Geld & Recht alle pijlers

rechten voor alleenstaande moeder inwonend bij ouders..

24-01-2012 15:23 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,,

ik zit met een probleem .. tenminste ik kom er niet meer uit.

Ik ben zelf 20 heb een dochtertje van bijna 3 , ik woon nog bij mijn moeder in ...

Ik krijg een wij uitkering dat is een bedrag van 468 euro per maand hier boven op krijg ik mijn kindgebonden budget en zorgtoeslag ..

Nu is het het volgende ik had eens een bedrag openstaan bij de belasting wat ik terug moest betalen nu hebben ze dat verekend over mijn zorgtoeslag over 2012 dus ik krjg nu nog maar 13 euro zorgtoeslag...

Ik heb zelf een aantal schulden die ik graag al wil lossen maar ik kan haas eigenlijk niet eens me zorgverzekering betalen ik ben zelf al naar de financiele winkel geweest maar die willen mij niet helpen omdat ik een te laag inkomen heb .

Nou zit ik dus in een cirkel waar ik niet uitkom de vader van die kleine heb dit jaar afstand gedaan van ze kind en die had me dochtertje eerst erkend en hoefde maar aan alimentatie een bedrag vanb 25 euro per maand te betalen en omdat hij dus nu afstaand heeft gedaan betaald hij niks meer...

Ik word eigenlijk door niks geholpen doe me best maar heb alles al geprobeerd en nu weet ik verder ook niet of ik nog op iets van een toeslag recht heb bij de belasting of dat iemand misschien iets weet hoop graag wat te horen ...

groetjes patricia
quote:mamatriesje schreef op 24 januari 2012 @ 15:44:

[...]

whahaha zal ik hier maar niet op reageren vraagje heb je zelf kinderen ...?? heb je altijd ouders gehad waar je niet op kon bouwen ??

zelf nooit een goeie jeugd gehad??

ken je deze situatie wel

Drie koters, geen opleiding tot mijn 20ste, maar dan ook geen basisschool. Moeder alcoholist, vader nog grotere problemen en merendeel van mijn leven op mijn kamertje gezeten. Ik verdien 4200 netto in de maand. Met positieve instelling.

Nu jij weer!
Je begreep mijn opmerking blijkbaar niet. Jij hebt vrij lange tenen, jij doet alsof het aan een ander ligt en jij reageert zeer aggressief in geschrifte.

Misschien moet je daar iets aan doen, helpt je vast een baan vinden..

[...]

whahaha zal ik hier maar niet op reageren vraagje heb je zelf kinderen ...?? heb je altijd ouders gehad waar je niet op kon bouwen ??

ken je deze situatie welBoehoehoe, wat heb je het verschrikkelijk zwaar gehad. Kom op zeg..... Jij bent verantwoordelijk voor je eigen leven. Niemand anders gaat er voor jou iets van maken hoor. Het is allemaal naar wat je is gebeurd, maar dat is echt geen excuus om nu maar op de bank te gaan zitten en je hand op te houden.

[...]

ken je deze situatie wel

Dat is natuurlijk allemaal erg vervelend en we zullen dat zeker niet bagatelliseren, maar het is nog altijd GEEN reden om op je luie kont te blijven zitten, je hand op te houden en je te blijven wentelen in zelfmedelijden.

Neem het heft in eigen handen en ga iets doen!
quote:rozenstruikje schreef op 24 januari 2012 @ 15:46:

[...]

Drie koters, geen opleiding tot mijn 20ste, maar dan ook geen basisschool. Moeder alcoholist, vader nog grotere problemen en merendeel van mijn leven op mijn kamertje gezeten. Ik verdien 4200 netto in de maand. Met positieve instelling.

Nu jij weer!
Ik heb op mijn 20e (8 jaar geleden) in een winkel gewerkt en verdiende daar 7,50. Als ik 62 uur per maand had gewerkt toen, zou ik boven jouw uitkering uitkomen, dat zijn 8 dagen per maand, ongeveer 2 dagen per week! Hoe kan het nou dat jij geen baan kunt vinden die parttime boven je uitkering uitkomt?
Ik zou serieus eens gaan kijken om weer een opleiding te gaan volgen op het roc. Je krijgt namelijk de volgende bedragen:

http://www.ib-groep.nl/pa ... iering/sfmbo/bedragen.asp

En daar bovenop krijg je ook nog eens een toeslag omdat je als alleenstaande moeder je kind opvoed:

http://www.ib-groep.nl/pa ... /je_verzorgt_een_kind.asp

Dan zul je natuurlijk wel serieus aan de slag moeten met je opleiding, ze verwachten immers ook dat je maanden fulltime stage loopt. Hierbij moet je dus ook weer kinderopvang regelen (of je moeder springt misschien bij geen idee hoe deze band is).

Lijkt mij beter dan dat je thuis zit, zonder een echte opleiding (bloemsierkunst is meer een gezelligheidscursus lijkt mij) zul je nooit een behoorlijke boterham verdienen.
quote:mamatriesje schreef op 24 januari 2012 @ 15:35:

[...]

dat weet ik niet waar jij wooont en werkt ik heb zelf al achter een kassa gezeten en dan verdiende ik zelf nog minder en had ik een contract van 20 uur

Dat is raar: het minimumloon voor een 20 jarige is(uitgaande van een 38urige werkweek) 5.40 per uur of 889.65 per maand.

Met 20 uur per week verdien je dus (5.40*20*52)/12=468 euro per maand.

Dat is evenveel als je uitkering, maar dan komt er nog een eindejaarsbonus en vakantiegeld bij en kan je waarschijnlijk goedkoper boodschappen doen. (bij de AH kreeg je 10% van wat je daar uitgaf weer teruggestort, scheelt weer in de luierkosten...)

Overigens, probeer verder te studeren/leren, dat scheelt een hoop in je loon! Ik ben ook 20 en verdien als studentassistent 12 euro per uur...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

[...]

ken je deze situatie welJe kunt wel met je kind bij je moeder wonen
Mamatriesje, doe niet zo zielig. Zo jong een kind krijgen is niet makkelijk en je hebt schulden en dat id ook zwaar klote!

Maar nu denk je in problemen, niet in oplossingen.

Een groot deel van je inkomen gaat naar de schuldeisers goedzo! Hoe eerder je er weer vanaf bent.

En je kunt wel op je ouders bouwen je krijgt onderdak van je moeder! Realiseer je hoeveel dat waard is want als ze je morgen de deur uit zet wat dan?

En werken kan altijd! De appie verdient beter dan wat je nu krijgt.

Wat doet maatschappelijk werk precies met/voor je?
mamatriesje, wat zou je willen doen? Als je de banen voor het uitkiezen had, wat zou je willen doen? Als je een opleiding zou kunnen doen, wat zou je kiezen?

Kan je moeder je helpen met budgetteren zodat je wellicht wel uitkomt met je geld?
quote:rozenstruikje schreef op 24 januari 2012 @ 15:46:

[...]

Nu jij weer!
ik word hier echt onpasselijk van.

Je loopt bij maatschappelijk werk, waarom?

Zij vinden de gemeente gek, waarom? Omdat ze jou zelf de zaakjes oplossen, ik vind dat niet gek maar normaal!

Je verwacht dat de gemeente je opleiding betaald en regelt, waarom?

Je wil meer geld maar wil er geen moeite voor doen, waarom niet?

Je hebt schulden, waardoor?

Stop met je zielig doen en je hand ophouden en geef jezelf een schop onder je kont. Je kan werken voor het zelfde bedrag dan dat je nu KRIJGT maar vind dat niet genoeg en werkt daarom helemaal niet, wat een bagger instelling.
Misschien is het een goed idee om zelf de regie over je leven te pakken en niet af te wachten tot er een baan/geld/opleiding whatever vanzelf jouw kant op komt.. want dat gebeurt namelijk niet. Ik krijg het gevoel dat jij de verantwoordelijkheid bij iedereen neerlegt behalve bij je zelf. Pak jezelf aan, je hebt goddomme een kind, wat voor voorbeeld geef je haar straks?! Wil je niet dat zij opgroeit tot een zelfstandige jonge vrouw?

Ik snap echt wel dat het moeilijk voor je moet zijn, zo jong al moeder, een vent die zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen en moeten wonen bij je ouders. Maar jij bent de enige die zichzelf hieruit kan vechten... en al begin je met een rotbaantje, dat hoef je echt niet de rest van je leven te doen, het is een begin naar een mooiere toekomst voor jou en je kind... je hebt alleen een flinke schop onder je donder nodig!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:ingmagh schreef op 24 januari 2012 @ 15:48:

Ik heb op mijn 20e (8 jaar geleden) in een winkel gewerkt en verdiende daar 7,50. Als ik 62 uur per maand had gewerkt toen, zou ik boven jouw uitkering uitkomen, dat zijn 8 dagen per maand, ongeveer 2 dagen per week! Hoe kan het nou dat jij geen baan kunt vinden die parttime boven je uitkering uitkomt?

eensch.. Als ik mijn bijbaan in een callcentre had doorgetrokken tot fulltime baan dan had ik 1600 netto. Da's modaal, en dat voor ongeschoold werk!

TO, elke Jan Harry kan meer verdienen dan jouw uitkering, je moet alleen wíllen.. Volgens mij zit daar de crux.
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:maar heb het vanaf me 17 de al alleen gedaan met die kleine en zelf rond moette komen en nooit bij me ouders aan kunnen kloppen ja ik woon bij me moeder maar dat is het ook.

zo dan, ik hoop dat je moeder niet meeleest.

Vreselijke moeder heb jij zeg die helemaal niks voor je doet, behalve kost en inwoning verzorgen, tsss.

Lieve Mamatriesje,

misschien is het zo dat als je nu gaat werken je inderdaad niet zoveel verdiend. Maar salarissen stijgen naarmate je langer ergens werkt. Verder doe je ervaring op, kun je misschien cursussen op je werk volgen en zo stapje voor stapje hogerop komen en meer salaris krijgen.

Je kind is nu 3, volgend jaar gaat ze naar school. De uitgelezen tijd om lekker te gaan werken, leren of een combinatie van beide (BBL).

Ga niet op de gemeente zitten wachten tot zij jou iets aanbieden, toon initiatief, ga zelf op zoek!

Als jij nou binnenkort een sollicitatiebrief schrijft, mag je die zelf laten keuren op het forum op spelling, zinsbouw en inhoud.

We lijken nu wel gemene bitches, maar we willen ook graag iemand een steuntje in de rug geven die laat zien vooruit te willen komen.

Kom op, je kan het!

[...]

ken je deze situatie wel

Kom op zeg. Je bent de enige niet die in een moeilijke situatie zit. En hoe lastig het ook is, je moet zelf je schouders er onder zetten.

Ik vraag me oprecht af wat voor hulp en ondersteuning je nog meer verwacht?
Hoi Mamatriesje,

Ik ben ook alleenstaande moeder. Ik werk 20 uur in de week en heb een appartement. Ik heb nog wel contact met de vader die 155 alimentatie betaald. Maar verder kom ik er ook zelf uit. Met de allenstaande ouderkorting, huurtoeslag etc. En ja ik werk in een callcenter. Misschien niet het leukste dat je kan verzinnen maar ik kan mezelf en me dochtertje er wel van onderhouden met wat hulp van de overheid!
quote:mimootje schreef op 24 januari 2012 @ 15:52:

ik word hier echt onpasselijk van.

Je loopt bij maatschappelijk werk, waarom?

Zij vinden de gemeente gek, waarom? Omdat ze jou zelf de zaakjes oplossen, ik vind dat niet gek maar normaal!

Je verwacht dat de gemeente je opleiding betaald en regelt, waarom?

Je wil meer geld maar wil er geen moeite voor doen, waarom niet?

Je hebt schulden, waardoor?

Stop met je zielig doen en je hand ophouden en geef jezelf een schop onder je kont. Je kan werken voor het zelfde bedrag dan dat je nu KRIJGT maar vind dat niet genoeg en werkt daarom helemaal niet, wat een bagger instelling.

Amen!

Als je iets wilt in het leven, dan moet je je best ervoor doen. Niet alleen maar ervan uitgaan dat alles je in de schoot wordt geworpen. En vervolgens boos zijn als dat niet het geval blijkt.

Iedereen heeft moeite moeten doen voor hetgeen hij/zij bereikt heeft (uitzonderingen daargelaten). Dus ook jij zal van je luie krent af moeten gaan en keihard je best gaan doen om je leven op de rit te krijgen!

Denk aan je kleine. Als jij wilt dat zij een goede toekomst krijgt, MOET jij gewoon je best gaan doen!
quote:mamatriesje schreef op 24 januari 2012 @ 15:36:

[...]

ik heb zelf een vmbo diploma en loop al bij maatschappenlijk werk de gemeente wil mij nog geen opleiding geven omdat ze willen dat ik eerst mijn dingen orde moet hebben en hebben ze mij dus vrijstelling gegeven

Dus die mogelijkheid om in de toekomst een opleiding te gaan volgen is er wel? Dat is in elk geval mooi.

Wat zijn die "dingen" die je op orde moet hebben voor je daadwerkelijk aan de slag moet? Gaat het dan alleen om het oplossen van je schulden?

Goed dat je al met maatschappelijk werk aan het praten bent, wat voor advies hebben zij jou gegeven?

Hoe kan het dat je met je contract in de supermarkt zo weinig verdiende?

[...]

whahaha zal ik hier maar niet op reageren vraagje heb je zelf kinderen ...?? ja

heb je altijd ouders gehad waar je niet op kon bouwen ?? ja mijn vader heeft mij nooit gesteund

zelf nooit een goeie jeugd gehad?? oh al met al best wel

ken je deze situatie wel werkeloos met kinderen? Nee. Een schijnbare uitzichtloze situatie qua werk/gezin/inkomen? Ja. Weet je wat ik gedaan heb toen ontslag dreigde en ik me realiseerde dat ik eigenlijk niks kon? Ik ben weer een opleiding gaan volgen met mijn huidige baan + doorgroeimogelijkheden als resultaat nu jij weer
quote:mamatriesje schreef op 24 januari 2012 @ 15:23:

hallo,,

ik zit met een probleem .. tenminste ik kom er niet meer uit.

Ik ben zelf 20 heb een dochtertje van bijna 3 , ik woon nog bij mijn moeder in ...

Ik krijg een wij uitkering dat is een bedrag van 468 euro per maand hier boven op krijg ik mijn kindgebonden budget en zorgtoeslag ..

Nu is het het volgende ik had eens een bedrag openstaan bij de belasting wat ik terug moest betalen nu hebben ze dat verekend over mijn zorgtoeslag over 2012 dus ik krjg nu nog maar 13 euro zorgtoeslag...

Ik heb zelf een aantal schulden die ik graag al wil lossen maar ik kan haas eigenlijk niet eens me zorgverzekering betalen ik ben zelf al naar de financiele winkel geweest maar die willen mij niet helpen omdat ik een te laag inkomen heb .

Nou zit ik dus in een cirkel waar ik niet uitkom de vader van die kleine heb dit jaar afstand gedaan van ze kind en die had me dochtertje eerst erkend en hoefde maar aan alimentatie een bedrag vanb 25 euro per maand te betalen en omdat hij dus nu afstaand heeft gedaan betaald hij niks meer...

Ik word eigenlijk door niks geholpen doe me best maar heb alles al geprobeerd en nu weet ik verder ook niet of ik nog op iets van een toeslag recht heb bij de belasting of dat iemand misschien iets weet hoop graag wat te horen ...

groetjes patriciaAls je nog bij je moeder inwoont is moet jij je van 468 euro toch kunnen redden? Je hoeft geen huur enzo te betalen!
Echt een mooi voorbeeldje van stilstaan is achteruit gaan..
Als je ingeschreven staat voor een sociale huurwoning en die toegewezen krijgt is er een goede kans dat je bijzondere bijstand krijgt voor de borg , eerste maand huur en inrichtingskosten.

Dit met je tzt wel terugbetalen het is een renteloze lening maar dat word meteen van jouw sociale dienst afgetrokken en is een laag bedrag per maand.

Vanaf het moment dat je op jezelf woont krijg je een alleenstaande ouder uitkering.

Dat er geen werk zou zijn n je er alles aan gedaan hebt geloof ik niet. Ik kom uit precies dezelfde situatie alleen dan zonder vangnet zoals jouw moeder en zit toch echt in mijn eigen huis en heb altijd werk gehad en dat zonder vmbo opleiding.

Met 18 uur werk bij thuiszorg verdiende ik meer dan jouw uitkering. Als jij een oppaskind neemt voor 5 euro per uur heb je binnen twee weken ook meer verdient.

Je kan hier iedereen afbranden en afkatten maar daar kom je nergens mee. Zeker niet als je de mensen die je serieuze vragen stellen geen antwoord geeft.

Ga denken in mogelijkheden en wees blij dat we hier een sociaal vangnet hebben.
Hoe diep zit je in de schulden? Wanneer verwacht je eruit te zijn? Heb je daar zicht op, heb je al je schulden op een rijtje?

En alimentatie aanvragen! Dat de gemeente van wie je je uitkering ontvangt daar nog niet achteraan is gegaan zeg, kun je ze alsnog vragen om te doen. Zolang je een uitkering ontvangt zullen ze het wel inhouden, daarom kun je beter zsm een baan zoeken. En wat bedoel je ermee dat de vader afstand heeft gedaan van z'n kind? Ook al ziet hij z'n kind niet hij is nog steeds financieel verantwoordelijk voor z'n kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven