narcisme

20-01-2012 15:22 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier vaak berichten van vrouwen die in de vreselijkste relaties zitten of net uit zijn waarin ze helemaal geestelijk gesloopt zijn en niet snappen wat er gebeurd waarom enz.

Als die vrouwen narcisme noemen word er vaak gezegd geen etiketten te plakken en dat diagnose alleen door psychiater gesteld mag worden.

Dat diagnose gesteld word door pschychiater klopt maar de stoornis is zodanig dat deze mensen juist haast nooit in die stoel bij de psychiater belandden omdat ze vinden dat ze niets mankeren.

Partners belanden daar ironies genoeg wel!!

Wat ik jammer vind dat er zo hard omgegaan word met deze vrouwen door te zeggen het is ws gewoon een klootzak.

Dit is zo verwarrend voor degene die dit echt meemaakt en als je voelt dat het wel zo is zo en het word weg geblazen hier.

Ik lees topics waarin ik het patroon zie en terecht dat deze vrouwen dit benoemen.

Ook zie ik topics waarvan de narcisme eraf druipt en de topic schrijver het nog niet door heeft.

Ik wil alle vrouwen die in deze situaties verkeren adviseren om eens narcismeforums te bezoeken om te kijken hoe hun ervaring is met wat lotgenoten schrijven.

Mocht je echt met narcisme te maken hebben herken je gelijk.

En is het zaak om jezelf zo spoedig mogelijk in veiligheid te brengen.

Ren alsof je leven er van afhangt want je leven hangt er ook vanaf nm.

Boeken over destructieve relaties zijn oa:

Destructieve relatie op de schop van Jan Storms.

Rat gevallen van Sigrid van Dort.

Forum waar veel uitleg op staat en waar je situaties/gedrag en uitspraken kunt vinden die vaak identiek is wat iedere narcist zegt:

Zita forum--wie heeft een partner met narcisme[belgische site]

Ik hoop dat er vrouwen zijn die hier wat aan hebben en herkennen en zichzelf/kinderen gaan redden.

Kennis is macht.

Verdere geld natuurlijk voor iedereen:

Als een man zijn ware aard laat zien geloof hem.
quote:Anthonius schreef op 20 januari 2012 @ 15:54:

[...]

Ja natuurlijk, je kan wel zelf stappen ondernemen, ik wou niet zeggen dat je compleet machteloos staat (hoewel ik me kan inbeelden dat je er enorm moedeloos van kan worden) Maar het is gewoon niet "oh de relatie is uit, nou ok, doei, tot nooit meer".
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 15:51:

[...]

Een echte narcist wacht soms maanden/jaren voordat hij of zij toeslaat. For them it's not about the hunt, it's about the kill. Toelaten is in dit geval bijna niet meer van toepassing.Hele vreemde opvattingen over narcisme doen hier de ronde. Logisch dat mensen protesteren tegen deze labels. Als je jezelf bekwaam vindt om zo'n oordeel te vellen, baseer je dan wel op goed onderzoek, en niet op dit soort stemmingmakerij.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 15:51:

[...]

Een echte narcist wacht soms maanden/jaren voordat hij of zij toeslaat. For them it's not about the hunt, it's about the kill. Toelaten is in dit geval bijna niet meer van toepassing.Hele vreemde opvattingen over narcisme doen hier de ronde. Logisch dat mensen protesteren tegen deze labels. Als je jezelf bekwaam vindt om zo'n oordeel te vellen, baseer je dan wel op goed onderzoek, en niet op dit soort stemmingmakerij.
quote:Anthonius schreef op 20 januari 2012 @ 15:54:

[...]

Een goeie narcist heeft er allang al voor gezorgd dat jij aan de pillen zit of in therapie.

Jouw familie zal hem of of haar met alle egards ontvangen en bedanken voor alle goeie dingen die hij/zij toch maar weer geheel belangeloos doet voor die ontspoorde zoon of dochter.
[quote]fru1t3lla schreef op 20 januari 2012 @ 15:55:

[...]

Ja natuurlijk, je kan wel zelf stappen ondernemen, ik wou niet zeggen dat je compleet machteloos staat (hoewel ik me kan inbeelden dat je er enorm moedeloos van kan worden) Maar het is gewoon niet "oh de relatie is uit, nou ok, doei, tot nooit meer".[/quote]

Maar ja, is het dat dan ooit wel?
quote:Eurydice79 schreef op 20 januari 2012 @ 15:55:

[...]

Hele vreemde opvattingen over narcisme doen hier de ronde. Logisch dat mensen protesteren tegen deze labels. Als je jezelf bekwaam vindt om zo'n oordeel te vellen, baseer je dan wel op goed onderzoek, en niet op dit soort stemmingmakerij.DSM IV cluster B.
quote:Eurydice79 schreef op 20 januari 2012 @ 15:55:

[...]

Hele vreemde opvattingen over narcisme doen hier de ronde. Logisch dat mensen protesteren tegen deze labels. Als je jezelf bekwaam vindt om zo'n oordeel te vellen, baseer je dan wel op goed onderzoek, en niet op dit soort stemmingmakerij.

Eury, ik ga akkoord met jou, maar ik denk dat de nuance ligt bij de definities die gehanteerd worden. Ik heb de indruk dat het niet gaat over de daadwerkelijke persoonlijkheidsstoornis maar over de eigenschap "narcisme" en het stereotype dat hieraan gelinkt is.

Iedereen is narcist, sommige van ons zijn er nog eens een lul bovenop en sommigen hebben het als stoornis.
quote:Anthonius schreef op 20 januari 2012 @ 15:48:

[...]

Hij? Ik heb het niet over hem, ik heb het over jou en wat jij moet doen..

Zeker als juist als je kinderen hebt, wat voor voorbeeld geef je hen anders?

Dat het ok is iemand kapot te maken en dat diegene dat allemaal maar lijdzaam moet ondergaan??

Hij kan ook een zij zijn, wat narcist betreft.

Maar ik zeg ook niet dat het lijdzaam ondergaan moet worden. Ook al ben je nog zo dapper/daadkrachtig/strijdbaar wat dan ook, de narcist kan het je (en je omgeving) zeer moeilijk maken (en dan druk ik me nog zacht uit). Uit privacy overweging kan ik geen voorbeelden geven, maar neem maar van mij aan dat ze daar ver in kunnen gaan!
tsja.....
quote:Anthonius schreef op 20 januari 2012 @ 15:58:

[quote]fru1t3lla schreef op 20 januari 2012 @ 15:55:

[...]

Ja natuurlijk, je kan wel zelf stappen ondernemen, ik wou niet zeggen dat je compleet machteloos staat (hoewel ik me kan inbeelden dat je er enorm moedeloos van kan worden) Maar het is gewoon niet "oh de relatie is uit, nou ok, doei, tot nooit meer".[/quote]

Maar ja, is het dat dan ooit wel?Bij mij wel :D.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 15:59:

[...]

Dat is geen opvatting. DSM IV cluster B.Nou daar staat niet: 'Een echte narcist wacht soms maanden/jaren voordat hij of zij toeslaat. For them it's not about the hunt, it's about the kill.' En zeker niets soortgelijks bij NPS.
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2012 @ 15:59:

[...]

Eury, ik ga akkoord met jou, maar ik denk dat de nuance ligt bij de definities die gehanteerd worden. Ik heb de indruk dat het niet gaat over de daadwerkelijke persoonlijkheidsstoornis maar over de eigenschap "narcisme" en het stereotype dat hieraan gelinkt is.

Iedereen is narcist, sommige van ons zijn er nog eens een lul bovenop en sommigen hebben het als stoornis.Daarom zeg ik ook steeds een echte narcist.
quote:Eurydice79 schreef op 20 januari 2012 @ 16:00:

[...]

Nou daar staat niet: 'Een echte narcist wacht soms maanden/jaren voordat hij of zij toeslaat. For them it's not about the hunt, it's about the kill.' En zeker niets soortgelijks bij NPS.ok dan niet
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 16:01:

[...]

Daarom zeg ik ook steeds een echte narcist.En wat bedoel je daar dan mee? De DSM-beschrijving of het stereotype 'narcist'?
DSM beschrijving. Je krijgt het label ook niet zomaar.

Player, lul, queen, etc dat zijn geen echte narcisten.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 16:08:

Player, lul, queen, etc dat zijn geen echte narcisten.

Het probleem is juist dat mensen de persoonlijkheidsstoornis als label (in plaats van stereotype / karaktertrek dat iedereen heeft) gebruiken om anderen zo aan te duiden zonder een diagnose.

Zoals de OP terecht vermeldt is de prevalentie van narcisme juist erg laag omdat ze niet zelf naar een psych stappen. Er zijn er ongetwijfeld meer in de bevolking dan momenteel gediagnosticeerd, maar ook ongetwijfeld een hele hoop mensen die gewoon rot doen zonder die stoornis daadwerkelijk te hebben. Dus je kan niet met zekerheid zeggen of het wel of niet zo is (net zo min dat ik het kan dus ik waag me hier ook niet aan). aan de hand van een paar internet posts...

De stoornis houdt meer in dan het stereotype beeld wat eury al aangaf.
quote:Anthonius schreef op 20 januari 2012 @ 15:33:

[...]

Je bedoelt voor je zelf kiezen?

Waarom is dat moeilijk...?In mijn geval probeer ik al een 10 maanden van hem af te komen. Echter heeft hij alles, maar dan ook alles (gezamelijke bezitingen waaronder een dure autoverzameling tot aan mijn persoonlijke bezittingen van geboortekaartje tot diploma's) werkelijk alles in zijn bezit. Ik zit op alle vlakken aan de grond, alsof er brand is geweest. HEb zelfs geen auto! En meneer meent gewoon dat ik niets heb opgebouwd in mijn 41-jarig leven en dat ik gewoon niks heb. Dus hij bepaalt mijn leven compleet. En dat is wat het moeilijk maakt, hij heef talle touwtjes in handen. Maar ja, volgende week weer kort geding.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
@fruit evy

eens... denk dat we langs elkaar heen aan het praten waren
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 16:08:

Player, lul, queen, etc dat zijn geen echte narcisten.Nou, dan is jouw representatie van de 'echte narcist' niet correct. Althans, niet gebaseerd op de wetenschappelijke literatuur hierover. Ik kom hier steeds op terug, omdat ik het eigenlijk stigmatiserend vind om iemand met een stoornis zoveel toe te dichten: 'maakt je kapot', 'goes for the kill'. Terwijl dit nergens op gebaseerd is. Ik zeg niet dat mensen met NPS altijd lieverdjes zijn, en niet heel veel kunnen vernietigen, maar het maar beschrijven van narcisten in het algemeen als gewetenloze roofdieren staat me een beetje tegen. Mensen met psychiatrische aandoeningen hebben al zoveel te maken met maatschappelijke stigmatisering en veroordeling. Vandaar.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 16:15:

eens... denk dat we langs elkaar heen aan het praten waren

Kan goed . Geeft niet, blij dat het opgehelderd is!

Anyway, ik verlaat deze discussie, heb wat dingen om handen!
quote:Fame schreef op 20 januari 2012 @ 16:14:

[...]

In mijn geval probeer ik al een 10 maanden van hem af te komen. Echter heeft hij alles, maar dan ook alles (gezamelijke bezitingen waaronder een dure autoverzameling tot aan mijn persoonlijke bezittingen van geboortekaartje tot diploma's) werkelijk alles in zijn bezit. Ik zit op alle vlakken aan de grond, alsof er brand is geweest. HEb zelfs geen auto! En meneer meent gewoon dat ik niets heb opgebouwd in mijn 41-jarig leven en dat ik gewoon niks heb. Dus hij bepaalt mijn leven compleet. En dat is wat het moeilijk maakt, hij heef talle touwtjes in handen. Maar ja, volgende week weer kort geding.Nog een knuffel voor jou
En voor wat betreft het wachten voor de Kill, dat ken ik ook ja. Het is gewoon heel goed voorbereid in mijn geval en dan is het alleen een kwestie van sloten vervangen en daar sta je dan. (Geweld, intimidatie, politie, allemaal bekend hier. Psychologen, psychiaters, allemaal gevconsulteerd de afgelopen jaren door ega, maar niemand is goed natuurlijk want ze vertellen hem dingen die hij niet wil horen, dus dan ga je gewoon niet meer. Dat mag in NL.)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Eurydice79 schreef op 20 januari 2012 @ 16:16:

[...]

Nou, dan is jouw representatie van de 'echte narcist' niet correct. Althans, niet gebaseerd op de wetenschappelijke literatuur hierover. Ik kom hier steeds op terug, omdat ik het eigenlijk stigmatiserend vind om iemand met een stoornis zoveel toe te dichten: 'maakt je kapot', 'goes for the kill'. Terwijl dit nergens op gebaseerd is. Ik zeg niet dat mensen met NPS altijd lieverdjes zijn, en niet heel veel kunnen vernietigen, maar het maar beschrijven van narcisten in het algemeen als gewetenloze roofdieren staat me een beetje tegen. Mensen met psychiatrische aandoeningen hebben al zoveel te maken met maatschappelijke stigmatisering en veroordeling. Vandaar.Het is niet waar dat dit nergens op gebaseerd is. Waar je wel gelijk in hebt is dat niet iedere narcist zo extreem hoeft te zijn. Maar dan zul je niet snel het officiële label narcist krijgen.
Jeetje wat een reakties!!

Had ik eigenlijk wel verwacht.

En nu zie je al weer mensen reageren met je hebt keuzes.

Waarom is het moeilijk om weg te gaan?

Kijk dat zijn de mensen die er niet veel van snappen mi.

Ontsnappen is echt heel moeilijk deze mensen worden totaal in de war gebracht met hun normale normen en waarde en dit gaat heel subtiel.

Probeer trouwens nooit een narcist te begrijpen want dat kan nm niet omdat ze zo ziek zijn.

Dat er gezegd word is het een hype?

Wat een ondermijndende uitlating!!

Er zijn in Ned 1 miljoen mensen die in aanraking komen met mensen met deze stoornid die verderf zaait.

En nee Eudrice een narcist is niet zorgzaam.

En narcisme is is altijd kwaadaardig.

Hoogstens geen emphatie????

Meid je zou een goed slachtoffer zijn omdat je niets in de gaten zou hebben.

H.l.G Jij snapt hem en ik voel je ervaring hierin.

Fame ik schreef dit stukje omdat ik al langer hier mee liep en jou post zag van de week en dacht oei oei.

Narcisme is heel erg en ja ook hoogopgeleide intelligente vrouwen trappen hierin.

Totdat.

Intuitie is er al langer bij de meeste vrouwen vandaar de verwaring in hun gedachten en gevoel.

Onderschat dit niet.

Dit is een traumatische ervaring voor mensen wat zelfs therapie vereist soms.

Zelfmoord door partners is niet ondenkbaar.

Geestelijke mishandeling is geen keuze!!!

Narcisme is meer dan gebrek aan emphatie en egoistisch zijn.

Het is een verschrikkelijk voor de mensen die er mee te maken hebben.

Hele families geven deze stoornis door..

De vraag of ik er mee te maken heb gehad?

Ja ik heb er mee te maken gehad en het was de hel.

Dit zijn processen die je leven/zelfvertrouwen etc aan tasten.

Het voordeel is wel als je eenmaal de narcist doorziet kun je nooit meer een narcist zien zonder te weten wie je voor je hebt.

En ik heb er nu geen last van omdat ik de mijne heb ontmaskerd en dat was voor mij de glorie en de weg van het geloof in mijzelf terug vinden.

En weten dat ik niet degene was die niet spoorde maar hij.

Als je intuite zegt dat er iets niet klopt nou dan klopt het ook niet.

Weet als het praat/loopt en gerdaagt als een narcist is het een narcist en mag je iemand zo noemen omdat de mensen om diegene heen weten en voelen en dat is de diagnose nm.
Ik noem iemand wel eens theatraal en word dan nooit terecht gewezen (terwijl er een theatrale persoonlijkheidsstoornis bestaat). Noem je iemand echter narcistisch, dan volgt er wel regelmatig commentaar. Ik ben nogal een lijstjesfreak en soms vragen mensen dan voor de grap: "Ben je een beetje autistisch?" Geen haar op mijn hoofd dat ik dan met een boos vingertje tegen die mensen ga zeggen: "Doe normaal, dat mag alleen een psychiater vaststellen!"
Laat ik wel zeggen dat er ook verborgen narcisten zijn.

Dit zijn narcisten die na lange tijd pas boven drijven en die zijn nm het gevaarlijkst voor je geest.

Dat soort narcisme is ook moeilijk te beschrijven omdat alles wat vreemd inelkaar zit een keten is die je moet optellen.

Daarom is het fijn als je dit meemaakt gaat lezen en praten met lotgenoten over concrete gebeurtenissen en ervaringen.

Uitspraken en gedrag van narcisten zijn vaak identhiek aan elkaar.

Agressieve narcisten zijn al gauw zichtbaar dat is het verschil.

Maar ik heb dit topic geopend voor de vrouwen die het meemaken en voor hen die nog geen vinger kunnen leggen op het geen hun overkomt.

De mensen die hier verder hun menig klaar hebben over de mensen die het overkomt zit niemand op te wachten met hun ongetwijfeld goede bedoeling.

Het enige wat ik erover kan zeggen wees blij dat het je niet is overkomen.

Ik verlaat dit topic omdat ik niet ellenlang wil discussere hierover met mensen die het niet kunnen begrijpen doordat ze het gelukkig niet hebben meegemaakt.

Ik wilde alleen attenderen en een hart onder de riem steken voor de vrouwen die hier niet durven te posten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven