 zakje)

-Ontwormingspillen (niet zeker, bij de dierenarts gekocht)

-Ontvlooingsmiddel ( " " )

-Schepje (om de drollen er uit te halen ) +- ¤5,-

-Speeltjes (wij kochten wat nep muizen) +- ¤1,- tot ¤10,-

Daarnaast moeten katten 2x hun inenting krijgen. Wij waren voor de 1e keer ¤92,- kwijt en de 2e keer (incl ontwormingspillen en ontvlooingspipet) ¤82,-. Meestal krijg je flinke kortingen bij de dierenarts.

Daarnaast moeten katten (als je wilt) ook gesteriliseerd/gecastreerd worden. Bij mijn dierenarts kost dat ¤120,- voor een poes.

Vergeet niet de aanschaf van zo'n beestje ook geld kost. Onze katten waren ¤20,- per stuk, ze waren al ontwormt en ontvlooit.

Edit: was het schepje vergeten en ook de speeltjes!
Ja voer is niet duur, tenzij je kat een aandoening zoals blaasgruis blijkt te hebben en je daarom dieetvoer moet betalen.

Inentingen elk jaar zijn denk ik zo'n 40 euro

Ooh ja, kosten voor ontvlooien en ontwormen ook niet vergeten. Een pakje vlooienspul is zo rond de 20 euro, zitten 3 pipetten in en moet elke 6 weken. Wormenpillen ongeveer 5 euro per stuk en moet 1 x per 3 maanden

Ik heb dit jaar met alle 3 mijn poezen nogal pech gehad. Naast het dieetvoer, zijn ze alle 3 een keer ziek geweest, hadden er 2 een blaasontsteking. En ze moesten natuurlijk alle 3 ingeent. In totaal was ik inclusief voer in een half jaar ruim 600 euro kwijt. Dat concludeerde ik op basis van mijn volle spaarkaart... Maar ik ga ook redelijk snel naar de dierenarts moet ik zeggen.
Lees je eerst eens in voor je aan een dier begint.
Ah know`t, tha shunt
Jirelle, complimenten voor het mooie overzicht. Netjes dat je zo'n goed beeld hebt van de financien!
quote:laylalala schreef op 05 januari 2012 @ 10:42:

Jirelle, complimenten voor het mooie overzicht. Netjes dat je zo'n goed beeld hebt van de financien!Eens, alleen moet je wel erbij rekenen dat je nog onvoorziene kosten kan hebben door ziekte. Maar misschien kan je dat oplossen met zo'n verzekering.
Kattenmandje (riet)waar de kat ook in vervoerd kan worden, een grote krabpaal (3 verdiepingen) en een mooie kattenbak hebben wij onlangs aangeschaft voor onze twee (nieuwe) kittens en dat kostte samen 80 euro (zooplus).

Entingen en chippen weet ik weer over 2 weken

20 liter kattenbakvulling is ongeveer 10 euro.

Wij gaan deze kittens royal canin geven en volgens de berekening kost dat net zoveel als het goedkopere kattenvoer omdat het meer zou vullen en ze er daarom minder van eten.

Verzekering voor onze katten hebben we nog nooit gedaan, inderdaad zorgen voor een spaarpotje voor dierenartskosten.
Aha, krijg al een beetje een beeld. De eenmalige aanschaf van bepaalde dingen had ik inderdaad al ingecalculeerd

Maar is een kattenbak altijd nodig? Ik weet dat wij dat vroeger thuis niet hadden. Maar we woonden op een boerdeij toen, nu woon ik in een rijtjeshuis. Misschien maakt dat verschil?
Mandje hieft niet per se. Je kunt ook bijvoorbeeld kiezen voor een warme deken. Hier liggen ze overal en nergens.

En speeltjes hoeven niet duur te zijn .

Inentingen e.d. krijgen mijn katten niet, maar ze blijven dan ook altijd binnen.

Als ik op mezelf ga (met kat ) wil ik zo'n 1000 e. per kat achter de hand hebben voor dierenartskosten. Dierenarts loopt heel snel op.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:KahlanAmnell schreef op donderdag 05 januari 2012 10:40 Lees je eerst eens in voor je aan een dier begint.Dat probeert ze hier toch?
Ben nu inderdaad bezig met orienteren. Begin bij de financien :-)
Mijn katten eten wekelijks een zak brokjes leeg, dagelijks een blik kattenvoer, per drie dagen een flesje kattenmelk en ze lopen veel buiten dus per half jaar 1 zak kattengrind.

Het kattengrind is wel even zoeken, ik heb er eentje die biologisch afbreekbaar is en daarom in de biobak mag, plus dat de plas plaatselijk samenklontert, dat haal ik eruit met een schepje en de rest van het grind kan dan gewoon in de bak blijven. De aanschaf van dit grind is wat duurder maar geen stank in huis en qua weggooikilo´s een stuk goedkoper.

Er is ook een houtkorrel, die uit elkaar valt als erop geplast wordt, dan kun je ook met een schepje de goede korrels nog gebruiken en de poeder doe je weg. Dan is het wel handiger om twee kattenbakken te hebben anders moet je klooien met emmertjes enzo. Dan is er nog een wit grind dat geurtjes voorkomt maar daarbij zakt de plas naar beneden en als het vol is val je om van de stank, of goedkoop gewoon grind, dat is qua aanschaf niet zo duur maar wel heel zwaar dus duurder in het weggooien.

Ontlasting haal ik uit de bak met het schepje en gooi ik in het toilet.

Mijn zus heeft een verzekering waarbij ook de sterilisatie/castratie vergoed wordt, inentingen moet je zelf betalen.

Eten; mijn keuze is het om wat duurdere brokjes neer te zetten, die staan er altijd, ´s ochtends en ´s avonds delen ze met z´n vijven een half blik natvoer. Voornamelijk omdat ze buiten lopen en zo komen ze op bepaalde tijdstippen naar huis en weet ik of ze er nog allemaal zijn en of ze in orde zijn. Ze krijgen hun eten rondom het tijdstip dat het spreekuur van de da is, mocht er iets zijn kan ik meteen in de auto stappen. Kattenmelk is een extraatje, ze drinken meestal water. En liever niet uit een bakje maar vers uit de kraan, uit een vaas of buiten uit een plas regenwater. Hier staan in de tuin dan ook diverse bakjes die meestal volstaan met regenwater.

Verdere kosten zijn vlooienspul (koop geen bolfo maar iets fatsoenlijks bij de dierenarts, reken op 30-40 euro voor een bus voor het huis en pakweg twee tientjes voor spul voor op het poezebeest), regelmatig een wormkuurtje, rond twintig euro maar gaat per kilogram lichaamsgewicht dus afhankelijk van hoe groot en zwaar poes is kun je met een tube een paar keer doen. Ik neem altijd de wormpasta, dat likken ze zo van mijn vinger, geen geklooi met pillen.

Bij vies-koud-nat weer liggen ze allemaal binnen, dus af en toe extra stofzuigen en stof afnemen is geen luxe, in het voorjaar raken ze hun wintervacht weer kwijt en dan kost een kat een stofzuigerzak extra

Voor de rest maak je je kat zo duur als je zelf wilt. Als je op vakantie gaat kun je iemand vragen om op poes te passen, dan neem je een kleinigheidje mee en klaar. Als je die mogelijkheid niet hebt kun je poes naar een pension brengen. Dat is dan natuurlijk wel een stuk duurder.
Keuringsdienst van Waarde had hier vorig jaar een programma over, wat een kat kost. Misschien leuk om even te kijken.
Oh jee ik zie al dat ik wel wat dingen vergeet

Wij hebben vlooienmiddel en ontwormingspasta meegekregen van de fokker samen met een zakje voer wat ze gewend waren. En ze hadden natuurlijk hun eerste enting al gehad. Ook kregen we een leuke speeltunnel mee.

Castratie moet er natuurlijk ook nog bij.

Je kunt natuurlijk wel zonder bak maar wij houden de katten binnen tot ze ongeveer een jaar zijn en ze helemaal gewend zijn om op de bak te gaan, dat vinden onze buren wel fijn.
Ik ben iemand die niet veel geld te besteden heeft per maand. En mijn schatje heeft het nog steeds goed bij me

De aanschafkosten zijn de eerste keer hoog, maar daarna valt het reuze mee. Speeltjes haal ik voor een euro. Hij heeft nu een piepmuis waar hij helemaal verslaafd aan is, en die was maar 50 cent. ( Ren wel om de maand naar de winkel om een nieuwe te halen haha, hij vreet hem bijna op :P)

Mijn kat krijgt gewoon Felix of whiskas. Ik weeg zijn voedsel wel af, natvoer doe ik niet meer aan ( hij weegt 5.3 kilo , schrok me kapot, dus hij is nu op dieet.) maar afwegen scheelt veel, Het is gezonder voor je beestje, en je doet een stuk langer met de voer. iig 2/3 x zo lang dan dat je ff snel het bakje volgooit.

En natuurlijk water, met heel af en toe een klein beetje melk er in.

Zorg iig voor een goed startbedrag.

Verzekering is niet perse nodig, maar met voornamelijk een buitenkat is het wel verstandig.

Als je geen geld hebt voor de kosten, kijk dan eens rond voor een kat die al wat ouder is. De mijn haalde ik van MP (gratis) toen hij anderhalf was. Scheelde mij steriliseren, inenten en nog veel meer kosten. Nu heb ik alleen de voerkosten, en het ontwormen iedere 3 maanden(15 euro). Vlooienmiddel krijgt hij pas als hij vlooien heeft, en die zijn tot nu toe nog niet langs geweest :P
Ik koop voor ¤60 à ¤70 een zak kattenvoer (Royal canin), doet ze een half jaar mee.

Verder nog bezig met toilettraining dus heel weinig houtkorrels nodig, en als ze straks helemaal op het toilet gaat niks meer.

In April naar de DA voor inenting toestanden.

Poes komt van het asiel dus had toen alles al gehad. Vlooienpipetjes ben ik na 1x mee gestopt, te irritant. En ze heeft nergens last van.
quote:menmo schreef op 05 januari 2012 @ 10:36:

Gemiddeld genomen moet je volgens mij ongeveer 400¤ uittrekken voor 1 kat op jaarbasis aan basisbenodigdheden, zoals voer, drinken en kattenbakvulling. Daarnaast heb je altijd eventuele uitgaven voor de dierenarts als dat nodig is. Je kan ervoor kiezen een verzekering af te sluiten (rond de 10-14¤ per maand geloof ik) om dergelijke uitgaven te dekken maar dan is de vraag of je dat echt nodig hebt. Controle zit er namelijk vaak niet bij en moet toch nog apart worden betaald.

Daarbij is die 400¤ natuurlijk relatief. Je kan kiezen om je kat het duurste van het duurste voer te geven, of vlees en/of brokjes van de Aldi.

Ter info: mijn katers zijn niet verzekerd maar gaan wel eens per jaar op controle bij de dierenarts. Ze drinken alleen water (elke kat) met af en toe wat kattenmelk. Omdat 1 van de 2 een gevoelige spijsvertering heeft krijgen ze speciale brokjes, wat betekent dat ik eens in de twee weken een dure zak voer haal à 25¤. Daarbij krijgen ze elke avond natvoer, maaltijdzakjes van whiskas.

Het is niet zo dat je een vast bedrag per maand kwijt bent aan katten, de ene keer meer dan de ander. Net als dat je bij voorbaat kan zeggen of en welke medicijnen een kat nodig heeft.Ik bestel eten via zooplus, bezorgt thuis en scheelt erg veel.
Over het algemeen kun je de kosten van een kat wel schatten, maar je kunt veel pech hebben. Wij hadden pech (en geluk tegelijkertijd).

Onze kat kost ongeveer 50 euro per maand aan verzekering (14) en eten (nierdieet: 37). Dan komt er nog kattegrind bij (8 euro per zak, want biologisch afbreekbaar, maar ik doe wel een maand met een zak) en nog vlooienspul, inentingen en wormenkuur. Het loopt aardig op.

Die verzekering hebben wij gedaan omdat we weinig spaargeld achter de hand hebben en wat ben ik blij dat we die verzekering hebben genomen! Na een klein jaar werd poes doodziek en als we die verzekering niet hadden gehad, hadden we haar waarschijnlijk in moeten laten slapen. Nu is ze behandeld, hebben wij 80% vergoed gekregen en is poes nog altijd bij ons. Mensen verklaarden ons voor gek met die verzekering, maar echt hoor.. Wat een geluk bij een ongeluk. Ga goed je eigen financien na: heb je zelf een leuke buffer en kan 2000 euro er best vanaf als de kat ziek is? Niet verzekeren dan. Heb je dat niet: denk er goed over na.

Oh, en ik vind een kattenbak wel noodzakelijk ja. Tenzij je graag een erfkat van je kat wilt maken, die nooit binnen komt. Maar dan neem je alleen een kat om muizen te vangen.
- 2 kattebakken met kap: 30 euro,

- 2 voederbakjes: 5 euro,

- 1 zak kattegrit: 8 euro voor 15 kg (anti-geurend bij boerenbond, dat word hier wel maandelijks opnieuw gekocht, want ondanks dagelijks scheppen willen de dames er niet meer op na een maand),

- 4 balletjes voor te spelen: 1 euro,

- 2 kattemandjes: 12 euro,

- 2 hengels voor te spelen: 2 euro,

- krabpaal met 4 verdiepingen, ingebouwde mand, vijf krabpaaltjes en twee speeltjes : 40 euro (zelf gemaakt van spullen op de zolder, en spullen van de karwei),

- Droge brokken : 2 euro bij supermarkt,

- 2 inentingen: 70 euro (35 euro per kat),

- 2 ontworming: 20 euro,

Nu ben ik pas naar de dierenarts moeten gaan omdat een poes blaasontsteking en blaasgruis had.

Urineonderzoek: 14.95 euro

Natte voeding voor blaasgruis: 19,20 euro voor een karton blikjes

Droogvoer voor blaasgruis: 25 euro voor een zak van 4kg

Boekje (onze is nog maar kitten): 4.20 euro

Antibiotica: 13.50 euro

Consult: 19.75 euro per bezoek

Heb ook prijzen gevraagd van eventuele toekomstige dingen:

Kosten van eventueel chippen: 35 euro,

Kosten voor zalf bij oormijt: 16,00 euro,

Sterilisatie: 95 euro.

Moest je poes wegens spijsvertering kattenmelk moeten, dat kost tussen de 0.60 euro en 1 euro.

Dierenartsbezoek was vorige week. Denk dat ik zo alles een beetje heb wat ik weet van kosten.

Bij Van cranenbroek kan je ook goedkopere (daarom niet slechtere) spulletjes vinden voor je kat zoals mandjes en speeltjes en transporter (die hadden wij meegekregen bij het aankopen van de poes dus geen kosten), kattebak enz.

Wij hebben dus twee poezen: 1 gratis, en 1 was 50 euro. Het waren alletwee kittens van 8-13 weken bij ophaal. Wij hebben ze geen van twee verzekerd, ook de hond die we hebben niet, omwille van wat iemand al eerder vernoemde: dat we dus dubbel betalen met het eigen risico dan. Het zijn hier binnenkatten, trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven