Tandartsvraag kind
dinsdag 24 januari 2012 om 19:21
Onze dochter van zes klaagde sinds zaterdag over zeer tandvlees. Zondag begon haar kaak te zwellen en inmiddels zit er een flink ei op haar onderkaak. In eerste instantie klaagt ze vooral over een zere wang/tandvlees. Gisteren al bij de doktersassistente info ingewonnen, die zei nog misschien geirriteerd slijmvlies. Spoelen met bosbessensap en als het geirriteerd blijft even naar de tandarts. Nu kijk ik net met tandenpoetsen nog even goed in haar mond en naar haar wang en zie ik dat een kiesje helemaal van kleur is verandert. Ik bel uiteraard morgen om 8 uur meteen de tandarts, maar heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en belangrijker, wat wij kunnen verwachten? Ik zit er al een paar dagen over in, was nog enigszins gerustgesteld dat het misschien ontstoken tandvlees was, en ze vandaag zelf aangaf dat het minder zeer deed dan gisteren, maar nu schiet er van alles door mijn hoofd. Iemand een idee?
Tnx alvast!
Tnx alvast!
dinsdag 24 januari 2012 om 19:30
Dankje, ze slaapt al drie nachten slecht. Maar ze is ook zo flink ze piept er amper om. Ik heb haar wel een paracetemol gegeven. Ze heeft verder gewoon een prima gebit en wij gaan al vanaf ze 2 is gewoon halfjaarlijks op controle en poetsen 2 x per dag. Nooit wat aan de hand en nu dit. Ik kan wel janken en ik voel mij er ook enorm schuldig om. Ik heb al wortelkanaal of trek visioenen en dat zou ik zo erg voor haar vinden...
dinsdag 24 januari 2012 om 19:38
Als er een bultje naast de kies, in het tandvlees, ontstaat, is er vaak een ontsteking bij de kies. Omdat de kies nu van kleur veranderd, lijkt me dit eigenlijk wel 100% zeker.
Morgen even tandarts bellen en aangeven. De reden dat ze er nu weinig last van heeft is omdat het waarschijnlijk een melkkiesje is. Een 'echte' kies, met wortels en al, doet wél erg zeer bij een ontsteking. Gelukkig is dit bij je dochter dus niet het geval, gezien een melkkiesje.
Morgen even tandarts bellen en aangeven. De reden dat ze er nu weinig last van heeft is omdat het waarschijnlijk een melkkiesje is. Een 'echte' kies, met wortels en al, doet wél erg zeer bij een ontsteking. Gelukkig is dit bij je dochter dus niet het geval, gezien een melkkiesje.
dinsdag 24 januari 2012 om 19:49
dinsdag 24 januari 2012 om 20:04
Hoi! Zo'n ontsteking kan het gevolg zijn van een zenuw die is doodgegaan. De zenuw in een kies gaat dood als 'ie wordt aangetast door bacterien (caries) of een harde klap tegen kies of tand.
De afvalstoffen die afgevoerd worden veroorzaken de ontsteking. Het kan opgelost worden door een wortelkanaalbehandeling of extractie of incisie.
De afvalstoffen die afgevoerd worden veroorzaken de ontsteking. Het kan opgelost worden door een wortelkanaalbehandeling of extractie of incisie.
dinsdag 24 januari 2012 om 20:05
Vervelend voor je dochter!
Maar heb je haar temperatuur ook opgenomen? Je kan altijd even met de spoed tandarts bellen, zeker bij verhoging zou ik dit aanraden! Het lijkt inderdaad op een ontsteking rond de wortelpunt van een melk kiesje, door het trekken van het kiesje neem je de bron van de ontsteking weg en lost het vanzelf op.
Veel succes!
Maar heb je haar temperatuur ook opgenomen? Je kan altijd even met de spoed tandarts bellen, zeker bij verhoging zou ik dit aanraden! Het lijkt inderdaad op een ontsteking rond de wortelpunt van een melk kiesje, door het trekken van het kiesje neem je de bron van de ontsteking weg en lost het vanzelf op.
Veel succes!
dinsdag 24 januari 2012 om 20:09
Misschien een domme vraag,maar waarom beleen een dokter en niet een tandarts?
Als ik langdurig ben dan maak ik toch ook geen afspraak bij de orthopeed?
Maar goed, even praktisch bekeken, morgenochtend gelijk de tandarts bellen.
Kan van alles zijn.
Een ontsteking, een trauma door een klap noem maar op.
Is het een melkkiesje?
Want dan gaat er geen tandarts een zenuwbehandeling in het kiesje doen...
Als ik langdurig ben dan maak ik toch ook geen afspraak bij de orthopeed?
Maar goed, even praktisch bekeken, morgenochtend gelijk de tandarts bellen.
Kan van alles zijn.
Een ontsteking, een trauma door een klap noem maar op.
Is het een melkkiesje?
Want dan gaat er geen tandarts een zenuwbehandeling in het kiesje doen...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 24 januari 2012 om 20:17
Omdat ze geen kiespijn had maar alleen zeer tandvlees. Ik ga niet meteen naar de tandarts of dokter uberhaupt als ik niet eens weet waar de pijn precies vandaan komt.
Het gaat allemaal heel geleidelijk de klachten en de zwelling ook. Bovendien gaf ze aan dat het zeer deed als ze er met haar tong overheen ging. Dus dacht ik eerder aan aften of iets dergelijks. Is dat zo gek bedacht?
Ja ze is zes, dus een melkkiesje.
Het gaat allemaal heel geleidelijk de klachten en de zwelling ook. Bovendien gaf ze aan dat het zeer deed als ze er met haar tong overheen ging. Dus dacht ik eerder aan aften of iets dergelijks. Is dat zo gek bedacht?
Ja ze is zes, dus een melkkiesje.
dinsdag 24 januari 2012 om 20:24
Eerlijk gezegd vind ik dat wel gek gedacht.
Maar goed, ik heb dan ook een tandheelkundige achtergrond.
Morgen 08.00 gelijk de tandarts bellen dus
Enne...informatie inwinnen bij een assistente?
Zou persoonlijk ook niet mijn keuze zijn.
Maar misschien weet de assistente van jouw huisarts wel heel veel en heeft een medische achtergrond..
Ik klink misschien een beetje sarcastisch en ik bedoel het echt niet zo,maar bij mij op de praktijk mogen de tandartsassistentes echt niet een diagnose stellen aan de telefoon hoor en zeker niet als er kindjes een bult op hun kaak hebben..
Maar goed, ik heb dan ook een tandheelkundige achtergrond.
Morgen 08.00 gelijk de tandarts bellen dus
Enne...informatie inwinnen bij een assistente?
Zou persoonlijk ook niet mijn keuze zijn.
Maar misschien weet de assistente van jouw huisarts wel heel veel en heeft een medische achtergrond..
Ik klink misschien een beetje sarcastisch en ik bedoel het echt niet zo,maar bij mij op de praktijk mogen de tandartsassistentes echt niet een diagnose stellen aan de telefoon hoor en zeker niet als er kindjes een bult op hun kaak hebben..
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 24 januari 2012 om 20:43
De volgende keer zal ik waarschijnlijk meteen de tandarts bellen. Maar ik heb zelf nog nooit een bult gehad op mijn kaak of aan mijn kiezen gehad en weet er weinig van. Ik heb even advies gevraagd. En op zich is het ook prima wat ze heeft gezegd kijk het even aan. En nu is het dan ook heel duidelijk dat, dat kiesje hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is. Als dat niet zo was had de tandarts mij misschien ook weer meteen weggestuurd met kijk het maar aan. Hoop in elk geval wel dat ze morgen meteen terecht kan. Ik was er overigens naar toe gegaan. Levensbedreigend is het in elk geval niet.
Ik heb wel eens een keer met een voorhoofdsholteontsteking bij de tandarts gezeten. Misschien ben ik daarom een beetje terughoudend.
Ik heb wel eens een keer met een voorhoofdsholteontsteking bij de tandarts gezeten. Misschien ben ik daarom een beetje terughoudend.
dinsdag 24 januari 2012 om 21:21
quote:4Hellokitty schreef op 24 januari 2012 @ 19:49:
Oh Hatseklats dat scheelt alweer, zo had ik het nog niet bedacht. Er zit geen bultje op het tandvlees naast de kies. Maar het tandvlees en de wang is opgezwollen. Dus van buiten is het echt een ei, het ziet er sinds vandaag ook rood uit en voelt warm aan.
Ervaring, helaas...
Klinkt als een beste ontsteking trouwens en hoewel het al een tijdje kan broeien, kan het best zijn dat ie zo opeens doorzet, wat bij je dochter nu het geval lijkt. Ik zou er inderdaad rekening mee houden dat ie eruit gaat, want dat is ook beter voor de onderliggende 'grote mensen' kies. En dan is het meisje ook maar van de pijn af, want dit is ook niks.
Oh Hatseklats dat scheelt alweer, zo had ik het nog niet bedacht. Er zit geen bultje op het tandvlees naast de kies. Maar het tandvlees en de wang is opgezwollen. Dus van buiten is het echt een ei, het ziet er sinds vandaag ook rood uit en voelt warm aan.
Ervaring, helaas...
Klinkt als een beste ontsteking trouwens en hoewel het al een tijdje kan broeien, kan het best zijn dat ie zo opeens doorzet, wat bij je dochter nu het geval lijkt. Ik zou er inderdaad rekening mee houden dat ie eruit gaat, want dat is ook beter voor de onderliggende 'grote mensen' kies. En dan is het meisje ook maar van de pijn af, want dit is ook niks.
woensdag 25 januari 2012 om 09:10
woensdag 25 januari 2012 om 13:48