Geld & Recht alle pijlers

Ik heb eigenlijk nooit meer geld in mijn portemonnee

08-02-2012 08:34 83 berichten
Ik heb al maanden geen rooie cent meer in mijn portemonnee. Ik kwam hierop toen ik het topic las over 'beschuldigd van diefstal' waarin gesproken werd over het betalen met 100 euro. Ik heb echt niet eens meer 5 cent in mijn portemonnee. Ik betaal al tijden alles met de pin. Zelfs bedrijven die aan de deur leveren hebben een pinautomaat. Meestal geen probleem, tot ik laatst na een lange file toch maar een plaspauze deed bij een benzinestation waar je moest betalen voor het toilet en ik eerst 50 cent moest pinnen bij de kassa alvorens ik naar het toilet ging. Ik doe dus alles met de pin of de chip en in het buitenland met creditcard. Daarmee kan ik in de problemen komen als er ineens een zware pinstoring is in de winkels natuurlijk, maar dat is me gelukkig nog nooit gebeurd. Rond nieuwjaar heb ik wel altijd wat geld in huis voor de krantenjongens en goede doelen komen hier niet aan de deur (woon nogal afgelegen) Ik doe het overigens niet eens bewust. Het is op de een of andere manier zo gelopen.

Herkennen jullie dit? Zijn er meer 'cash' lozen op 't forum?

Is 'cash' eigenlijk nog wel echt nodig of zal dat ooit uitsterven?
Alle reacties Link kopieren
quote:pinks schreef op 08 februari 2012 @ 09:49:

En als je dan bijvoorbeeld in een cafeetje wat gaat drinken?Of boodschappen doet op de markt of bij een klein bakkertje?

Ik heb dus zeker nog cash in mn portemonnee!Ik merk dat je steeds vaker ook in de kroeg kunt pinnen of chippen. Hier hebben zelfs een aantal marktkooplui gewoon een mobiele pin.
Ben ook eigenlijk wel tegen contant betalen. Er worden hier aan de lopende band winkels overvallen (1 of 2 per week). Als mensen nu gewoon zouden pinnen, dan was er niets te halen.
Ik herken het ook, ik heb ook zelden geld in mijn portemonaie en moet dan echt eerst gaan pinnen.

Er staat thuis wel een potje waar we kleingeld in gooien, na uitgaan enzo, Dat wordt voor collectes en de krantenjongen gebruikt met oud en nieuw. Als ik ergens ga winkelen oid dan zorg ik er bewust voor dat ik wat kleingeld in mijn portemonaie stop voor het toilet enzo.
Hier in de buurt wel veel "cashlozen". Was maandagavond aan het collecteren voor de Hersenstichting en helaas weinig opgehaald ben ik bang. Wel veel meelevende woorden omdat het zo koud was, tja, verkleumd kwam ik thuis.. met een te lichte collectebus.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Vroeger pinde ik alles, maar dat is voorbij sinds ik een poos in equatoriaal Amerika heb gewerkt. Daar moet je niet gaan pinnen of carden, vanwege het ontvoeringsgevaar. Je bent heel makkelijk te traceren. Dat wordt hier in Nederland ook gedaan, maar dan door de overheid. Die ontvoert je niet zo snel.

Toch voel ik me veiliger bij cash. Je hebt toch meer vrijheid, en iedereen accepteert het wel. Nou ja, behalve de parkeerautomaten dan.
quote:pinks schreef op 08 februari 2012 @ 09:49:

En als je dan bijvoorbeeld in een cafeetje wat gaat drinken?Of boodschappen doet op de markt of bij een klein bakkertje?

Ik heb dus zeker nog cash in mn portemonnee!

Daar kun je ook pinnen hoor, ja zelfs op de markt.

Ik heb echt nooit meer cash bij mij. Ik betaal alleen mn nagelstyliste cash en dat pin ik dan vlak voor ik naar haar toe ga. Vergeet het ook vaak trouwens.
quote:Ekennah schreef op 08 februari 2012 @ 10:22:

Vroeger pinde ik alles, maar dat is voorbij sinds ik een poos in equatoriaal Amerika heb gewerkt. Daar moet je niet gaan pinnen of carden, vanwege het ontvoeringsgevaar. Je bent heel makkelijk te traceren. Dat wordt hier in Nederland ook gedaan, maar dan door de overheid. Die ontvoert je niet zo snel.

Toch voel ik me veiliger bij cash. Je hebt toch meer vrijheid, en iedereen accepteert het wel. Nou ja, behalve de parkeerautomaten dan.Ik begrijp het niet zo goed. Waar ligt equatoriaal Amerika? En wie gaat je dan ontvoeren? En traceren? Waarom ben je een goed ontvoeringsslachtoffer als je veel pint of met je creditcard betaalt? Is het niet gevaarlijk om (veel) cash bij je te hebben? Voel me heel blond nu, maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord!
Wat eten we vanavond?
Ik heb eigenlijk ook niet zo vaak geld bij, maar als ik geld bij heb, is het altijd zo weer op

Overigens zou ik op vakantie wel geld meenemen hoor, hier in spanje moet je tegenwoordig als toerist ter plekke een boete betalen als je wordt aangehouden door de politie.

Laatst werden wij aangehouden, schoonmoeder zat achter het stuur en was haar portemonee vergeten, of ze even wilde bewijzen dat ze geen toerist was, maar hier woonde. Achteraf bedenk je natuurlijk allerlei manieren om dat te kunnen bewijzen, maar met de guardia civil voor je neus, is het moeilijk helder te denken.
Ik pin zoveel mogelijk en heb bijna nooit contant geld bij me. Ik heb dyscalculie, en contant moeten betalen is onwijs onhandig voor me als ik alleen muntgeld heb. Briefjes gaan makkelijker, die gebruik ik het liefst, maar die heb ik lang niet altijd en dan moet je soms wel met muntgeld betalen.

Dan sta ik eerst 5 minuten te tellen en te hertellen, geef het aan de kassière en die telt het dan na waarna ik meestal nog extra geld moet pakken, of iets terug krijg omdat ik me ALSNOG vertelt heb. Arrrgh. En ik merk ook vrijwel nooit dat ik te veel of te weinig wisselgeld terug krijg.

Als ik kan pinnen zal ik dat zeker doen. Zo niet dan gebruik ik briefjes of 1 en 2 Euromunten, en al het andere spul geef ik zo snel mogelijk aan Magdaman. Hetzelfde met buitenlands muntgeld, ik kan er gewoon helemaal niks mee.
Ik probeer juist het aantal pintransacties te verminderen. Ik merkte dat door het pinnen in geen goed overzicht meer had over mijn financiën. Dus wat er werkelijk in en uit komt. Sinds ik dus gewoon geld heb voor de weekend boodschappen blijf ik meer in budget.
Meestal heb ik wel iets aan contant geld, vaak omdat ik iets heb gekregen van iemand die me terugbetaald heeft voor iets bijvoorbeeld. Maar sowieso pin ik inderdaad bijna altijd.
Ik pin bijna nooit, vooral nadat ik twee keer voor l*l heb gestaan in een supermarkt, op het moment dat ik wilde pinnen bleek er een storing te zijn, daar sta je dan met je volle boodschappenkar..

Ook kan ik niet zo heel goed met geld omgaan. Ik kan geen overzicht houden als ik steeds pin want dan ga ik sneller over mijn limiet heen door kleine bedragen te pinnen voor eigenlijk onnozele spullen, ik denk steeds o dat kan wel is niet zo duur maar alles bij elkaar wordt een groot bedrag, en met cash in mijn portemonnee weet ik precies hoeveel ik nog te besteden heb. Daarom pin ik aan het begin van de maand een vast bedrag uit de muur, daar doe ik mijn boodschappen van. Zo houd ik aan het eind van de maand meestal geld over en daar koop ik leuke dingen van of het gaat in de pot, mocht ik toch tekort komen dan pin ik wel extra maar dat gebeurd bijna nooit.
Ik heb echt zelden geld in mijn portemonnee. Ik heb niet eens een portemonnee. Pasjes zitten in een apart vakje in mijn tas.

Ik moet toegeven dat ik hierdoor erg onhandig ben als ik wél eens cash afreken, en dan vooral met muntgeld: ik moet echt per muntje kijken hoeveel het waard is. Alleen de 50 cent-munten herken ik meteen

Laatst had ik nog een discussie met een vrouw die ik ken. Ze was gepikeerd omdat haar dochtertjes langs de straat stukjes cake en mierzoete limonade verkochten, en ik - naar waarheid - had gezegd dat ik geen geld bij me had. Vond ze kinderachtig en flauw. Tja, het was toch echt zo.
Stappen is lastig zonder cash. Dus daar pin ik wel voor, en kleine dingen, wil eigenlijk nooit zonder een beetje contant zitten.
Anonieme creditcards bestaan wel. Ze zijn verkrijgbaar bij het GWK. Eigenlijk een soort chipknip waar je contant geld op kunt storten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:ubuntuuu schreef op 08 februari 2012 @ 08:43:

Ik pin ook bijna alles. Heb wel gemerkt dat ik minder geld uitgeef als ik dingen cash betaal.Dat komt omdat je cash ziet en pin niet. Ik kan gemakkelijk 250 euro aan dvd's uitgeven met pin, maar als ik dat doe met 5 briefjes van 50 euro, dan is dat toch wat pijnlijker.
quote:ikbensuus schreef op 08 februari 2012 @ 10:44:

Ik pin bijna nooit, vooral nadat ik twee keer voor l*l heb gestaan in een supermarkt, op het moment dat ik wilde pinnen bleek er een storing te zijn, daar sta je dan met je volle boodschappenkar..

Ook kan ik niet zo heel goed met geld omgaan. Ik kan geen overzicht houden als ik steeds pin want dan ga ik sneller over mijn limiet heen door kleine bedragen te pinnen voor eigenlijk onnozele spullen, ik denk steeds o dat kan wel is niet zo duur maar alles bij elkaar wordt een groot bedrag, en met cash in mijn portemonnee weet ik precies hoeveel ik nog te besteden heb. Daarom pin ik aan het begin van de maand een vast bedrag uit de muur, daar doe ik mijn boodschappen van. Zo houd ik aan het eind van de maand meestal geld over en daar koop ik leuke dingen van of het gaat in de pot, mocht ik toch tekort komen dan pin ik wel extra maar dat gebeurd bijna nooit.Ik zou willen dat ik dat ook kon Suus, maar bij mij wordt dat echt een drama iedere keer als ik wil afrekenen.
Tijdens de kerstdagen kregen we autopech, wij de anwb bellen, hielpen ons prima, het koste 5 euro om een extra onderdeel te vervangen, wat stuk was gegaan, en dat mocht alleen contant worden betaald! En het liefst gepast.

Reden genoeg om contant geld in de portomonee te hebben?
quote:Magdalan schreef op 08 februari 2012 @ 10:49:

[...]

Ik zou willen dat ik dat ook kon Suus, maar bij mij wordt dat echt een drama iedere keer als ik wil afrekenen.Ik heb ook dyscalcullie, en ik betaal net als jij alleen met briefjes en 1 en 2 euromunten, heel soms 50 centjes (en dan nog geef ik wel eens verkeerd). Het kleinere geld geef ik in principe nooit, maar ik spaar dat op en kan het op mijn werk weer wisselen voor groter geld.
quote:makreel schreef op 08 februari 2012 @ 10:29:

[...]

Ik begrijp het niet zo goed. Waar ligt equatoriaal Amerika? En wie gaat je dan ontvoeren? En traceren? Waarom ben je een goed ontvoeringsslachtoffer als je veel pint of met je creditcard betaalt? Is het niet gevaarlijk om (veel) cash bij je te hebben? Voel me heel blond nu, maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord!Equatoriaal Amerika ligt in de buurt van de evenaar. Dus Equador, Colombia, Venezuela, Panama, Nicaragua, Peru, die landen.

De locale mafia ontvoert graag werknemers van grote bedrijven, voor het losgeld.

En die doen ook het traceren.

Als je pint (of je card gebruikt), wordt dat bijgehouden door de banken wanneer je waar bent. Daar kunnen ze gebruik van maken, want die informatie tappen ze makkelijk van de locale banken af. Dan kunnen ze plannen waar ze je moeten ontvoeren. Als je alleen op veilige plekken je cash pint, kunnen ze dat niet.

Veel cash bij je hebben is niet gevaarlijk. Niemand ziet het aan je. Je zal dus niet sneller overvallen worden. Het enige is dat je bij een overval natuurlijk meer cash kwijt bent. Het gaat er dus meer om, om niet overvallen te worden.
.
Meestal betaal ik alles ook met de pin, maar in de weekenden ga ik vaak de kroeg in en daar kan je vaak niet pinnen. Ik las hier eerder dat dat vaak wel kan, maar dat is dan vooral café's waar je overdag koffie gaat drinken. Als je 's nachts om drie uur twee biertjes wil pinnen dan gaat dat meestal echt niet.
Ik pin ook vrijwel altijd. Zodra het geld van mijn rekening is heb ik het voor mijn gevoel al uitgegeven en verdwijnt cash geld als sneeuw door de zon. Ik koop vrijwel alles online, ook boodschappen. Zo doe ik geen impuls aankopen, zie ik precies hoe duur de producten zijn en wat er in de aanbieding. Vaak krijg je gratis producten en als je vaak bestelt bezorgen ze ook regelmatig gratis.

Hoe doen jullie dat met cash. Tellen jullie alles op in de winkel zodat je weet dat je nog genoeg geld hebt als je bij de kassa komt?
quote:barbiebien schreef op 08 februari 2012 @ 12:42:

Hoe doen jullie dat met cash. Tellen jullie alles op in de winkel zodat je weet dat je nog genoeg geld hebt als je bij de kassa komt?Als ik een paar dingen heb wel ja, maar ik vind het ook leuk om te kijken of ik het goed heb geschat met de boodschappen. Ook als ik kleding koop of iets dergelijks, tel ik het op of ik zoveel wil uitgeven. gedachteloos spullen halen doe ik nooit. Overigens heb ik wel altijd een pinpas bij me, en bij het betalen kies ik of ik het pin of betaal. Ik denk dan na wanneer ik in de buurt van een pin kom, want ik wil in ieder geval zo'n 10 euro contant in mijn potemonnee overhouden.
Ik betaal zo veel mogelijk met pin, maar er zijn nog veel winkels en restaurants waar dat niet kan en er geen geldautomaat in de buurt is. Daarom hou ik altijd wel iets van 10-20 euro contant bij me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven