Werk & Studie alle pijlers

Ben ik veel ziek?

08-02-2012 18:35 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-forummers,

even een vraagje, omdat ik het lastig vindt om te bepalen hoe het met mijn ziekte-verzuim staat:

in twee jaar tijd ben ik 10 dagen ziek geweest. Vinden jullie dit veel?

Ik vind het zelf wel behoorlijk veel, maar ik schijn beneden het gemiddelde te vallen.

Hoe vaak zijn jullie per jaar gemiddeld ziek?
quote:Kastanjez schreef op 08 februari 2012 @ 18:56:

Eerlijk gezegd wil ik gezien de topics die hier in het verleden al over geweest zijn, niet eens antwoord op geven. Sommigen reageren zó hard op iemand die zich twee keer in een jaar ziekmeldt met griep.

Ik vind 10 dagen in 2 jaar niet buitensporig veel. Als je iedere winter een fikse griep te pakken hebt, ben je zo een week per jaar ziek.Daar ben ik het heel erg mee eens. Over die harde opmerkingen.
quote:Nikkie79 schreef op 08 februari 2012 @ 18:43:

1 werkdag per 3 jaar ofzo.

Ik word meestal ziekjes tijdens vakanties.Of met kerst, en pasen, lekker drie dagen ziek heeft niemand last van behalve je eigen gezin.
Het gaat een werkgever vaak niet om hoe lang je ziek bent, maar hoe vaak je je ziek meldt. Gemiddeld ziekteverzuim is +/- 1,5 x per jaar, of dit nou 1 of 5 dagen is, maakt niet uit. Dus als je 1 keer per jaar 5 dagen ziek bent, is dit idd beneden het gemiddelde.
Ik vind jouw ziekteverzuim helemaal niet veel. Mijn baas zou willen dat ik zo vaak als jij afwezig was. Helaas is dat niet zo. Ik kom op nou... eh een paar weken per jaar. Dit jaar 1 week maar dat was omdat ik geopereerd ben. Na een week ben ik weer gaan werken. Ik heb een angst- en paniekstoornis en soms kán ik gewoon mijn huis niet uit. Durf niet. Héél vervelend.

Ik begin nu griepverschijnselen te vertonen en dat vind ik vreselijk. Ik wil echt niet ziek worden! Ben ik er wéér niet. Morgen ben ik vrij omdat ik naar het ziekenhuis moet (de operatie is geloof ik niet helemaal goed gegaan) en als ik terug ben ga ik het bed weer in om niet nog zieker te worden.
quote:Sensual_D schreef op 08 februari 2012 @ 18:47:

Ik vind niet alleen het aantal dagen maar ook het aantal ziekmeldingen afzonderlijk tellen...

Nog al een verschil of iemand 1 x 10 dagen goed ziek is.. of zich 10 x 1 dagje ziek meld..

Eensch! 1 keer door een flinke griep geveld en je bent alweer 5 dagen verder... 10 keer 1 dagje is relatief gezien veel vaker...
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Bij mij wisselt het heel erg. In mijn eerste werkjaar ben ik een aantal keer flink ziek geweest. Gelukkig leefden mijn collega's mee. Ik werd door mijn baas ook gewoon weer naar huis gestuurd als ik toch op mijn werk verscheen. Uiteindelijk uitgelopen op een operatie, waarvoor ik ook nog eens 2 weken thuis aan het herstellen was. Dus minstens 15 ziektedagen in het eerste jaar. :(.

Daarna ging het goed en heb ik me denk ik twee jaar niet ziek gemeld. Totdat mijn dochter naar het kinderdagverblijf ging. In 3 maanden twee keer echte griep gehad. Tweede keer eindigde met een ziekenhuisopname vanwege complicaties. Twee keer 2 weken amper kunnen werken. Zelfs mijn vriend is afgelopen jaar al twee keer ziek geweest, voor het eerst in 10 jaar werken. Echt een bron van virussen, zo'n kdv.

Wat ik wel soms doe is een ochtend of dagje uitzieken als ik niet lekker ben, of heel uitgeput (slecht slapend kind, dus ik mis veel slaap). Maar dan neem ik gewoon een dagje vrij, of haal het later weer in. Ik krijg mijn vrije dagen toch nooit op.
Ongeveer 1 dag per jaar. Ben wel altijd even goed beroerd van de hooikoorts maar ga dan wel gewoon werken.
Ik werk op zo'n bron van virussen... de basisschool. Al dagen klagen kinderen uit mijn klas over hoofdpijn, keelpijn, voelen ze warm aan etc. Dan komen ze ook zo lekker tegen je aan hangen, dus.... Ik ben nu snotverkouden, hoofdpijn, beetje rillerig...

Net nu ik het echt niet kan gebruiken!

Meestal ben ik 1 a 2 keer ziek per jaar. Ik pik namelijk elk jaar een buikgriepvirus mee, en dat duurt een dag of 4. En soms ben ik dan zo verkouden, met koorts, en dan ben ik ook weer een dag of 3 a 4 onder de pannen.
quote:pop1980 schreef op 08 februari 2012 @ 19:29:

Ik werk op zo'n bron van virussen... de basisschool. Al dagen klagen kinderen uit mijn klas over hoofdpijn, keelpijn, voelen ze warm aan etc. Dan komen ze ook zo lekker tegen je aan hangen, dus.... Ik ben nu snotverkouden, hoofdpijn, beetje rillerig...

Net nu ik het echt niet kan gebruiken!

Meestal ben ik 1 a 2 keer ziek per jaar. Ik pik namelijk elk jaar een buikgriepvirus mee, en dat duurt een dag of 4. En soms ben ik dan zo verkouden, met koorts, en dan ben ik ook weer een dag of 3 a 4 onder de pannen.Ik werk op een middelbare school. De eerste jaren had ik er meer last van dan tegenwoordig. Ik weigerde me die jaren ook ziek te melden en heb denk ik elke periode (dus 6x per jaar) wel zeker een week snipverkouden en met last van mijn keel, rillerig etc, iig rondgelopen. Volgens mij raak ik eindelijk een beetje resistent. En ben wat makkelijker met ziekmelden ook trouwens.
Ik heb me nog nooit ziek gemeld op mijn werk (werk nu 5 jaar fulltime, daarvoor bijbanen naast studie). Maar ik geloof dan ook niet in griepjes: ik heb griep of ik ben verkouden. Van dat laatste kan je trouwens echt goed naar zijn, maar aangezien ik dan over het algemeen enkel verhoging heb, ga ik wel gewoon werken. Ik heb in mijn leven 2 keer echt de griep gehad inclusief hoge koorts en was toen 1x ruim een week ziek en 1x 2 weken. Dat viel echter nog in mijn schoolperiode, dus toch een iets ander soort ziekmelding. Naast verkoudheid heb ik alleen af en toe last van dingen als misselijkheid, buikgriepachtige klachten, hoofdpijn of astma. Maar dat zijn bij mij allemaal dingen die zeer ongemakkelijk zijn, maar er niet voor zorgen dat ik niets van mijn werk (vooral het administratieve deel van mijn functie) kan uitvoeren, dus zo kom ik op 0 ziekmeldingen uit. Mocht ik ooit nog een keer de griep krijgen, de echte dus, of een andere stevige ziekte, dan gaat die cyclus uiteraard doorbroken worden :-Mocht ik ooit een functie krijgen die bestaat uit veel meer klantcontact, dan misschien ook, dan kan je tenslotte moeilijk ieder half uur weghollen omdat je even moet overgeven of zo.
Heerlijk voor degene die bijna nooit ziek zijn, maar ik moet toch echt zeggen dat ik toch zeker 2x per jaar een week met een zeer zware verkoudheid-griep thuis ben....
Ik ben zeker 3 keer per jaar ziek. Heel naar. Maar op mijn werk alle begrip voor gelukkig
Voor de kinderen was ik vaak ziek, nu vijf jaar 2 keer ziekgemeld, mijn werkgevers (3 en 5) staan het niet toe dat ik vaker ziek ben. Wel vaak ziek naar 'mijn werk' gegaan
Het ligt ook een beetje aan je functie. Bij sommige functies kun je zwaar verkouden of op halve kracht tóch aan het werk, in andere functies is dat niet verantwoord (bijv een kok of bedienend personeel), ook ivm infectiegevaar voor klanten/collega's kan je soms maar beter thuis blijven.
hmm dit is helemaal afhankelijk van hoe sterk je weerstand is en in welke omgeving je werkt.

Ik werk zelf in de kinderopvang en als iedereen daar ziek is.. grote kans dat ik dan ook wat krijg. Alleen al heb k nog zon loopneus en zere kop.. ik kom dan wel werken.

Ik meld me pas ziek als ik me echt zoo beroerd voel dat ik niet op mn benen kan staan, alleen maar moet overgeven of de hele tijd moet rennen naar de wc...

ik werk ook geen aaneengesloten dagen, dus meestal hoef ik dan maar 1 dag per keer ziek te melden.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Wat maakt het uit wat gemiddeld is? Als je te ziek bent om te werken ben je te ziek om te werken, en de één heeft zo'n griep ofzo vaker te pakken dan een ander. Daarnaast zijn er verschillen per beroep. Heb ooit vakantiewerk gedaan in een voedselfabriek; daar mocht je écht niet komen werken als je ietwat buikgrieperig of verkouden was! Mijn man is docent, als die door een verkoudheid zijn stem volledig kwijt is kan hij niet gaan werken terwijl hij dan toch niet erg ziek is. Soms kan hij dan nog invallen bij proefwerktoezicht ofzo maar dat is roostertechnisch ook niet altijd mogelijk dus dan wordt hij naar huis gestuurd als 'ziek'. En toen ik mijn enkel gekneusd had kon ik gewoon gaan werken (kantoorbaan) terwijl dat voor bijvoorbeeld een schoonmaker of stratenmaker toch een tikje moeilijker wordt.

In 2008 ben ik veel ziek geweest, 1x griep (echte griep en geen verkoudheid) en daaruit voortvloeiend 2x longontsteking. Dat waren dus 3 ziekmeldingen van allemaal minimaal een week. 2009 een buikgriep van 3 dagen en 2010 helemaal niks. In 2011 was ik zwanger en ben ik 6 weken thuis geweest vanwege extreme zwangerschapsmisselijkheid. Ik schaamde me suf maar ik kon écht niet werken toen (hoofd bewegen = overgeven, iets zeggen = overgeven, lopen = overgeven, slikken = overgeven...). Tja. Nu maar hopen dat ik, nu het geboren is en sinds deze week naar het kinderdagverblijf gaat, niet om de haverklap griep of buikgriep te pakken heb.

Voor een verkoudheid blijf ik niet thuis en bij buikgriep alleen als ik te vaak naar de wc moet rennen om me nog nuttig te maken.
Met koorts en kotsen blijf ik thuis. Verder probeer ik zoveel mogelijk aan het werk te gaan.

Beetje oplappen met wat paracetamol, neusspray etc, en dan zo vroeg mogelijk je bed weer in. Meestal hou ik het zo wel een paar dagen vol!
quote:appeltjesgroen schreef op 08 februari 2012 @ 20:04:

Wat maakt het uit wat gemiddeld is? Als je te ziek bent om te werken ben je te ziek om te werken, en de één heeft zo'n griep ofzo vaker te pakken dan een ander. Daarnaast zijn er verschillen per beroep. Heb ooit vakantiewerk gedaan in een voedselfabriek; daar mocht je écht niet komen werken als je ietwat buikgrieperig of verkouden was! Mijn man is docent, als die door een verkoudheid zijn stem volledig kwijt is kan hij niet gaan werken terwijl hij dan toch niet erg ziek is. Soms kan hij dan nog invallen bij proefwerktoezicht ofzo maar dat is roostertechnisch ook niet altijd mogelijk dus dan wordt hij naar huis gestuurd als 'ziek'. En toen ik mijn enkel gekneusd had kon ik gewoon gaan werken (kantoorbaan) terwijl dat voor bijvoorbeeld een schoonmaker of stratenmaker toch een tikje moeilijker wordt.

ja dat is echt heel raar. Ik ben ook eens 3 dagen mijn stem volledig kwijt geweest. Was toen wel ziek gemeld,want kon niet voor de klas, maar was gewoon op school aanwezig om proefwerken na te kijken, dingen te regelen enzo. Vond het ook een rare gewaarwording toen ik, de dag dat ik weer voor de klas stond, door de arbodienst werd gebeld: wanneer ik weer zou gaan werken

Heb ook wel eens met een halve blaasontsteking voor de klas gestaan. Dat is ook niet heel fijn en echt om je te schamen bijna.
Nooit ziek. Verzuim van de laatste 10 jaar op m'n werk zijn drie zwangerschapsverloven geweest, Verder niets.
Vorig jaar 1 dag ziek geweest ( werk 3 dagen/ part-time) in de baas zijn tijd, dit jaar tot nu toe ook 1 dag.

Ben 1 of 2 x per jaar ziek, maar meestal net in het weekend of op vrije dagen. En dan gaat het om een behoorlijke verkoudheid. Iets anders heb ik nooit. Ben overigens ook wel eens 4 werkdagen ziek geweest in een jaar tijd.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat er mensen zijn die nog gaan werken als ze zich echt ziek voelen. Ben je dan nog wel productief?

Als ik buikgriep heb, kan ik me echt gewoon niet bewegen of ik moet al overgeven. Dan moet ik er toch niet aan denken om op mijn werk te zitten. Blijf dan ook graag een dag/paar dagen thuis.

Maar willen mensen zich niet ziek melden om zich te bewijzen oid ("ik heb dit jaar 0 ziektedagen gehad") of kun je gewoon écht niet gemist worden op je werk?

Bij mijn werk kan ik gelukkig mijn eigen tijd indelen, dus als ik iets niet af dreig te hebben moet ik gewoon een paar avondjes aan het werk. Dat scheelt ook.
Je doet net alsof je er zelf wat aan kan doen. Ziek is ziek, toch? Dan is het toch logisch dat je niet kan werken? Tenminste als je écht ziek bent.

Wat maakt het dan uit hoeveel anderen ziek zijn? Iemand kan er toch niks aan doen of ie ziek is..
@Lichtpuntjes, helemaal met je eens. Alleen lijkt de tendens hier vaak te zijn, dat je, als je vaak 'ziek' bent, wel een persoon zult zijn die zich heel makkelijk ziek meldt. Als je geen koorts hebt, als je 'alleen maar' verkouden bent, noem maar op, dan ben je niet écht ziek....
quote:Kastanjez schreef op 08 februari 2012 @ 18:56:

Eerlijk gezegd wil ik gezien de topics die hier in het verleden al over geweest zijn, niet eens antwoord op geven. Sommigen reageren zó hard op iemand die zich twee keer in een jaar ziekmeldt met griep.

.

Dat is een van de redenen waarom ik hier niet graag meer kom. Het is zogenaamd allemaal 'leven en laten leven', maar als het niet in hun straatje past.......

Maar laat ik eens wat olie op het vuur gooien

Ik ben in de eeste 15 maanden dat ik mijn huidige baan had, 14x ziek geweest.

Sindsdien 1x per jaar wat griepverschijnselen, maar ik kom er dan in mijn vrije tijd weer bovenop door een paar nachten flink te slapen en wat extra vitamine C te slikken/eten.
ben je mal, dat is niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven