Vlees stoven-help!

08-01-2012 15:35 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey,

Ik ben op dit moment voor het eerst zelf goulash (nouja uit een pakje:P) aan het maken. Was hier vroeger altijd gek op als mijn moeder het maakte, maar heb het dus nog nooit zelf gemaakt. Nu staat op het pakje dat ik het vlees moet stoven: water erbij, aan de kook brengen en met deksel erop 2 uur laten staan op zacht vuur. Maar nu vraag ik mij af: moet het constant zachtjes aan de kook blijven of is dat niet nodig? Als ik de pit namelijk op zijn laagst zet, kookt het net niet meer...

Hoop dat er zich een Viva-kok onder ons bevindt;)
Vleesstukjes even aanbraden/dichtschroeien, evt. wat bloem erop strooien en kruiden.

Dan zachtjes warm water aan de zijkant erbij doen, niet koud en erop want dan schrikt het vlees en kan het taai worden.

Dan op het zachtste pitje ja, een paar uur tot het vlees lekker zacht is.

Dus niet koken is niet erg, vaak moet je het wel langer laten sudderen dan op hte pak staat.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Volgende keer zonder pakje maken hoor, is veel lekkerder.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oeh gelukkig heb ik warm water erbij gedaan, maar stond niet op het pakje! Iig bedankt voor de tip!

Heb het er alleen wel zo bovenop 'geplenst' haha, nouja weet ik dat voor een volgende keer;)

Ben benieuwd hoe het gaat smaken, nu al zin in!

xx
Oh zie nu pas je volgende bericht. Maare zou niet weten hoe ik het zonder pakje maak. Heb normaal gesproken ook geen tijd om dit te maken, dus het zal wel een eenmalige actie zijn. Maar mocht ik het toch nog eens zonder pakje willen maken, kom ik hier om tips vragen!
Doe er een beetje azijn, wijn of bier bij. Dan wordt het vlees malser.
Investeer in een snelkookpan. Ik heb er ook eentje en daarmee maak ik in maximaal 1,5 uur draadjesvlees op een doordeweekse dag.

quote:StabiloBoss schreef op 08 januari 2012 @ 15:52:

Doe er een beetje azijn, wijn of bier bij. Dan wordt het vlees malser.Wijnazijn doe ik er altijd bij. Dat zurige zorgt idd voor het malse.
quote:mup1986 schreef op 08 januari 2012 @ 15:42:

Oh zie nu pas je volgende bericht. Maare zou niet weten hoe ik het zonder pakje maak. Heb normaal gesproken ook geen tijd om dit te maken, dus het zal wel een eenmalige actie zijn. Maar mocht ik het toch nog eens zonder pakje willen maken, kom ik hier om tips vragen!Aanbraden. Dan wijnazijn, warm water, laurier en kruidnagel erbij. Uurtje laten sudderen. Dan gebakken ui, appelstroop en ontbijtkoek erbij. Nog anderhalf uur laten sudderen en klaar is kees!
quote:mup1986 schreef op 08 januari 2012 @ 15:42:

Oh zie nu pas je volgende bericht. Maare zou niet weten hoe ik het zonder pakje maak. Heb normaal gesproken ook geen tijd om dit te maken, dus het zal wel een eenmalige actie zijn. Maar mocht ik het toch nog eens zonder pakje willen maken, kom ik hier om tips vragen!

Met wat aanpassingen gebruik ik als basis dit recept; (aanpassingen staan hier niet allemaal maar ik heb mijn externe schijf niet bij de hand)

Hongaarse goulash

Ingrediënten voor 4 personen

600 gram doorregen runderlappen

10 eetlepels olijfolie

50 gram spekreepjes

1 grote ui

2 teentjes knoflook

4 paprikas (rood en geel of oranje)

2 eetlepels bloem

1.5 eetlepel paprikapoeder of chilipoeder

1 blikje tomaatstukjes (400 gram)

1 deciliter rode wijn

2 deciliter Rundvleesbouillon

2 theelepels tijm

4 vastkokende aardappelen (ik doe krieltjes)

250 gram sperziebonen (ik had harricot verts)

Voorbereiding

Snijd het vlees in stukken en wentel ze door de bloem. Verhit de vloeibare margarine in een braadpan en bak het vlees op matig hoog vuur in ca. 5 minuten al omscheppend rondom bruin.

Bak de spekreepjes ca. 2 minuten zachtjes mee.

Pel en snipper de ui en de tenen knoflook.

Maak de paprikas schoon en snijd ze in stukken.

Bereidingswijze

Schep de ui, knoflook en paprika door het vlees en bak alles nog ca. 2 minuten.

Strooi het paprikapoeder erover en bak dit ca. 2 minuten zachtjes mee.

Schenk de gezeefde tomaten, de wijn en de bouillon langs de rand van de pan bij het vlees.

Voeg de tijm toe.

Breng het geheel aan de kook en laat de goulash afgedekt ca. 2 uur heel zachtjes (op een vlamverdeler) sudderen. Vaak doe ik het langer sudderen hoor.

Schil de aardappelen en snijd ze in kleine blokjes. Haal de sperziebonen af en snijd ze in drieen.

Schep de aardappelblokjes en sperziebonen door de goulash en smoor het gerecht in nog ca. 45 minuten zachtjes gaar.

De foto van mijn goulash;

Goulash tijdens het maken;

Wij vinden sucadelappen lekkerder voor stoofvlees!

Succes!
Ik kijk meer naar het vlees op dat moment, ik hou niet van doorregen. Al die vieze vetrandjes end hoef ik er niet aan.
Ziet er lekker uit M-V.

Wij houden wel weer van de vetrandjes,en zo heeft ieder zijn/haar smaak..

Ik gebruik zelf nooit water om te stoven maar een stevige rode wijn, dat vind ik lekkerder..
Hmm Lekker Goulash!!

Haal het vlees een uur van te voren uit de koelkast, laat het op kamer temperatuur komen (koud vlees wordt niet zo mals).

Dep het vocht iets af (dan schroeit het sneller dicht).

Eerst dichtschoeien en dan pas zout toevoegen (omdat anders het zout al het vocht uit het vlees trekt).

Vetrandjes meebakken (dat houd het vlees lekker mals, daarna kan je het er wel af snijden).

Blus het na met warme bouillon/water/wijn of op kamer temperatuur (koud maakt het weer minder mals).

En azijn versnelt het procces inderdaad.

Altijd tegen de draad insnijden:

"Spieren bestaan uit spierbundels die allemaal in dezelfde richting lopen. Je kunt ze het beste vergelijken met een dikke bundel touwtjes, net zoals in de “touwtjetrek-tent” op de kermis.

De beste manier om zo’n spier in porties te verdelen is om een “dwarsdoorsnede” van de hele bundel te maken. Zo krijg je bijvoorbeeld een biefstuk van 1,5 cm dik, die uit allemaal kleine stukjes “touw” bestaat die naast elkaar liggen. Zo is je biefstuk het malst. Als je deze spier in dezelfde richting snijdt als de spierbundels, snijd je eigenlijk één lang stuk “touw” van de spier af. Dit is veel taaier en moeilijker te kauwen dan al die kleine stukjes “touw”. Als we spieren op de juiste manier snijden noemt men dat “kort op de draad” snijden. De foute manier heet ”met de draad mee” snijden. Na het snijden kunnen we het vlees nog licht pletten. Het vlees wordt dan nog malser."

Twee uur is never nooit genoeg voor een goede stoof, tenzij je inderdaad een snelkookpan hebt.

Bockbier ipv. Wijn is ook eeeeerg lekker.
Ik koop vlees met het vetrandje aan de buitenkant, dus niet doorregen met vet. Dan bak/stoof ik het en wie dat vetrandje niet lekker vindt kan het er dan zo afsteken.
Als ik gewoon suddervlees heb en geheel stoof kan je erna het vetrandje wegsnijden maar bij goulash als ik het in blokjes snij en bebloem dan kan je erna echt niet stukje voor stukje gaan zoeken waar het vetrandje zit.
quote:Mylene_Valerie schreef op 08 januari 2012 @ 17:35:

Als ik gewoon suddervlees heb en geheel stoof kan je erna het vetrandje wegsnijden maar bij goulash als ik het in blokjes snij en bebloem dan kan je erna echt niet stukje voor stukje gaan zoeken waar het vetrandje zit.Je kan het toch ook daarna in stukjes snijden?
quote:linna schreef op 08 januari 2012 @ 17:38:

[...]

Je kan het toch ook daarna in stukjes snijden?Nee bij goulash doe ik er al eerder andere ingredienten in dus dan ga ik niet achteraf het vlees eruit vissen.
Als je lang genoeg suddert zit er helemaal geen vet aan het vlees, het smelt in het vocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven