Ervaringen Paroxetine?

12-01-2012 15:56 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even een vraag wie er ervaringen heeft met Paroxetine?

Ik ga dat vanaf morgen slikken met een week xanax ter ondersteuning..Ben erg benieuwd naar ervaringen..

Groetjes Sam
Hoi Sam,

Ik voelde me al gauw heel goed. Moet er wel bij zeggen dat ik toen ik ermee wilde stoppen echt heel veel moeite had (toen kreeg ik bijwerkingen.) Ook toen ik een dag te laat was voor mijn recept heb ik me erg beroerd gevoeld. Maar als langdurig medicijn vind ik het een hele goede.
Geen echte ervaring maar ben er een aantal maanden geleden mee begonnen. De dokter schreef het me voor, wat ik eigenlijk nu ik er over nadenk schandalig vindt want het is niet niks en je moet het alleen gebruiken als je het ECHT nodig hebt. Ik doe het nu op eigen kracht en hoewel het zwaar is af en toe lukt het me wel redelijk. De dokter kwam er gelijk mee aanzetten zonder eerst met een ander alternatief te komen.

In ieder geval Ik heb een aantal dagen geslikt maar ik merkte dat ik er niet goed van werd. Lag snachts te klappertanden, en ik kon me juist NIET ontspannen ipv wel. Dat hoort er bij, dus bedenk je dat wel. Sowieso zullen in het begin de klachten verergeren en deze nemen na een periode van minimaal twee weken weer af als het goed is.

Voor mij was dat een reden om het niet te doen. Het doet zoveel met je lichaam en geest en dat vond ik ook een beetje eng, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Hangt er dus een beetje van hoe erg je klachten zijn en hoe lang je al klachten hebt. Als je namelijk nog niet zo lang last hebt van psychische klachten zou ik eerst kijken hoe het op eigen kracht en mbv therapie gaat. Als je merkt dat het nog steeds niet beter gaat dan zou ik pas AD overwegen. En onthoudt: het is een hulpmiddel, geen geneesmiddel.

Succes
Misschien heb je hier trouwens wat aan !

http://www.mijnmedicijn.n ... siva-ssri/paroxetine.aspx
Mijn man gebruikt het en is tevreden. Hij heeft in de eerste periode wat wen verschijnselen gehad maar dat is nu over en gebruikt het ongeveer 2 jaar.

Meisje 41, je kan niet na een paar dagen gebruik al wonderen verwachten. Dat gespannen gevoel, klappertanden hoort bij het wennen aan de medicatie.
@lelytjevandalen ja dat weet ik. Ik schreef toch ook dat dat er bij hoorde. Het was voor mij alleen al een (van de) reden(en) om het niet te doen. Het verergerd eerst je klachten en dat is minimaal voor twee weken. Toen ik wat ervaringen had gelezen las ik dat dat bij sommige mensen wel maanden duurde. Dat kon ik niet hebben. Ik kreeg de medicijnen vooral tegen mijn angstklachten en paniekaanvallen. Het lukte me nog net om vanuit thuis toch nog met mijn studie bezig te zijn en mee te komen met mijn medestudenten, maar als de klachten zouden verergeren dan zou dat er onder gaan lijden.

Ik zeg ook niet dat TO perse niet moet gaan slikken, maar ik geef alleen aan wat mij er van weerhield te gaan slikken. Ik denk dat het voor een heleboel mensen wel een heel goed middel kan zijn (zoals voor je man). Denk ook dat het van je klachten af hangt. Ik red het nu mbv therapie, maar als dat alleen voor iemand niet werkt denk ik dat dit een goede steun kan zijn
Sorry, verkeerd gelezen dan. Dacht dat je al was begonnen en na korte tijd was gestopt
het helpt in 50% van de gevallen ongeveer maar dat kun je pas na veel weken zeggen.

de bijverschijnselen varieren per persoon maar ik had:

-droge mond/lippen

-klappertanden

-lippen bijten (of dat is gewoon stress)

-buikpijn

-soms steken in hoofd

-soms heel wazig zien

ze gingen wel weg na een tijdje
Heb het ook ooit geslikt, Seroxat was dat. Maar merkte er niets van, geen werking én geen bijwerkingen.
Ik heb het ongeveer drie jaar geslikt. De antidepressieve werking was erg sterk aanwezig, misschien zelfs iets té. Was bij tijd en wijle compleet uitgelaten en soms zelfs overmoedig. Fijn als je lange tijd in het donkere gat van depressie hebt gezeten, maar het was wel iets teveel van het goede... Ook kwam ik er erg veel van aan en was het afkicken, zoals al eerder gezegd, erg vervelend. Nu slik ik al weer een tijdje fluoxetine, dat werkt iets minder heftig. Wel zo rustig!

Ik heb wel gemerkt dat het effect van dit soort middelen erg persoonlijk is, wat voor de een werkt, is voor de ander niets. Hou jezelf scherp in de gaten en trek aan de bel als het niet goed voelt!
Winter is coming...
Paroxetine is een van de middelen die men als eerste voor schrijft. Ik heb er weinig goeds over gelezen. Het is schijnbaar een van de meest beruchte op gebied van libido (verlies), gewicht (stevig aankomen) en gevoel (extreem afzwakken). Heb zelf alleen ervaring met andere anti-depressiva. Geen slechte ervaringen trouwens.

Maar zoals Winterqueen schrijft is het inderdaad erg persoonlijk wat voor effect het op je heeft.

Voor bijwerkingen register: www.lareb.nl
Paroxetine wordt nog maar weinig gegeven.

Het is een middel wat een huisarts heel snel geeft.

Ik ben er 30 kilo in 6 maanden mee aangekomen en was net een zombie.

Hele slechte ervaringen mee.

Ik slik nu fluoxetine en geen bijwerkingen en ik voel me zoveel beter.
Ah know`t, tha shunt
Bij mij heeft het gewerkt als een tierelier (geslikt tegen ptss en de bijhorende angst/paniek).

Super spul, ik had zelfs nauwelijks bijwerkingen toen ik begon.

Ik ben alleen overgestapt op citalopram, toen ik er in zeer korte tijd enorm van aankwam en nauwelijks meer naar het toilet kon (obstipatie). Waarschijnlijk was ik té ontspannen;-).

En nu weer helemaal zonder alle "troep". Maar wat heeft het me goed geholpen:-) Blij dat het bestaat!
En eens met winterqueen; het werkt bij iedereen anders. Ik wilde toen ik begon ook zoveel mogelijk ervaringen traceren, maar het zo persoonlijk..

Succes!
Oja libido, hehe..

Dat had ik totaal niet meer, ik moest het echt uit mijn tenen halen, zeg maar.. (maar datzelfde had ik ook van de citalopram)

Maar, het is het een of het ander.

Waartegen slik je dit middel als ik vragen mag?

Ik hoor in mijn familie overigens erg goede verhalen over clomipramine (tegen depressies).

Mocht ik ooit weer klachten krijgen, dan ga ik die proberen..
O, en om nog even door te ratelen..

Van de overgang van paroxetine naar citalopram totaal geen last gehad, maar toen ik wilde stoppen met citalopram, veel last gehad van een 'soort van' schokken in mijn hoofd.

Echt nog maandenlang (toen ik ermee naar HA ging, schreef deze weer een nieuwe dosis voor, vond ik toch wat vreemd).

Ik heb overigens wel erg langzaam afgebouwd en de schokken waren te doen, het baarde me alleen zorgen.

Gek genoeg, toen ik terugkwam van de HA, nooit geen schokken meer gehad:P Kennelijk toen alle afkickverschijnselen over..

Dus ook niet meer begonnen met een nieuwe dosis, waar ik toch al niet achter stond.

Maar meid, mocht je je echt 'down' voelen en depressief, AD is in de volksmond misschien troep, maar in weze helemaal niet. Ik denk altijd; beter gelukkig mét, dan ongelukkig zonder.
Een a anderhalf jaar seroxat (paroxetine) geslikt in een voor mij heel zware tijd. De 1e weken soort schokjes in m'n hoofd en veel geeuwen. Hielp erg goed om te relativeren, m'n leven weer op de rails te krijgen en ik sliep geweldig na een periode waarin ik geen oog dicht deed. Soms wel een beetje duf, ook overdag en minder zin om te vrijen. Ik ben niet of nauwelijks aangekomen. Tijdens het slikken ging het prima, maar afbouwen vond ik een crime. Maar ik denk idd dat het heel persoonlijk is. Succes!
quote:annabel85 schreef op 12 januari 2012 @ 18:54:

Maar meid, mocht je je echt 'down' voelen en depressief, AD is in de volksmond misschien troep, maar in weze helemaal niet. Ik denk altijd; beter gelukkig mét, dan ongelukkig zonder.Hier ben ik het helemaal mee eens!
quote:dreamlogic schreef op 12 januari 2012 @ 18:00:

Paroxetine is een van de middelen die men als eerste voor schrijft. Ik heb er weinig goeds over gelezen. Het is schijnbaar een van de meest beruchte op gebied van libido (verlies), gewicht (stevig aankomen) en gevoel (extreem afzwakken). Heb zelf alleen ervaring met andere anti-depressiva. Geen slechte ervaringen trouwens.

Het is inderdaad heel persoonlijk, ik heb niet 1 van de dingen die jij noemt gelukkig. Wel af en toe de brainzaps (dat zijn die kleine schokjes) als ik een keer laat ben met innemen. Wat bij mij denk ik ook scheelt is dat ik niet zo'n hoge dosis gebruik (15 mg), dat ik het voorzichtig heb opgebouwd en als tegenwicht tegen de bijwerkingen oxazepam had/ heb.

Je moet alleen in het begin opletten of je niet te hyper (manisch) wordt, want dan moet je aan de bel trekken. Maar voor langere tijd is het echt een medicijn wat heel goed kan helpen (voor mij in elk geval wel).
Ik ben nu 3 dagen bezig en heb alleen last van erge dorst, droge mond en ben erg moe..Ik pak overdag 3x daags een xanax tegen de bijwerkingen en ik heb amper last van klachten..Pak mn paroxetine wel s avonds en slaap sinds weken heerlijk, echt zalig....Heb maar 10 mg vandaar misschien ook de weinige bijwerkingen...Krijg je met ad meteen bijwerkingen of duurt dat even..Zal het bij mij hierbij blijven?
Moelijk te zeggen Mas, ik denk dat het echt verschilt per persoon. Bij mij is het al een tijd geleden, dus ik herinner me niet precies hoe dat ging. Bovendien kreeg ik geen kalmerkingsmiddel erbij. Xanax helpt wsch inderdaad tegen de bijwerkingen dus even afwachten hoe het gaat nadat je hiermee gestopt bent.
Het zal inderdaad erg per persoon verschillen. Ik word er vooral erg slaperig van, droge mond herken ik ook wel. Het doet z'n werk wel goed, dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven