Vleesvervangers

16-01-2012 12:00 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een topic over een enquete over vleesvervangers wat ondertussen alweer vervangen is vraag ik me af:

Per week, hoe vaak eten jullie bewust geen vlees en wat voor vleesvervangers eten jullie dan.

bewust geen poll omdat ik graag ervaringen wil horen :D
Enige wat ik wel nog steeds niet te eten vind, is tofu - de structuur, het gebrek aan eigen smaak. Nee hoor, ik "bouw" zelf wel een burger: wat groenten klein snijden, door gekookte rijst mengen, burger ervan kneden en door wat ei en paneermeel of bloem halen.

Zijn nog het lekkerst ook ^^
Wij eten elke dag een lekker stuk vlees. Een heerlijk karbonade,gehaktballen stuk kipfilet.

Zijn hier echt helemaal gek van vlees!
quote:polizi schreef op 16 januari 2012 @ 13:50:

Tofu vind ik dan weer niet te eten.

Ik vind het ook niet lekker, maar mijn kinderen vinden het juist heerlijk.

Mundy, ik zou geen tofu gebruiken, maar veel mensen vinden de Quorn stukjes wel lekker. Vooral die met satésaus.
quote:menmo schreef op 16 januari 2012 @ 13:59:

Nee hoor, ik "bouw" zelf wel een burger: wat groenten klein snijden, door gekookte rijst mengen, burger ervan kneden en door wat ei en paneermeel of bloem halen.

Zijn nog het lekkerst ook ^^Dat is ook een goed idee!
Ik eet zelf helemaal geen vlees en vis. Ik mis het niet in ieder gerecht en vervang het ook wel eens door noten, eieren of vegetarische burgers.

Menmo wat een goed idee! Heb jij wel eens geprobeerd om die zelfgemaakte burgers in te vriezen, bereid of onbereid? Ik kook meestal alles in het weekend en stop de vriezer vol, omdat ik doordeweeks veel te druk ben om lekker te koken.
testerdetest hoor
Ik at/eet wel eens vego burgers, vooral de falafel mix vind ik heerlijk. Er zijn ook van die notenmix burgers, ook heerlijk. Tofu, tempeh en zelfs gedroogde sojabrokken vind ik erg lekker. Het voordeel van de gedroogde sojabrokken (van de natuurwinkel) nemen natte marinades erg goed op, ze zuigen zich er als het ware mee vol.

Nu ik geen noten en peulvruchten meer mag, moet ik wel aan de vleesvervangers, want ik kook nooit vlees voor mezelf.

Zelf burgers maken doe ik ook vaak. Wat trouwens ook heel erg lekker is: van een knolselderij dikke plakken snijden, even voorkoken en dan paneren in bloem, ei paneermeel en dan even aanbakken, tadaa een vegetarische schitzel, kost ook nog niks!
quote:molly74 schreef op 16 januari 2012 @ 13:00:

[...]

Omdat er ook een groep is die pas begint met bewuster te leven, denk ik. En dan is een vleesvervanger een makkelijkere weg om vlees te laten staan, dan het helemaal uit te bannen.

"

Daar ben ik er 1 van!

Bij mij gaan deze dingen heel geleidelijk. Ooit kookte ik vergelijkbaar met mijn moeder. Niet heel ongezond, maar ook niet heel gezond. In de loop der jaren steeds meer gaan letten op dagelijks verse groenten (moeders kookt macaroni met alleen een uitje en champignonnetje), minder vet (of gezonder vet), meer vis, steeds minder pakjes en zakjes, minder grote hoeveelheden vlees. En ondanks dat mijn vriend graag vlees eet en ik het zelf zo nu en dan ook erg lekker vind (kinderen eten hun vlees zelfs bij voorkeur als eerste op) ben ik nu ook stukje bij beetje bewuster vlees aan het eten.

In mijn geval betekent dat indien kip, biologische kip. Maar ik kijk ook bij welke gerechten ik het vlees eruit kan laten. Ik zet nu vaker een vegetarische quiche of pizza of pasta op tafel. En daarnaast proberen we een aantal vleesvervangers uit. Burgers spreken me nog niet zo aan, maar wel nep shoarma blokjes om door de stamppot te doen (ik houd niet van kaas of tomaatjes), of quorn nasi blokjes. Die laatsten vond ik echt prima gisteravond. Met als bijkomend voordeel dat je je minder vol voelt na een maaltijd met een vleesvervanger.

Spaghetti bolognese maak ik graag met gehakt, maar probeer ik nu met vegetarisch gehakt. Overigens vond ik dat de vorige keer minder lekker dan met gewoon gehakt. Iemand nog tips hoe dat spul smaakvoller te krijgen? Of is er een merk vegetarisch gehakt dat aan te raden is?
Ja precies Branca! Ik ben ook ooit geleidelijk begonnen hoor. Toen ik nog samenwoonde (zo'n 8-10 jaar geleden) zei ik al: ooit word ik vegetariër. Niet omdat ik dat toen op dat moment besloot, maar omdat ik voelde dat het me steeds meer tegen ging staan. Ik was er toen blijkbaar nog niet aan toe, maar het werd geleidelijk aan minder. Toen de relatie over was, was er ook minder geld te besteden. Daarbij: geen man in huis scheelt ook, dat zie ik hierboven ook bij de meesten. En langzamerhand at ik steeds minder vlees.

Nu eet ik het zelden, zoals ik eerder al postte. Heb nog wel moeite soms om lekker brood te eten, want ik hou niet van zoet of zuur op mijn brood. Dus als iemand daarvoor tips heeft: graag iets hartigs.

En Branca, ik gooi 'rul gehakt' van de C1000 door mijn pasta's. Dat merk heet Good Bite geloof ik. Is vrij smaakloos als je het zo proeft, maar door de kruiden e.d. van de pasta, heb je het niet in de gaten. Geen vleeseter die bij mij at die het ooit gemerkt heeft.
@Branca: ik zou zeggen goed op smaak brengen met zout, peper en kruiden. Vlees (en met name vet) zorgt voor diepte in de smaak, ik vind het soms ook lastig.

@Molly: Houmous al eens geprobeerd? Of Baba ganoush? Of hutenkase met avocado ofzo?
Hoe doen jullie dat dan?

Ik ben met gewoon gehakt gewend om dit als eerste in de pan te doen zonder vet toe te voegen, omdat er voldoende vet in het vlees zit. Daar gaat dan een beetje peper en zout overheen en de rest van de kruiden verwerk ik in de saus.

Doen jullie vega gehakt ook als eerste in de pan? Of voeg je het later toe aan de saus? En welke kruiden geven de smaak? Zout gebruik ik heel weinig, alleen peper is wat saai. :-)

Passen 'rundvleeskruiden' bij een vleesvervanger?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 januari 2012 @ 11:57:

@Branca: ik zou zeggen goed op smaak brengen met zout, peper en kruiden. Vlees (en met name vet) zorgt voor diepte in de smaak, ik vind het soms ook lastig.

@Molly: Houmous al eens geprobeerd? Of Baba ganoush? Of hutenkase met avocado ofzo?

Houmous?? Baba ganoush?? Euh...

Hütenkäse met avocado als broodbeleg bedoel je?
quote:Branca schreef op 17 januari 2012 @ 21:23:

Hoe doen jullie dat dan?

Ik ben met gewoon gehakt gewend om dit als eerste in de pan te doen zonder vet toe te voegen, omdat er voldoende vet in het vlees zit. Daar gaat dan een beetje peper en zout overheen en de rest van de kruiden verwerk ik in de saus.

Doen jullie vega gehakt ook als eerste in de pan? Of voeg je het later toe aan de saus? En welke kruiden geven de smaak? Zout gebruik ik heel weinig, alleen peper is wat saai. :-)

Ik roerbak eerst de groenten en doe er de laatste minuut pas het nep-gehakt bij. Hoeft alleen maar warm te worden, hoeft dus niet te garen o.i.d. Ik doe er ook meestal verse knoflook in, soms wat kerriepoeder, als het een Italiaans tintje moet krijgen, dan gebruik ik oregano of euh... goh, ben opeens de naam kwijt. Het is wat groenig. Iemand?

Dat van die rundvleeskruiden weet ik niet. Maar ik denk dat zo'n bouillonblokje wel vlees als basis heeft.
@Mundy: begin b.v. eens met stamppot rauwe andijvie met blokjes kaas erdoorheen, of gehakte even geroosterde hazelnoten. Of een vegetarische quiche. En niet er specifiek bij zeggen "vandaag eten we vegetarisch".

@Molly: inderdaad houmous of baba ganoush, heerlijk! In de supermarkt ook te krijgen, in het koelvak (Sabra). Verder eiersalade of komkommersalade, zachte geitenkaas, zuivelspread (Philadelphia), gekookt eitje met tomaat, guacamole.

Ik woon samen en "vroegah" at ik vaker vegetarisch en vis, en minder vaak vlees dan nu. Sinds ik samenwoon eten we in ieder geval 1x per week vegetarisch (en meestal ben ik degene die dat klaarmaakt) en 1x per week vis. Vriend is niet moeilijk, maar vegetarisch koken zit nog niet zo in zijn systeem. Iets met vis maken eigenlijk ook niet. Je maakt hem het meest blij met elke dag een goed stuk vlees. Maar dat is niet nodig voor het menselijk lichaam, en ik vind het ook uit dieren-oogpunt niet nodig, dus hij krijgt het gewoon niet altijd. En hij lust vrijwel alles dus dat is geen probleem. Ook heeft hij zich aangepast in de hoeveelheid vlees per maaltijd: toen hij nog alleen woonde was dat VEEL, nu is het veel minder. Arme man . Gelukkig kunnen we beiden goed en creatief koken dus hij komt niks te kort.

Oh ja, het topic ging over vleesvervangers... ha, die eten we dus echt nooit. Maar dat komt voornamelijk omdat we niet zo vaak aardappels-groente-vlees eten. En als ik een vegetarische pastasaus maak bijvoorbeeld, dan kan ik die ook heel lekker en goed vullend maken met groente als aubergine, courgette, kastanjechampignons, enz, en wat kaas eroverheen geraspt. Dan heb ik dus geen Quorn ofzo nodig.
Ik ben erg fan van het ruime assortiment vleesvervangers van de Appie. Zelf eet ik wel vlees/kip, maar wil 1-2x per week vegetarisch eten.
Over 1,5 maand ben ik precies 24 jaar vegetariër, eet dus ook geen vis. Ik vind het heerlijk en zou niet anders meer willen (of kunnen).

Toen ik nog in Nederland woonde at ik vaak vleesvervangers, maar niet altijd. Vleesvervangers duur? Tja, voor het echte vlees op je bord heeft een dier met zijn leven moeten betalen, dus mijn keuze is zo gemaakt.

Hier in Italië zijn niet zo veel vleesvervangers te koop, dus kook ik meer gerechten zonder vlees. We doen soms boodschappen bij de Amerikaanse supermarkt, die hebben een redelijk assortiment vleesvervangers, maar vind niet alles even lekker.

Ik mis vooral Quorn, vooral die kleine stukjes omdat je ze in zo veel gerechten kan gebruiken. Tofu ben ik niet zo kapot van.
quote:molly74 schreef op 17 januari 2012 @ 21:37:

[...]

Houmous?? Baba ganoush?? Euh...

Hütenkäse met avocado als broodbeleg bedoel je?Kikkererwten puree en aubergine puree? Heerlijk op je brood, met wat verse rode paprika bijvoorbeeld. Hartig, smaakvol, gezond en geen vlees.
quote:Branca schreef op 17 januari 2012 @ 21:23:

Hoe doen jullie dat dan?

Ik zou veel tijm, oregano, peterselie en basilicum gebruiken.

Overigens vind ik vega rode saus nog steeds lastig, tenzij ik dus echt een ander soort saus ga maken. Van de week pasta met geroosterde kersttomaatjes gemaakt, daar hoeft dan juist weer geen vlees in, gewoon omdat het recept af is zonder vlees.
Als je zelf baba ganoush en/of houmous maakt gaat er ook tahin in (sesamzaadpasta, bij Turkse winkels te koop en volgens mij ook steeds meer in supermarkten), heeft veel goed vetten en eiwitten en is dus een prima vleesvervanger. Je kunt tahin ook direct op brood gebruiken, net zoals pindakaas. Als je veel tijd hebt en zin hebt om zelf kikkererwten te weken en koken is houmous echt spotgoedkoop om zelf te maken, uit pot/blik is het ook niet echt duur.

Gekookt ei op brood en omelet (erg lekker in een wrap), zijn natuurlijk ook goeie broodbeleg-vleesvervangers.

Hier ook via minder vlees en toen vleesvervangers, naar nu koken met noten/tahin/peulvruchten/ei/kaas. Dus een vleesvervanger koop ik echt zelden. Soms zo'n vegaschnitsel om een soort hamburgerachtig iets te maken, met mayo en ketchup, maar dat eet ik misschien een keer per jaar.
Ik ben ook niet echt gek op vlees. Wij mensen hoeven maar 1 x per week vlees geloof ik.

Ik eet 2 x per week vis. lekker gezond.

En als ik geen vlees wil maken. Terwijl mijn vriend liever vlees wilt.

Dan kook ik gele erwten. Dat vindt hij heerlijk.

Dit is ook een vlees vervanger.

Of tofu! Goed voor vrouwen.

Gele erwten met rijst en groenten.yummy!
Ik vind vlees, bij warm eten niet lekker, behalve kip.

Biologisch vind ik dat idioot duur, niet te betalen dus als iemand daar een goede vervanger voor heeft. (voor door de bami, of curry?)

Maar worst, vind ik heerlijk en is zo vreselijk slecht voor je.

En heel soms een zelfgemaakte hamburger, mjam.

Dus niet veel vlees, maar toch wel wat.

(wat zijn gele erwten? En hoe maak je die in een lekker potje klaar?)
quote:yvonjaspers schreef op 16 januari 2012 @ 13:54:

[...]

Dat zeg ik: je moet het ook zelf maken!

Een keer gedaan, wat een enorme klus was dat.

En echt lekkerder vond ik het niet.

Heb jij een lekkere en simpele manier?
quote:lipsylisa schreef op 18 januari 2012 @ 11:27:

Wij mensen hoeven maar 1 x per week vlees geloof ik.

Nee hoor. Wij mensen hebben helemaal geen vlees of vis nodig. Ikzelf ben daarvan al dertig jaar het levende (en kerngezonde!) bewijs.

Falafel maak ik altijd volgens dit recept:

350 gram kikkererwten gewassen en een nacht geweekt en goed afgegoten

1 theelepel komijnpoeder

2 theelepels korianderpoeder

1 theelepel zout

1/2 theelepel bakpoeder

1/2 theelepel chilipoeder

1 klein uitje, fijngesnipperd

2 teentjes knoflook, fijngesneden

2 eetlepels verse munt

4 takjes koriander en 4 takjes peterselie

peper

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en pureer ze tot een heel fijne pasta. Je kunt hiervoor ook een staafmixer gebruiken. Neem vervolgens een eetlepel van het deeg tussen je handen en rol er een balletje van ter grootte van een walnoot. In totaal zou je er circa 30 balletjes van moeten kunnen draaien. Verhit in een frituurpan de olie tot 180 graden, laat de balletjes er voorzichtig inglijden en bak ze in 2 tot 3 minuten goudbruin.

Voor een snellere variant laat ik de kikkererwten niet een nacht in koud water weken, maar een (paar) uur in heet water. Handig als je pas op de dag zelf bedenkt dat je falafel wilt eten!

Het belangrijkste is dat je de ingrediënten echt tot een heel fijn, plakkerig deegje maalt. Als het niet plakkerig genoeg is kruimelt de boel uit elkaar bij het bakken.

Vegetarische burgers kun je ook heel goed met een restje bonen of rijst maken.

Of lekkere kaasgehaktballen, die zijn ook erg de moeite waard!
[quote]galadriel schreef op 18 januari 2012 @ 11:36:

Maar worst, vind ik heerlijk en is zo vreselijk slecht voor je.

En heel soms een zelfgemaakte hamburger, mjam.

quote]

Waarom is juist worst zo slecht voor je?
Ik eet al enige tijd geen vlees meer en kan best goed koken al zeg ik het zelf, maar ik gebruik toch zo af en toe kant-en-klare vleesvervangers. Door de nasi bv nasiblokjes en ik vind de vega shoarma zo af en toe ook wel lekker. Vegetarische vleeswaren vind ik soms ook lekker ter afwisseling.

Echt filets eet ik alleen als ik aardappels, groeten en 'vlees'eet en dat is niet zo vaak.

Tofu vind ik lekker in een curry.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven