Bewust eten

23-01-2012 16:11 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames (en de enkele heer),

Ik MOET echt mijn eetpatroon aan gaan passen, niet eens zozeer om mijn gewicht, maar vooral omdat ik heel erg ongezond bezig ben.

Ik heb zo'n hekel aan koken dat ik het meestal maar gewoon niet doe en dus iets makelijks (lees magnetron of afhaal) doe. Maar als ik zo doorga slip ik dadelijk nog dicht.

Het komt wel een beetje door mijn werk, meestal ben ik rond 7 uur thuis van mijn werk en dan heb ik ook zoveel honger dat ik niet eerst nog een half uur wil gaan koken.

Ik ben ook nog een verschrikkelijke zeik met eten! Qua groente eet ik eigenlijk alleen wortelen, spersiebonen en snijbonen (en vers vind ik dat ook veeeeeel te veel werk dus meestal uit een zakje bij de supermarkt). Wel eet ik graag (verschillende soorten) sla, komkommer, tomaat, maïs en veel andere rauwe groente. Ik eet graag pasta en heb liever rijst dan aardappelen.

Ik probeer voor mezelf altijd een boodschappen budget aan te houden van ¤ 50,- in de week. Maar met mijn huidige patroon zit ik daar meestal toch wel een stuk boven.

Mijn doel is niet direct om af te vallen, maar het uitgangspunt is wel dat ik wanneer ik gezonder ga eten en blijf sporten, vanzelf ook gewicht ga verliezen.

Wie kan mij helpen met een weekmenu samen stellen waarin ik gezonder eet en wat niet te veel tijd in beslag neemt?
Deze week trouwens het volgende gegeten... Verse pasta met rode pesto, doperwten, zalm en een frisse salade met tomaatjes en komkommer. Ik was in minder dan 10 minuten klaar en het was heerlijk.
Misschien kun je deze pijler eens goed doorzoeken. Er zijn al veel topics bordevol tips over gezonde en makkelijke maaltijden
Als ik sochtends geen tijd of trek heb voor ik richting mijn werk ga probeer ik toch echt een liga naar binnen te werken.. dan weet ik zeker dat doordat er iig iets naar binnen is gegaan ik 2 uur later weer trek heb.. dan eet ik een fruitje of crackers. lunch ik met een paar boterhammen en eet ik savonds weer een simpele maaltijd.

zorg er voor altijd groente te eten!! eten kan binnen 10 minuten klaar zijn.

of die bv een visje met groenten in de oven zodra je thuis komt. warm de rijst op. zet de tv aan ed. en na 20 minuten kan je gezond en lekker eten.

op mijn werk heb ik een doos met lekkere en caloriearme tussendoortjes. als mijn collegas aan de chocokoeken gaan pak ik mijn koek.
quote:Ruza schreef op 23 januari 2012 @ 17:19:

[...]

laatst roergebakken spruitjes en pompoen met creme fraiche, kruidenzout(van max havelaar) en amandelschaafsel gegeten!

Dat klinkt toch ook al meteen een suk lekkerder dan alleen maar spruiten

Dit soort dingen bedoel ik, een beetje experimenteren met eten en er achterkomen dat sommige dingen gewoon wél lekker zijn.

quote:StabiloBoss schreef op 23 januari 2012 @ 17:19:

[...]

de sajour boemboe die je normaal over boontjes heen zou doen.

Haal eens een zooitje boemboes bij de super.

Bak vlees aan, doe groente erbij. Doe de boemboe erbij (maakt niet zo veel uit welke, probeer maar wat), beetje water. Doorkoken en eten met rijst.

Zelfde principe kun je ook doen met allerlei Patak's currypasta's.Iets over de boontjes dat doe ik dus ook nooit.
O ja, vis in de oven met daaroverheen heel veel in stukjes gesneden tomaat.

Dunne runderlapjes even laten sudderen in de pan met daaroverheen veel uien en tomaten.

En daarnaast eet lekker veel salade als je dat wel lekker vindt!
quote:loulouise schreef op 23 januari 2012 @ 17:23:

Deze week trouwens het volgende gegeten... Verse pasta met rode pesto, doperwten, zalm en een frisse salade met tomaatjes en komkommer. Ik was in minder dan 10 minuten klaar en het was heerlijk.

Ik snap je opmerking wel, maar dit wat je nu noemt is precies waar ik op doel. Hoe kan ik nou sneller een lekker bord eten voor mijn neus hebben dan met zoiets?!

Klinkt nog heerlijk ook!
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 17:25:

[...]

Ik snap je opmerking wel, maar dit wat je nu noemt is precies waar ik op doel. Hoe kan ik nou sneller een lekker bord eten voor mijn neus hebben dan met zoiets?!

Klinkt nog heerlijk ook!Volgens mij moet je beide dingen tegelijk aanpakken Dubbelvla. Met alleen leuke recepten zoeken kom je er niet. Dat gaat misschien een week of 2 goed en dan komt er weer de klad in door weet ik veel wat voor reden.
Een heel topic vol: makkelijk snel gezond en ook nog heel lekker!
quote:loulouise schreef op 23 januari 2012 @ 17:27:

[...]

Volgens mij moet je beide dingen tegelijk aanpakken Dubbelvla. Met alleen leuke recepten zoeken kom je er niet. Dat gaat misschien een week of 2 goed en dan komt er weer de klad in door weet ik veel wat voor reden.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.

Ik denk dat ik mezelf kan motiveren door in korte tijd iets voor mijn neus te zetten wat lekker en gezend is, dan heb ik toch meteen het geen zin getekkeld?
En mocht je in het weekend bv groenten koeken voor in een gerecht, kook dan extra veel. Mijn schoonmoeder bakt bv altijd de bloemkool op. Op zich ontzettend saaie groente, maar opgebakken met een beetje parmizaanse kaas eroverheen meteen een stuk lekkerder! En snel voor door de week!
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 17:29:

[...]

Ik denk dat ik mezelf kan motiveren door in korte tijd iets voor mijn neus te zetten wat lekker en gezend is, dan heb ik toch meteen het geen zin getekkeld?Het punt is dat de oplossing niet alleen bij de avondmaaltijd maar ook bij het ontbijt en bij de lunch gevonden moet worden. Stel door onverwachte omstandigheden lukt het niet om je snelle maaltijd op tafel te krijgen of pas later dan verwacht. Als jij ontbeten en geluncht hebt, geeft je dat genoeg speling om toch voor iets gezonds te kiezen in plaats van weer terug te grijpen naar de magnetronmaaltijden. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 17:29:

[...]

Ik denk dat ik mezelf kan motiveren door in korte tijd iets voor mijn neus te zetten wat lekker en gezend is, dan heb ik toch meteen het geen zin getekkeld?Als je niet luncht of ontbijt kom je thuis met een gat in je maag en ga je het koken niet volhouden.
quote:loulouise schreef op 23 januari 2012 @ 17:31:

[...]

Het punt is dat de oplossing niet alleen bij de avondmaaltijd maar ook bij het ontbijt en bij de lunch gevonden moet worden. Stel door onverwachte omstandigheden lukt het niet om je snelle maaltijd op tafel te krijgen of pas later dan verwacht. Als jij ontbeten en geluncht hebt, geeft je dat genoeg speling om toch voor iets gezonds te kiezen in plaats van weer terug te grijpen naar de magnetronmaaltijden. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.

Daar heb je zeker een punt, en dat is ook echt iets waar ik mijn best voor moet gaan doen.

Ik moet gewoon proberen om die regelmaat een beetje in mijn leven te krijgen, maar dat it iets wat niet op de Eten pijler thuis hoort
Ach, wat doet het er toe op welke pijler het topic staat

Weet je, ik weet hoe ontzettend moeilijk het is om een regelmatig en gezond eetpatroon aan te houden. Ik heb er nog steeds erg veel moeite mee. Een ding wat ik geleerd heb is dat alle maaltijden met elkaar samenhangen. Ben je bij je ontbijt al van je plan gevallen dan is het heel moeilijk om de rest van de dag wel goed te laten gaan.
Ik vind regelmaat in het algemeen al heel moeilijk.

Ik weet dat dat stom klinkt maar het is gewoon eerlijk, ik vergeet mijn tanden te poetsen, ik vergeet het vuil buiten te zetten enz. enz.

Als ik echt mijn best doe gaat het een week of 2 goed en dan ga ik weer de mist in.
Is het een idee om daar hulp bij te zoeken of heb je die toevallig al?
@Dubbelvla: niet te hoge eisen stellen ook. Dus gewoon accepteren dat je het niet leuk vind en dat je een zeik bent, maar dat je alsnog gewoon elke dag gaat koken.

En vooral dingen opwarmen. Toen ik nog alleen woonde at ik zeker 2 keer in de week een restje van eerder die week.
spruitjes in een sausje, maar dan anders en snel klaar: groene curry met spruitjes
Jeetje, het verbaast me echt hoe je het volhoudt om de hele dag tot het avondeten niets te eten! Ikzelf zou al tien keer zijn flauwgevallen, of anders wegens energiegebrek niets meer van m'n werk terechtbrengen. Om je werk te kunnen doen, heb je ook genoeg energie nodig.

Ik heb overigens onder 'gezondheid' zojuist ook een soortgelijk topic geopend. Ik eet sinds kort helemaal geen magnetronmaaltijden meer en ik voel me al een stuk beter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven