Geld & Recht alle pijlers

rechten voor alleenstaande moeder inwonend bij ouders..

24-01-2012 15:23 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,,

ik zit met een probleem .. tenminste ik kom er niet meer uit.

Ik ben zelf 20 heb een dochtertje van bijna 3 , ik woon nog bij mijn moeder in ...

Ik krijg een wij uitkering dat is een bedrag van 468 euro per maand hier boven op krijg ik mijn kindgebonden budget en zorgtoeslag ..

Nu is het het volgende ik had eens een bedrag openstaan bij de belasting wat ik terug moest betalen nu hebben ze dat verekend over mijn zorgtoeslag over 2012 dus ik krjg nu nog maar 13 euro zorgtoeslag...

Ik heb zelf een aantal schulden die ik graag al wil lossen maar ik kan haas eigenlijk niet eens me zorgverzekering betalen ik ben zelf al naar de financiele winkel geweest maar die willen mij niet helpen omdat ik een te laag inkomen heb .

Nou zit ik dus in een cirkel waar ik niet uitkom de vader van die kleine heb dit jaar afstand gedaan van ze kind en die had me dochtertje eerst erkend en hoefde maar aan alimentatie een bedrag vanb 25 euro per maand te betalen en omdat hij dus nu afstaand heeft gedaan betaald hij niks meer...

Ik word eigenlijk door niks geholpen doe me best maar heb alles al geprobeerd en nu weet ik verder ook niet of ik nog op iets van een toeslag recht heb bij de belasting of dat iemand misschien iets weet hoop graag wat te horen ...

groetjes patricia
TO ben je er nog?

Of ben je aan 't solliciteren?
quote:cheerlesscard schreef op 24 januari 2012 @ 16:40:

[...]

Als je thuis bij ma op je reet zit en niet gedwongn word actie te ondernemen ga je het ook niet doen.

Als iemand honger heeft leert ie wel een boterham smeren hoor, zal je nog verbazen hoe snel ze dat dan ineens wel kunnen.

Moeders klinkt nou niet echt pro actief genoeg om to iets aan te leren.

Plus haar schuldprobleem kan pas opgelost worden als ze fatsoenlijk inkomen heeft dan kan to bijv. de schuldsanering in of zelf voldoende aflossen.

Als haar moeder ook uitkering heeft en to krijgt een fatsoenlijke baan word moeders gekort, kan to dat bij gaan leggen en houd ze nog niks over om de schulden af te betalen.

Dus to zal idd uit huis moeten gaan ja.eens.
quote:cheerlesscard schreef op 24 januari 2012 @ 16:40:

[...]

Als je thuis bij ma op je reet zit en niet gedwongn word actie te ondernemen ga je het ook niet doen.

Als iemand honger heeft leert ie wel een boterham smeren hoor, zal je nog verbazen hoe snel ze dat dan ineens wel kunnen.

Moeders klinkt nou niet echt pro actief genoeg om to iets aan te leren. TO lijkt zich niet erg veel gelegen aan haar moeder, naast dat ze er mag wonen, wij weten niet wat moeder onderneemt. Misschien zorgt die er wel voor dat ze al die loketten (maatschappelijk werk, gemeente) afloopt, anders zou ze dat ook niet doen?

Plus haar schuldprobleem kan pas opgelost worden als ze fatsoenlijk inkomen heeft dan kan to bijv. de schuldsanering in of zelf voldoende aflossen. ze lost toch nu al 300 euro af per maand? of las ik dat verkeerd? dat lukt de gemiddelde alleenstaande 20 jarige bijstandmoeder die op zichzelf woont niet hoor.

Als haar moeder ook uitkering heeft en to krijgt een fatsoenlijke baan word moeders gekort, kan to dat bij gaan leggen en houd ze nog niks over om de schulden af te betalen.

Dus to zal idd uit huis moeten gaan ja.Uit huis gaan krijg je wel een hogere uitkering, maar ook meer kosten. Niks meer eten uit moeders koelkast. Gas water en licht. Verzekeringen. Dan kun je nog meer uitkering krijgen, en bijzondere bijstand, maar het is verrekte moeilijk rondkomen, zeker voor iemand die op mij overkomt als iemand die simpelweg (nog) niet in staat is zelfstandig te gaan wonen. Zo weinig initiatief, zo weinig verantwoordelijkheidsgevoel. Ik voorspel vanuit mijn werkervaring een ontruiming op huurachterstand binnen het eerste jaar als zij nu zelfstandig zou gaan wonen. Begeleid wonen, misschien. Heel misschien. Maar nu nog niet. Eerst zaakjes op orde brengen.
Wat betekent dit dan voor haar kind? In hoeverre kan ze dan nog goed voor haar zorgen? Het lijkt me wel heel lastig (en dan druk ik me nog mild uit)
Vanaf 1 juli heb je alleen nog kinderbijslag, kindertoeslag en zorgtoeslag...

Als je gaat werken, krijg je recht op extra belastingkortingen omdat je alleenstaand ouder bent.

In eerste instantie zul je met werken misschien evenveel overhouden als je uitkering. Maar op termijn word je er gewoon wel beter van.

Trouwens. Als je bij je moeder woont, dan moet 486 echt ruim genoeg zijn voor kostgeld, zorgverzekering en kleding. Daarbij ga ik er vanuit dat je geen mobiel hebt voor 50 in de maand en ook niet permanent dingen uit de rekken bij de H&M trekt.
...
quote:pixiemorgan schreef op 24 januari 2012 @ 16:42:

@Mamatriesje

Waar ik altijd slecht tegen kan zijn mensen die comfortabel achterover leunen in de slachtofferrol en gaan roepen over "hun moeilijke jeugd" en "vreselijke ouders". Alsof dat een excuus is zelf niets te doen aan je huidige situatie...

Ik heb een kutjeugd gehad. En ouders waar ik niet op kon bouwen en nu nog steeds niet op kan bouwen. Ik kreeg mavo-advies op de lagere school.

Ik heb de universiteit af, zelf betaald door heel veel en hard te werken. Ik heb de stomste, slecht betaalde k-baantjes gehad die je maar kan bedenken, al die jaren. Ik heb geen schulden. Verdien inmiddels weet ik hoeveel keer modaal en woon in een erg mooi huis dat ik zelf gekocht heb. En heb een goede baan op mijn opleidingsniveau.

Het verschil tussen jou en mij is dat ik niet achter overgeleund heb en riep "iemand moet me helpen", maar het leven bij de kladden gepakt heb en mijn schouders eronder gezet heb. Zo kom je een heel eind.Amen
In veel reakties zie ik maar over dat mamatriesje moet werk gaan zoeken,maar waar is werk dan waar jullie het maar over hebben.Ik kan genoeg mensen in mijn omgeving die naar werk zoeken maar echt niet worden aangenomen.Idereen praat zo makkelijk,het is makkelijk praten als je een goede baan hebt.
Hier is een groot callcenter waar ze doorlopend mensen zoeken. Alleen....als TO net zo praat als ze schrijft, gaat ze daar niet aan de bak komen. Schoonmaakbedrijven zoeken ook vaak mensen, magazijnwerk e.d.
Granadino, ik heb zomaar het vermoeden dat het te maken heeft met de instelling die TO aan de dag legt, dat ze op dit moment geen werk krijgt. Zij gaat er vanuit dat het werk haar aan komt waaien en dat iedereen haar maar moet helpen. Van dat idee moet ze af. Ze zal het toch echt zelf moeten doen! Ik kan je op een papiertje geven dat als je je echt inzet en je echt wilt er altijd wel iets te vinden is. Ook al is het in de kas tomaten plukken of pleepotten schoonmaken.
Jemig, hoe krijgen sommige mensen het voor elkaar.

20 jaar, op je 17e moeder, in de schulden bij de belasting en nog andere schulden en een attitude waar de hond van de buren nog een puntje aan kan zuigen.

Je moet aan de bak. De gemeente hoeft helemaal niets, jij moet iets doen. Een opleiding volgen oid. Je hebt zelf die schulden gemaakt en dat gaat ook niemand voor je oplossen. Wil je geld, dan moet je actie ondernemen. Zo werkt het nu eenmaal in de wereld. Wachten tot het je komt aanwaaien werkt niet. En opmerkingen als 'maar dan verdien ik hetzelfde als 'me' uitkering' dus schiet dat niet op.. ja en? Je werkt in ieder geval. Je hebt amper opleiding je hebt geen geld dus hoe bedoel je 'dat schiet niet op'. Dan moet je iets in je leven gaan ondernemen zodat het WEL opschiet. Iets in de zin van een toekomst creëren voor jou en je kind.

Waarom in hemelsnaam moet de gemeente je een opleiding 'geven'? Waarom moet jij niet net zoals alle andere mensen gewoon zelf een opleiding kiezen en deze met je studiefinanciering die je dan krijgt betalen en met daarbij een bijbaantje zolang je toch nog bij je ouders woont? Je bent wel heel erg van het handje ophouden en het 'laat anderen mijn shit maar voor me oplossen he'? Met die instelling is het ook heel erg logisch dat je geen baan krijgt. Je hebt namelijk helemaal geen juiste houding.

Je zegt dat je 'twee dagen' in de week moet solliciteren. Waarom doe je dat niet gewoon elke dag? Als je daar twee dagen in de week mee bezig bent, heb je nog drie dagen in de week dat je zelf ook nog wat kunt doen. Je kunt namelijk nooit 'genoeg' hebben gedaan.

En als je met 20 uur per week kassa te weinig verdient dan ga je 32 uur per week werken. Of 40. Damn zeg.... Jeuk krijg ik hiervan.
quote:granadino schreef op 24 januari 2012 @ 16:58:

In veel reakties zie ik maar over dat mamatriesje moet werk gaan zoeken,maar waar is werk dan waar jullie het maar over hebben.Ik kan genoeg mensen in mijn omgeving die naar werk zoeken maar echt niet worden aangenomen.Idereen praat zo makkelijk,het is makkelijk praten als je een goede baan hebt.

tja, zoeken, zoeken, zoeken.

Het is niemand aan komen waaien hoor.

Ga bij de post werken, ga inpakken, ga achter de kassa, ga schoonmaken, neem voor mijn part een folderwijkje.

Schrijf je in bij een gastouderbureau, krijg je een cursusje voor gastouder en krijg je kindjes toegewezen.

Toen ik 20 was, werkte ik altijd via het uitzendbureau. Heb tv-meubels gemonteerd, chips ingepakt, simpel administratief werk gedaan, paasartikelen in displays gezet en nog honderd-en-een andere tijdelijke baantjes. Ook callcenterwerk, maar dat vond ik echt vreselijk.

edit: ik lees tomatenplukken, ik heb inderdaad ook nog in een bloemenkas gewerkt. Zwaar werk hoor, want bloedheet. Maar hé, het betaald.
quote:loulouise schreef op 24 januari 2012 @ 17:02:

Granadino, ik heb zomaar het vermoeden dat het te maken heeft met de instelling die TO aan de dag legt, dat ze op dit moment geen werk krijgt. Zij gaat er vanuit dat het werk haar aan komt waaien en dat iedereen haar maar moet helpen. Van dat idee moet ze af. Ze zal het toch echt zelf moeten doen! Ik kan je op een papiertje geven dat als je je echt inzet en je echt wilt er altijd wel iets te vinden is. Ook al is het in de kas tomaten plukken of pleepotten schoonmaken.Ja maar die mensen die ik ken hebben die dan dezelfde instelling als mamatriesje?Die zoeken ook al een hele tijd werk en zitten echt niet op hun kont hoor.
quote:granadino schreef op 24 januari 2012 @ 17:09:

[...]

Ja maar die mensen die ik ken hebben die dan dezelfde instelling als mamatriesje?Die zoeken ook al een hele tijd werk en zitten echt niet op hun kont hoor.geen idee, maar TO zoekt in ieder geval niet, en ja dan vind je ook niets.
quote:granadino schreef op 24 januari 2012 @ 17:09:

[...]

Ja maar die mensen die ik ken hebben die dan dezelfde instelling als mamatriesje?Die zoeken ook al een hele tijd werk en zitten echt niet op hun kont hoor.Solliciteren die ook op alles wat los en vast zit of alleen maar op banen in hun eigen vakgebied voor de gewenste uren?
quote:loulouise schreef op 24 januari 2012 @ 17:11:

[...]

Solliciteren die ook op alles wat los en vast zit of alleen maar op banen in hun eigen vakgebied voor de gewenste uren?Die zoeken niet alleen op banen uit hun vakgebied sommige hebben diploma en sommige niet.Een voorbeeld mijn nicht is al 3 jaar bezig van schoonmaken tot inpakken bij supermarkten en kreeg gewoon 0,0 er is gewoon geen werk.Er komen zoveel mensen dat je echt geluk mag hebben als je word uitgekozen.
quote:loulouise schreef op 24 januari 2012 @ 17:11:

[...]

Solliciteren die ook op alles wat los en vast zit of alleen maar op banen in hun eigen vakgebied voor de gewenste uren?

nou kan ik me ook wel voorstellen dat als je een hoge opleiding hebt en jaren in een dito baan gewerkt hebt je niet gaat solliciteren bij de AH als cassière.

ja, als de nood heel hoog wordt, maar in het begin zeker niet.
quote:granadino schreef op 24 januari 2012 @ 17:16:

[...]

Die zoeken niet alleen op banen uit hun vakgebied sommige hebben diploma en sommige niet.Een voorbeeld mijn nicht is al 3 jaar bezig van schoonmaken tot inpakken bij supermarkten en kreeg gewoon 0,0 er is gewoon geen werk.Er komen zoveel mensen dat je echt geluk mag hebben als je word uitgekozen.maar nogmaals, als je thuis wacht tot de werkgevers komen aanbellen (zoals TO), dan gaat het zeker heel lang duren.
quote:Starshine schreef op 24 januari 2012 @ 17:17:

[...]

nou kan ik me ook wel voorstellen dat als je een hoge opleiding hebt en jaren in een dito baan gewerkt hebt je niet gaat solliciteren bij de AH als cassière.

ja, als de nood heel hoog wordt, maar in het begin zeker niet.Ben ik helemaal met je eens hoor
quote:Starshine schreef op 24 januari 2012 @ 17:18:

[...]

maar nogmaals, als je thuis wacht tot de werkgevers komen aanbellen (zoals TO), dan gaat het zeker heel lang duren.Ja daar heb je gelijk in.
quote:Starshine schreef op 24 januari 2012 @ 17:18:

[...]

maar nogmaals, als je thuis wacht tot de werkgevers komen aanbellen (zoals TO), dan gaat het zeker heel lang duren.Wederom mee eens
quote:Annali70 schreef op 24 januari 2012 @ 16:40:

Beste mamatriesje,

bloemetje zei het ook al: vanaf 1 juli worden inwonenden kinderen met een uitkering gekort als hun ouders verdienen of ook een uitkering hebben. Daarnaast is men bezig de WIJ af te schaffen. .Sterker nog, de WIJ is al afgeschaft per 1 januari 2012. TO zit nu in het overgangsrecht dat eindigt per 1 juli. Zal ze binnenkort wel een brief over krijgen, dan is het natuurlijk helemaal schrikken want ik heb niet de indruk dat ze hier nog leest.

Dat goed Nederlands leren schrijven en spreken klinkt een beetje lullig maar dat is misschien de beste tip die je ooit zult krijgen. Daar zal je je hele leven profijt van hebben in je werk! Zoals je nu schrijft ga je nooit meer dan minimumloon verdienen in een normale baan. Zoek een cursus Nederlands en vraag of de gemeente dat betaald.
hopelijk heeft TO het licht gezien, al heb ik zo mijn twijfels....
bloemetje, dat bedoelde ik ook, maar zittende gevallen hebben nog dat overgangsrecht. ik wist niet exact wanneer dat is afgelopen. thanks voor de aanvulling.

ik hoop dat TO nog terugkomt of in elk geval even dit draadje naleest.
Weer een jongere die denkt dat alles haar aangedragen word en lekker de rest van dr leven haar handje op kan houden. Kan wel een kind baren maar een opleiding volgen danwel werk zoeken (zover dat er is) ho maar.

Ik mag hopen dat de regel dat alleenstaande moeders de 1e 5 jaar niet te hoeven solliciteren inmiddels van de baan is? Want anders gaat TO binnen nu en 4 jaar er nog een produceren, weer 5 jaar het handje ophouden.

Als je toch aan het werk wilt dan toch je mentaliteit aanpassen en vooral de nederlandse taal goed leren spreken en schrijven want nu sta je op een achterstand voor welke baan dan ook. Voor jou nog 400 anderen waar ze uit kunnen kiezen. O ja de gemeente zoekt geen banen voor je, dat moet je zelf doen en zomaar van alles betalen voor je doen ze ook niet, vanaf dit jaar word er meer gerekend op de zelfredzaamheid van de bijstandgerechtigden, dus niet voor elk dingtje word er door hen een betaling gedaan.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
en waarom zou de gemeente zich bemoeien met een opleiding van een 20 jarige? TO heeft nog jaaaaaren de tijd om te studeren met stufi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven