Koningin toont respect ?

08-01-2012 21:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zie link, ben benieuwd wat anderen hier van vinden.

http://www.nu.nl/politiek ... t-hoofddoek-respect-.html
quote:Twinkle1001 schreef op 09 januari 2012 @ 11:11:

Hier Juliana, Bernhard en Bé op staatsbezoek in een Iraanse moskee:

[afbeelding]

[afbeelding]Waar is dit precies? Het valt mij op dat de Iraans ogende mannen hun schoenen nog aanhebben. Als het in (dat gedeelte van de moskee) niet gebruikelijk is om de schoenen uit te doen, misschien hoefde de koningin dan ook helemaal geen hoofddoek op.
Wat vinden Lammy en Schilderspalet dan van Wilders' keppeltje?...
quote:appelsien27 schreef op 09 januari 2012 @ 16:10:

Schilderspalet De allochtonen die ik ken zijn hier geboren en getogen en helemaal niet te gast. Tokkieniveau van wilders is ernstig besmettelijk ...dat merk ik meteen aan uw reactie.Nou............je hebt anders 'tokkie' wel gelijk vooraan in de mond...........zegt ook iets
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2012 @ 17:38:

[...]

Je moet je schamen! Wat voor last heb jij er van als iemand een hoofddoek draagt?!

Ik reageerde op het stukje over 'aanpassen' hoor. Bea past zich aan door zich te kleden naar de gebruiken van het land aldaar en daar was ik het dus mee eens, daarna typte ik dat dus de allochtone medemens hier zich ook wel mag aanpassen aan de gebruiken hier!

Ik heb het woord hoofddoek niet gebruikt hoor! Dat was jij.
quote:Ligeia schreef op 09 januari 2012 @ 18:40:

Wat vinden Lammy en Schilderspalet dan van Wilders' keppeltje?...

Wat is er mis met een keppeltje.

Niets mis toch?

Grappig is dat ik reageerde op dat ik het er dus mee eens ben dat Bea zich aanpast en vervolgens wordt er gezegd dat ik het niet eens ben met het dragen van een hoofddoek.

Of lezen is heel moeilijk of mensen willen gewoon niet lezen wat er staat! (hier bedoel ik jou niet mee hoor, was iemand anders).
quote:Schilderspalet schreef op 09 januari 2012 @ 18:46:

[...]

Niets mis toch?

Grappig is dat ik reageerde op dat ik het er dus mee eens ben dat Bea zich aanpast en vervolgens wordt er gezegd dat ik het niet eens ben met het dragen van een hoofddoek.

Of lezen is heel moeilijk of mensen willen gewoon niet lezen wat er staat! (hier bedoel ik jou niet mee hoor, was iemand anders).Vlg mij was ik degene die over een hoofddoek begon. Het gaat mij helemaal niet om je aanpassen aan de gebruiken/gewoontes van het land waar je bent, natuurlijk doe je dat, iig tot op zekere hoogte, gewoon uit beleefdheid en respect voor anderen. Maar dat vond ik juist ook het lastige hiervan, want ik zou geen hoofddoek willen dragen, voelt als een soort promoten. Staat los van het feit dat ik vind dat vrouwen dat zelf moeten weten.
quote:Schilderspalet wrote on 09 January 2012 @ 18:46:

[...]

Niets mis toch?

Of lezen is heel moeilijk of mensen willen gewoon niet lezen wat er staat! (hier bedoel ik jou niet mee hoor, was iemand anders).Hoewel je mij niet bedoelt, moet ik even aangeven dat ik wel degelijk níet goed heb gelezen. Sorry Schilderspalet!
En wie weet heeft Bea met haar kledingkeuze wel een statement willen maken naar de 'onaangepaste' mensen waar Wilders c.s. zo'n problemen mee hebben: "Kijk eens, medelanders, als je ergens bent pas je je aan aan de gebruiken. Zo doe je dat."

Maar die uitleg past natuurlijk niet in Wilders'-moslims-zijn-de-oorzaak-van-al-het-kwaad-in-de-wereld-straatje. Misschien moet 'ie eens met z'n andere been uit bed stappen...
Ik denk niet dat Beatrix veel zelf te beslissen heeft wanneer ze op staatsbezoek gaat.Zij krijgt voorgeschreven waar ze zich aan te houden heeft. Ze is er niet privé maar vertegenwoordigd Nederland. Dan is ze evengoed gast in dat land en dan is het niet de bedoeling dat je daar een statement gaat maken. Dat zou enorm beledigend zijn en kinderachtig. Als je een land veroordeeld op hoe deze met mensenrechten c.q. vrouwenrechten omgaat dan is het enigste statement er weg te blijven met alle gevolgen van dien. Wat idioot is natuurlijk want dat kun je echt niet willekeurig doen of op eigen houtje. Daarvoor zijn de consequenties te ernstig. Ik denk ook dat het meer helpt om goede betrekkingen met een land te onderhouden. Dan kun je tenminste enig invloed uitoefenen. Het is toch wel duidelijk hoe meer zaken islamtische landen met het westen doen hoe meer westerse invloeden het toelaat.

Wilders is en blijft een idioot door vanalles hard te roepen. Maar het gaat hem niet om de hoofddoek of de positie van de vrouw. Hij heeft alleen weer nodig om even te laten horen dat hij er is.
It's never too late start living!
(misschien mosterd want niet alle reacties gelezen)

Wat een heisa om niks is dit. PVV op zieltjes-win-toernooi wat mij betreft.

Elke buitenlander in Nederland moet zich 100% aanpassen, maar oh wee als een Nederlandse het in haar hoofd haalt zich in het buitenland een beetje aan te passen door een doekie om haar hoofd te doen.

Ik vind dat Trix en Max prima gehandeld hebben, gewoon hun eigen herkenbare kledingstijl maar dan, uit respect voor de gebruiken ter plaatse, met iets over het hoofd. Iedereen blij zou je denken, maar nee, de PVV wil er weer even een politiek slaatje uit slaan.

En wat als ze nou niet in Abu Dhabi waren geweest, maar in Rome? Stel je Maxima voor in een prachtig jurkje. En dat ze dan bij het betreden van de St. Pieter even een vestje zou hebben aangedaan omdat men daar blote armen niet kan waarderen. Zou er dan ook zo'n heisa zijn gemaakt???
quote:carpedieme11 schreef op 09 januari 2012 @ 18:35:

[afbeelding]

Geert Wilders loopt ook gewoon met een keppeltje door Israel. Het belachelijk vinden dat Beatrix gesluierd door een islamitisch land loopt maar zelf wel een keppeltje dragen in Israel...Het ging erom dat een hoofddoek + abaya (een lang zwart alles verhullend gewaad) vrouwonderdrukkende symbolen zijn en de koningin, door dit te dragen, daarmee het signaal afgeeft dat vrouwenonderdrukking okee is. Een keppeltje is voor mannen en staat niet voor mannenonderdrukking. Noch worden er mannen verstoten of vermoord vanwege wel of geen keppeltje. Het is geen vergelijking.
quote:appeltjesgroen schreef op 10 januari 2012 @ 08:54:

En wat als ze nou niet in Abu Dhabi waren geweest, maar in Rome? Stel je Maxima voor in een prachtig jurkje. En dat ze dan bij het betreden van de St. Pieter even een vestje zou hebben aangedaan omdat men daar blote armen niet kan waarderen. Zou er dan ook zo'n heisa zijn gemaakt???Nee, want het gaat hier om een Moslimland, en dat vinden PVV-aanhangers heeeeeel anders en heeeeeeel eng.
Ik lees hier ook het misverstand dat Abu Dhabi er dezelfde regels en leefwijze op nahoudt als bijvoorbeeld Saoudi-Arabië. Dat is absoluut niet zo. Het is behoorlijk Amerikaans georiënteerd met op elke hoek van de straat een Starbucks of Dunkin' Donuts. Je ziet er inderdaad vrouwen in abaya, maar evenveel vrouwen in normale westerse kleding (ook Arabische vrouwen). De (Arabische) mannen dragen inderdaad veelal een wit gewaad. Geen slechte keuze met een temperatuur van ca 50 graden in de zomer, waar je een beetje schaduw achter een lantaarnpaal moet zoeken.

Een statement over vrouwenonderdrukking zou daar echt niet op z'n plek zijn.

Ik heb daar een tijd gewerkt en had toen al de gedachte dat Wilders er vast nooit geweest was, zoals ik vermoed dat hij in heeeel weinig islamitische landen is geweest. Zeker landen als de VAE zouden hem misschien wat genuanceerder laten denken.
quote:borderwalk schreef op 09 januari 2012 @ 18:38:

Waar is dit precies? Het valt mij op dat de Iraans ogende mannen hun schoenen nog aanhebben. Als het in (dat gedeelte van de moskee) niet gebruikelijk is om de schoenen uit te doen, misschien hoefde de koningin dan ook helemaal geen hoofddoek op.Staatsbezoek aan Iran, 1963. Bezoek aan de Vrijdagmoskee van Isfahan. Toen kon dat allemaal nog. Dit maakt weer eens duidelijk hoeveel honderden jaren ook Iran is teruggeworpen in de tijd, na de 'verlichting' van de islam.
En hadden we toen ook al linkse tv, rechtse pers etc. Ging de politiek net zo als vandaag de dag?Je zit appels met peren te vergelijken.

Was jij er al in 1963? Twinkle?
Misschien dat je even moet uitleggen wat je probleem is, want hier kan ik geen chocola van maken.
quote:Twinkle1001 schreef op 10 januari 2012 @ 09:47:

Misschien dat je even moet uitleggen wat je probleem is, want hier kan ik geen chocola van maken.Hoeft ook niet, chocola van maken.
quote:Twinkle1001 schreef op 10 januari 2012 @ 09:09:

[...]

Het ging erom dat een hoofddoek + abaya (een lang zwart alles verhullend gewaad) vrouwonderdrukkende symbolen zijn en de koningin, door dit te dragen, daarmee het signaal afgeeft dat vrouwenonderdrukking okee is. Een keppeltje is voor mannen en staat niet voor mannenonderdrukking. Noch worden er mannen verstoten of vermoord vanwege wel of geen keppeltje. Het is geen vergelijking.

Aangezien Beatrix alleen bij betreden van Moskee gevraagd is deze kledij te dragen en niet tijdens haar gehele bezoek is het mij duidelijk dat dit gedaan wordt uit respect de huidige gebruiken. Blijkbaar dragen de vrouwen daar buiten de moskee ook geen hoofddoek en jurk. Als er geen dwang is dan is er geen sprake van onderdrukking. Volgens mij heeft de hoofddoek tegenwoordig een andere symbolische betekenis. Vergelijkbaar met het keppeltje dus. Heeft de vrouw in die landen dezelfde vrijheden als wij. Ik denk het niet en zeker niet in de lagere klasse maar er is wel sprake van verandering. Ik denk als we het toestaan dat Beatrix hier tegen gaat ageren dan vraag ik mij af help je daar die vrouwen mee. Ik denk dus niet, integendeel.

Wat zou dan het doel zijn om een dergelijke statement te maken?? Juist, je eigen frustratie luchten. Meer kan ik niet bedenken. En dat is dus heel erg kinderachtig en dom met enorme gevolgen.

Nogmaals, Wilders is niet bezig met de positie van vrouwen in die landen. Wilders is bezig met zijn eigen ego. Dit soort kreten heeft hem tot nu toe erg populair gemaakt want mensen vinden dit prachtig. Vooral mensen die niet nadenken over de consequenties!!
Beatrix hoeft op staatsbezoek überhaupt niet naar een moskee. Als staatshoofd van een seculier land heeft ze daar niks te zoeken.
kom op, ze krijgt gewoon een programma aangeboden. Lijkt me erg onbeleefd om een moskee-bezoek te weigeren.

Stel je voor...de sultan van Abu Dhabi komt in Nederland langs en weigert een bezoek aan de Deltawerken. Dat zal dan weer koren op de molen van Wilders zijn. Maar Beatrix had dus gewoon moeten weigeren?
quote:Starshine schreef op 10 januari 2012 @ 12:37:

kom op, ze krijgt gewoon een programma aangeboden. Lijkt me erg onbeleefd om een moskee-bezoek te weigeren.

Stel je voor...de sultan van Abu Dhabi komt in Nederland langs en weigert een bezoek aan de Deltawerken. De Deltawerken zijn niet vergelijkbaar, dat zal hij niet weigeren. Maar een bezoek aan het Vaticaan.. daar ben ik nog niet zo zeker van.
quote:Twinkle1001 schreef op 10 januari 2012 @ 12:54:

[...]

De Deltawerken zijn niet vergelijkbaar, dat zal hij niet weigeren. Maar een bezoek aan het Vaticaan.. daar ben ik nog niet zo zeker van.

Sorry dat argument gaat niet op:

http://en.wikipedia.org/w ... d_Arab_Emirates_relations
Goed, de grote kerk in Amsterdam dan.
Ik vraag me af of de Koningin überhaupt zou verzinnen dat ze een delegatie islamitische hoogwaardigheidsbekleders op staatsbezoek gaat meeslepen naar een katholieke kathedraal, christelijke kerk of Joodse synagoge. En dan bv. van haar islamitische gasten zou verwachten dat ze een keppeltje op zouden doen.. (als moslims al bereid zijn dat omgekeerde respect te tonen).
quote:Twinkle1001 schreef op 10 januari 2012 @ 12:54:

[...]

De Deltawerken zijn niet vergelijkbaar, dat zal hij niet weigeren. Maar een bezoek aan het Vaticaan.. daar ben ik nog niet zo zeker van.

Omdat hij waarschijnlijk het vaticaan zal weigeren moet Beatrix de moskee maar weigeren (ik doe dat niet want hij doet dat ook niet....weéééé'h!!). Tja, zo komen we verder met mekaar. Zou behoorlijk kinderachtig zijn toch?

Daarbij blijft men diplomatiek. Met stroop vangt men immers meer vliegen dan met azijn. Lijkt zeer verstandig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven