Kleding in KOUD land
zondag 29 januari 2012 om 20:39
Over een weekje vertrek ik voor mijn studie naar een koud land. Eerst viel het wel allemaal mee maar nu keldert daar, net als hier, ineens de temperatuur.
Nu twijfel ik over mijn kleding. Ik dacht eerst dat mijn gewone winterkleding wel zou voldoen, maar bij het zien van temperaturen van zo'n -10 tot -15 graden, ben ik geneigd om naar de ANWB te sprinten om van die outdoor-kleding aan te schaffen.
Ski-sokken heb ik, evenals wat warme truien. Zal ik thermo-ondergoed aanschaffen? En ik twijfel vooral over mijn jas, ik heb een wollen jas gevoerd met polyester, zou dat goed genoeg zijn?
Sorry voor de musterige post
Nu twijfel ik over mijn kleding. Ik dacht eerst dat mijn gewone winterkleding wel zou voldoen, maar bij het zien van temperaturen van zo'n -10 tot -15 graden, ben ik geneigd om naar de ANWB te sprinten om van die outdoor-kleding aan te schaffen.
Ski-sokken heb ik, evenals wat warme truien. Zal ik thermo-ondergoed aanschaffen? En ik twijfel vooral over mijn jas, ik heb een wollen jas gevoerd met polyester, zou dat goed genoeg zijn?
Sorry voor de musterige post
zondag 29 januari 2012 om 21:48
quote:biebaboe schreef op 29 januari 2012 @ 21:40:
Evenwatanders, ik bedoelde niet ten oosten van Finland maar ten oosten van Nederland.
Mijn studie hier heeft een uitwisseling met Polen van de week wordt het er -16, zag ik. Ah, ik zie mijn verwarring. Wel erg leuk, maar ik heb geen idee hoe gevoelstemperatuur daar is. Maar heeft wel meer land dan zee klimaat. En ontzettend goedkoop schijnt als je in kleinere steden winkelt. Dus ik zou daar shoppen.
Evenwatanders, ik bedoelde niet ten oosten van Finland maar ten oosten van Nederland.
Mijn studie hier heeft een uitwisseling met Polen van de week wordt het er -16, zag ik. Ah, ik zie mijn verwarring. Wel erg leuk, maar ik heb geen idee hoe gevoelstemperatuur daar is. Maar heeft wel meer land dan zee klimaat. En ontzettend goedkoop schijnt als je in kleinere steden winkelt. Dus ik zou daar shoppen.
zondag 29 januari 2012 om 21:54
zondag 29 januari 2012 om 22:00
wat leuk zeg! wat een avontuur :-p!
Over schoenen: de anwb heeft van die gore-tex laarzen, de 'namaak' versie van de Dubarry's en die zijn echt lekker warm en hebben een goed profiel. Ik gebruik ze ook voor de wintersport, en ik was echt zoooo blij vorig jaar met die dingen toen was het bij mij - 8 in mijn studentenkamer geworden door kapotte ketel, toen heb ik ze ook aangehouden met slapen :-p!
Over schoenen: de anwb heeft van die gore-tex laarzen, de 'namaak' versie van de Dubarry's en die zijn echt lekker warm en hebben een goed profiel. Ik gebruik ze ook voor de wintersport, en ik was echt zoooo blij vorig jaar met die dingen toen was het bij mij - 8 in mijn studentenkamer geworden door kapotte ketel, toen heb ik ze ook aangehouden met slapen :-p!
zondag 29 januari 2012 om 22:51
zondag 29 januari 2012 om 22:56
Inderdaad! Waterdichte schoenen, thermoondergoed en een winddichte (!) jas die over je billen valt. Ik weet niet of je naar een Oostblok land gaat, maar houd er rekening mee dat ze misschien stadsverwarming hebben. Binnen is het dan bloedheet. Je kunt daarom het beste veel laagjes over elkaar dragen.
zondag 29 januari 2012 om 22:59
Ik vind die ANWB laarzen (nep-dubarry) helemaal niet zo warm. Zijn niet echt goed gevoerd en ik krijg er koude tenen in. Mijn uggs zijn een stuk beter, maar daar moet je wel echt met warme voeten in gaan. Heb je koude voeten en trek je ze dan aan, dan kan je wachten tot je een ons weegt. Die dingen isoleren nl, dus als je er iets kouds in doet blijft het ook koud. En uggs icm sneeuw/nattigheid is geen goede combi. Ik heb bij de ANWB snowboots gekocht afgelopen december. Die zijn wel lekker warm, goed profiel en waterdicht. Ik heb model Siberia gekocht, moet je ff in de webshop kijken of ze die snowboots nog hebben.
zondag 29 januari 2012 om 23:08
In het Oostblok is het buiten -20 en binnen +30. Dus laagjes is het devies. Geen thermo ondergoed, want dan zit je bij die hitte in thermo-ondergoed. Lijkt me ook niet fijn. Gewoon dikke jas, dikke trui, t-shirt, broek, laarzen ofzo. Je zult zien dat er heel wat mensen gewoon in een panty over straat gaan.
maandag 30 januari 2012 om 11:11
Hier is het overdag tussen de -5 en ik vind het niet echt heel koud. (Bij +1 met regen heb ik het kouder).
Wat helpt is warme voeten. Voor kleine stukjes van en naar de tram heb ik mijn gewone winterlaarzen en voor door het bos en langere periodes buiten heb ik mijn wandelschoenen en een paar extra sokken. Ik vind het momenteel genoeg (en ik wil ook geen 160E uitgeven aan een paar sneeuwlaarzen..).
Verder zou ik wel een goede warme jas aandoen. En een panty/thermoonderbroek onder je broek.
Wat helpt is warme voeten. Voor kleine stukjes van en naar de tram heb ik mijn gewone winterlaarzen en voor door het bos en langere periodes buiten heb ik mijn wandelschoenen en een paar extra sokken. Ik vind het momenteel genoeg (en ik wil ook geen 160E uitgeven aan een paar sneeuwlaarzen..).
Verder zou ik wel een goede warme jas aandoen. En een panty/thermoonderbroek onder je broek.
maandag 30 januari 2012 om 19:03
maandag 30 januari 2012 om 20:08
maandag 30 januari 2012 om 20:55
Ga je met het vliegtuig of met de auto? In dat laatste geval kun je overwegen om een dekbed/slaapzak mee te nemen. In mijn flat hadden ze alleen dekens en dat is bij min 20 niet echt heel prettig.
Als je op zoek gaat naar een jas: zorg dat deze over je billen, liefst tot je knieën komt. Waarschijnlijk heb je ter plaatse ook veel (goedkopere) keuze. Ken je er al mensen? Ik leen dikke winterjassen vaak van vriendinnen. Die hebben meestal wel een reserve exemplaar in de kast liggen. Scheelt weer zooi slepen, zeker als je tot in de zomer blijft.
Als je op zoek gaat naar een jas: zorg dat deze over je billen, liefst tot je knieën komt. Waarschijnlijk heb je ter plaatse ook veel (goedkopere) keuze. Ken je er al mensen? Ik leen dikke winterjassen vaak van vriendinnen. Die hebben meestal wel een reserve exemplaar in de kast liggen. Scheelt weer zooi slepen, zeker als je tot in de zomer blijft.
maandag 30 januari 2012 om 20:57
Bij laagjes: GEEN katoen. Het neemt veel vocht op, droogt vrijwel niet in de kou en bevriest daarom snel. Gebruik nylon of dralon thermo (sport) ondergoed, fleecetruien, nylon wandelsokken en kunststof waterdichte jassen en broeken. Wol is in principe OK, maar wordt loodzwaar als het eenmaal nat is en droogt minder snel dan synthetische stoffen.
Zet een muts op. Je verliest 30% van de warmte via je hoofd.
Zet een muts op. Je verliest 30% van de warmte via je hoofd.