narcisme

20-01-2012 15:22 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier vaak berichten van vrouwen die in de vreselijkste relaties zitten of net uit zijn waarin ze helemaal geestelijk gesloopt zijn en niet snappen wat er gebeurd waarom enz.

Als die vrouwen narcisme noemen word er vaak gezegd geen etiketten te plakken en dat diagnose alleen door psychiater gesteld mag worden.

Dat diagnose gesteld word door pschychiater klopt maar de stoornis is zodanig dat deze mensen juist haast nooit in die stoel bij de psychiater belandden omdat ze vinden dat ze niets mankeren.

Partners belanden daar ironies genoeg wel!!

Wat ik jammer vind dat er zo hard omgegaan word met deze vrouwen door te zeggen het is ws gewoon een klootzak.

Dit is zo verwarrend voor degene die dit echt meemaakt en als je voelt dat het wel zo is zo en het word weg geblazen hier.

Ik lees topics waarin ik het patroon zie en terecht dat deze vrouwen dit benoemen.

Ook zie ik topics waarvan de narcisme eraf druipt en de topic schrijver het nog niet door heeft.

Ik wil alle vrouwen die in deze situaties verkeren adviseren om eens narcismeforums te bezoeken om te kijken hoe hun ervaring is met wat lotgenoten schrijven.

Mocht je echt met narcisme te maken hebben herken je gelijk.

En is het zaak om jezelf zo spoedig mogelijk in veiligheid te brengen.

Ren alsof je leven er van afhangt want je leven hangt er ook vanaf nm.

Boeken over destructieve relaties zijn oa:

Destructieve relatie op de schop van Jan Storms.

Rat gevallen van Sigrid van Dort.

Forum waar veel uitleg op staat en waar je situaties/gedrag en uitspraken kunt vinden die vaak identiek is wat iedere narcist zegt:

Zita forum--wie heeft een partner met narcisme[belgische site]

Ik hoop dat er vrouwen zijn die hier wat aan hebben en herkennen en zichzelf/kinderen gaan redden.

Kennis is macht.

Verdere geld natuurlijk voor iedereen:

Als een man zijn ware aard laat zien geloof hem.
Ja. Ze vermijden bepaalde mensen als de pest. Dat is mij ook opgevallen.
Iris, verwar je narcisme nu niet met hoogmoed, arrogantie en kapsones? Iets wat mensen vaak krijgen als ze niet met succes om kunnen gaan en ze zo beroemd zijn dat ze niet meer normaal kunnen leven? Madonna heeft er misschien trekjes van, maar ik denk dat het er bij een echte narcist veel minder dik bovenop ligt en ik denk ook dat een narcist vaak veel minder maatschappelijk succesvol is dan wij denken. Daarom botviert hij zijn frustraties op een partner, omdat hij daarover wel de macht heeft. Die kan hij manipuleren en daar kan hij zijn eigenwaarde vandaan halen.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 18:01:

Ik denk niet dat ze specifiek deze personen bedoelt, maar gaat het om de idee.Jawel, ik heb veel gelezen over narcisme en mensen als Tom Cruise, Madonna, Picasso en ook anderen worden hierbij vaak als voorbeeld genoemd.
.
quote:Marsepeintje schreef op 20 januari 2012 @ 18:06:

maar ik denk dat het er bij een echte narcist veel minder dik bovenop ligt en ik denk ook dat een narcist vaak veel minder maatschappelijk succesvol is dan wij denken.Klopt zo succesvol zijn 'ze' vaak niet.
quote:Fame schreef op 20 januari 2012 @ 17:17:

[...]

Nee niet gelijk. Je krijgt dan te maken met manipulatie, tranen met tuiten en beterschapbeloftes. EN het is een jarenlange opbouw. Het is heel makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen, daar ben ik zelf heel goed in. Ben ook heel slim en hoog opgeleid, maar spelen met de psyche doet je heel vaak aan jezelf twijfelen. Ligt het echt allemaal aan mij? Het is een complex proces.

Ailien: idd, zo simpel als jij het stelt is het allemaal niet.

Bij die van mij ook de tranen met tuiten de beloftes, de hoop dat het beter werd. De slachtofferrol waar híj in kroop (werkeloos, afgekeurd) en het daarmee spelen op mijn gemoed zodat ik hem niet verliet. Maar me intussen hélemaal leegzuigen.

Fame: sterkte meid!
quote:Marsepeintje schreef op 20 januari 2012 @ 18:06:

Iris, verwar je narcisme nu niet met hoogmoed, arrogantie en kapsones? Iets wat mensen vaak krijgen als ze niet met succes om kunnen gaan en ze zo beroemd zijn dat ze niet meer normaal kunnen leven? Madonna heeft er misschien trekjes van, maar ik denk dat het er bij een echte narcist veel minder dik bovenop ligt en ik denk ook dat een narcist vaak veel minder maatschappelijk succesvol is dan wij denken. Daarom botviert hij zijn frustraties op een partner, omdat hij daarover wel de macht heeft. Die kan hij manipuleren en daar kan hij zijn eigenwaarde vandaan halen.

Nee, ik heb het echt over narcisme, zelfverheerlijking en over lijken gaan.

Uiteraard zijn er ook vele duizenden niet succesvolle of beetje succesvolle narcisten te vinden.
quote:smukje schreef op 20 januari 2012 @ 18:07:

Ja misschien is dat het, mensen die zich niet laten bespelen. Het zijn idd wel zelfstandige mensen. Maar daar mogen de anderen in zijn/haar omgeving dan ook niet mee omgaan.Ik snap de reacties van ongeloof ook wel. Als je het niet in actie hebt gezien, dan geloof je het gewoon niet.
.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 18:08:

[...]

Klopt zo succesvol zijn 'ze' vaak niet.Dat kan, maar ze hebben wel iets van charisma nodig, anders trapt niemand erin. Jezelf geweldig vinden is namelijk niet zo handig als niemand dat bevestigt.
.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 18:08:

[...]

Ik snap de reacties van ongeloof ook wel. Als je het niet in actie hebt gezien, dan geloof je het gewoon niet.Ik geloof het wel, maar ik denk dat het over het algemeen veel subtieler is dan hier wordt verwoord. Ik heb ook lang omgegaan met een man met (mogeljk) narcisme. Maar ik denk dat het in veel verschillende gradaties verschijnt en je hebt ook nog het verschil tussen "normaal" narcisme en kwaadaardig narcisme. Niet elke narcist is kwaadaardig, maar dan nog is het onmogelijk om ermee te leven omdat het allemaal alleen maar om hem draait. Alleen maar. En hij op mensen neerkijkt die niks presteren, terwijl hij zelf nog het minste presteert (vaak) maar hij kán natuurlijk wel alles als de beste, alleen mensen begrijpen hem niet en het gaat niet zoals hij het wil dus haakt hij bij voorbaat al af.
quote:smukje schreef op 20 januari 2012 @ 18:03:

Ik heb wel een vraag voor mensen die ervaring hebben. Ik had geen partner die zo was, maar iemand in mijn omgeving waar ik noodgedwongen mee te maken had. Nu vroeg ik me af; hebben jullie ook gemerkt dat deze mensen vaak een bepaald type mensen vermijden? Ik kreeg dat na een tijdje door, maar kon er niet de vinger op leggen wat het maakte dat de narcist deze mensen vermeed en liever buitensloot.Mensen die ze door hebben, die vermijden ze. Die gaan niet mee in het verheelijken van hun ego, het opkijken en aan hun lippen hangen. Integendeel, en dat voelen ze.
Het is een nogal heet topic ;)

Maar:

Het is vrijdagmiddag, we vervelen ons, het regent, en ach...
quote:smukje schreef op 20 januari 2012 @ 18:07:

Ja misschien is dat het, mensen die zich niet laten bespelen. Het zijn idd wel zelfstandige mensen. Maar daar mogen de anderen in zijn/haar omgeving dan ook niet mee omgaan.

Preciés!

En als de narcist de kans krijgt zal hij de persoon die zich niet laat bespelen zwart maken, zodat die niet de kans krijgt een smetje op zijn ego te maken. Om zijn schijnvertoning naar de buitenwereld in stand te houden.
.
quote:h_l_g schreef op 20 januari 2012 @ 18:19:

Het is een nogal heet topic ;)

Maar:

Het is vrijdagmiddag, we vervelen ons, het regent, en ach...

Het roept idd nogal wat emoties op ja. Omdat er nog zóveel van die eikels rondlopen, en ze iemand echt subtiel (en vaak de sterkste vrouwen die het meeste te geven/bieden hebben) zo finaal kunnen afbreken.

Als dit topic een beetje helpt om wat mensen de ogen te openen is dat al heel prettig
.
Ze zoeken juist intelligente en hoog opgeleide vrouwen op (over t algemeen) omdat ze daar tegenop kunnen kijken en het dus extra mooi is als ze die aan de haak slaan want juist dát streelt hun ego.
.
quote:Marsepeintje schreef op 20 januari 2012 @ 18:24:

Ze zoeken juist intelligente en hoog opgeleide vrouwen op (over t algemeen) omdat ze daar tegenop kunnen kijken en het dus extra mooi is als ze die aan de haak slaan want juist dát streelt hun ego.

En het bewonderd worden door zo'n narcist bevredigt dan die vrouw ook eventjes in haar narcistische behoeftes - die iedereen in enige mate dus wel heeft.

Maar zodra die niet meer meegaat in wat zij willen begint de afbraak. En de sterke intelligente en hoogopgeleide vrouw heeft dan de neiging te lang haar best te willen doen en te veel te geven. En daar beginnen ze zich op te laden hoor, en jouw accu wordt leger en leger.

Herkenning!
quote:Tjoepertje schreef op 20 januari 2012 @ 18:28:

[...]

En het bewonderd worden door zo'n narcist bevredigt dan die vrouw ook eventjes in haar narcistische behoeftes - die iedereen in enige mate dus wel heeft.

Bewonderd worden is altijd leuk, of het nou door een narcist is of niet...

Maar zodra die niet meer meegaat in wat zij willen begint de afbraak. En de sterke intelligente en hoogopgeleide vrouw heeft dan de neiging te lang haar best te willen doen en te veel te geven. En daar beginnen ze zich op te laden hoor, en jouw accu wordt leger en leger.

Herkenning! Inderdaad. Al is het volgens mij niet allen zo dat een narcist zich pas uit als narcist als het niet meer gaat zoals zij willen. Dat is denk ik ook een misvatting. De narcist herken je gewoon al veel eerder. Doordat alles gaat zoals hij het wil, veel ove zichzelf praten, weinig empatisch vermogen, koelheid, afstandelijkheid etc.
Marsepeintje: klopt, bewonderd worden is altijd leuk. En helemaal door zo'n charismatisch persoon die in zoveel woorden je vertelt hoe geweldig je wel niet bent. Ik heb serenades gehad, serieus!

Die van mij was idd rechtlijnig: alles moest zoals hij het wilde. Praatte veel over zichzelf. Empathisch vermogen ontbrak. Alleen de koelheid en afstandelijkheid was er niet: hij ging vól voor me, wilde me het liefste zo vaak mogelijk zien.

Voor de eerste eigenschappen hadden zowel hij als ik excuses te over. Maar eigenlijk was het gewoon al vanaf het begin duidelijk natuurlijk. Achteraf
.
quote:smukje schreef op 20 januari 2012 @ 18:26:

Ja, idd de omgeving moet meewerken aan dat plaatje dat ze status geeft, denk ik. En daar past een hoogopgeleide vrouw wel in.Zie hier. De hoogopgeleide met de VMBO-er (niet neerbuigend bedoeld tegenover de rest van de wereld). Drie topbedrijven waar hij dan de almachtige directeur van is (omdat je bij een koksdiploma destijds ook de benodigde papieren kado kreeg om een bedrijf te starten) . Maar die draaiden allen op mij.En ik was de Goodwill. En nu ben ik er (letterlijk en figuurlijk) uit gegooid en heel gek, sinds die dag storten die bedrijven in. Klanten worden werkelijk weggescholden, en ja natuurlijk komt dat door mij.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven