Forum Triviant!

29-10-2007 15:30 7220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi er eens even een spelletje tegenaan. Ik stel de eerste vraag en degene die het goede antwoord geeft, mag de volgende vraag neerzetten! De vragen mogen over vanalles gaan: techniek, kunst, geschiedenis, aardrijkskunde, maffe weetjes enz. enz. Enne: niet gelijk gaan Googelen, laten we het een beetje eerlijk houden! En weet je even geen nieuwe vraag? Zeg dat dan even, dan mag een ander gewoon een vraag neerzetten.

Ok, hierbij de eerste vraag:

De Citroën Traction Avant is een mooie oude auto die in 1934 op de markt kwam. Waar staat Traction Avant voor? (en de bonus: wat was daar zo bijzonder aan?)
Ik ben mijn eigen bananenschil
Nou Shine, ben jij ook zo benieuwd?

Hoe komen we het nou te weten....
Ik barst van nieuwsgierigheid.

Iets met spinnen. Maar wát?
Het heet arachnoïdea omdat het inderdaad een spinnewebachtige structuur heeft. Maar daarmee zijn we er nog niet
668, the neighbour of the Beast
Het heeft niet met het dier "de spin" te maken dus?

Een parachute?
Nee maar het is anatomie (van de mens neem ik voor het gemak maar aan). Dus iets wat lijkt op een spinnenweb in ons lichaam.

Hmm, een dun weefsel denk ik dan, geen bot ofzo, sowieso geen van de grote organen, want dat had ik wel geweten. Hmm, ik ga nog eens verder denken.
spinnenwebvlies! volgens mij is dat een onderdeel van (of helemaal), het hersenvlies
volgende vraag, ik blijf maar in dezelfde richting: hoeveel botten heeft het menselijk lichaam (normaal gesproken dan he? )
Gut, dat ik blijkbaar zo'n moeilijke vraag gesteld heb.

Nee Jonari, het is een anatomie-vraag. Dus een deel van het menselijk lichaam.

Geen groot orgaan inderdaad. Uberhaupt geen orgaan.

Moet ik al hints geven of laat ik jullie nog even lijden?
Goed bezig Marianne!

Weet je ook wat de andere hersenvliezen zijn en op welke plek de arachnoidea zit? (voor de koelkast)

Het menselijk lichaam had volgens mij iets meer dan 200 botten. 206, springt in mijn gedachten. Maar het kan ook niet goed zijn....
is er niet nog zoiets als het beenvlies? nah, die koelkast zit al te vol....;-)

206 is inderdaad goed!
Ik haak af...

Geen flauw idee.
Ik haak ook af.
Wat me nog bijstaat van anatomie (hersenvliezen nooit echt uitgebreid gehad; je begrijpt, ik heb geen geneeskunde gestudeerd ), is de dura mater (harde vlies). Dan houdt het qua vliezen op. Wel meer andere hersenantomie gehad (maar is toch geen garantie op goede antwoorden haha)
Nee, je hebt het pia mater, het dura mater en het arachnoidea, die vormen samen de hersenvliezen. De arachnoidea is de middelste.

Een iets makkelijkere, nog wel medische vraag.

Waar is de latijnse benaming van het schouderblad?
Goed hoor Girl!

De dura mater is de buitenste, en dikste. Daartussen zit de arachnoidea en dan de hele dunne pia mater, die precies alle groeven van de hersenen volgt enzo.

Vind het al knap dat je de dura mater wist
Scapula?

Of is het een instinker omdat er 'waar is de...' voor staat?
Oh, nee, dat moest gewoon zijn "wat is"

Helemaal goed uiteraard. Jij mag.
Okee. Leuk.

Hoe zwaar is een mensenoog?
35 gram?
Fout.... Helaas.
Dat wordt gokken; Hmm heb ooit een koeienoog ontleed, probeer het me even voor de geest te halen.

Hmm, 15 gram?
Mag ik een hulplijn inschakelen?

Ik denk dat een oog heel licht is.... Maar ik vind het moeilijk om te gokken.

(schakelt stiekem toch de hulplijn in)

Volgens de hulplijn hooguit een gram of tien, maar het wisselt iets. Hulplijn zegt gemiddeld tussen de 6 en 9 gram.
20 gram?
(kon het niet helpen, ik WIST gewoon dat mijn hulplijn (professioneel ogenboer) het zou weten, en ik kan er niet tegen als ik het zelf niet weet. Zal het nooooit meer doen )
ik zou idd zeggen tussen 5 en 10 gram... anders wordt het tijd om mijn ogen iets af te laten vallen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven