Vleesvervangers

16-01-2012 12:00 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een topic over een enquete over vleesvervangers wat ondertussen alweer vervangen is vraag ik me af:

Per week, hoe vaak eten jullie bewust geen vlees en wat voor vleesvervangers eten jullie dan.

bewust geen poll omdat ik graag ervaringen wil horen :D
Ik zie hier allemaal heel erg maatschappelijk correcte mensen :D, maar dat was ergens wel te verwachten.

Het valt me op dat er weinig mensen kiezen voor vleesvervangers, dan vraag ik me af waarom er wel zoveel ruimte voor is vrij gemaakt in de supermarkt.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 januari 2012 @ 12:50:

[...]

Dus jij past je wel altijd aan aan je vriend, want altijd vriend op tafel en je vriend kan zich niet af en toe aan jou aanpassen? Dus als jij een heerlijk vega gerecht vind dan is dat helaas pindakaas voor jou?Vriend op tafel vind ik meer thuis horen op de sekspijler hoor
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik maak wel gebruik van rundvleesbouillonblokjes om jus te maken. Aardappels zonder jus vind ik niet lekker.

Eigenlijk ben ik een 97% vegetariër.
ik eet graag de vega dingen van de AH. Ik vind het gewoon lekker.. (en het is vaak 2 halen 1 betalen, wat inslaan en in de vriezer bewaren) Ook vega-pasta's maak ik graag klaar.

Voor de rest eet ik wel regelmatig vlees en vis.. en ongeveer 1 a 2x in de week vega. Als ik wat rijker was zou ik biologisch vlees/vis eten.
Vales heeft schijven (of flappen?) met Milner kaas er in, die vind ik echt lekker! En falaffel of vis eten wij ook nog wel eens. Maar we eten meestal gewoon vlees eigenlijk.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 januari 2012 @ 12:51:

Het valt me op dat er weinig mensen kiezen voor vleesvervangers, dan vraag ik me af waarom er wel zoveel ruimte voor is vrij gemaakt in de supermarkt.

Toen ik begon met vegetarisch eten bestonden er nog geen vleesvervangers, dus ik ben van jongs af aan gewend om andere alternatieven te zoeken. De hausse aan vleesvervangers is vooral bestemd voor mensen die eens een dagje geen vlees willen eten, voor ouders van wie een van de kinderen opeens geen vlees meer wil eten (het kind kan dan toch gewoon met de rest van het gezin mee-eten), of voor beginnende vegetariërs. Het is nu eenmaal een feit dat er steeds meer mensen 1 of meer dagen per week het vlees laten staan; het is tenslotte gezonder, beter voor het milieu en veel diervriendelijker.

Ik vind het heus wel eens leuk om een neprookworst bij de boerenkool te eten, maar die heb ik niet nodig om mijn stamppot op te leuken. Ik hoef geen nephamblokjes door mijn pasta. Ik kan me voorstellen dat minder creatieve koks dat soort dingen best handig vinden.

Ik zie hier allemaal heel erg maatschappelijk correcte mensen :D, maar dat was ergens wel te verwachten.

Omdat er ook een groep is die pas begint met bewuster te leven, denk ik. En dan is een vleesvervanger een makkelijkere weg om vlees te laten staan, dan het helemaal uit te bannen.

Edit: wat Yvon dus zegt "ik kan me voorstellen dat minder creatieve koks dat soort dingen best handig vinden."

Het valt me op dat er weinig mensen kiezen voor vleesvervangers, dan vraag ik me af waarom er wel zoveel ruimte voor is vrij gemaakt in de supermarkt.Je moet toch toegeven dat er véél meer meters vlees in de winkel liggen dan meters vleesvervangers.
quote:yvonjaspers schreef op 16 januari 2012 @ 12:46:

[...]

Je hoeft geen veganist te zijn om daar op te letten hoor, er zijn genoeg vegetariërs die geen kaas met dierlijk stremsel eten.

Er is namelijk ook kaas met microbieel stremsel, dus ook voor vegetariërs geschikt. Zie bijvoorbeeld hier.Goh, ook vreemd. Bijna alle geitenkazen zijn vegatarisch gestremd. Behalve Boursin geitenkaas...
Wij eten volgens het 2-2-2 principe ( 2 dagen in de week vlees, 2dagen vis, 2 dagen vega en dan heb je nog 1 dag variabel)

Ik kies op de vega dagen vaak voor vleesvervangers omdat mijn kinderen die zo lekker vinden!

Maar een broodje falafel gaat er ook altijd met smaak in!

Het valt me op dat er weinig mensen kiezen voor vleesvervangers, dan vraag ik me af waarom er wel zoveel ruimte voor is vrij gemaakt in de supermarkt.Mwah, maatschappelijk correct of gewoon mensen die goed voor zichzelf zorgen en gezond willen eten en geen ziektes willen door het eten van vlees....
Ik eet nooit vlees of vis, ben vegetariër. Wij eten wel regelmatig vleesvervangers, sterker nog, ik zit op dit moment een soort van kaasburger van AH (die nog over was van gisteravond) naar binnen te werken

Ik probeer het een beetje af te wisselen: door de rijst doe ik tofu of quorn stukjes, door de pasta vega-gehakt of bijvoorbeeld stukjes walnoot, soms een ei bij het eten. Ook gebruik ik soms kikkererwten of linzen, dat soort dingen. Soms een lekker broodje falafel met rauwkost en chilisaus. Eten we gewoon aardappels en groente, dan krijgt mijn vriend er een stuk vlees bij en eet ik met de kinderen een vleesvervanger.

Er zijn vleesvervangers bij die ik niet te pruimen vind, zo had ik laatst iets gehaald bij de bio-winkel waarvan ik bijna over mijn nek ging, zo goor. Over het algemeen vind ik de vleesvervangers die ze bij onze Albert Heijn hebben, wel lekker. De nuggets en mini-hamburgers zijn favoriet, maar ook bijvoorbeeld Valess vind ik lekker. Lijkt me niet supergezond om elke dag aan de kant en klare vleesvervangers te zitten, dus wissel ik het altijd af.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 januari 2012 @ 12:50:

[...]

Dus jij past je wel altijd aan aan je vriend, want altijd vriend op tafel en je vriend kan zich niet af en toe aan jou aanpassen? Dus als jij een heerlijk vega gerecht vind dan is dat helaas pindakaas voor jou?

Daar heb je wel gelijk in. Maar zoals ik al zei lust hij geen vis en weigert hij vegetarisch te eten, vandaar dat ik eigenlijk altijd voor de makkelijke weg kies. Zwak hè....

Maar heeft iemand hier misschien een heel lekker vegetarisch gerecht, waarbij je niet echt merkt dat er geen vlees in zit? Bijvoorbeeld door een goede vleesvervanger en met saus eroverheen? Ik heb er (nog) helemaal geen verstand van, wat wel en niet lekker is. Misschien kan ik dan eens iets maken en dan gewoon niet zeggen dat het geen vlees is. Of proef je dat sowieso wel?
quote:Mundy schreef op 16 januari 2012 @ 13:14:

[...]

Daar heb je wel gelijk in. Maar zoals ik al zei lust hij geen vis en weigert hij vegetarisch te eten, vandaar dat ik eigenlijk altijd voor de makkelijke weg kies. Zwak hè....

Maar heeft iemand hier misschien een heel lekker vegetarisch gerecht, waarbij je niet echt merkt dat er geen vlees in zit? Bijvoorbeeld door een goede vleesvervanger en met saus eroverheen? Ik heb er (nog) helemaal geen verstand van, wat wel en niet lekker is. Misschien kan ik dan eens iets maken en dan gewoon niet zeggen dat het geen vlees is. Of proef je dat sowieso wel?Het schijnt dat het nepvlees van de Vegetarische Slager (zit in Den Haag, maar heeft behoorlijk wat verkooppunten door het hele land) heel erg lekker is en dat bijvoorbeeld heel veel mensen denken dat de kipstukjes echt kip zijn. Volgens mij dus perfect als je je vriend wilt bedriegen met vleesvervangers Ik heb het zelf nog niet gegeten, het wordt pas sinds heel kort in mijn woonplaats verkocht, maar ik ga binnenkort zeker van alles proberen. Ze hebben bijvoorbeeld ook gehaktballen, spekjes, kipspiesjes, kroketten, tonijn en zelfs saucijzenbroodjes, alles dus vegetarisch. Het is alleen geloof ik wel prijzig....
quote:Mundy schreef op 16 januari 2012 @ 12:21:

Wij eten eigenlijk elke dag vlees, maar dat komt meer door mijn vriend. Hij is een echte carnivoor, hoe meer vlees hoe beter! Helaas lust hij ook geen vis. Zelf zou ik best vaker vis of vegetarisch willen eten, maar ik ga geen twee verschillende maaltijden bereiden.Heb je trouwens wel eens geprobeerd om hem iets vegetarisch voor te zetten? Mijn vriend eet ook het liefst elke dag een enorme homp vlees, maar hij krijgt het gewoon niet altijd van me Ik ben ooit begonnen met Quorn door de rijst en daar heb ik hem nooit over gehoord, terwijl hij een moeilijke eter is.
Er zijn genoeg gerechten waar ook vleeseters het vlees niet hoeven te missen hoor! Maak bijvoorbeeld eens een lekkere quiche met broccoli, walnoten en brie. Pitabroodjes met salade, zelfgemaakte falafel met knoflooksaus (wel de falafel zelf maken dan vanaf de gedroogde kikkererwt, dat is echt tig keer lekkerder dan kant-en-klare falafel!). Pasta met een saus van heeeel veel groenten, eventueel tofugehakt en kaas. Wraps met een vulling van tofugehakt, kidneybonen, maïs, guacamole, salsa etc. Stamppot rauwe andijvie met stukje zongedroogde tomaat, cashewnoot en blokjes kaas. Nasi of bami met veel roerbakgroenten, taugé, eventueel tofuroerbakblokjes, pindasaus, een gebakken ei, casavekroepoek (of empeng). Echt, je kunt overal wat van maken zonder vlees, gewoon proberen!
Wij eten twee keer per week vlees, sudderlapje, karbonaatje, bal gehakt of kippepootje. Zeker twee à drie keer per week iets van pasta of rijs met wél iets van vlees, maar dan is 150 à 300 gram genoeg voor 5 personen. Elke week iets met vis of schaal/schelpdieren. En ongeveer één à twee keer per week geen vlees. Vlees vervangers nooit en ook zelden kant en klaar vlees. Geen gehaktschijf, hamburgers of dat soort zooi, heel soms een slavink. (minder dan 5x per jaar)
quote:Ka32 schreef op 16 januari 2012 @ 13:03:

[...]

Je moet toch toegeven dat er véél meer meters vlees in de winkel liggen dan meters vleesvervangers.klopt, maar er zijn dan ook heel veel mensen die vlees eten (en die een topic over vleesvervangers zullen mijden), maar ik lees hier bijna niemand die vleesvervangers eet.
quote:SeptemberGirl schreef op 16 januari 2012 @ 13:07:

[...]

Mwah, maatschappelijk correct of gewoon mensen die goed voor zichzelf zorgen en gezond willen eten en geen ziektes willen door het eten van vlees....

klopt, maar het is in elk geval opvallend dat niemand hier komt vertellen dat vleesvervangers tegennatuurlijk zijn en dat mensen carnivoren zijn en dat deze persoon elke dag minstens 200 gram vlees eet bij het avondeten.

Volgens mij is het heel salonfahig om te zeggen dat je maar beperkt vlees eet.
quote:flip123456789 schreef op 16 januari 2012 @ 13:26:

[...]

Heb je trouwens wel eens geprobeerd om hem iets vegetarisch voor te zetten? Mijn vriend eet ook het liefst elke dag een enorme homp vlees, maar hij krijgt het gewoon niet altijd van me Ik ben ooit begonnen met Quorn door de rijst en daar heb ik hem nooit over gehoord, terwijl hij een moeilijke eter is.

Nee, dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan. Alhoewel, ja ik heb één keer falafel bij de AH gehaald, maar dat vonden we beide niet lekker. Terwijl ik het wel lekker vind, als ik het bij zo'n shoarmatent haal. Toen zij hij dus gelijk, ik ga nooit weer vegetarisch eten! En dat hebben we dus ook niet meer gedaan.

Maar Tofublokjes of Quorn dus? Dat laatste ken ik helemaal niet.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 januari 2012 @ 13:39:

[...]

klopt, maar het is in elk geval opvallend dat niemand hier komt vertellen dat vleesvervangers tegennatuurlijk zijn en dat mensen carnivoren zijn en dat deze persoon elke dag minstens 200 gram vlees eet bij het avondeten.

Volgens mij is het heel salonfahig om te zeggen dat je maar beperkt vlees eet.Volgens mij heb ik toch heel eerlijk gezegd dat wij elke dag vlees eten
Tofu vind ik dan weer niet te eten.
@mundy: ah.nl/recepten kies hoofdgerecht vegetarisch. :D
quote:Mundy schreef op 16 januari 2012 @ 13:48:

Alhoewel, ja ik heb één keer falafel bij de AH gehaald, maar dat vonden we beide niet lekker. Terwijl ik het wel lekker vind, als ik het bij zo'n shoarmatent haal. Dat zeg ik: je moet het ook zelf maken!
Ben bewust vegetarier sinds een paar jaar. Vriendlief eet -sinds we samenwonen- alleen nog maar biologisch vlees en ook niet meer elke dag. Eet soms net zo lief een vegaburger van mij mee.

Maar zelf eet ik niet dagelijks een vervanger - door een salade gaat net zo lief wat notenmix. En zelfs dat hoeft dan nog niet eens.

Ik let wel op kaas met microbieel stremsel, en kijk op verpakkingen of nergens iets van gelatine in zit - komen immers uit varkensbeenderen etc.

Daarbij, zeker in de winter, slik ik ijzertabletten en ik eet wat vaker een gekookt eitje (waarbij ik soms het eigeel weer uit haal want teveel daarvan is ook niet best).

Veel mensen denken dat het zo moeilijk is, en dat er twee heel aparte maaltijden op tafel moeten komen. Surprise: dat is echt niet waar. In plaats van 2 hamburgers bakken bak je nu 1 hamburger en 1 kaasburger - is dat zo moeilijk? Is 1 pannetje extra op het fornuis (want ik wil mijn burger niet in het vleesvocht gebakken hebben).

Als wij iets van fajita of burrito's eten vind vriendlief het gelukkig geen ramp om dat met vleesvervanger te doen (en dat dus te marineren) maar toen ik nog thuis woonden deelden we de marinade gewoon in 2: 1 deel voor het "echte vlees" en 1 deel voor de vervangers. 9 van de 10 maaltijden is het "extra kookwerk" echt maar 1 pannetje op het vuur, en als je dat er niet voor over hebt ben je -naar mijn idee- al niet "geschikt" om vegetarier te worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven