schoonmoeder zijn..........

27-01-2012 12:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar jaar hebben wij er een schoondochter bij gekregen. Ik vind het fijn dat mijn zoon gelukkig is en ik vind het ook leuk dat er een vrouw bij is gekomen in ons gezin. Mijn schoondochter is een echte kletskous en ik klets enthousiast gezellig, je zou zeggen niks aan de hand, maar naderhand herkauwd mijn schoondochter elk woord wat tijdens zo'n bezoek gezegd is en wordt het negatief verdraaid. Ik voorkom het altijd om mezelf met de zaken van de kinderen te bemoeien. Bovendien vind ik dat ze het kei goed doen en dat zeg ik ook maar het lijkt wel of ze dat nooit hoort. Maar inmiddels is mijn schoondochter zo negatief ten opzichte van ons gestemd dat ze ons niet meer wil zien. Gelukkig denkt onze zoon daar anders over en bezoekt hij ons regelmatig met de kleinkinderen. Maar het is een rare situatie, en ik ben bang dat de kleinkinderen binnenkort doorkrijgen dat hun moeder niets met hun Oma en opa te maken wil hebben en dat ze daardoor schade oplopen. Kortom Help! ik weet het niet meer.
Wat zijn haar problemen met jou dan, concreet?
Tja... ik heb ook een schoonmoeder die ik niet zo leuk vind. Kan het niet zijn dat de waarheid in het midden ligt? Dat zij erg negatief is maar dat jij ook dingen kunt verbeteren?
Heb je enig idee waarom zij een negatief beeld van jullie heeft? Als je dat weet zou je er misschien eens een open gesprek met haar over kunnen voeren. Waardoor is het ontstaan? Wat kunnen we er aan doen om de situatie wel goed werkend te krijgen?

Uiteindelijk denk ik dat jullie beiden wel een situatie zouden wensen waarin jullie goed met elkaar om kunnen gaan toch? Zowel voor je zoon alsje kleinkinderen, het zou vreemd zijn als zij dat niet zo willen?

Kortom: praat het erover zowel met je zoon als met je schoondochter. Wees eerlijk en open en leer van elkaar.
Ben je altijd zo positief, en is er dus niks mis met jou?

sorry hoor, maar ik had ooit een schoonmoeder die stug vlohield dat zijn nooit iemand kwetste terwijl ze dat met haar goedbedoelde vrolijkheid wel deed.

Maar er even vanuit gaande dat dit bij jou niet speelt, kan je ook gewoon een schoondochter treffen die onzeker is, of de familie van haar vriend wel beleefd tegemoet treed maar er verder niet et veel mee wil.

Wele onuitgesproken verwachtingen hebben jullie van elkaar?
..popcorn?
Als het altijd zo loopt zoals jij het omschrijft klinkt het als rozegeur en maneschijn. Dus ik denk dat er meer aan de hand is. Wat is er concreet gebeurd, en hoe staat je zoon erin?
Wat is er mis met een gesprek met je schoondochter, onder 4 ogen, om haar kant van het verhaal te horen en jouw visie daar op?

Ik kan ook niet door 1 deur met mijn schoonmoeder. Ik weet zeker dat zij vindt dat dat helemaal niet aan haar ligt. En de waarheid ligt ergens in het midden. Ik kan niet veel meer van haar hebben na jaren van echt kwetsende opmerkingen en uitspraken en leg ook goedbedoelde opmerkingen vaak verkeerd uit.

Het contact verbreken doe je als schoondochter, vooral met kinderen, niet zomaar. Ik denk dan ook niet dat er helemaal nooit iets is voorgevallen en zij alleen door de redenen die jij noemt geen contact meer met je wil.
Tja, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen... In jou post schrijf je niets over waarom je schoondochter jullie niet wil zien. Weet je het niet en hoe komt dat dan? Heb je je ook in haar ingeleefd en je geprobeerd aan te passen af en toe? Heb je haar niet gevraagd waar ze zich aan stoort en geprobeerd je anders op te stellen?

Ik zelf herken het wel in de relatie met mjnn schoonmoeder en ik herkauwde in hrt begin ook vaak alles wat gezegd was. Maar dat kwam wel door een aantal echt kwetsende opmerkingen en steken onder water. Inmiddels heeft de relatie zich wat genormaliseerd maar echt goed zal hij nooit worden.

Daar hebben we beiden een aandeel in. In jou OP lees ik dus niets terug van enige reflectie op jou eigen rol en wellicht zit daarin nou net het probleem!
Ik moest meteen denken aan dat topic van laatst, schoondochter wilde alle contact met schoonfamilie verbreken vanwege onder andere hun tafelmanieren... Sorry TO, maar dat schoot meteen door mijn hoofd

Ik zou ook eens het gesprek aangaan. Dingen die je goedbedoeld zegt, kunnen zomaar anders overkomen. Beter om dit snel uit de wereld te helpen dan te lang wachten, want dan wordt het voor iedereen heel moeilijk om nog toenadering te zoeken. En probeer daarbij open te staan voor kritiek, zij ervaart jullie contact blijkbaar heel anders dan jij.
Goh je lijkt mijn schoonmoeder wel.

Of eigenlijk inmiddels ex schoonmoeder.

Zelfde situatie ( gehad) maar dat ik daar niet wil komen houdt niet in dat mijn kinderen dat niet meer mogen, wellicht dat ,mijn ex schoonmoeder daar wel bang voor is, ongegrond, mijn kinderen ( overigens geen kinderen van haar zoon) zijn gek op hen en dat wil ik nooit verstoren.

Al de jaren dat haar zoon en ik een realtie hadden is vanaf dag 1 voor mijn dochters een geweldige oma geweest, waar ik haar altijd dankbaar voor zal zijn.

Ze was/ is ook altijd de "vrolijke onschuld" tja........
Ik vind het een ongeloofwaardig verhaal. Wat mijn voorgangers al zeggen, het is toch niet van de ene op de andere dag slecht geworden? Heeft je schoondochter nóóit wat gezegd? Je zoon? Wat heb je allemaal al geprobeerd om de relatie beter te krijgen?
quote:lughnasadh schreef op 27 januari 2012 @ 12:49:

Wat is er mis met een gesprek met je schoondochter, onder 4 ogen, om haar kant van het verhaal te horen en jouw visie daar op?

Ik kan ook niet door 1 deur met mijn schoonmoeder. Ik weet zeker dat zij vindt dat dat helemaal niet aan haar ligt. En de waarheid ligt ergens in het midden. Ik kan niet veel meer van haar hebben na jaren van echt kwetsende opmerkingen en uitspraken en leg ook goedbedoelde opmerkingen vaak verkeerd uit.

Het contact verbreken doe je als schoondochter, vooral met kinderen, niet zomaar. Ik denk dan ook niet dat er helemaal nooit iets is voorgevallen en zij alleen door de redenen die jij noemt geen contact meer met je wil.

Ik zou toch ook haar zoon erbij uitnodigen, waarom? Nou dan weet je iig dat een verhaal of wat er gezegd is niet verdraaid wordt.

Ik snap alleen niet, die zoon moet toch ook weten waarom zijn vrouw het contact verbreekt, ik bedoel, het moet toch bekend zijn waarom ze die beslissing heeft gemaakt? Als de reden niet waar is kan haar zoon toch ook optreden? In mijn ogen steunt hij zijn vrouw en zal hij het met de reden eens zijn maar wil hij zijn kinderen niet opa en oma willen ontzeggen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oh en aan mijn schoonouders/ moeder ligt het natuurlijk ook niet.....de vrolijke onschuld.

Overigens praten? ja als ik de 1e stap zet, en dat hoeft nu niet meer want EXit.
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 januari 2012 @ 13:00:

[...]

Ik zou toch ook haar zoon erbij uitnodigen, waarom? Nou dan weet je iig dat een verhaal of wat er gezegd is niet verdraaid wordt.

Ik snap alleen niet, die zoon moet toch ook weten waarom zijn vrouw het contact verbreekt, ik bedoel, het moet toch bekend zijn waarom ze die beslissing heeft gemaakt? Als de reden niet waar is kan haar zoon toch ook optreden? In mijn ogen steunt hij zijn vrouw en zal hij het met de reden eens zijn maar wil hij zijn kinderen niet opa en oma willen ontzeggen.

Ik bedoelde meer dat zo'n gesprek niet met de hele familie erbij gedaan moet worden. Wij hebben ooit eens zo'n gesprek met allebei de schoonouders gehad en uiteindelijk kwam het er op neer dat er niets uitgepraat werd omdat schoonvader zijn vrouw alleen maar aan het verdedigen was.

Ik neem idd aan dat de zoon zijn vrouw steunt. Dat deed mijn man ook toen ik een half jaar geen contact had met schoonouders. Die wisten dan ook precies waarom ik ze niet wilde zien of spreken. En ze wisten ook dat mijn man alleen nog kwam om het contact met de kleinkinderen niet te verbreken.
Babbelina,ik ga ervan uit dat je bedoelingen goed zijn .Kan het misschien zijn dat je toch onbewust dingen hebt gezegd die totaal verkeerd zijn overgekomen bij je schoondochter .

Dat zij je dus niet vertrouwd?Als dat zo is komen complimentjes die jij maakt ook niet goed binnen .

Ga praten met haar en zoon .Niet in de verdediging gelijk gaan,misschien dat je dan meer elkaar begrijpt
Je verwachtte misschien bijval hier, maar zoals anderen zeggen zal jij niet geheel onschuldig zijn. Waar twee problemen hebben met elkaar, zijn er twee schuldig. Ik vind het erg slinks van je, dat je nu je schoondochter in de schoenen schuift, dat de kleinkinderen 'schade kunnen oplopen'. Dat klinkt alsof je heel bezorgd bent over je kleinkinderen, maar stiekem maak je je schoondochter hiermee zwart. Het is natuurlijk háár schuld en nu lopen de kinderen kans op schade. Houd toch op zeg en wees eens eerlijk tegen jezelf.
--
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Babbelina hoe weet jij dat jou schoondochter je woorden na die tijd verdraait? Dan word er dus gekletst? Verteld jou zoon je dat?

Ik heb zo'n hekel aan dat geklets binnen de familie!
quote:Iris27 schreef op 27 januari 2012 @ 14:16:

Mijn schoonmoeder gedraagt zicht hetzelfde als jij. Tegen mij is ze oooo zo aardig, bedoelt het zoooo goed en achter mijn rug om kletst te tegen iedereen die het maar horen wil wat een naar mens ik ben. Jij beticht haar van negatief over jou doen, maar ik vermoed zomaar dat jouw post hier op het forum niet de eerste keer is dat je vervelend over haar praat. Ik zou beginnen daarmee op te houden, wie weet valt er dan nog wat te redden.

Hebben wij dezelfde schoonmoeder

TO, waar 2 kijven hebben 2 schuld. Kijk eens oprecht naar je eigen gedrag, wat is jouw aandeel hierin?

Mijn schoonmoeder en ik kunnen elkaar wel schieten denk ik, we hebben wel contact, alleen voor onze kinderen. Gelukkig kan manlief haar ook wel schieten, dus daarin ben ik niet alleen. Alleen ziet zij dat niet natuurlijk. Want haar zoon is zo zielig met zo'n dominante vrouw, hij mag niet eens bij z'n ouders op bezoek
--
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:babbelina schreef op 27 januari 2012 @ 12:37:

Maar inmiddels is mijn schoondochter zo negatief ten opzichte van ons gestemd dat ze ons niet meer wil zien. Gelukkig denkt onze zoon daar anders over en bezoekt hij ons regelmatig met de kleinkinderen.

Vervelend. Probeer er niet teveel last van te hebben. Mensen zijn geen robots (gelukkig) dus je kunt je schoondochter niet opnieuw programmeren zodat ze jullie wel aardig vindt.

Je zou nog een poging kunnen wagen, en haar uitnodigen voor een gesprek. Laat haar feedback geven op jou, en zeg zelf niets. Schrijf de kritiek op, en laat het een paar weken bezinken. Dat is zeer lastig, maar het is cruciaal dat je je dan niet gaat verdedigen. Laat haar vertellen wat ze mist.

Maar misschien is het de moeite niet waard, omdat sommige problemen zichzelf oplossen. Zowel jij als zij wordt ouder en wijzer, en op een dag gaan jullie weer gewoon met elkaar om.
@ Babbelina

Hallooooooooo?

Ben je er nog??
TO wat vind je van de antwoorden? Zijn deze van jou op toepassing?

Welke blinde verwachting, die dus onuitgesproken zijn heb jij van je schoondochter, en zij wellicht van jou?

En kun je iets concreter zijn, een vorbeeld geven van wat zij dan naar het negatieve verdraait?
..popcorn?
quote:ceci_nest_pas_un_bal schreef op 27 januari 2012 @ 12:40:

Tja... ik heb ook een schoonmoeder die ik niet zo leuk vind. Kan het niet zijn dat de waarheid in het midden ligt? Dat zij erg negatief is maar dat jij ook dingen kunt verbeteren?Ik ook. Het heeft nooit echt geboterd tussen ons en dat zal ook nooit gebeuren omdat we te veel verschillen. Ik doe mijn best om aardig te blijven en dat lukt prima hoewel ze soms het bloed onder mijn nagels vandaan haalt. Ze belt mijn man altijd als hij van zijn werk onderweg naar huis is of zelfs op zijn werk, zodat ze mij niet aan de lijn krijgt. Ze maakt misselijke opmerkingen/steken onder water en zet me steeds weer allerlei dingen voor waarvan ze weet dat ik ze niet mag hebben. Triest, ja. Maar ik laat het voortaan maar gewoon langs me heen gaan en maak er geen woorden meer aan vuil.
@ Maximamma

"Ze maakt misselijke opmerkingen/steken onder water en zet me steeds weer allerlei dingen voor waarvan ze weet dat ik ze niet mag hebben."

Wat voor opmerkingen moet ik dan aan denken?

Ben je allergisch of volg je een bepaald dieet? Veganistisch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven