Bewust eten

23-01-2012 16:11 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames (en de enkele heer),

Ik MOET echt mijn eetpatroon aan gaan passen, niet eens zozeer om mijn gewicht, maar vooral omdat ik heel erg ongezond bezig ben.

Ik heb zo'n hekel aan koken dat ik het meestal maar gewoon niet doe en dus iets makelijks (lees magnetron of afhaal) doe. Maar als ik zo doorga slip ik dadelijk nog dicht.

Het komt wel een beetje door mijn werk, meestal ben ik rond 7 uur thuis van mijn werk en dan heb ik ook zoveel honger dat ik niet eerst nog een half uur wil gaan koken.

Ik ben ook nog een verschrikkelijke zeik met eten! Qua groente eet ik eigenlijk alleen wortelen, spersiebonen en snijbonen (en vers vind ik dat ook veeeeeel te veel werk dus meestal uit een zakje bij de supermarkt). Wel eet ik graag (verschillende soorten) sla, komkommer, tomaat, maïs en veel andere rauwe groente. Ik eet graag pasta en heb liever rijst dan aardappelen.

Ik probeer voor mezelf altijd een boodschappen budget aan te houden van ¤ 50,- in de week. Maar met mijn huidige patroon zit ik daar meestal toch wel een stuk boven.

Mijn doel is niet direct om af te vallen, maar het uitgangspunt is wel dat ik wanneer ik gezonder ga eten en blijf sporten, vanzelf ook gewicht ga verliezen.

Wie kan mij helpen met een weekmenu samen stellen waarin ik gezonder eet en wat niet te veel tijd in beslag neemt?
Lust je trouwens wel zuurdesembrood?
quote:loulouise schreef op 23 januari 2012 @ 16:42:

Lust je trouwens wel zuurdesembrood?Geen idee! Nog nooit geproeft (of van gehoord).
Heb je donker brood van de bakker ook al eens geprobeerd?

Van de supermakt vind ik het ook niet te vreten maar van de bakker kan ik zo een half brood op (liefst met pindakaas)
Probeer het eens, want het smaakt heel anders dan het bruine brood waar jij het over hebt.

Of misschien is brabants roggebrood wel iets voor je.... Probeer eens wat nieuwe dingen uit.
Sjongejonge dubbelvla, met alle respect maar ik krijg hier wel een beetje jeuk van... Kun je bijvoorbeeld echt niet zelf bedenken dat niet ontbijten en niet lunchen superslecht is voor je? En dat je de avond van tevoren dingen kunt klaarleggen als je je nest niet uit kunt komen? Bovendien is het ietwat lastig om tips te geven aan iemand die vrijwel niets 'lust'
Je kunt ook een gezonde pastasalade maken en die meenemen voor de lunch. Eet je hem eerst de avond daarvoor als hoofdmaaltijd. (is ook zo gemaakt als je verse pasta neemt).
Haal bananen in huis. Supervoedzaam, lekker en gezond. Als ik geen zin heb om ontbijt te maken werk ik gewoon een banaan en een glaasje yoghurt naar binnen en je kunt er een flink deel van de ochtend tegenaan.
Hoe zie jij bewust eten voor je? Wat zou je graag willen en hoe wil je graag eten?

Je lust erg weinig, en je wilt er weinig moeite voor doen, zo maak je het wel erg moeilijk natuurlijk.
Misschien moet je maar gewoon dingen gaan eten die je niet lust.

Lust je het niet, of vind je het gewoon minder lekker?

Kan me namelijk niet voorstellen dat je bruin brood niet lust. Waarschijnlijk vind je het gewoon niet zo lekker.

Kook 's avonds een ei en eet dat 's ochtends op.

Tussen de middag eet je gewoon twee dubbele boterhammen met pindakaas of iets dergelijks. Niet zeiken, gewoon 's ochtends opstaan en smeren.

Dan ben je 's avonds minder aan de geeuwhonger en kun je koken. Wat niet meer dan 10 minuten hoeft te kosten.

Stukje vlees bakken, aardappel koken, pot sperziebonen in een pan flikkeren, klaar.

En pot-groente is net zo gezond of zelfs gezonder als vers.
Simpele ontbijt ideeen:

een banaan

Optimel kwark

Een gekookt ei

kwark/yoghurt met muesly

Brinta

Havermout

een appel
quote:Juuls82 schreef op 23 januari 2012 @ 16:53:

Sjongejonge dubbelvla, met alle respect maar ik krijg hier wel een beetje jeuk van... Kun je bijvoorbeeld echt niet zelf bedenken dat niet ontbijten en niet lunchen superslecht is voor je? En dat je de avond van tevoren dingen kunt klaarleggen als je je nest niet uit kunt komen? Bovendien is het ietwat lastig om tips te geven aan iemand die vrijwel niets 'lust'

Mag je best jeuk van krijgen hoor. Ik kan me dat best bedenken, maar in middels is het zo aangeleerd dat ik het ontbijt of de lunch ook niet meer mis.

Het is trouwens ook niet zo dat ik vrijwel niets lust, ik houd bijvoorbeeld niet van gewoon gekookte spruitjes, maar ik een schotel vind ik het prima te doen. Daarnaast lust ik ook dingen die juist minder gangbaar zijn, ik ben bijvoorbeeld verzot op zalm en andere vissen (op schelpdieren na), vind volkoren pasta juist lekkerder, en je kan me alle soorten rijst voorschuiven.

De meeste groente vind ik echt niet vies, zolang het maar verpakt is in een gerecht en niet plain gekookt.
quote:StabiloBoss schreef op 23 januari 2012 @ 17:02:

Misschien moet je maar gewoon dingen gaan eten die je niet lust.

Lust je het niet, of vind je het gewoon minder lekker?

Kan me namelijk niet voorstellen dat je bruin brood niet lust. Waarschijnlijk vind je het gewoon niet zo lekker.

Kook 's avonds een ei en eet dat 's ochtends op.

Tussen de middag eet je gewoon twee dubbele boterhammen met pindakaas of iets dergelijks. Niet zeiken, gewoon 's ochtends opstaan en smeren.

Dan ben je 's avonds minder aan de geeuwhonger en kun je koken. Wat niet meer dan 10 minuten hoeft te kosten.

Stukje vlees bakken, aardappel koken, pot sperziebonen in een pan flikkeren, klaar.

En pot-groente is net zo gezond of zelfs gezonder als vers.

Bruinbrood lust ik wel, maar alleen tarwe. Zodra het donkerder wordt vind ik het echt neit meer lekker.

Overigens heb je heeeel erg gelijk dat ik er gewoon tijd voor moet maken!
Eh...je vindt ze dus niet echt vies. Je denkt dat je ze vies vindt.
quote:Blackdress schreef op 23 januari 2012 @ 16:57:

Hoe zie jij bewust eten voor je? Wat zou je graag willen en hoe wil je graag eten?

Je lust erg weinig, en je wilt er weinig moeite voor doen, zo maak je het wel erg moeilijk natuurlijk.

Ik wil graag meer variatie en meer groente/fruit in mijn eten.

En ik zeg snel dat ik iets niet lust, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het in een gerecht ook niet lekker vind.
Begin gewoon maar eens de dag met een glas melk met brinta.

Neus dicht en leegdrinken.

Op een gegeven moment wordt je 's ochtends wakker met honger.

Ben je zover, dan ga je beginnen met lunchen.

Is dat een gewoonte, dan kun je 's avonds gaan koken.
quote:Ruza schreef op 23 januari 2012 @ 17:10:

Eh...je vindt ze dus niet echt vies. Je denkt dat je ze vies vindt.De spruiten? Los vind ik ze wel echt vies hoor
Dubbelvla, wat wil je nu concreet van dit topic? Kun je dat onder woorden brengen?
Dus je lust het wel!!! Spruiten zijn spruiten. In een schotel zijn het nog steeds spruiten!! Ik heb al eerder gezegd: ja eens experimenteren met groenten en kruiden/sausjes.
Ik wil vooral qua gerechten voor het diner nieuwe ideeen opdoen, zodat ik dat lekker en gezond voor mezelf kan klaar maken.
quote:Ruza schreef op 23 januari 2012 @ 17:14:

Dus je lust het wel!!! Spruiten zijn spruiten. In een schotel zijn het nog steeds spruiten!! Ik heb al eerder gezegd: ja eens experimenteren met groenten en kruiden/sausjes.Ja precies, dat soort dingen bedoel ik dus. Maar wat voor kruiden? Wat kan ik bijvoorbeeld op mijn spruiten strooien?
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 17:14:

Ik wil vooral qua gerechten voor het diner nieuwe ideeen opdoen, zodat ik dat lekker en gezond voor mezelf kan klaar maken.Maar daar ligt toch niet de kern van het probleem? De kern ligt bij het feit dat jij er geen energie voor hebt of er geen tijd in wilt steken. Dan kan je wel allemaal leuke nieuwe recepten hier gaan vragen, maar de kans dat je daarmee je beoogde doel bereikt is gewoon erg klein.
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 17:15:

[...]

Ja precies, dat soort dingen bedoel ik dus. Maar wat voor kruiden? Wat kan ik bijvoorbeeld op mijn spruiten strooien?

de sajour boemboe die je normaal over boontjes heen zou doen.

Haal eens een zooitje boemboes bij de super.

Bak vlees aan, doe groente erbij. Doe de boemboe erbij (maakt niet zo veel uit welke, probeer maar wat), beetje water. Doorkoken en eten met rijst.

Zelfde principe kun je ook doen met allerlei Patak's currypasta's.
quote:dubbelvla schreef op 23 januari 2012 @ 17:15:

[...]

Ja precies, dat soort dingen bedoel ik dus. Maar wat voor kruiden? Wat kan ik bijvoorbeeld op mijn spruiten strooien?laatst roergebakken spruitjes en pompoen met creme fraiche, kruidenzout(van max havelaar) en amandelschaafsel gegeten!
Punt 1. Jezelf een hele dikke schop onder je kont geven en wel ontbijten en lunchen. Geen wonder dat je uitgehongerd bent 's avonds! Er zijn een aantal goede tips langs gekomen, zoals 's avonds pakketjes smeren en in de koelkast/vriezer.

Avond eten. Ga uit van min een half uur koken en dat kan je volhouden, mits je hebt ontbeten en geluncht.

Even wat ideetjes. ik hou zelf ook niet van de standaard gekookte aardappels,groente en vlees. Dus wie weet staat hier nog wat tussen wat je wel lust.

Risotto met spinazie

Risotto met artisjokken

Risotto met asperges

Pandan rijst, Ajam paniki en salade van klein gesneden tomaat/paprika, olijfolie

Pasta met verse tomaatjes en knoflook

Pasta met gekookte broccoli er doorheen. (pasta heel klein beetje nat houden en flinke scheut olijfolie erover heen)

Pasta met bruine bonen

Pasta met linzen

Chili con carne (mix pakketje, bruine bonen, gehakt, paprika's)

Wrap met paprika's, ui en kipfilet in stukjes gesneden

Spinazie omelet

Asperge omelet

Courgette omelet

Aardappels, ui (daaroverheen olijfolie) in stukjes in de oven = lekker!

Of probeer eens van die boemboes uit die je over de groenten kan gooien. Krijg je vaak een heel andere smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven