Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

29-12-2011 18:57 697 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik koop best veel kleding vind ik zelf een aantal dingen staan vervolgens verloren in de kast zoals die naaldhaken doodzonde .Verder ook jurkjes die ik vervolgens niet aantrek om de een andren reden, nu heb ik vandaag gelezen over het proyect free fachion een jaar lang niet winkelen zodat je creatiever word en niet voor elk feestje naar de winkel voor iets nieuws .Ik ga dit dus proberen een jaar lang niet winkelen voor kleding ben zeer benieuwdt, Zijn er mensen die dit ook gaan doen of mij een hart onder de riem willen steken haha zodat het een mischion posibole word invp een mischion inposibile

ps ik heb moeite met schrijven

en ja daar krijg ik hulp voor
Dank je Sylphide. Ik heb degene die mij zo onzeker maakte uit mijn leven geschrapt, en sindsdien, 2 jaar nu, gaat het veel beter.

Mijn kast is ook niet in verhouding, zo heb ik weinig bovenkleding, omdat ik een 'lastig' boven lichaam heb.

Ik vind het nog heel netjes als je een kast hebt. Mijn schoonzus heeft samen met haar partner 9!! van die grote ikeakasten nodig voor hun kleding..

Kleding is inderdaad geen oplossing voor andere problemen. Maar het kan wel een heerlijke uitlaatklep zijn. En zolang je er verder niet in doordraaft, schulden mee maakt oid. Wat maakt het dan uit dat je een volle kast hebt? Als iemand daar dan enorm van kan genieten?

Volgens het Nibud is 119 euro per persoon per maand gemiddeld om aan kleding uit te geven. En 50 euro een minimum.
quote:rebells schreef op 02 februari 2012 @ 11:00:

Dank je Sylphide. Ik heb degene die mij zo onzeker maakte uit mijn leven geschrapt, en sindsdien, 2 jaar nu, gaat het veel beter.

Wow, wat knap van je!

Mijn kast is ook niet in verhouding, zo heb ik weinig bovenkleding, omdat ik een 'lastig' boven lichaam heb.

Ik vind het nog heel netjes als je een kast hebt. Mijn schoonzus heeft samen met haar partner 9!! van die grote ikeakasten nodig voor hun kleding..

Kun je ze niet overhalen om ook te gaan inventariseren en te gaan tellen, ik ben heel benieuwd

Kleding is inderdaad geen oplossing voor andere problemen. Maar het kan wel een heerlijke uitlaatklep zijn. En zolang je er verder niet in doordraaft, schulden mee maakt oid. Wat maakt het dan uit dat je een volle kast hebt? Als iemand daar dan enorm van kan genieten?

Volgens het Nibud is 119 euro per persoon per maand gemiddeld om aan kleding uit te geven. En 50 euro een minimum.

Het is zeker een lekkere uitlaatklep. Ik heb het mijzelf ook altijd toegestaan, want zware baan, altijd gewerkt met mensen met problemen.

Ik weet niet of ik aan ¤ 119,- per maand kom. Het is bij meer dat ik veel goedkope kleding bij H&M en Primark enzo. Daar wil ik vanaf, ik wil leren sparen voor mooie kwaliteitskleding enz. (het liefst niet allemaal gemaakt door arme kinderen en arme mensen in derdewereldlanden)....
Volgens mij ligt het niet speciaal aan de prijs of het voor 'normale verdiensten' is gemaakt. Ik dacht dat juist bijv C&A ook een soort an 'fair trade' bezig was.

H&M ed daar kom ik nooit. Ik shop alleen in de uitverkoop bij wat duurdere zaken waar ik niet de volle mep voor wil betalen Dat dan weer weL, geen korting dan koop ik het niet
Volg dit topic al een tijdje omdat ik mee ook sinds 1 januari heb opgegeven om mee te doen. Tot nu toe nog niets gekocht!

Het probleem bij mij is dat ik erg blij ben met een kledingstuk of schoenen als ik ze net gekocht heb, maar er na 2 of 3 keer dragen op uitgekeken ben. Met als resultaat nu een hele kast vol spullen die ik eigenlijk niet aan wil hebben. En nu moet ik nog 11 maanden .
@rebells, volgens mij ook niet. Bij C&A kom ik eigenlijk nooit. Als ik er ben vind ik ook nooit echt wat.

Ik laat mij overigens wel verleiden door lage prijzen. Dat kan ik betalen en ja, de rest is eigenlijk gewoon te duur, al zou ik dat liever willen hebben.

Na dit project (voor mij 100 dagen) wil ik ook bewuster met mijn geld omgaan. Niet steeds wat kopen wat goedkoop is, maar zo nu en dan iets wat ik echt heel mooi vind. Ik liep net (even gepauzeerd) even in de Bijenkorf langs de tassen van Guess...je bent al gauw tussen de ¤ 150 en ¤ 250 kwijt, kijk, dat geld heb ik niet, al wil ik dolgraag zo'n tas....daar moet ik voor sparen en geen shirtjes van ¤ 10,- gaan kopen, geen rokjes en niet het zoveelste jurkje.

Mag nu officieel nog shoppen...kwam terug met enorme buit net: 2 simpele zwarte basic panty's. Sinds ik mijn kast heb uitgeruimd en vooral heb geteld, vind ik alles wat ik in handen heb echt onzin om te kopen.

@herretje, leuk dat je meeleest en een berichtje achterlaat. Knap dat je meteen een jaar gaat proberen!

Ik las over 100 dagen een shopmiddagje in, mss ga ik daarna gewoon door, plak ik er weer 100 dagen aan vast.
@herretje: je weet dat ruilen is toegestaan, he? Misschien kun je één voor één van de 'stomme' dingen afkomen, je zit niet per sé nog elf maanden aan dezelfde dingen vast!

Zou het valsspelen zijn om een ruiltopic aan te maken?
quote:pipootje schreef op 02 februari 2012 @ 09:00:

[...]

Niet overdreven veel???? jemigIk heb ook zoiets, dus vind het ook niet overdreven veel, je moet er wel een jaar mee doen hè
Ach, als je een beetje goed spul koopt en er zuinig mee bent, dan gaat veel toch jaren mee. Uiteindelijk krijg je vanzelf een volle kast, tenzij je helemaal stopt met kopen

Hmm.. ik heb de regels niet helemaal door gelezen, doe een beetje mijn eigen ding Geen cadeau's mogen aannemen vind ik ook zoiets. Sorry mam, mag niet, breng maar terug, wel lief van je hoor..

Maar ruilen is legaal? Dat is grappig.

Ik wil wel even goed mijn kast uitzoeken, en gewoon echt eens weg doen wat niet meer bij mij past. Maar ik wil het eigenlijk gewoon weggeven, en niet bij het vuil of waar ze het alsnog als poetsdoek gebruiken.

Ik zag net dat mijn laatste 'uitgave' van 19 januari was, dus dan houd ik de 20ste maar als startdatum aan. Leuk! Dan doe ik 20 juni weer als stopdatum, kan moeilijk op mijn verjaardag cadeau's weigeren

Sylphide; eigenlijk is je instelling dus al aan het veranderen, als je het nu al niet meer nodig vond. That's the spirit!!
Rebells, zo is het dus geen uitdaging maar hoe het jou uitkomt

Je kan ook de kado's aannemen en laten liggen tot na de afgesproken periode
Dat is dan hoe jij dat ziet, ik zie dat anders.

Ik heb voor mijzelf wel een uitdaging gesteld. Dat ik mijn eigen ding doe wil zeggen dat ik tot 20 juni niets voor mijzelf koop, omdat bij mij ook veel geld naar verschillende hobby's gaat. Stop ik alleen bij kleding, heeft dat nog steeds geen zin voor mij imo.

Cadeau's weigeren vind ik onbeleefd, en ga ik dus ook inderdaad niet doen.

Ruilen van kleding ga ik ook niet doen, ook niet mijn ding. Evenals lenen.

Edit; zie dat de eigenlijke Fashion Challenge alleen de optie heeft om het voor een heel jaar te doen. Hoeveel doen er hier daadwerkelijk een jaar niet kopen volgens alle regels die hun opgemaakt hebben?
quote:luni schreef op 02 februari 2012 @ 19:19:

[...]

Ik heb ook zoiets, dus vind het ook niet overdreven veel, je moet er wel een jaar mee doen hè

Gelukkig....het is zeker niet weinig, maar ik ken mensen meet complete inloopkasten en 30 paar laarzen enz. Tussen mijn kleding en schoenen zitten ook veel items die al veel ouder zijn, laat zeggen ongeveer 5 of 6 jaar oud, nog helemaal netjes en goed. Ik ga wel netjes met mijn spullen om.

"Rebells, dank je. Ja `that´s the spirit`, ik weet niet of ik zo veel creatiever ga worden van dit project...wel bewuster!

Wat ik doe is alle setjes die ik heb verzonnen en gedragen in een word documentje zetten, per seizoen. Als ik het heel druk heb, dan heb ik geen zin om een nieuw setje te verzinnen, maar dan kijk ik gewoon op het lijstje. Ik ga maar een lijst in de kledingkast leggen !

Ruilen is voor mij sowieso erg lastig, ik ben erg klein (1,58) en draag dus een klein maatje. Mijn vriendinnen zijn allemaal langer en zwaarder en dragen om die reden een andere maat.

.....misschien wil mijn vriend ruilen...hij een stretch-rokje en ik een uuuh...overhemd die tot ver onder mijn knieën reikt! Heel jaren '80! Op zich kan dat nog leuk zijn ook, als je wat groter bent dan ik ben...

Ga straks eens kijken wat ik morgen aan ga doen. Lekker vrij en ik ga in de kou de stad in om te lunchen en winkels van binnen te bekijken, alleen kijken dus!
Volgens door een ander opgestelde regels (zoals de officiële challenge) is zeker niet mijn ding.

Niemand die zegt dat je die moet opvolgen en dat het dan alleen een uitdaging is. Dat dat dé beste regels zijn.

het gaat mij om het idee, de bewustwording van mijn koopgedrag en de uitdaging ligt bij mij om de tijd die ik besteed aan winkelen anders in te gaan richten.

Niet om creatiever te worden met de kleding die je al hebt en mijn eigen stijl te ontwikkelen, die heb ik al! Als ik het prettig vind om regelmatig dezelfde setjes te dragen, dan is geen enkele challenge die mij dat kan verbieden.

Het gaat om het idee, dat je er iets mee doet en dat je het jezelf niet te makkelijk maakt. Niet of je precies de regels volgt die een ander heeft opgesteld. Het is een afspraak met jezelf die je maakt, niet met de bedenkster van de Free Fashion Challenge. Zo zie ik het in ieder geval.
quote:sylphide schreef op 02 februari 2012 @ 21:22:

Volgens door een ander opgestelde regels (zoals de officiële challenge) is zeker niet mijn ding.

Niemand die zegt dat je die moet opvolgen en dat het dan alleen een uitdaging is. Dat dat dé beste regels zijn.

het gaat mij om het idee, de bewustwording van mijn koopgedrag en de uitdaging ligt bij mij om de tijd die ik besteed aan winkelen anders in te gaan richten.

Niet om creatiever te worden met de kleding die je al hebt en mijn eigen stijl te ontwikkelen, die heb ik al! Als ik het prettig vind om regelmatig dezelfde setjes te dragen, dan is geen enkele challenge die mij dat kan verbieden.

Het gaat om het idee, dat je er iets mee doet en dat je het jezelf niet te makkelijk maakt. Niet of je precies de regels volgt die een ander heeft opgesteld. Het is een afspraak met jezelf die je maakt, niet met de bedenkster van de Free Fashion Challenge. Zo zie ik het in ieder geval.

Dat heb je nog eens mooi omschreven

quote:sylphide schreef op 02 februari 2012 @ 21:11:

[...]

r!

Wat ik doe is alle setjes die ik heb verzonnen en gedragen in een word documentje zetten, per seizoen. Als ik het heel druk heb, dan heb ik geen zin om een nieuw setje te verzinnen, maar dan kijk ik gewoon op het lijstje. Ik ga maar een lijst in de kledingkast leggen !

.....misschien wil mijn vriend ruilen...hij een stretch-rokje en ik een uuuh...overhemd die tot ver onder mijn knieën reikt! Heel jaren '80! Op zich kan dat nog leuk zijn ook, als je wat groter bent dan ik ben...

Ga straks eens kijken wat ik morgen aan ga doen. Lekker vrij en ik ga in de kou de stad in om te lunchen en winkels van binnen te bekijken, alleen kijken dus!

Dat lijkt me heel veel werk, al die combinaties noteren!

Haha.. ja ik denk dat vooral je vriend ook die ruil ziet zitten.

Nou je begint met een goede uitdaging, even de stad in. Succes morgen, ook met de kou..
..die kou overleef ik wel, daar kun je je op kleden.

Ik heb voor mijzelf besloten dat ik niet voor kleding ga kijken.

Maar...mijn bodycream is zo goed als op, dus ik ga een lekkere nieuwe pot bodycream kopen. En onze woonkamer mist nog het een en ander aan inrichting, dus ik neem mijn fototoestel mee en ga inrichting-ideetjes daarvoor opdoen (wat ik leuk vind in de winkel op de foto zetten en thuis overleggen met vriend-lief).

Ik ga gewoon andere leuke winkels in. Daar ben ik toch nooit echt geneigd om iets te kopen, en vind ik het kijken alleen al leuk!

Voortaan als ik de stad inga, kijk ik even wat ik nodig heb (alles behalve kleding, schoenen enz) voor thuis (kaarsen enz), aan verzorgingsproducten, verjaardagscadeautjes enz. Gewoon met een missie gaan en niet zomaar ene beetje (kleding-)winkel in, (kleding-)winkel uit. Ook weer een tip, al blijf ik de kledingruil met mijn vriend de geniale tip vinden
Hoe gaan jullie om met de regel dat je geen cadeaus mag aannemen? Kreeg vandaag van mijn moeder een paar oorbellen die nog van mijn oma zijn geweest (als dank omdat ik iets speciaals voor haar gedaan had). Moet ik dat weigeren, moeilijk hoor. Heb ze wel aangenomen.
Ik neem wel cadeautjes aan, snap die regel ook niet zo goed? Mijn voornaamste doel is het tegengaan van mijn eigen consumptiedrang, minder makkelijk geld uitgeven aan dingen die ik niet nodig heb en ik geloof niet dat het niet aannemen van cadeaus daar invloed op heeft ;) Ik zal ze ook meteen gaan gebruiken!
Mijn eerste maand zit erop! En eigenlijk heb ik het niet gemist. Ik ben wel lekker bezig geweest met het opruimen van mijn kast en merk dat ik nu er minder in hangt en ligt ik wel veel andere kledingstukken aantrek die ik normaal laat liggen...
quote:herretje schreef op 03 februari 2012 @ 12:14:

Hoe gaan jullie om met de regel dat je geen cadeaus mag aannemen? Kreeg vandaag van mijn moeder een paar oorbellen die nog van mijn oma zijn geweest (als dank omdat ik iets speciaals voor haar gedaan had). Moet ik dat weigeren, moeilijk hoor. Heb ze wel aangenomen.En zeker in zo'n geval zou ik ze gewoon aannemen. Maar goed, de oplossing die hierboven is genoemd (wel aannemen, nog niet gebruiken) kan natuurlijk ook nog!
Ik vind het wel een beetje raar: een jaar lang mag je niks. Even niets kopen om tot de conclusie te komen dat je ook niets hoeft te kopen, oke, maar ik hoor sommigen zo aftellen: ga je na een jaar de winkels leegkopen? Dan heeft deze actie ook geen enkele zin. En een cadeau niet aannemen vind ik al helemaal raar. Wat is er mis met een cadeautje? Lief toch dat mensen aan je denken?

Ik ben het wel eens dat we te veel kopen, in die zin vind ik het wel nuttig: kijk eerst eens even goed of je iets echt wel nodig hebt voordat je het koopt, maar dat geldt niet alleen voor kleding.

Maar ik wil iedereen veel succes wensen en ik hoop dat het niet kopen ook een langetermijn invloed heeft
toch bijzonder dat er zoveel commentaar/kritiek op komt, of mensen die hier komen posten om te zeggen dat ze zich er niet aan gaan houden..

Lekker zinvol pff dat doen ze toch ook niet bij het dieettopic?

ik sanp ze niet, die mensen.
Ik heb denk ik even gemist wie er aan het aftellen zijn en wie de winkels gaat leegkopen?
quote:schuilnaam schreef op 03 februari 2012 @ 13:06:

toch bijzonder dat er zoveel commentaar/kritiek op komt, of mensen die hier komen posten om te zeggen dat ze zich er niet aan gaan houden..

Lekker zinvol pff dat doen ze toch ook niet bij het dieettopic?

ik sanp ze niet, die mensen.Maar 't is toch juist leuk dat zo'n challenge mensen inspireert, zij het misschien op een iets andere manier?
anoniem_133540 wijzigde dit bericht op 03-02-2012 13:12
Reden: citaat toegevoegd
% gewijzigd
Schuilnaam, je weet toch dat je de vergelijking met een dieettopic niet mag maken!

:-)
En als het je inspireert lever je commentaar/kritiek?
quote:Nikkie79 schreef op 03 februari 2012 @ 13:14:

Schuilnaam, je weet toch dat je de vergelijking met een dieettopic niet mag maken!

:-)

haha oja.

Ja sorry hoor, ik word er alleen een beetje moe van dat degenen die zich WEL aan de FFC houden zich steeds moeten uitleggen, alleen omdat de rest zo shopverslaafd is en allerlei smoezen lopen te verzinnen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven