Mijn dochter word gepest

10-01-2012 21:34 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Vandaag heeft mijn dochter verteld dat ze gepest word op school. Natuurlijk weet ik wel dat dit zich al een tijdje afspeeld, we hebben inmiddels al gesprekken met de juf gehad en we gaan eind januari starten met een assertiviteitstraining. Toch brak mijn hart vanavond weer toen ik het hoorde, ik dacht dat het op het moment wel redelijk ging.

Ze heeft ook zo'n zwaar jaar achter de rug. Haar vader is na de zomer gaan samenwonen met zijn vriendin en haar drie kinderen. De kinderen gaan best wel goed met elkaar om, maar mijn meisjes heeft toch wel wat moeite om haar plekje in de groep te vinden. Eind november is haar opa ook nog overleden, dit is toch wel wat veel voor een meisje van zeven.

Ze is ook soms zo onbeholpen en soms kan ze net altijd het verkeerde zeggen, waardoor ze mensen (kinderen) tegen zin in het harnas jaagt. Laatst zei ze 'ik doe nooit iets goed'.

Ik weet gewoon niet hoe ik haar op dit moment moet helpen. Heeft iemand advies voor me?

groetjes Sky
Klopt, kinderen zijn harder dan je denkt. Mijn nichtje was ook ooit even "de klos", want ze had andere kleding aan dan de rest en ze was ook wat minder meisjesachtig (kinderlijk) en dan kunnen andere kinderen echt keihard zijn. De juf deed overigens niets om het te stoppen, een kwalijke zaak.

Later is het vanzelf over gegaan, omdat ze er zich ogenschijnlijk niets van aantrok (maar dat was natuurlijk maar schijn).
quote:Asset schreef op 10 januari 2012 @ 21:56:

Geen grapje, maar laat haar een verdedigings sport volgen zoals jiu jitsu. Mijn partner doet dit al jaren en er is een aparte klas voor kleinere kinderen. Het idee van verdediging alleen maKt al dat ik daar vaak onzekere kinderen zie opbloeien. Let op, ik bedoel hier niet mee dat ze de pesters in een arm klem moet nemen, maar wellicht voelt ze zich daardoor wat weerbaarder. Fysieke assertiviteit zeg maar.Dit werkt inderdaad, t kind wordt zekerder en weet zich ook te verdedigen, waardoor het niet leuk meer is om haar te pesten.
Idd, best schokkend soms Flip1tm9. Als mijn dochter klassendienst had moest ze de schriften uitdelen en dan gingen bepaalde jongens heel overdreven gebaren alsof ze een besmettelijke ziekte had of al 3 maand niet gewassen was. Of meiden die altijd vriendinnen waren die opeens de tafel wegschuiven als dochter tegen ze begint te praten. Het is zó rot om dat aan te horen en je kind verdrietig te zien... Gelukkig gaat het nu al een tijdje goed, school pakt het goed op en dochter heeft veel aan de gesprekken met mw..
quote:mika65 schreef op 10 januari 2012 @ 21:55:

Laat je dochter weten dat je er voor haar bent, dat ze altijd bij jou terecht kan. En dit, zo belangrijk, dat je er voor haar bent! Maar zo te lezen en je dat ook voor jou.
Jeet Pigbull, dat klinkt ook allemaal heel erg Ik sta helemaal achter haar en zou haar voor dit alles zo graag willen beschermen, maar helaas.

Bedankt allemaal voor de tips, adviezen en knuffels, ik ga er morgen mee aan de slag.
http://www.jmouders.nl/Th ... -vaardigheidstraining.htm Goeie link om te zien wat zo'n kanjertraining precies inhoudt.

Naast een Kanjertraining zijn er natuurlijk meer mogelijkheden voor onzekere of sociaal onhandige kinderen. Er zijn verschillende sociale vaardigheidstrainingen en voor sommige kinderen is een individuele therapie of training meer geschikt. Via de huisarts of een centrum voor jeugd en gezin kun je horen wat er in jullie buurt voor mogelijkheden zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:iris1969 schreef op 10 januari 2012 @ 21:57:

Klopt, kinderen zijn harder dan je denkt. Mijn nichtje was ook ooit even "de klos", want ze had andere kleding aan dan de rest en ze was ook wat minder meisjesachtig (kinderlijk) en dan kunnen andere kinderen echt keihard zijn. De jufvrouw deed overigens niets om het te stoppen, een kwalijke zaak.

Later is het vanzelf over gegaan, omdat ze er zich ogenschijnlijk niets van aantrok (maar dat was natuurlijk maar schijn).

Wat?! Die juf zou het juist moeten aanpakken!

Mag toch hopen dat die juf op haar fout is aangesproken?

Hoop dat het beter gaat met je nichtje.
@blijfgewoonbiance, eind deze maand gaan we inderdaad met een kanjertraining starten.
Voor jullie, heb helaas geen tips/advies.
Ik ben een ervaringsdeskundige.. Vanaf mijn zevende tot ver op de middelbare school.

Op een gegeven moment ben ik gestopt het tegen mijn ouders te vertellen. Wanneer je gepest wordt krijg je langzamerhand (zeg niet dat dat bij haar nu aan de orde is) het idee dat er iets helemaal mis met je is.

Wat fijn dat ze jou in vertrouwen neemt. Ik wil je op het hart drukken met haar te blijven praten zodat je op de hoogte blijft van wat er allemaal gebeurt.

Blijf er bovenop zitten met de acties die ondernomen worden.

Kinderen kunnen zo gemeen zijn, en zo sneaky dat leerkrachten er zeker niet altijd tegen opgewassen zijn en wat je zegt, er is buiten school om nog zoveel.

Een goede assertiviteitscursus lijkt me een prima idee, je kunt in deze samenleving helaas niet weerbaar genoeg zijn. Liever teveel dan te weinig!

Sorry voor het lange verhaal, bij mij heeft het desastreuze gevolgen gehad en de wonden zijn nog steeds niet geheeld. Ik hoop alleen maar voor jou en je dochter dat je zulke dingen kunt voorkomen!

Je klinkt als een hele betrokken, lieve moeder. Moet heel fijn voor haar zijn. Het komt vast helemaal goed met je meisje!

Wanneer zij het gevoel heeft dat ze er niet alleen voor staat scheelt dat al de helft.

Sterkte .
Misschien heb je hier wat aan ?

www.ppsi.nl

Kan je ook wat folders van hen sturen, maar dat kan denk ik niet via het vivaforum, je kan ze ook bij hen opvragen.
Wat ontzettend sneu dit en een angst van veel ouders denk ik.

Toen mijn kind in groep 1 zat ( 4 jaar dus) hebben 2 jongens haar stoel eens weggehouden zodat ze er niet op kon gaan zitten. Dat was eenmalig en niet zozeer op haar gericht, maar ik herinner me nog hoe woest ik werd toen mijn kind begon te huilen. Ik kon die jochies wel de nek omdraaien.

Ik weet niet wat ik zou doen als mijn kind gepest zou worden op latere leeftijd....

TO, heb jij niet de neiging om het zelf "even" op te lossen?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:sky100 schreef op 10 januari 2012 @ 22:05:

Jeet Pigbull, dat klinkt ook allemaal heel erg Ik sta helemaal achter haar en zou haar voor dit alles zo graag willen beschermen, maar helaas.

Bedankt allemaal voor de tips, adviezen en knuffels, ik ga er morgen mee aan de slag.

Jammergenoeg kun je het niet voorkomen, nee. Wat je kunt is er zijn voor je kind en de lintjes met school kort houden, contact met de leraar en kijken wat er moeglijk is binnen school.

Helaas gebeurd het bij je dochter ook nog eens buiten school, t arme meidje..

Wij hebben overigens voor dochter ook een verdedigingssport overwogen maar voor iets totaal anders gekozen: dansles .

Dochter is nogal een dromer en draaier en zo kon ze iets doen waar ze haar ei in kwijt kon en samen met een groep naar een doel werkte, de uitvoering. Dit was erg goed voor haar zelfvertrouwen en daardoor sociale vaardigheden.
quote:sky100 schreef op 10 januari 2012 @ 22:07:

@blijfgewoonbiance, eind deze maand gaan we inderdaad met een kanjertraining starten.http://www.edumax.nl/gedrag.html

Is dit nog een stap verder?

http://www.edumax.nl/gedrag.html

Potver, dat is toch niet niks... Hier werd de oudste van mij vriend op school gepest... In n groepje om hem heen staan en hem dan kleineren... Of zeiken over zijn jas, terwijl t gewoon n leuke jas is...En ga zo maar door. Hij is kwetsbaar en verlegen. Dat ruiken pesters.

Scholen hebben over het algemeen een pestprotocol. Maar goed. vaak heb je daar weinig aan als je zelf gepest wordt.

Want eer zo'n protocol in werking gezet wordt is het leed vaak al geleden.

Ik ben dus eerder van de botte bijl, maar eigenlijk is assertiviteitstraining in combinatie met vecht/verdedigingssport een betere oplossing.

Ik zou de leider van de groep of dusdanig afzeiken of een dusdanige klap geven dat hij of zij nooit meer in mijn buurt durfde te komen. Maar zoals ik al zei.. Dat is de botte bijl en dat moet je eigenlijk ook niet willen...En zeker niet voor n 7 jarig drupke...

Maar mijn handen jeuken altijd als het gaat over pesters...
TO allereerst een dikke

een verdediging sport lijkt mij ook wel wat voor jouw dochter, mijn dochter werd wel niet gepest maar wel een meisje uit haar groep en het meisje is op een karate les gegaan en werd ziende ogen sterker, mentaal dan, liet het kaas niet meer van haar brood eten en kon zich prima verweren tegen de pesters

het gaf haar zelf vertrouwen
quote:Cameron10 schreef op 10 januari 2012 @ 22:11:

Wat ontzettend sneu dit en een angst van veel ouders denk ik.

Toen mijn kind in groep 1 zat ( 4 jaar dus) hebben 2 jongens haar stoel eens weggehouden zodat ze er niet op kon gaan zitten. Dat was eenmalig en niet zozeer op haar gericht, maar ik herinner me nog hoe woest ik werd toen mijn kind begon te huilen. Ik kon die jochies wel de nek omdraaien.

Ik weet niet wat ik zou doen als mijn kind gepest zou worden op latere leeftijd....

TO, heb jij niet de neiging om het zelf "even" op te lossen?Wat denk ik heel belangrijk is dat ze je genoeg vertrouwde om het je te vertellen. Dus het "even zelf oplossen" (snap wel de gedachte, maar werkt vaak averechts) is niet een goed plan, wel om haar te beloven dat je niets doet zonder met haar te overleggen, want op die manier houd ze haar vertrouwen in jou en dat heeft ze het hardste nodig.
quote:sky100 schreef op 10 januari 2012 @ 22:07:

@blijfgewoonbiance, eind deze maand gaan we inderdaad met een kanjertraining starten.Met de hele klas zou het beste zijn. Is dat mogelijk op de school van je dochter?
Heb hier hetzelfde probleem. Mijn zoon wordt ook gepest zowel op school als hier in de straat(en dat terwijl die etterbakken weten dat ik het zie). Op school probeert men er iets aan te doen(ondanks VROM pestbeleid) maar de moeder van de pester is min of meer de queen bee en (dat idee heb ik) de juffen hebben zelfs floep voor haar. Thuis zt ik er bovenop en reken maar dat die etters last hebben van mij(ook als ze een ander kind pakken hoor). Mijn zoon weet dat hij alles met mij kan bespreken en doet dat ook, wat erg uitzonderlijk is( hij heeft nl PDD-NOS).

Erbovenop blijven zitten en papa vragen een meer actieve rol te spelen, alhoewel het nieuwe natuurlijk spannend is, daddy moet ook zijn plek veroveren.Maar hij moet er in eerste instantie zijn voor ZIJN dochter en dan die andere drie in bescherming nemen. Verder veel succes en sterkte
quote:secondhandsuus schreef op 10 januari 2012 @ 22:14:

Ik ben dus eerder van de botte bijl, maar eigenlijk is assertiviteitstraining in combinatie met vecht/verdedigingssport een betere oplossing.

Kindertjes die " van de botte bijl zijn " worden waarschijnlijk niet gepest.

Ik zou de leider van de groep of dusdanig afzeiken of een dusdanige klap geven dat hij of zij nooit meer in mijn buurt durfde te komen. Maar zoals ik al zei.. Dat is de botte bijl en dat moet je eigenlijk ook niet willen..Waarom eigenlijk niet? .En zeker niet voor n 7 jarig drupke...

Maar mijn handen jeuken altijd als het gaat over pesters...
Oh mijn maag draait om als ik dit soort dingen lees. Mijn dochter is ook 7 en kan me jouw gevoel heel goed voorstellen. Ik werd al woest toen iemand had gezegd dat de staartjes van mijn dochter stom waren ;)

Ik heb nog niet alles gelezen maar wat ze bij mijn dochter op school doen is Kanjertraining. Dat begint al in groep 1, ik weet niet of ze dat bij je dochter op school kennen?

Heeft je dochter niet een vriendinnetje in de buurt of op school waar ze zich een beetje aan op kan trekken zodat ze 'sterker' staat?

Verder geen tips voor je, alleen maar heel veel sterkte wensen!
quote:zonnetje59 schreef op 10 januari 2012 @ 22:15:

[...]

Wat denk ik heel belangrijk is dat ze je genoeg vertrouwde om het je te vertellen. Dus het "even zelf oplossen" (snap wel de gedachte, maar werkt vaak averechts) is niet een goed plan, wel om haar te beloven dat je niets doet zonder met haar te overleggen, want op die manier houd ze haar vertrouwen in jou en dat heeft ze het hardste nodig.Ik begrijp je punt, maar in dit geval zag ik het voor mijn ogen gebeuren, ik bracht haar net in de klas.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Nou inderdaad BGB, liever teveel dan te weinig.

Mijn vriend is buitenlands, erg zachtaardig, heeft nooit gevochten of iets dergelijks, maar als iemand hem of zijn naasten iets aandoet staat hij zijn mannetje.

Een duidelijk verschil met de gemiddelde Nederlandse opvoeding, maar niet verkeerd vind ik.

Een hele zachte, en als het echt moet ook een keiharde kant. Ik zou het al perfect vinden als mijn kinderen daar een klein beetje van meekregen.
probeer je dochter zonder dat zij het weet, gewoon complimentjes geven (zei zegt ik doe nooit wat goed)

jas opgehangen, goed zeg je hebt je jas opgehangen.

of andere dingen die ze doet.

jij moet complimenten geven die goed gaan.

aan die pesterijen weet ik geen goed antwoordt te geven.
Nog een laatste post voordat de pc uitgaat, mijn buuv heeft me eens verteld dat zij een pester van haar dochter bij de strot had gegrepen en hem toefluisterde dat als hij haar nog 1 keer zou pesten zij hem dan in die sloot zou verzuipen.

Leeftijd ik dacht rond de 10 jaar toen.

Sja, misschien niet correct, maar het hielp wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven