Koningin toont respect ?

08-01-2012 21:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zie link, ben benieuwd wat anderen hier van vinden.

http://www.nu.nl/politiek ... t-hoofddoek-respect-.html
quote:leen65 schreef op 10 januari 2012 @ 15:04:

Omdat hij waarschijnlijk het vaticaan zal weigeren moet Beatrix de moskee maar weigeren (ik doe dat niet want hij doet dat ook niet....weéééé'h!!). Tja, zo komen we verder met mekaar. Zou behoorlijk kinderachtig zijn toch?

Daarbij blijft men diplomatiek. Met stroop vangt men immers meer vliegen dan met azijn. Lijkt zeer verstandig.Nee, niet omdat de sjeik zal weigeren (als het hem überhaupt al voorgesteld wordt, want zo zijn we dan ook wel weer) of om de sjeik als een vlieg met stroop te vangen.. Maar omdat de Koningin staatshoofd is van een seculier land. Ze is daar in haar officiële hoedanigheid van seculier staatshoofd en niet als toerist.
quote:leen65 schreef op 10 januari 2012 @ 15:04:

[...]

Omdat hij waarschijnlijk het vaticaan zal weigeren moet Beatrix de moskee maar weigeren (ik doe dat niet want hij doet dat ook niet....weéééé'h!!). Tja, zo komen we verder met mekaar. Zou behoorlijk kinderachtig zijn toch?

Daarbij blijft men diplomatiek. Met stroop vangt men immers meer vliegen dan met azijn. Lijkt zeer verstandig.

Dat hij het Vaticaan zal weigeren vanwege zijn geloof is wel zo goed als zeker toch?

Met stroop vangt men meer dan met azijn geldt dus alleen voor Beatrix andersom is het niet meer dan normaal en zeer begrijpelijk dat het Vaticaan geweigerd wordt?

Ja zo wordt het wel wat hoor..
quote:Twinkle1001 schreef op 10 januari 2012 @ 15:02:

Ik vraag me af of de Koningin überhaupt zou verzinnen dat ze een delegatie islamitische hoogwaardigheidsbekleders op staatsbezoek gaat meeslepen naar een katholieke kathedraal, christelijke kerk of Joodse synagoge. En dan bv. van haar islamitische gasten zou verwachten dat ze een keppeltje op zouden doen.. (als ze dat al zouden doen).

ik heb werkelijk geen idee. Meestal is zo'n staatsbezoek een hoop achterkamertjesgelul en dinertjes. En dan voor de fotomomenten gaan ze wat toeristisch met de gasten doen.

En dan zet Buitenlandse Zaken van de VEA een moskee op het program en in Nederland sturen we ze liever naar de Keukenhof.

Allemaal leuk hoor.
Denk dat minder mensen een probleem met 't moskeebezoek gehad zouden hebben, als Beatrix en Maxima zich niet in van top tot teen in lichaamsbedekkende gewaden, abaya's & hoofddoeken gehuld hadden. Het zijn beladen religieuze en vrouw onderdrukkende symbolen, waarmee de koningin, door eraan mee te doen, ook een verhaal vertelt. Veel mensen vinden dat ze dan 't verkeerde verhaal vertelt.

Dit is allemaal dus veel beladener als een bezoekje aan een attractie als de Keukenhof.

Beatrix zou 't ook niet in haar hoofd halen om de sjeik van de Arabische Emiraten op staatsbezoek te verrassen met een offcieel bezoek aan een katholieke kathedraal, of de Joodse Synagoge in Amsterdam waarbij de sjeik, om respect te tonen, een keppeltje op zou moeten. Ook daar zou de sjeik een mooi verhaal mee kunnen vertellen, maar de kans is nihil dat hij dit zou willen. Iedereen weet dit, dus uit 'respect' daarvoor, zou hij zo'n uitnodiging niet aangeboden krijgen. Omgekeerd gebeurt 't dus wel allemaal, maar of dat werkelijk zo 'logisch' is?
Een doek over de hoed en een volledige bedekking over de normale kleding heen. Ik vind ook dat ze het verkeerde verhaal vertelt daarmee (vrouwenonderdrukking = oke). Ze had dat hele moskeebezoek beter kunnen afblazen maar het lijkt erop dat ze niet zoveel boodschap heeft aan hetgeen haar 'onderdanen' vinden.
De moskee waar ze waren (Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahyan moskee) is één van de grootste ter wereld, 't ding is splinternieuw en er kunnen 30.000 man in. Ik denk dat de Nederlandse delegatie daar niet was omdat men ze per sé een moskee in wilde hebben, maar omdat dat daar 's lands grootste trots is. Dus wat mij betreft wél vergelijkbaar met hier de Deltawerken. Zonder religieuze bijbedoelingen, gewoon een mooi staaltje bouwkunst en een typisch uitje als je daar bent, zoals hier de Deltawerken of de Keukenhof.

En omdat het nu eenmaal een moskee is en daar kledingregels gelden hebben Trix en Max zich passend gekleed. Wat was de andere optie, gewoon hun dagelijkse kloffie en dan ter plekke zo'n gerecycled hoofddoekje bij de ingang pakken dat toeristen kunnen lenen bij bezoek aan de moskee? Ik vond dit een veel elegantere oplossing en zag er niks vrouw-onvriendelijks in.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 10-01-2012 19:58
Reden: aanvulling.
% gewijzigd
Hare Majesteit had helemaal niet naar die moskee moeten gaan. Ze is toch op staatsbezoek? Ik mag toch hopen dat de staat Abu Dhabi ons land meer te bieden heeft dan een moskee, want daar hebben we er al genoeg van.
quote:appeltjesgroen schreef op 10 januari 2012 @ 19:56:

De moskee waar ze waren (Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahyan moskee) is één van de grootste ter wereld, 't ding is splinternieuw en er kunnen 30.000 man in. Ik denk dat de Nederlandse delegatie daar niet was omdat men ze per sé een moskee in wilde hebben, maar omdat dat daar 's lands grootste trots is. Dus wat mij betreft wél vergelijkbaar met hier de Deltawerken. Zonder religieuze bijbedoelingen, gewoon een mooi staaltje bouwkunst en een typisch uitje als je daar bent, zoals hier de Deltawerken of de Keukenhof.

En omdat het nu eenmaal een moskee is en daar kledingregels gelden hebben Trix en Max zich passend gekleed. Wat was de andere optie, gewoon hun dagelijkse kloffie en dan ter plekke zo'n gerecycled hoofddoekje bij de ingang pakken dat toeristen kunnen lenen bij bezoek aan de moskee? Ik vond dit een veel elegantere oplossing en zag er niks vrouw-onvriendelijks in.Wel of niet moskee maakt wat mij betreft niet uit. In de zogenaamde zwartekousenkerken in Nederland moeten vrouwen ook hun hoofd/haar bedekken, mogen ze geen broeken aan en lopen ze in de praktijk ook vaak met rokken/jurken tot hun enkels. De achterliggende (religieuze) gedachte verschilt eigenlijk niet van de redenen waarom moslimvrouwen een hoofddoek en verhullende gewaden dragen. Ik had het hetzelfde ervan gevonden als Beatrix en Maxima naar een zwarte kousenkerk waren gegaan met daar aan aangepaste kledij. Beiden zijn even vrouw (en man)onvriendelijk naar mijn idee.
quote:superstar_2 schreef op 10 januari 2012 @ 15:54:

[...]

Dat hij het Vaticaan zal weigeren vanwege zijn geloof is wel zo goed als zeker toch?

Met stroop vangt men meer dan met azijn geldt dus alleen voor Beatrix andersom is het niet meer dan normaal en zeer begrijpelijk dat het Vaticaan geweigerd wordt?

Hoe kom je toch aan dit soort wijsheden? Sheikh Zayed was een van de meest liberale en tolerante leiders in het hele Midden Oosten en in Abu Dhabi zijn ook genoeg christelijke kerken. En ik ben er met een tweede paspoort - omdat ik ook een NL paspoort vol Israelische visa had, en dat ook moest uitleggen bij de douane waarom ik op een tweede paspoort reisde - en met een knots van een Davidster om mijn nek gewoon binnengekomen, hoor. Moslim mannen mogen ook gewoon trouwen met joodse of christelijke vrouwen, dus dat joden Abu Dhabi (of Dubai) niet inkomen is onzin.

Hier een fotootje van een delegatie van UAE in het Vaticaan, het Vaticaan en de regering van UAE hebben hele goede betrekkingen. Sheikh Zayed - die in de moskee waar de koningin was begraven ligt - was een ontzettend geliefd staatsman, die juist bekend stond om zijn efforts in de internationale betrekkingen, zijn tolerantie, zijn vele charitatieve initiatieven en voor zover ik weet is Sheikh Mohamed niet anders.

Er is ook gewoon een katholieke aartsbisschop in UAE, er zijn meerdere druk bezochte katholieke en christelijke kerken, er zijn zelfs synagoges, zelfs hindoe tempels, de UAE hebben ook gewoon freedom of religion in hun grondwet staan en vrouwen worden er zeker niet onderdrukt. Ik denk persoonlijk zelfs dat er voldoende westerse staatshoofden zijn die mochten willen dat ze dusdanig geliefde staatshoofden waren onder hun eigen volk, zelfs onze koningin is niet zo geliefd en gerespecteerd in haar eigen land als Sheikh Zayed en nu Sheikh Mohammed.
Am Yisrael Chai!
Gek trouwens ook dat men net doet alsof het een soort statement van de koningin was, queen Elizabeth had ongeveer dezelfde hoofdbedekking toen ze de Sheikh Zayed Grande Mosque bezocht.

Het is nu eenmaal niet alleen een moskee, maar ook de plaats waar Sheikh Zayed begraven ligt en alle vrouwen moeten hun hoofd bedekken voor ze er naar binnen mogen.

Volgens mij is het trouwens ook een enorme eer dat onze koningin er uitgenodigd is, want niet alle staatshoofden worden uitgenodigd om ernaartoe te gaan. Er zijn wel meer vrouwelijke staatshoofden recent in Abu Dhabi geweest, maar bij mijn weten zijn het alleen Queen Elizabeth en koningin Beatrix die ook zijn uitgenodigd om zowel de moskee als het graf van Sheikh Zayed te bezoeken en ook de enige twee die een soort speciale onderscheiding hebben gekregen, die vergelijkbaar is met onze ridderorde of de engelse knightship.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 10 januari 2012 @ 23:04:

Gek trouwens ook dat men net doet alsof het een soort statement van de koningin was, queen Elizabeth had ongeveer dezelfde hoofdbedekking toen ze de Sheikh Zayed Grande Mosque bezocht.

Het is nu eenmaal niet alleen een moskee, maar ook de plaats waar Sheikh Zayed begraven ligt en alle vrouwen moeten hun hoofd bedekken voor ze er naar binnen mogen.

Volgens mij is het trouwens ook een enorme eer dat onze koningin er uitgenodigd is, want niet alle staatshoofden worden uitgenodigd om ernaartoe te gaan. Er zijn wel meer vrouwelijke staatshoofden recent in Abu Dhabi geweest, maar bij mijn weten zijn het alleen Queen Elizabeth en koningin Beatrix die ook zijn uitgenodigd om zowel de moskee als het graf van Sheikh Zayed te bezoeken en ook de enige twee die een soort speciale onderscheiding hebben gekregen, die vergelijkbaar is met onze ridderorde of de engelse knightship.Hou niet zo van in herhalingen vervallen, maar voor de "eer bedanken" als alleen van vrouwen verlangd wordt ze gesluierd zijn, was dus denk ik de goede statement geweest.
quote:zonnetje59 schreef op 10 januari 2012 @ 23:11:

[...]

Hou niet zo van in herhalingen vervallen, maar voor de "eer bedanken" als alleen van vrouwen verlangd wordt ze gesluierd zijn, was dus denk ik de goede statement geweest.

Met de toevoeging van fashion victom ben ik alleen nog maar meer overtuigd dat het hier gaat om dragen van gepaste kledij als uiting van respect. Meer in traditionele vorm. Er wordt niet gevraagd van vrouwen, in dit geval van Beatrix en Maxima, zich onderdanig op te stellen, er wordt gevraagd respect te tonen.

Het feit dat ze uitgenodigd worden voor bezoek aan moskee is dat Beatrix erkend wordt als vrouw als staatshoofd. Zegt misschien ook al wat. In mijn ogen is de hoofdbedekking enzo hier echt geen symbool van onderdrukking. Mens, ik val in herhaling.
It's never too late start living!
quote:fashionvictim schreef op 10 januari 2012 @ 23:04:

Volgens mij is het trouwens ook een enorme eer dat onze koningin er uitgenodigd is, want niet alle staatshoofden worden uitgenodigd om ernaartoe te gaan. Er zijn wel meer vrouwelijke staatshoofden recent in Abu Dhabi geweest, maar bij mijn weten zijn het alleen Queen Elizabeth en koningin Beatrix die ook zijn uitgenodigd om zowel de moskee als het graf van Sheikh Zayed te bezoeken en ook de enige twee die een soort speciale onderscheiding hebben gekregen, die vergelijkbaar is met onze ridderorde of de engelse knightship.Goeie bijdrage (allebei) trouwens!!! Ben het helemaal met je eens.
It's never too late start living!
quote:zonnetje59 schreef op 10 januari 2012 @ 23:11:

[...]

Hou niet zo van in herhalingen vervallen, maar voor de "eer bedanken" als alleen van vrouwen verlangd wordt ze gesluierd zijn, was dus denk ik de goede statement geweest.

Ik wil niet lullig doen, maar tijdens het staatsbezoek aan het vaticaan was Koningin Beatrix ook in zwarte, allesbedekkende kleding gehuld en had ze ook een sluiertje op haar hoed. Prins Claus had toen een gewoon pak aan.

Maar toen had ze zeker ook voor de eer moeten bedanken omdat alleen vrouwen en de paus zelf in de katholieke kerk ook hun hoofd moeten bedekken?
Am Yisrael Chai!
quote:leen65 schreef op 10 januari 2012 @ 23:43:

[...]

Met de toevoeging van fashion victom ben ik alleen nog maar meer overtuigd dat het hier gaat om dragen van gepaste kledij als uiting van respect. Meer in traditionele vorm. Er wordt niet gevraagd van vrouwen, in dit geval van Beatrix en Maxima, zich onderdanig op te stellen, er wordt gevraagd respect te tonen.

Het feit dat ze uitgenodigd worden voor bezoek aan moskee is dat Beatrix erkend wordt als vrouw als staatshoofd. Zegt misschien ook al wat. In mijn ogen is de hoofdbedekking enzo hier echt geen symbool van onderdrukking. Mens, ik val in herhaling.

Ook mannen wordt gevraagd respect te tonen. De regels zijn voor alle bezoekers, staatshoofd of niet, gelijk:

Dress and Behaviour Code

We kindly ask all visitors to respect our religion and place of prayer by following these simple requests: Visitors must be dressed appropriately on arrival; if not, entry will be denied.

- Modest, conservative, loose fitting clothing; long sleeves, long skirts and trousers

- No transparent (see-through) clothing

- No shorts for men

- No shorts and skirts must be ankle length

- No tight clothing, no swimwear and no beachwear.

- Shoes will be removed before entering the mosque, so we recommend slip off shoes

- Headscarf for ladies is essential (these can be provided when you arrive)

- Intimate behaviour; i.e. holding hands or kissing is not acceptable in a Muslim place of worship

- For safety and respect to worshippers, visitors should stay within the areas of the mosque that are permitted and not roam freely around. Smoking and food are not allowed in the mosque area

- Visitors are requested not to touch the Holy Quran (Holy Book) and other architectural elements inside the main prayer hall
Am Yisrael Chai!
quote:superstar_2 schreef op 10 januari 2012 @ 15:54:

[...]

Nee, dat is helemaal niet zo goed als zeker.

De VAE hebben goede banden met het vaticaan.

Nogmaals zie:

http://en.wikipedia.org/w ... _Arab_Emirates_relations.
Enige wat ik te zeggen hierop (geen PVV aanhanger trouwens) is van wanneer toont met hier in NL eens respect? Alles moet hier maar kunnen, bepaalde groepen voelen zich hier altijd slachtoffer terwijl er volgens mij kansen genoeg zijn en ik met moet mij in islamistische landen maar altijd aan de tradities houden (zwaar hypocriet trouwens, was vorig jaar in Turkije (istanbul) en ik was vol verbazing over het feit dat er behoorlijk wat alcohol genuttigd werd door de lokale bevolking, prima maar vond het behoorlijks schijnheilig eerlijk gezegd. Idem dito met de ramadhan, zag eerder dit jaar een programma waar mensen toch stonden te roken, ook prima maar erg dubbel allemaal. Prima dat Beatrix respect toont maar in mijn ogen getuigt dit toch weer van een knieval terwijl dat andersom niet van toepassing is.
Wie stelt zich hier nou op als een slachtoffer? Je moet je in islamitische landen maar altijd aan de tradities houden schrijf je. Wat zijn de zware beperkingen op basis van traditie dan die jou continu worden opgelegd op jouw lange verblijven in moslim landen?

En ja er zijn moslims die zich niet zo streng aan de regels houden. Wel eens een katholiek in Nederland tegen gekomen die netjes strak in de leer is en elke zondag naar de kerk gaat en vast 40 dagen voor de Pasen? En dan de gereformeerden die geen tv hebben, maar wel uitzending gemist kijken. Waar regels zijn, zijn er mensen die ze niet zo nauw nemen. Dat is niet uniek voor de islam.
Hier trouwens een plaatje van prinses Letizia en prins Felipe op staatsbezoek in dezelfde moskee. Ook het spaanse koningshuis is pro-vrouwenonderdrukking .

Am Yisrael Chai!
De VS ook al.

En frankrijk, een land met een sterke scheiding tussen kerk en staat.

Borderwalk, ik word toch echt de toegang geweigerd bij bezoek aan moskee als ik weiger een hoofddoek te dragen, om maar een heel simpel voorbeeld te noemen. Ik gedraag mij toch daar ook aan de normen en waarden? Maar hier in NL moet alles maar kunnen, als het allemaal even niet lukt dan voelt men zich slachtoffer terwijl ze hier alle kansen alsmede subsidies krijgen en integreren ho maar.

Wel de lusten maar niet de lasten in mijn ogen, maar goed een oude discussie die denk ik nooit opgelost gaat worden. Hoop het wel maar dan ook graag met inzet van de allochtonen. Laatst om maar weer een voorbeeld aan te kaarten, er moet weer een aparte voorlichtingsfilm gemaakt worden met bijbehorende kosten voor allochtonen die te maken hebben met kanker, men kan dit niet uiten binnen het gezin c.q. gemeenschap.

Ik schep die verdeeldheid niet, dan doen ze toch echt zelf.
Haha, Michelle heeft ook gelijk maar d'r meest vormeloze pakkie aangetrokken.

(But I love her anyway).
Am Yisrael Chai!
En dat je je hoofd moet bedekken als je te gast bent in een moskee vind jij echt een goed voorbeeld van 'altijd maar aan de tradities moeten houden.

Niemand verplicht je om die moskee te bezoeken hoor. Als je daar voor kiest dan, kies je ook om je aan het kledingvoorschrift te houden. Waarom is dat zo problematisch? Of vind je het ook vreselijk om je schouders te bedekken in een kerk of synagoge?

Ik lees morgenavond pas weer bij, dus welterusten.
quote:cappi schreef op 10 januari 2012 @ 23:53:

Enige wat ik te zeggen hierop (geen PVV aanhanger trouwens) is van wanneer toont met hier in NL eens respect? ....Jaaaa.... daar is er weer eentje. Waarom, oh waarom, wordt er zo vaak bij dit soort - ik noem het naar binnen gekeerde - opmerkingen gezegd 'geen PVV aanhanger'. Omdat men weet dat het van hetzelfde kort-door-de-bocht kaliber is, maar men verder heel tolerant is ofzo? Wie legt het me uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven