Kind problemen op school

10-01-2012 09:59 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin van dit schooljaar gaat mijn kind voor het eerst naar school. Hij was bijna 4 jaar en al een paar maanden niet naar het kdv geweest. De eerste dagen waren 'wendagen' en hij dus halve dagen naar school. Zijn juf, achteraf dan zei ze dat dan, gaf aan dat ze al vanaf de 2e dag kon zien dat er iets 'mis'met hem is. .

Hij mocht toch proberen om hele dagen naar school te gaan of eigenlijk moest hij 1 dag in de week wel een hele dag naar school, want hij moest naar de overblijf en de BSO omdat ik zelf naar school moest. Maar hij is maar 2 weken op de dinsdag een hele dag gebleven, want volgens zijn juf kon hij dat echt niet aan en kreeg hij te veel prikkels binnen, waardoor zijn gedrag soms escaleerde, van huilbuien, met boeken gooien tot wegrennen. We hebben toen afgesproken dat hij voorlopig dan halve dagen naar school zou gaan en wat later zou beginnen, dus niet om half negen, maar kwart over negen en zo zouden we de dagen steeds meer opbouwen.

Tot op de dag van vandaag gaat hij nog steeds een halve dag naar school en begint hij nog steeds niet om half negen, want hij heeft het volgens haar zeggen nog steeds moeilijk. Er zijn nooit goede afspraken gemaakt hierover en nu wil ik dus wel dat alles zwart op wit komt te staan. Moet ook erbij zeggen dat er een paar keer een pedagoog bij ons thuis geweest en die heeft hem geobserveerd, buiten ze overenthousiasme, ziet ze niets bijzonders aan hem. Hij weet veel, kan tellen, kent de kleuren en zelfs al letters. Dus speciaal basisonderwijs, dacht ik eerst wel aan, zou niet geschikt voor hem zijn. Emotioneel loopt hij misschien nog achter, hij kan zich af en toe als een peuterpuber gedragen. Maarja hij is ook nog maar een kleuter van 4 jaar denk ik soms.

Op advies van de pedagoog hebben we dus morgen een gesprek met zijn juf en de intern begeleider van school. De pedagoog gaat mee, mijn vriend kan ivm zijn werk helaas niet mee. Ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid het gesprek in gaan, dus hebben jullie adviezen of tips voor me.

Oja, ik ben na m'n zwangerschapsverlof werkloos geworden. Contracten werden helaas niet verlengd. Ik wil wel heel graag weer aan het werk, maar zoals deze situatie nu is, lijkt dat wel onmogelijk. Ik heb helaas niemand in de omgeving om mijn kind op te vangen, dus zijn we wel afhankelijk van de BSO.

Kan ik dit ook in het gesprek aankaarten?

Excuses voor het lange verhaal, maar alles kwijt van belang zou kunnen zijn.

Alvast bedankt.
quote:saszzje schreef op 10 januari 2012 @ 11:30:

Ik las dat je als je iets aan haar wil vertellen ze door je heen ratelt en het nogal een drukke tante is? Kan het zijn dat je zoon daar moeite mee heeft? Of dat de rest van de groep hier drukker van word en het overweldigend is voor zoontje. (Ik zeg niet dat t gelijk aan juf ligt hoor, maar dat zinnetje viel me gewoon op)Je hebt hier een goed punt. Een klas is de spiegel van een docent. Als juf zo'n ratel is, dan is de klas druk. Dan is het gewoon logisch dat sommige kinderen zich heel te goed aanpassen.
...
Oh, op die manier (aandacht op het kdv).

Eigenlijk vind ik het prikkels-verhaal van de juf eigenaardig: als hij altijd 4 dagen naar een kdv ging, zal hij best wat prikkels gewend zijn. Met dingen gooien en weglopen lijkt me wel iets waar je iets mee moet, maar of de oplossing nou zit in minder naar school gaan?
Maar...op de drukke BSO gedroeg hij zich die 2 keer gewoon, en op school vertoonde hij de eerste 2 ochtenden al druk en afwijkend gedrag...
Als het probleem al optreedt helemaal aan het begin van de dag, bij het in de kring zitten (drie kwartier? Wat doen ze al die tijd?), is het dan voordehandliggend dat het aan teveel prikkels ligt?
30-45 min ben je zo kwijt aan een kringgesprek Miify . Juf vertelt wat, kinderen vertellen allemaal wat, liedje zingen, spelletje doen enzovoorts.

TO, ik zou in gesprek duidelijk proberen te krijgen hoe de juf en de IBer willen gaan toewerken naar hele dagen. Wat dat is natuurlijk wel de bedoeling. Deze situatie (met de onzekerheid over hoe lang het nog gaat duren) is voor zowel jou als je zoon vervelend.

Heeft de pedagoog al een keer in de klas meegekeken? En de IB'er? Als dat niet zo is, lijkt me dat de eerstvolgende stap. Dan is misschien ook duidelijker wat de juf onder afwijkend gedrag verstaat.
Ja, als ik hem om negen uur breng zitten ze nog in de kring. Ik vind dat ook echt lang.

Ja hij ging af en toe iets anders doen tijdens het kringgesprek. Dan zei de juf tegen mij, dat hem maar liet gaan. Maar na het kringgesprek is ze wel even met hem alleen in de kring gaan zitten, zodat hij wel weet hoe het rimte van de dag eruit ziet. Ik vond het op zich geen slecht idee, maar hij krijg zo wel het gevoel dat hij 'anders' wordt behandeld.

De eerste twee weken dat hij naar school ging, ging hij nog niet naar de BSO. In de derde week van school is hij naar de BSO gegaan. Ik heb de dag voordat hij ging nog een gesprek gehad met een leidster van daar, waarin ik heb aangegeven dat het nog niet zo goed gaat op school. Ik heb gevraagd of ze daar op wilde letten. Zij gaf aan dat er meer kinderen moeite hebben op de eerste dagen, dus dat ze daar sowieso rekening mee zouden houden. De BSO is tamelijk groot en er zijn meerdere aparte groepen voor de kleuters.

Waar ik ook aan denk, is dat hij mischien wat moeilijker met regels kan omgaan, want op het kdv en op de BSO zijn de kinderen, naast het eten, vrij om te doen wat ze willen. Terwijl op school er een heel structuur en dagplanning is en dat hij daarom opstandig gaat doen. Vooral omdat hij iets moet doen wat hij niet wil.

Om de vraag van iemand nog te beantwoorden, het is trouwens een gewone katholieke school.
Anky, liedje zingen- spelletje doen, dat kan ik me wel weer voorstellen. Ik kreeg de indruk dat ze echt braaf 45 min. hun mond moesten houden en naar de juf (of nog lastiger: klasgenoten) moesten luisteren, en dat lijkt me voor de gemiddelde vierjarige lang. Ik kan me die kringgesprekken herinneren van toen ik acht was, en vond het toen al lang

TO, mijn kind gaat net naar school, en ik heb het idee dat de juf hem ook nog iets meer dangemiddeld zijn gang laat gaan. Als dat bij alle nieuwe kindjes zo gaat, hoeft uitzonderingspositie niet zo'n punt te zijn.
volgens mij moeten jongetjes ook wat meer wennen aan een andere structuur. de mijne is nogal een gewoontedier.

en dan natuurlijk die vrijheidsberoving op school.
wij slapen nooit.
Ja dat klopt Anky. Morgen ga ik er wel duidelijk maken dat er een plan moet komen. Ik denk dat het voor hem ook wel fijn is om ergens naartoe te werken.

Drie kwartier kringgesprek is dus redelijk normaal. Ja ik heb er zelf geen idee van. Het is natuurlijk al weer jaren geleden dat ik zelf ik de kleuterklas zat.

Pedagoog wil heel graag gaan kijken, maar het is nog niet tot een definitieve afspraak gekomen met de school. Geloof het of niet, ze had de juf daarover gebelt, maar die moest snel weg en zou haar dus terugbellen. Ja echt. Dat was nog voor de kerstvakantie. Toen heb ik maar een afspraak met zn allen gemaakt om nu echt duidelijke afspraken te maken. Dus morgen willen de dat gaan bespreken.
Dat van die regels zou inderdaad best weleens mee kunnen spelen. Veel kinderen hebben daar in het begin moeite mee (vooral met stilzitten ). Maar daar zijn inderdaad ook die kringgesprekken voor: leren stilzitten, op je beurt wachten, naar anderen luisteren).
Ik vind 45 minuten ook met al die activiteiten erg lang hoor! Ik heb 2 keer kleuters gehad bij mn stage en het was echt 20 minuten max. Ik ben aardig op mn vingers getikt toen ik de eerste keer kring deed en dit veel te lang deed, hahaha.

En dan idd, praatje, activiteit en dan weer iets anders. De grootsten bleven soms wel eens langer zitten voor een extra activiteit. Leuk dat er verschillende dingen in de kring worden gedaan maar ondertussen wordt wel verwacht dat die wiebelbillen 45 minuten op een stoeltje zitten.
bij mijn zoontje werd het in groep 2 een stuk beter met stilzitten tijdens het kringgesprek. scheelt ook dat ze het nu niet meer elke dag doen, maar om en om.
wij slapen nooit.
Pimkie, van te voren alle punten echt even op papier zetten. Zodat je zeker weet dat je niets vergeet en inderdaad ook concrete afspraken kunt maken (probeer morgen met alle partijen bij elkaar meteen die afspraak met pedagoog in de klas geregeld te krijgen, want anders ben je zo weer een aantal weken verder).
quote:anky schreef op 10 januari 2012 @ 12:34:

30-45 min ben je zo kwijt aan een kringgesprek Miify . Juf vertelt wat, kinderen vertellen allemaal wat, liedje zingen, spelletje doen enzovoorts.

Ik probeer mijn kringen bij de kleuters zo'n 10-15 minuten te laten duren. Tuurlijk red ik dat niet altijd en loopt het weleens enorm uit. Maar elke ochtend 30-45 min in de kring stil zitten en luisteren lijkt me veel gevraagd voor een 4-jarige.
quote:blogbabe schreef op 10 januari 2012 @ 13:12:

[...]

Ik probeer mijn kringen bij de kleuters zo'n 10-15 minuten te laten duren. Tuurlijk red ik dat niet altijd en loopt het weleens enorm uit. Maar elke ochtend 30-45 min in de kring stil zitten en luisteren lijkt me veel gevraagd voor een 4-jarige.Ik moet bekennen dat ik geen ervaring heb met Nederlandse scholen (en van mijn eigen schooltijd kan ik me niets meer herinneren van kringgesprekken), maar dat kinderen om 9 uur nog bezig zjn (ik neem aan dat ze om 8.30 beginnen) vind ik niet zo heel vreemd. Eer dat iedereen binnen is, stoelen neergezet zijn, iedereen op zijn plek zit. Kan me zomaar voorstellen dat daar even overheen gaat .
Ik ga al onze punten zeker op papier zetten. Vanavond ga ik alle reacties nog eens goed doorlezen. Morgen laat ik wel weten hoe het is gegaan.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik me er af en toe rot onder voel. In vind het toch vervelend om te moeten horen dat mijn kind het niet zo goed doet op school. Je wilt toch het beste voor je kind en daarom probeer ik zoveel mogelijk.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik heb er zeker veel aan.
De stoelen staan 's morgens al klaar voor de kring. De school gaat om 8.20 open. Als de kinderen de klas binnenkomen moeten ze meteen op hun eigen stoel zitten. Als de bel gaat om half negen, dan beginnen ze ook echt. Ja heel gestructureerd gaat dat te werk hahaha.

Ik heb er ook een keer bijgezeten tijdens een kringgesprek. Vond het zelf wel lang duren, maar ja als ze dat zo nou eenmaal doen.
Ik heb trouwens toen ik bij dat kringgesprek zat, wel even gekeken hoe de andere kinderen zich gedroegen. Sommige zaten wel dat hele drie kwartier rustig, maar ik zag wel dat er ook kinderen tussen zaten die toch begonnen te wiebelen op hun stoel, met hun voeten gingen tikken en eentje trok zelfs d'r kleren uit hahaha, die kreeg het echt spaans benauwd volgens mij.
quote:pimkie schreef op 10 januari 2012 @ 13:31:

Ik ga al onze punten zeker op papier zetten. Vanavond ga ik alle reacties nog eens goed doorlezen. Morgen laat ik wel weten hoe het is gegaan.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik me er af en toe rot onder voel. In vind het toch vervelend om te moeten horen dat mijn kind het niet zo goed doet op school. Je wilt toch het beste voor je kind en daarom probeer ik zoveel mogelijk.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik heb er zeker veel aan.Ik kan me heel goed voorstellen dat je je er rot onder voelt. Vooral omdat het al zo lang duurt en er zoveel onduidelijkheid is. Ik hoop dat je morgen een stuk wijzer bent na het gesprek.
Tjonge heftig pimkie! Zou je niet eens kunnen proberen met een schone lei te beginnen op een andere school? Volgens mij moet er sowieso een handelingsplan komen. Aan de andere kant is hij natuurlijk nog niet leerplichtig. Ik weet niet precies wat de regels zijn.

Ik zou mezelf trouwens ook rotvervelen in die kring, drie kwartier kinderen die verhalen vertellen waar meestal geen touw aan vast te knopen valt. Ik geef je zoon daarin geen ongelijk. Misschien maakt hij net iets duidelijker kenbaar dan de anderen dat dat systeem niet deugt!

Ik weet trouwens niet of dat bij jou ook aan de orde is, maar veel hoogintelligente jongens vertonen probleemgedrag omdat ze zich de blubbers vervelen op school. Wat zou je zelf doen als je de hele tijd hersendodende dingen moet doen? Daar kan een kind heel opstandig van worden, en als hij al temperamentvol is dan kun je het resultaat wel bedenken. Vaak wordt bij deze kinderen alleen gekeken naar het probleemgedrag en wordt niet onderkend hoe slim het kind eigenlijk is. Leonardo-onderwijs kan een uitkomst zijn voor deze kinderen. Maar hij is nog wel erg jong. Maar goed, misschien is er wel iets heel anders aan de hand!
quote:anky schreef op 10 januari 2012 @ 13:31:

[...]

Ik moet bekennen dat ik geen ervaring heb met Nederlandse scholen (en van mijn eigen schooltijd kan ik me niets meer herinneren van kringgesprekken), maar dat kinderen om 9 uur nog bezig zjn (ik neem aan dat ze om 8.30 beginnen) vind ik niet zo heel vreemd. Eer dat iedereen binnen is, stoelen neergezet zijn, iedereen op zijn plek zit. Kan me zomaar voorstellen dat daar even overheen gaat .Klopt! En de ene kring is de andere niet. Is het alleen maar stil zitten, luisteren en praten of worden er ook liedjes gezongen en gedanst? Wij starten op school 1x per week met een rekenkring en 1x per week met een taalkring. Dat is voor slimme kinderen uitdagender dan 'wat heb jij dit weekend gedaan?'
Juf, ik heb nieuwe schoenen ! Juf, ik heb patat gegeten. Juf. ik moet plassen oh nee, ik heb geplast.... En dat drie kwartier lang. Arm grut dat zich daar niet happy bij voelt en dús niet spoort volgens de deskundige juf.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hoi Pimkie,

heb ik je goed begrepen dat je nog niet zo lang geleden een baby gekregen hebt (je had het over zwangerschapsverlof)? En dat je je zoon juist van het KDV afgehaald hebt zodat hij nog eventjes alleen kon zijn bij jullie twee?

Ik kan me in dat geval goed voorstellen dat je zoontje erg moet wennen aan al die veranderingen: eerst alle aandacht thuis van papa en mama, daarna een broertje/zusje en dan direct naar school (nieuw ritme, nieuwe kindjes, nieuwe juf). Onderschat de komst van een broertje of zusje niet!

Succes met het gesprek iig, en ik hoop niet dat ik je verkeerd begrepen heb, maar dacht dit te lezen.
quote:snoesje666 schreef op 10 januari 2012 @ 14:18:

Juf, ik heb nieuwe schoenen ! Juf, ik heb patat gegeten. Juf. ik moet plassen oh nee, ik heb geplast.... En dat drie kwartier lang. Arm grut dat zich daar niet happy bij voelt en dús niet spoort volgens de deskundige juf.

Dit vind ik wel weer een beetje overdreven reactie. Feit is en blijft dat ieder kind op school weleens dingen zal moeten doen die hij of zij niet leuk vindt. En leren stilzitten en leren naar anderen te luisteren en op je beurt te wachten zijn nu eenmaal dingen die daar bij horen, hoe moeilijk/saai/vervelend ook voor sommige kinderen.

Je kunt natuurlijk eindeloos discussiëren over het nut van een kringgesprek, maar feit is nu eenmaal dat de dag in de klas van de zoon van TO begonnen wordt met een (lang) kringgesprek. En het is aan alle partijen om een oplossing te vinden om zoontje daar op termijn aan deel te laten nemen.
Feit is dat de klassen veel te vol zitten tegenwoordig. Volgens mij is het al bijna niet te doen om in klassen met 25-30 leerlingen kinderen die niet specifiek om aandacht vragen, de aandacht gelijkelijk te verdelen, laat staan als er kinderen bij zijn die extra aandacht nodig hebben. Mijn dochter had ook vanaf het begin extra aandacht nodig, niet omdat ze slecht stil kan zitten of zo, maarom weer andere redenen. Maar de reden maakt niet uit, ze hadhet nodig. Maar in haar klas was een heel lieve klassenassistent die bij haar was op de momenten dat zehet nodig had. Die klassenassistent mis ikeen beetje in dit verhaal, misschien gaat de intern begeleider beoordelen of tijdelijk meer 1 op 1 begeleiding gegeven kan worden door een assistent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven