Werk & Studie alle pijlers

Uitwonende controle

29-01-2012 22:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik lees hier al wat langer mee maar nooit echt een reden gehad om een account aan te maken. Maar nu heb ik gister een brief van de DUO binnengekregen waar ik me stiekem wel een beetje zorgen om maak.

Ik woon sinds eind augustus bij mijn tante (i.vm. beëindigen relatie, samen wonen) Ik sta ook op haar adres bij geschreven. Ik ben in september gestart met een nieuwe studie. Ik sta niet bij mij vader of moeder ingeschreven (vader woont ver weg, moeder ernstig ziek) dan heb je recht op een uitwonende beurs. Met mijn tante afgesproken dat ik maandelijks 100,- zou betalen aan kostgeld. Ik heb dit maar 1 x hoeven betalen. De 2e maand wilde mijn tante er niks van weten omdat ze vond dat ik genoeg deed in huis, fijn aanwezig was en vaak de boodschappen betaalde.

Toen kreeg ik halverwege november een ongeluk waardoor ik mijn knie brak. De revalidatie periode is ongeveer een half jaar. Flinke operatie gehad en toen heb ik halverwege december besloten om te stoppen met mijn studie en mij gelijk uit te schrijven. Ik ben na mijn operatie, begin december ook verhuist naar mijn oma omdat zij gelijkvloers woont. Zodat ik geen trap hoef te lopen en zodat er iemand was die voor mijn kon 'zorgen'. Klinkt een beetje raar maar ik was behoorlijk afhankelijk.

Nu kreeg ik dus gister de uitwonende controle brief. Ik moet een huurcontract en rekening afschrift opsturen om te bewijzen dat ik ook daadwerkelijk uitwonend ben geweest. Maaaaar die heb ik natuurlijk niet.

Ik ga morgen natuurlijk gelijk bellen met de klantenservice van de DUO maar ik weet uit ervaring dat ze niet altijd mee denken en of mee willen werken.

Nu wil ik graag weten of er mensen zijn in soort gelijke situaties en/ of advies met wat ik het beste zou kunnen doen.

Sorry voor het lange verhaal maar probeer een beetje de situatie te schetsen.

Bedankt alvast:-)
Over welke periode willen ze je controleren? Ik neem namelijk aan dat je ook je stufi stop hebt gezet toen je met je opleiding stopte?
September, oktober & november. Ik heb de laatst stufi in december ontvangen.
Dan denk ik dat je wel een probleem hebt. Ze zijn hier namelijk heel erg streng mee. Zelfs als je wel een huurcontract hebt en je echt aantoonbaar uitwonend bent, maar er staat een foutje in het contract dan ben je de pineut en mag je terugbetalen.
Heeee, die brief heb ik ook gekregen.

Het huurcontract staat op de naam van mijn vriend (samenwonend), dus ben benieuwd of ze daar moeilijk over gaan doen.

Misschien dat je ze kan bellen en de situatie uitleggen?
Je tante een verklaring laten schrijven en ondertekenen van de periode dat je bij haar woonde? Plus een bewijs van inschrijving van de gemeente, plus een kopie van je afschrift van die maand dat je kostgeld aan haar hebt betaald? Ben bang dat dat het enige is wat je kan doen..

Succes met de IB groep, dat is echt een instantie om bang van te worden inderdaad
Ik denk als jij op het adres bijgeschreven staat dat er niks aan de hand is :-)

Ik ga ze zeker bellen. Ik moet de stufi toch terug betalen maar heb weinig zin in een boete omdat ik geen huurcontract heb.
Achteraf nog een huurcontract opstellen ?
Ik heb het gedonder trouwens ook gehad, woonde gewoon op kamers 200 km bij mn ouders vandaan. Tot 5x toe mijn adreswijziging opgestuurd voordat het bij ze doordrong, mijn god wat een lichten werken daar.

En dat was nog een standaard situatie, ik denk dat je zo'n uitzondering als dit er echt doorheen moet rammen, of voor ze moet spellen ofzo.
hi, ook ik heb dat gehad, wat ik heb gedaan omdat ik samen woonde en zelf de huur niet betaalde is het gemeentelijke papiertje (kom niet op de naam) van je ouders op sturen, hierop staat waar je ouders wonen zo kunnen ze zien dat jij daar niet woont, dit kun je opvragen bij de gemeente.
quote:germanwings schreef op 29 januari 2012 @ 23:19:

Achteraf nog een huurcontract opstellen ?

Dan heb je nog niet de bijbehorende bankafschriften waarop de huurbetaling te zien is.

Nikki, de andere mogelijkheid is een document waarin je school verklaart dat je op stage bent geweest in de desbetreffende periode + het adres waar je toen woonde.
Controle

Aan het eind van elke maand controleert DUO je adresgegevens. We kijken of het uitwonendenadres waarop je die maand bij DUO staat ingeschreven, hetzelfde is als het adres waarop je bij de GBA staat ingeschreven. Is er in die maand een verschil tussen beide adresgegevens, dan krijg je een brief waarin staat dat je binnen vier weken moet zorgen dat de gegevens wel hetzelfde zijn.

Zou het zoiets kunnen zijn? Heb je je nieuwe adres (hij je oma) aan de DUO doorgegeven?
quote:loulouise schreef op 29 januari 2012 @ 23:22:

[...]

Dan heb je nog niet de bijbehorende bankafschriften waarop de huurbetaling te zien is.

Nikki, de andere mogelijkheid is een document waarin je school verklaart dat je op stage bent geweest in de desbetreffende periode + het adres waar je toen woonde.Waarom zou ze dat in hemelsnaam doen en vooral, waarom zou haar studie aan zoiets meewerken? Beetje raar advies... (Tenzij ik over iets heen heb gelezen en TO daadwerkelijk op stage was, maar dat was toch niet zo?)
quote:buaya schreef op 29 januari 2012 @ 23:23:

Controle

Aan het eind van elke maand controleert DUO je adresgegevens. We kijken of het uitwonendenadres waarop je die maand bij DUO staat ingeschreven, hetzelfde is als het adres waarop je bij de GBA staat ingeschreven. Is er in die maand een verschil tussen beide adresgegevens, dan krijg je een brief waarin staat dat je binnen vier weken moet zorgen dat de gegevens wel hetzelfde zijn.

Zou het zoiets kunnen zijn? Heb je je nieuwe adres (hij je oma) aan de DUO doorgegeven?

Nee het is een ander soort brief. Echt een brief waarin ze vragen om bewijsstukken en die moet ik binnen 4 weken terug sturen.

Ik heb mijn nieuwe adres niet bij de DUO door gegeven omdat ik al uitgeschreven ben van de opleiding.
quote:buaya schreef op 29 januari 2012 @ 23:25:

[...]

Waarom zou ze dat in hemelsnaam doen en vooral, waarom zou haar studie aan zoiets meewerken? Beetje raar advies... (Tenzij ik over iets heen heb gelezen en TO daadwerkelijk op stage was, maar dat was toch niet zo?)Ik zeg niet dat ze moet frauderen! Ik zeg dat als ze inderdaad stage heeft gelopen, een document wat dat bewijst ook voldoende is om de DUO tevreden te stellen.
Arme TO, wat heb je pech gehad. Hopelijk gaat het al snel beter met je knie! Fijn dat je kan vertrouwen op je familie, dat je daar terecht kan. En wie weet wat voor studie je in september weer kan gaan doen.
quote:loulouise schreef op 29 januari 2012 @ 23:28:

[...]

Ik zeg niet dat ze moet frauderen! Ik zeg dat als ze inderdaad stage heeft gelopen, een document wat dat bewijst ook voldoende is om de DUO tevreden te stellen.

Oooh, ok, vond het al een beetje gek

Vervelende situatie trouwens, heb laatst wel gehoord (van iemand die bij DUO werkt) dat ze strenger gaan controleren, zal dit dan wel bijhoren ofzo... Hoop dat 't allemaal simpel op te lossen is, morgen maar even bellen idd!
quote:e tante een verklaring laten schrijven en ondertekenen van de periode dat je bij haar

woonde? Plus een bewijs van inschrijving van de gemeente, plus een kopie van je afschrift van die maand dat je kostgeld aan haar hebt betaald? Ben bang dat dat het enige is wat je kan doen..

Succes met de IB groep, dat is echt een instantie om bang van te worden inderdaad

Inderdaad! Ik zou dit doen, en als je geen bewijs van kostgeld heb zou ik in het contract vermelden dat je t huishouden deed voor inwoning maar wel zelf eten en ndere dingen moest betalen.

Hier nog steeds na 4 jaar na studie nog last van IBgroep die niet snappen dat ik de lening in 1 x terug betaald heb ( bewijs van) en nu nog menen dat ik 80 euro moet betalen.. Geen hoog bedrag maar gewoon onterecht, dus blijf bellen en brieven sturen om mn gelijk te halen.
Voorwaarde voor een uitwonenden beurs is dat je niet bij een van je natuurlijke ouders woont. Dat was bij jou het geval. Of je huur betaalt doet niet ter zake. Stuur dus bewijzen op dat je ingeschreven bent geweest op het adres van je tante en/of oma.
Volgens de wet op de studiefinanciering kun je een uitwonendenbeurs krijgen als je op kamers woont. Voorwaarde hiervoor is dat je niet op hetzelfde adres woont als (een van) je natuurlijke ouders. Bovendien moet je woonadres hetzelfde zijn als het adres waarop je staat ingeschreven bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

Ik zou dus eerst even bellen en vragen wat je nu moet opsturen als je geen huur hebt betaald en geen contract hebt omdat je bij familie hebt gewoond.
TO: het is natuurlijk erg vervelend, ook met je gezondheid e.d., maar hoewel je uitwonend bent, woon je toch nog steeds 'in' zeg maar, namelijk bij je tante in. Dus ze zullen het daarom ook niet aanmerken als echt uitwonend. Rot, maar op een bepaalde manier wel rechtvaardig, het kostte je tenslotte ook niets. Beterschap in ieder geval.
Ik heb geen antwoord maar wel een tip: mail ibg/duo ipv dat je ze belt.

Ze reageren best snel én je hebt het antwoord zwart op wit.
quote:molly74 schreef op 30 januari 2012 @ 00:03:

TO: het is natuurlijk erg vervelend, ook met je gezondheid e.d., maar hoewel je uitwonend bent, woon je toch nog steeds 'in' zeg maar, namelijk bij je tante in. Dus ze zullen het daarom ook niet aanmerken als echt uitwonend. Rot, maar op een bepaalde manier wel rechtvaardig, het kostte je tenslotte ook niets. Beterschap in ieder geval.

Volgens de DUO ben je uitwonend als je niet bij een van je natuurlijke ouders woont. Dan heb je recht op een uitwonende beurs.

Dank je wel voor het beterschap wensen :-)
Ok, dat wist ik niet. Zie het nu ook inderdaad hierboven ergens staan.
quote:nikki_90 schreef op 30 januari 2012 @ 00:15:

[...]

Volgens de DUO ben je uitwonend als je niet bij een van je natuurlijke ouders woont. Dan heb je recht op een uitwonende beurs.

Ik ben wel benieuwd waarom je dan bankafschriften op zou moeten sturen. Er staat niet dat je ook huur moet betalen toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven