Bewust eten

23-01-2012 16:11 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames (en de enkele heer),

Ik MOET echt mijn eetpatroon aan gaan passen, niet eens zozeer om mijn gewicht, maar vooral omdat ik heel erg ongezond bezig ben.

Ik heb zo'n hekel aan koken dat ik het meestal maar gewoon niet doe en dus iets makelijks (lees magnetron of afhaal) doe. Maar als ik zo doorga slip ik dadelijk nog dicht.

Het komt wel een beetje door mijn werk, meestal ben ik rond 7 uur thuis van mijn werk en dan heb ik ook zoveel honger dat ik niet eerst nog een half uur wil gaan koken.

Ik ben ook nog een verschrikkelijke zeik met eten! Qua groente eet ik eigenlijk alleen wortelen, spersiebonen en snijbonen (en vers vind ik dat ook veeeeeel te veel werk dus meestal uit een zakje bij de supermarkt). Wel eet ik graag (verschillende soorten) sla, komkommer, tomaat, maïs en veel andere rauwe groente. Ik eet graag pasta en heb liever rijst dan aardappelen.

Ik probeer voor mezelf altijd een boodschappen budget aan te houden van ¤ 50,- in de week. Maar met mijn huidige patroon zit ik daar meestal toch wel een stuk boven.

Mijn doel is niet direct om af te vallen, maar het uitgangspunt is wel dat ik wanneer ik gezonder ga eten en blijf sporten, vanzelf ook gewicht ga verliezen.

Wie kan mij helpen met een weekmenu samen stellen waarin ik gezonder eet en wat niet te veel tijd in beslag neemt?
Eet je wel vis/vlees?

Anders kun je alvast een planning maken van bijv. 1 keer per week vis, 3 keer vlees, 3 keer vega.

3 keer rijst, 3 keer pasta, 1 keer aardappelen.

Etc.
Er komen vast nog goede tips, maar als die allemaal niet blijken te werken, want geen tijd/zin:

Misschien op zondag uitgebreid koken en dat dan invriezen? Is altijd nog gezonder en goedkoper dan de magnetronmaaltijden die je in de supermarkt haalt. En dan kan je eventueel de rauwkost er ter plekke snel even bijmaken.

(Moet je natuurlijk wel even op de variatie letten, dus niet 1 ding maken en dat de hele week eten)
Ja qua vis/vlees lust ik eigenlijk alles wel, vega dan weer niet. Maar een keer geen vlees is natuurlijk ook een prima optie.
Mijn tip is inderdaad ook om in het weekend wat meer te koken en dan een paar porties in te vriezen. Doe evt. een ruiltje met een buurvrouw/vriendin zodat je wat meer variatie hebt.

Pastasaus, soep, stamppot is allemaal goed in te vriezen. De avond vantevoren het bakje in de koelkast zetten en dan is het een kwestie van opwarmen of pasta/rijst bijkoken.
dubbelvla, ik had ook al gepost in dat andere topic.

Ik heb een deadline vanavond maar ik zal morgen proberen wat dingen te posten.
Goede intentie!

Wat eet je als ontbijt en lunch?
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ik herken het heel erg wat je hier zegt Dubbelvla. Heb eigenlijk precies van hetzelfde probleem last. Vaak nog in samenwerking met een keuken die niet helemaal kookklaar is en dan heb ik helemaal geen zin meer om te koken.

Dat heb ik nu (deels) opgelost door een keer in de zoveel tijd op een zaterdag of zondag 3 of 4 verschillende dingen te koken en mijn vriezer helemaal vol te stoppen. Meestal zijn het dingen waarbij ik alleen nog maar even pasta of rijst moet koken om het te kunnen eten. Dat kan ik nog net opbrengen op zo'n moment. Jezelf aanleren dat je elke ochtend voordat je naar het werk gaat even in de vriezer moet duiken om te kiezen wat je wilt eten, is wel belangrijk. Anders heb je nog niks aan je volle vriezer.
Goed idee, van het invriezen.

Hier ligt bijv. standaard verse pasta van de AH in de vriezer. Eens in de zoveel tijd maak ik een flinke pan bolognese en dat vries ik in porties in. Dan heb je in mum van tijd een lekkere maaltijd klaargemaakt.
quote:infojunk schreef op 23 januari 2012 @ 16:25:

Goede intentie!

Wat eet je als ontbijt en lunch?Meestal niets en niets
Owja, verse pasta maakt het leven nog makkelijker inderdaad! Heb net een voorraadje ingeslagen in de hamsterweken. 5 minuten koken en klaar. Zo heerlijk
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 16:29:

[...]

Meestal niets en niets Ai..... dat is ook misschien iets waar je wat mee kunt gaan doen. Wat is de hoofdreden waarom je nu niet eet?
Nou 's ochtends eet ik meestal niets omdat ik nooit uit bed te branden ben en dus geen tijd heb.

Tussen de middag eet ik meestal niets omdat ik 's ochtends neit uit bed te branden ben en dus geen tijd heb om iets mee te nemen.

Ow en omdat ik geen bruin brood lust zonder dat het geroosterd is (en met bruin brood bedoel ik volkoren alles wat donkerder is hoef ik sowieso al niet).

[...]

Meestal niets en niets Echt? Geen wonder dat je jezelf 's avonds dan geen tijd gunt om te koken! Of eet je veel snacks of zo?
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 16:32:

Nou 's ochtends eet ik meestal niets omdat ik nooit uit bed te branden ben en dus geen tijd heb.

Tussen de middag eet ik meestal niets omdat ik 's ochtends neit uit bed te branden ben en dus geen tijd heb om iets mee te nemen.

Ow en omdat ik geen bruin brood lust zonder dat het geroosterd is (en met bruin brood bedoel ik volkoren alles wat donkerder is hoef ik sowieso al niet).

Dit is allemaal op te vangen door 's avonds even 5 minuten te nemen en een ontbijt- en lunchpakketje te maken voor de volgende dag.

Zijn er alternatieven voor brood die je wel lust? Bijvoorbeeld crackers?
quote:boerentrientje schreef op 23 januari 2012 @ 16:33:

[...]

Echt? Geen wonder dat je jezelf 's avonds dan geen tijd gunt om te koken! Of eet je veel snacks of zo?Nee, ik drink veel van 8 tot 6 maar ik eet in die tijd meestal niets.

Ow en omdat ik geen bruin brood lust zonder dat het geroosterd is (en met bruin brood bedoel ik volkoren alles wat donkerder is hoef ik sowieso al niet).Haha, sorry, maar nog nooit gehoord van iemand die alleen geroosterd bruin brood lust. Misschien kiezen voor het bruin brood met het witte kleurtje, dat sinds kort bestaat? En dan de avond van tevoren je brood smeren en in de vriezer leggen: dat wordt je lunch. Die gooi je dan bevroren en wel in je tas. Bij de lunch is die lekker koel maar niet bevroren meer. Heb ik jaren gedaan. En je legt een ander pakketje in de koelkast: dat wordt je ontbijt.
Heb je een magnetron.

Ik vind het lekker makkelijk om s'ochtends een kom havermout of brinta naar binnen te slobberen.

Als je 'savonds een grote salade maakt kan je een deel als lunch meenemen de volgende dag. Bruinbrood met ham, kaas wat dan ook er naast (of sla op de kaas tussen je boterham) en viola en lekker lunch.

Bakje kwark mee voor in de middag en je hebt waarschijnlijk niet half zo veel honger als nu wanneer je thuis komt.

appeltje ofzo mee voor een ander tussendoormomentje en klaar is je overdag menu.

's avonds is makkelijk als je van te voren inderdaad bedenkt wat je voor opties in huis heb.

En er zijn kookboeken zat die je kunnen helpen met in 15 a 30 minuten en gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Voor de trek meteen na het thuiskomen is een paprika in stukjes lekker (vind ik)

En ga leren eten. dit bedoel ik niet afzeikerig maar je sluit te veel dingen uit. dingen die je het afgelopen halfjaar niet geprobeerd heb ---> nog een keer proberen.
quote:loulouise schreef op 23 januari 2012 @ 16:36:

[...]

Dit is allemaal op te vangen door 's avonds even 5 minuten te nemen en een ontbijt- en lunchpakketje te maken voor de volgende dag.

Zijn er alternatieven voor brood die je wel lust? Bijvoorbeeld crackers?Ik lust geen crackers of beschuit, wel van die kleine geroosterde boterham-achtige toast. En die ronde uit een oranje pakje vind ik ook wel goed te doen (naam vergeten ). En wit brood.
Bestaat dat kies en kook van de Albert Heijn nog? Of anders verse pasta met een makkelijke saus erbij. Kip met wokgroente en rijst? Er zijn zoveel gerechten die echt niet veel tijd hoeven kosten. Kijk eens op het internet.

Zolang je geen zin hebt, kunnen wij tig adviezen geven maar gaat het toch niet werken. Dus ik denk dat je daar eerst eens wat aan moet gaan doen

Ow en omdat ik geen bruin brood lust zonder dat het geroosterd is (en met bruin brood bedoel ik volkoren alles wat donkerder is hoef ik sowieso al niet).'s avonds brood smeren voor de lunch of een salade maken. Hoef je 's ochtends niks te doen. En gris anders als ontbijt een pakje crackers mee en een appel/peer/sinaasappel/druif/whatever. Maar eet IETS. Mensen die niet ontbijten zijn gemiddeld 5 kg zwaarder dan mensen die wel ontbijten.
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 16:38:

[...]

Ik lust geen crackers of beschuit, wel van die kleine geroosterde boterham-achtige toast. En die ronde uit een oranje pakje vind ik ook wel goed te doen (naam vergeten ). En wit brood.

Matses?

Weet je, soms moet je gewoon eten wat je lust. Dat is minder slecht dan helemaal niks eten en 's avonds uit de bocht vliegen. Wit brood is echt niet het einde van de wereld. Zeker niet als je er gezond beleg op doet.
quote:Silvy schreef op 23 januari 2012 @ 16:39:

Bestaat dat kies en kook van de Albert Heijn nog? Of anders verse pasta met een makkelijke saus erbij. Kip met wokgroente en rijst? Er zijn zoveel gerechten die echt niet veel tijd hoeven kosten. Kijk eens op het internet.

Zolang je geen zin hebt, kunnen wij tig adviezen geven maar gaat het toch niet werken. Dus ik denk dat je daar eerst eens wat aan moet gaan doenVolgensmij gaf ik zelf in de OP al aan dat ik het wel wilde veranderen toch? Anders kan ik toch ook net zo goed geen topic openen?

[...]

Meestal niets en niets

Gratis tip: Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar!

Ik herken het wel, hoor, de moeite 's ochtend som een ontbijtje en een lunch te regelen. Ik neem sinds kort een bakje yoghurt met muesli/noiten en fruit mee voor in de trein. En als lunch roggebrood met kaas. Ik hou ook niet zo van 'gewoon' bruin brood.

Ik merk dat als ik goed ontbijt en lunch ik minder ga snacken aan het eind van de middag en sterker de wil heb om ook 's avonds gewoon gezond te eten. Sinds een paar maanden heb ik een groentetas-abonnement. ten eerste om dat het gezond is natuurlijk, maar ook omdat het je dwingt na te denken over wat je die week eet en te koken.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Je zei in je OP dat je graag rauwkost eet. Waarom neem je niet gewoon ook wat gesneden wortels/komkommer/tomaatjes mee voor bij de lunch of gewoon tussendoor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven