tips Slovenie

21-01-2012 21:03 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben plannen om in juli 2012 met onze kinderen (dan 4,5 en 2 jaar) naar Slovenie te gaan voor een kleine twee weken. Waarschijnlijk willen we zelf met de auto gaan rijden zodat we ook de vrijheid hebben om rond te reizen. Nou heb ik de eerste reisboeken in huis gehaald en lees ik veel vrschillende dingen. Mijn eerste vraag is eigenlijk: is Slovenie geschikt om met kleine kindjes rond te reizen? Wij hebben ervaring met rondreizen dus het is vooral de vraag of er voor hen genoeg te doen is? Tweede vraag is wat de mooiste plekken zijn? Ik zit nu zelf te denken aan Bled - Ljubljana - kust, maar ben erg benieuwd naar ervaringen en tips!
Ljubljana vond ik wat tegenvallen maar Bled is echt super! Wel wat touristisch maar het meer is echt een plaatje. Als je wat avontuurlijk aangelegd bent is er voldoende te doen in de buurt, zo zijn wij wezen canyoning maar je kan er ook in de buurt ontzettend mooi (en rustig) wandelen. Neem dan wat lekkers mee zodat je bij een van de mooie beekjes kan picknicken.

Veel plezier!
Bled inderdaad! Hartstikke leuk om het meer op te roeien, naar het eilandje. Onderweg lekker zwemmen...
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Hoi,

Ik kom al jaren in Slovenie omdat de familie van mijn man er woont. We gaan deze zomer ook weer met onze twee kinderen (3 en 6). we trekken niet rond omdat mijn schoonmoeder er een huis heeft en we daar dan verblijven. Slovenie is echt een prachtig land. Op toeristische plekken zijn er veel kamers te huur, en er zijn een paar campings. In het plaatsje waar het huis van mijn schoonmoeder staat, is ook een soort hotel. Dat is nieuw en ziet er erg leuk uit.

Bled is erg mooi en schilderachtig. In een bootje naar het eilandje is erg leuk. Er is ook een sleebaan waarmee je van de berg kan afsleeen. Eerst lopend of met de kabelbaan omhoor en dan met een sleetje op een baan naar beneden. Je kan je kinderen op schoot nemen. Mijn kinderen vonden het fantastisch en ik vond het zlef ook erg leuk .

Het meer van Bohinj vind ik zelf mooier dan het meer van Bled. Bohinj is een wat ruiger meer. Als het mooi weer is, kun je er lekker in zwemmen. Rond het meer zijn allemaal leuke kiezelstandjes. Het water is wel heel erg koud :)!

De wijnstreek in het Oosten is erg mooi. Leuk om er rond te rijden en inj een wijnkelder wat wijn te proeven. Hebben wij vorig jaar gedaan. was wel grappig, want diegene van de wijnkelder was net in Nederland geweest om haar wijnen te verkopen en dat bleek in dezelfde stad te zijn als wij wonen . Die wijn wordt nu verkocht bij de jumbo trouwens. Is hele lekkere wijn.

Ljubljana: wel een leuke stad. Niet perse heel leuk met kinderen maar wel leuk om even doorheen gelopen te hebben. Wij zijn vorige keer met een soort lift naar het kasteel geweest en hebben daar even rondgelopen. Was leuk.

Predjamski Grad: echt een aanrader. Een prachtig kasteel in de rotsen. Ligt vlak bij Postojne. In Postojne zijn wereldberoemde grotten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze nog nooit bezocht heb. Eerst vonden man en ik het te duur en nu denken we dat het geen leuk uitje is voor onze kinderen.

Wat we ook vaak doen is ergens naar een heuveltop rijden (bij Kranj zitten er twee waar je makkelijk heen kan rijden. Ons huis is in een plaatsje vlak bij Kranj, dus daarom weten we dat), daar een stukje lopen en wat eten/drinken in het restaurantje wat er op de berg staat.

Onze dochter is nogal dol op paarden, dus hebben we vorig jaar Lipica bezocht. Daar is een paardenfokkerij en kunje een rondleiding krijgen door de stallen en een paardenshow bezoeken. Ik hou niet zo van paarden, dus vond het een beetje saai. de show was wel leuk. Mijn dochter vond het fantastisch, zeker toen ze na afloop nog een rondje op een paardje mocht.

Je hebt ook nog de kust. Porto Roz waar strand is, Koper wat een havenstad is en Piran, ook een mooi stadje.

Je kan er raften, paragliden bergbeklimmen en andere sportieve dingen doen (die ik eerlijk gezegd nooit doe ).

Verder heb je veel leuke kleine meertjes om omheen te lopen. Bergen waar je kan wandelen. Restaurantjes om te eten (en heel kindvriendelijk! Bijna overal zijn speeltoestellen bij), speeltuinen (veelal met terras waar je dan zelf wat kan drinken! ) en nog veel meer leuke dingen.

Wij rijden vaak een rondje en dan kijken we waar we uit komen. Zo hebben we echt al supermooie plekjes gevonden.

Als je geinteresseerd bent wil ik best even wat adresjes bedenken waar wij wel eens naar toe gaan en hier opschrijven of mailen?

Ik krijg er al helemaal zin in om weer te gaan!
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Bedankt voor de reacties!

Bled dus echt een aanrader, die komt op mijn lijst Meer tips zijn zeker welkom!

@frans3: Ik heb eigenlijk nog wel een heleboel vragen! Kun jij nog iets zeggen over de afstanden? Ik weet dat Slovenië ongeveer de helft van Nederland is maar dat hoeft natuurlijk niet perse iets te zeggen. Hoe lang doe je er bijvoorbeeld over om van Bled naar het oosten te komen? Of naar Ljubljana?

En in je adresjes ben ik zeker geïnteresseerd! Tot nu toe heb je me vooral nog enthousiaster gemaakt!
Hoi,

Inmiddels zijn er mooie snelwegen in Slovenie gekomen. Vroeger nog niet en toen duurde het langer om heen en weer te rijden. Even denken hoor, wij zitten in Skofja Loka (ook een leuk stadje om even doorheen te lopen trouwens). we rijden er een half uur op naar Ljubljana en toen we naar het Oosten gingen 2 uur. Naar Koper rijden we ongeveer anderhalf uur. Snelweg gaat meestal vrij snel, maar als je er vanaf gaat en door de bergen gaat rijden schiet het niet zo op. Ik weet niet wat jullie plannen zijn? Of je steeds ergens een paar dagen wil blijven? Dan zou ik kust - Bled- midden of oosten doen denk ik. Vanuit Bled rijd je wel in een uur naar Ljubljana, je rijd in een half uur naar Bohinj. Aan de kust heb je Piran wat een leuk stadje is, kun je naar Predjamski Grad (soms spelen ze daar ook riddertoernooien na) of naar de grotten als je dat leuk vindt. In PortoRoz is strand. In het Oosten heb je Ptuj, dat is een mooi oud stadje. daar zijn we vorig jaar geweest. was leuk om even doorheen te lopen. En als je rondrijdt, heb je daar de wijnstreek. Maribor ligt er als grote stad, maar ik moet bekennen dat ik daar ook nog nooit geweest ben.

Willen jullie veel dingen doen? Wij komen er natuurlijk vaak ( 1 of 2 keer per jaar) en wij gaan dan ook op familiebezoek en de 'kleine dingen' doen zeg maar. In Kranj is een leuke speeltuin bijvoorbeeld en een leuk zwembad. Zwemmen in Bohinj is ook altijd heel leuk. Even naar een bergtop rijden. Ik weet niet of je de hoogtepunten zoekt of ook kleinere dingen? MIjn ervaring met mijn kinderen is dat wij het het beste een beetje om en om kunnen doen. 1 dag stad/kasteel oid bezoeken en dan 1 dagje zwemmen/speeltuin oid. Maar ja, wij komen er vaker natuurlijk.

Restaurants zijn er super. Er zijn er ook veel. Je kan de hele dag warm eten bestellen . De meeste Slovenen eten tussen de middag warm. Veel restaurants hebben ook een kosilo, dat zijn dan 2 en 3 gangen die je goedkoop kan krijgen als lunch. UIt eten gaan is daar sowieso goedkoop.

Ik zal even aan mijn moeten vragen hoe de plaatsjes heten waar wij vaak heen gaan. Dat zijn dan wel de kleineren dingen ook, want de grote dingen zijn al we genoemd. HIj komt er al zijn hele leven, dus weet begter hoe alles heet dan ik .

Wij gaan trouwens ook altijd met de auto. Is goed te doen hoor. We rijden meestal op zondag, dat is over het algemeen een rustige dag (haha dus niet tegen teveel mensen vertellen ). We rijden in een keer, maar onze kinderen hebben geen hekel aan autorijden dus dat scheelt. Wil je gaan kamperen of iets anders?

Je hebt dan in Oostenrijk een vignet nodig en in Slovenie ook.

Leuk hoor, iemand die ook naar Slovenie gaat. IK vind het er altijd zo leuk, mooi, rustig en de mensen zijn zo vriendelijk. Ik heb er echt in in om weer te gaan
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Wij zijn er geweest toen mijn broertje en ik nog geen 10 waren, maar staat me nog steeds bij als een van de mooiere Europese bestemmingen. Prachtige natuur. Wij zaten op een camping vlakbij bled, van daaruit naar verschillende plaatsen gegaan, prima te doen, maar jouw kinderen zijn daar misschien nog te jong voor, het werden wel echt dagtochten.

Veel plezier, ik ben mijn man nog aan het overhalen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven