Gezondheid alle pijlers

Overgeven in het openbaar

17-01-2012 14:37 103 berichten
Joepie: ik ben zwanger. Minder joepie: met zes weken ben ik alweer flink misselijk. De vorige keer duurde dat tot twintig weken, dus ik hoef het maar tot juni vol te houden.

Als ik naar mijn werk moet, zit ik ongeveer drie kwartier in de bus. Vanochtend heb ik alweer mijn ontbijt in verrassingsvorm met mijn medereizigers kunnen delen.

Ik doe dat zo discreet mogelijk: ik gebruik een geurwerend ondoorzichtig zakje. Ook maak ik (bijna) geen gore geluiden. Maar charmant is het natuurlijk niet.

Ik ga medicijnen slikken, maar mijn ervaring is dat die ook niet altijd werken. Later naar mijn werk gaan, is geen optie: ik ben tot lunchtijd misselijk en dan pas aankomen, zou mijn baas wel erg laat vinden.

Even uitstappen gaat ook niet: de bus gaat maar eens in het half uur. Als ik uitstap, ben ik meteen een half uur te laat. Het is vaak een redelijk volle bus, dus ergens op een stille plek zitten is geen optie.

Wat ik mij afvraag, is wat de etiquette in deze is. Vinden jullie bijvoorbeeld dat ik de persoon naast mij moet waarschuwen zodra ik misselijk word? De kans is groot dat ik het alsnog het hele ritje gewoon volhoud en er niets misgaat. Ik heb vanochtend net gedaan alsof het heel normaal was en de mensen om mij heen hebben ook niet gereageerd.

Vinden jullie dat dit kan of moet ik maar naar mijn werk lopen als straf voor mijn gore gedrag?
Misschien stom, maar als je ongeveer op t zelfde punt in de rit misselijk wordt, n idee om eerder uit te stappen en dan de rest te lopen? Kweetniet...

Ikzelf vind overgeven een van gods foutjes, zeg maar.. En zou echt niet vrolijk worden van iemand die overgeeft, maar ik word wel vrolijk van zwangere vrouwen! Dus als het je gebeurt, gewoon zeggen dat je zwanger bent...

Enne.... Gefeliciteeeeeeeeeerd!
Alle reacties Link kopieren
quote:StabiloBoss schreef op 17 januari 2012 @ 16:06:

[...]

Of, "Oeps, Ebola hè." als mensen vies of boos kijken.

haha.

Jij kijkt gtst...
Gember!!!!

Ik weet het klinkt belachelijk maar het helpt tegen misselijkheid en overgeven.Mijn oom komt uit Indonesië en daar is het heel gebruikelijk (volgens hem) Ik ben vaak misselijk van mijn medicijnen en mijn kleine neefje altijd wagenziek en bij beiden helpt het als een tierelier.Je kunt van die potjes kopen bij AH met stukjes erin.Half stukje helpt bij mij al.Wel innemen voordat je trein instapt.
quote:Cherke schreef op 17 januari 2012 @ 17:09:

Gember!!!!

Ik weet het klinkt belachelijk maar het helpt tegen misselijkheid en overgeven.Mijn oom komt uit Indonesië en daar is het heel gebruikelijk (volgens hem) Ik ben vaak misselijk van mijn medicijnen en mijn kleine neefje altijd wagenziek en bij beiden helpt het als een tierelier.Je kunt van die potjes kopen bij AH met stukjes erin.Half stukje helpt bij mij al.Wel innemen voordat je trein instapt.Je kan ook schijfjes verse gember bij je ochtendkopje thee doen of lege capsules kopen bij de apotheek en die vullen met gemberpoeder.
quote:Cherke schreef op 17 januari 2012 @ 17:09:

Gember!!!!

Ik weet het klinkt belachelijk maar het helpt tegen misselijkheid en overgeven.Mijn oom komt uit Indonesië en daar is het heel gebruikelijk (volgens hem) Ik ben vaak misselijk van mijn medicijnen en mijn kleine neefje altijd wagenziek en bij beiden helpt het als een tierelier.Je kunt van die potjes kopen bij AH met stukjes erin.Half stukje helpt bij mij al.Wel innemen voordat je trein instapt.

Ja!

Er zijn ook speciale gemberpillen waar je op kunt kauwen op t moment dat je misselijk bent. Werken echt!

Afgelopen jaar op zee met heel harde wind ook erg beroerd geweest, maar t was na zo'n pilletje telkens een uurtje ofzo weg.

Geen idee hoe ze heten, google?
Als ik heel eerlijk ben word ik liever niet geconfronteerd met andermans lichaamsvloeistoffen, en dat geluid dat veel mensen bij het overgeven maken trek ik echt niet. Je probeert het zo netjes mogelijk op te lossen en als ik je goed begrijp is het ook geen probleem van elke dag, maar is er echt geen andere oplossing te verzinnen? Soms vergoeden werknemers een taxi voor werknemers die geen auto kunnen rijden omdat ze bijvoorbeeld medicijnen slikken (en niet met het openbaar vervoer kunnen), zou zoiets niet te regelen vallen? Ook omdat het me voor jou heel vervelend lijkt om zo naar je werk te moeten.

Overigens van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, hopelijk wordt je misselijkheid snel minder.
Er worden hier opmerkingen gemaakt over dat het stoer is etc. dat TO toch blijft doorwerken ondanks alle lichamelijke ellende. En dat alles beter is dan je ziekmelden, maar ik ben het daar echt niet mee eens.

Ik heb het ook meegemaakt toen ik zwanger was. In het begin was het ook alleen 's ochtends maar later de hele dag. Ik heb ook kotsend op mijn werk gezeten. Ik ben ook wel iemand die tot het bittere eind nog zou willen blijven werken, maar ik kreeg juist van mijn omgeving te horen dat het zo niet langer kon, dat ik voor mezelf moest opkomen en me gewoon moest ziekmelden. Als je het over stoer hebt, dat vind ik nou stoer. Jouw gezondheid gaat boven alles, zeker als je zwanger bent.

Overgeven gaat ook niet alleen om het overgeven zelf, het is een algehele aanslag op je lichaam. Het kost enorm veel energie en maakte van mij althans lichamelijk een wrak. Je krijgt op een gegeven moment ook gewoon een tekort aan voedingsstoffen.

Moeilijk om te verwoorden wat ik precies bedoel zonder dwingend of onaardig over te komen want ik bedoel dit echt alleen maar opbouwend, maar ik zou je echt aanraden dat als het niet gaat (en naar mij idee gaat het gewoon niet als je ieder ochtend in de bus met een kotszakje moet zitten) je gewoon ziek te melden en je daar ook niet schuldig om te voelen. Ziek is immers ziek. Je zou dan ook de rest van de dag kunnen gebruiken om uit te rusten van de ochtend. Dat is veel fijner voor jezelf (en trouwens ook voor je medepassagiers maar dat is wel het laatste waar je je nu druk om zou moeten maken naar mijn idee).

En anders inderdaad aan de medicijnen. Ik neem aan dat je Emesefane bedoelt? Die hielpen bij mij trouwens ook maar gedeeltelijk. Wat precies heb je trouwens tegen medicijnen tegen de misselijkheid?
Nog even een aanvulling; bovenstaand advies was trouwens ook wat de gynaecoloog mij had gegeven. Zij zei letterlijk: je kunt het beste in bed gaan liggen met een deken over je hoofd en wachten tot het over gaat. Het belangrijkste is dat je je rust neemt, ook voor je baby. Toen ik dat van haar hoorde voelde ik me ook minder schuldig toen ik me uiteindelijk ziek meldde. En het hielp trouwens ook, rust nemen. Alleen al het idee dat ik gewoon thuis kon zijn, en in alle rust op mijn eigen wc zou kunnen gaan overgeven, maakte dat ik me meer ontspannen en ook minder misselijk voelde.
quote:elninjoo schreef op 17 januari 2012 @ 14:41:

Ik vind dat je met de auto moet gaan als je weet dat de kans aanwezig is dat je moet kotsen.Ja want dat kotst zo praktisch, met 120 op de snelweg.
Kun je een gedeelte thuiswerken misschien?

Ik zou het echt met HR gaan overleggen. Daar zijn ze voor.
quote:Fiorah schreef op 17 januari 2012 @ 18:04:

[...]

Ja want dat kotst zo praktisch, met 120 op de snelweg.

(Maar inderdaad, kotsen terwijl je moet autorijden is niet alleen vervelend maar ook nog eens gevaarlijk!)
Maar je voelt toch aan wanneer je gaat kotsen? Ik heb dan altijd nog wel een minuutje om naar de wc te lopen enzo.
quote:Tomatensoep schreef op 17 januari 2012 @ 18:37:

Maar je voelt toch aan wanneer je gaat kotsen? Ik heb dan altijd nog wel een minuutje om naar de wc te lopen enzo.In de bus heb je geen wc
quote:StabiloBoss schreef op 17 januari 2012 @ 17:11:

[...]

Je kan ook schijfjes verse gember bij je ochtendkopje thee doen of lege capsules kopen bij de apotheek en die vullen met gemberpoeder.Een schijfje citroen helpt ook echt. Ik gebruik het vaak bij wagenziekte (helpt beter dan medicijnen) en andere misselijkheidjes. Helpt bij mij prima. Dus misschien helpt het ook wel bij zwangerschapsmisselijkheid. Gewoon eens proberen die gember of citroen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Daar ben ik weer. Ik had inderdaad gember in grote hoeveelheden aangeschaft. Helaas googlede ik toen bij elkaar dat het bij veelvuldig gebruik tot miskramen en misvormingen kan leiden.

@Lena81: ik heb niets tegen het gebruik van medicijnen (idd emesefane). Helaas had ik tijdens mijn vorige zwangerschap een huisarts die benadrukte dat ik het alleen als uiterste redmiddel moest gebruiken. Inmiddels weet ik van een collega die met een huisarts getrouwd is dat zij het dagelijks gebruikte en dat haar man dat goed uitgezocht had. Kwestie dus van de verkeerde huisarts.

Toen ik vanochtend in de bus zo vrolijk zat te spugen, heb ik ook besloten om voor de medicijnen te gaan. Ik heb goede hoop dat ik me dan de meeste dagen prima voel (dat was de vorige keer zo, als ik het gebruikte, hielp het meestal).

Als ik me echt ongelukkig door dat overgeven zou voelen, zou ik idd over ziekmelden nadenken. Bv als ik meerdere keren per dag op mijn werk moest overgeven. Maar bij mij was het meestal thuis overgeven en dan misschien 1x in de week bij de bushalte/op mijn werk.

Wat betreft het autorijden: mijn collega die zwanger was van een tweeling kon niet eens een parkeerpas voor het eigen terrein krijgen. En in de omgeving is het zo duur dat ik dan net zo goed niet kan werken.

Mijn topic was dus niet speciaal voor tips (al heb ik goede gehad) maar ook om te kijken of ik nu een faux pas begaan had.
quote:Moonlight82 schreef op 17 januari 2012 @ 18:47:

[...]

In de bus heb je geen wc Haha nee dat was als reactie op het autorijden.. dat je dus nog wel even de auto aan de kant kunt zetten ;)
Maar TO, en ik realiseer me heel goed dat dit mijn fobie is die spreekt dus je hóeft niet te antwoorden maar het zou wel fijn zijn Woon je bij mij in de buurt? 024?
Bah wat goor.
quote:Fiorah schreef op 17 januari 2012 @ 18:04:

[...]

Ja want dat kotst zo praktisch, met 120 op de snelweg.
@tomatensoep: nee hoor, ik ben al minstens tien jaar niet bij jou in de buurt geweest. Stelt dat je gerust?
Laat je niet onnodig gek maken over dat "besmetten" TO, zelfs al dénken mensen dat je ernstige buikgriep hebt (mensen denken zoveel) dan nog dienen ze te weten dat je dat meestal niet krijgt door iemand die naast je in een zakje kotst.
quote:Flauwegeit schreef op 17 januari 2012 @ 19:56:

@tomatensoep: nee hoor, ikben al minstens tien jaar niet bij jou in de buurt geweest. Stelt dat je gerust?

Dat stelt me gerust, dankje. Stom he, dat dat nodig is om te vragen Ik heb echter donderdag sollicitatie bij een nieuwe stage en daarvoor zou ik elke dag een half uur in de bus moeten zitten. Vind ik al eng, vandaar.

@Donna, je kunt wel degelijk buikgriep krijgen door zoiets.
Geeft niets Tomatensoep, een fobie is een fobie. Ik heb weer een beetje rijangst en ben daarom stiekem opgelucht dat ik door het parkeergedoe bij mijn werk niet eens met de auto kan.
Oh haha! Dat kan ik me dan inderdaad weer goed voorstellen. Ik hoop in ieder geval voor je dat het niet zo lang duurt als de vorige keer en dat alles goed gaat met je verse baby!
vervelend! Stoer dat je nog wel gewoon met de bus gaat. Als jij naast me zat, en je zou zo discreet overgeven als je hier beschrijft, wat water drinken (je hebt vast een flesje bij je), een kouwgompje of pepermuntje nemen en iets van "sorry, ik ben zwanger" zou zeggen, zou ik je alles volledig vergeven, en het ook niet echt vies vinden. Ik zou het wel fijn vinden te weten dat je zwanger was, dan hoefde ik niet te denken dat je de avond daarvoor te veel gedronken had ofzo, want dat zou ik dan wel weer vies vinden...

Sterkte, en gefeliciteerd met je zwangerschap natuurlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven