Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook? deel 2

06-03-2011 19:54 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is deel 2 van het algemene sollicitatietopic

"Wie solliciteert momenteel ook?" ooit opgestart door Akkies:

quote:Akkies schreef op 08 juli 2009 @ 17:35:

Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!Ik heb de vrijheid genomen om het tweede deel hiervan te openen omdat het de bedoeling is dat topics na 3000 posts worden gesloten.
@toffifee ik denk dat het sowieso een goed idee is om een Twitter account aan te maken, veel bedrijven zijn daar op het moment druk mee aan de slag. Je kan er dan best op zetten dat je gesolliciteerd hebt bij dat bedrijf en dat je benieuwd bent wat de uitslag wordt bv. Met de nieuwe media wordt alles wat minder formeel, wat ik zelf een prettige ontwikkeling vind.
Enjoy!
Ik wil een sollicitatie versturen, maar ik zit met het probleem dat ze het graag digitaal ontvangen...En hoe ik dan de opmaak moet doen.

Ik wil de motivatie liever niet in de mail zelf doen omdat anders de opmaak misschien naar de filistijnen gaat. Ik heb dus uit mijn sollicitatiebrief ook maar gehaald: 'Bijlage: CV', en wil in de mail Bijlage: Motivatie en CV' gaan zetten. Maar ik vraag me af of dat raar is of niet? Weet niet precies hoe het 'hoort'...

Nu heb ik ook nog eens geen Microsoft Word maar OpenOffice. Ik heb WordViewer gedownload, daar ziet het er netjes uit, en heb het ook geexporteerd als PDF. Heb dus EN een Word-versie EN een PDF-versie van mijn schrijfsels en vraag me af welke ik het beste op kan sturen. En of ik het niet beter in 1 document kan proppen...
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar ik doe het volgende:

Geachte heer Huppedepup,

Ik heb interesse in de vacature van ... en stuur u hierbij in de bijlage mijn sollicitatiebrief en c.v. toe.

Succes!
Tja ik vraag mij dus ook af of ik het in Word-format of in PDF moet sturen. Heb het nu in Word 97/2003/XP format staan en volgens wordviewer ziet dat er goed uit maar ik weet dus niet welke versie zij gebruiken en of dan mijn layout niet schots en scheef wordt en of het dus niet beter is om gewoon PDFjes te sturen. Maar misschien is dat ook wel weer lastig voor het geval ze geen acrobat reader hebben. Of ik moet beide sturen maar dan heb ik weer 4 bijlagen...pfffff
@aikal : gewoon een pdf maken dan klopt de opmaak 100%! succes
worrying does not take away tomorrows troubles, it takes away todays peace.
Aikal, zoals je misschien eerder in dit topic hebt gelezen, heb ik erg slechte ervaringen met een sollicitatiebrief in de e-mail. Ik maak er altijd een pdf van en zet in de mail een algemene tekst waarin ik verwijs naar de bijlagen.
Ik heb de baan aangenomen! En het voelt ontzettend goed! Een enorme uitdaging door wat ik eerder schreef, maar ik heb er vertrouwen in!
Ik heb het nu wel als Word-document verstuurd, maar ik denk dat ik het de volgende keer maar gewoon als PDFje doe....
@Geraniummm: Gefeliciteerd. Geniet ervan!

@Everybody: heb net het advocatenkantoor gebeld en met de secretaresse gesproken. Die gaf me aan dat ze er vandaag een mail uit zullen doen. Vanavond weet ik dus meer.

Ik probeerde e.e.a. uit haar stem te halen, maar da's natuurlijk nooit goed. Duimen en afwachten al lijkt positief nieuws onwaarschijnlijk...
Een mail....

Hebben ze het zo druk dat ze jou en de andere (nog geen vijf begreep ik) kandidaten niet even persoonlijk kunnen bellen? Oke, als er 140 sollicitaties komen snap ik een mail op zich nog wel, maar nu is het wel echt een beetje onpersoonlijk...

Jeetje, ik hoop echt op goed nieuws voor je, maar mijn ervaring met advocatenkantoren is bij goed nieuws = bellen. Maar goed, dat is meer dan drie jaar geleden, misschien is't nu anders... Ik duim heel hard voor je hoor!!

Ik heb nog geen enkele reactie, dus zit nog in de afwachtmodus. Ook van recr buro nog niets, voicemail, en mijn mail is nog onbeantwoord. Ga vandaag maar weer een brief schrijven op een andere leuke vacature.

Ohw, weer eentje in de categorie "hoe houden we onze acties richting kandidaten-die-het-niet-worden zo beperkt mogelijk": Conform onze procedure krijgt u bericht zodra u wordt uitgenodigd voor een gesprek, is dit niet het geval dan behoort u niet tot de geselecteerde kandidaten.

Hahahah!
Geraniumm, gefeliciteerd!!

Aikal: ik doe ook altijd pdf, maarhad laatst een slechte ervaring. Had het in pdf in calibri en toen bleek bij de werkgever dat de letters t en i niet uitgeprint werden. Ook bij mijn eigen printer was dat nie het geval. Dus zou voor de zekerheid kiezen voor een standaardlettertype zoals times new roman oid..
Tjonge wat is er ineens weer veel geschreven!

@Shoegall: goed dat je toch gebeld hebt, ook al heb je geen nieuwe info gekregen. Ze weten nu iig dat je erop zit te wachten... Succes met vandaag afwachten! Ik zit ook te wachten op reactie van mijn gesprek van vorige week.

@Snoepie: leuk dat je wel af en toe blijft aanwaaien!

Ik heb vandaga te horen gekregen dat mijn uurtarief via het UZB nog meer omhoog gaat dan ik gehoopt had! Superblij mee! Geen idee hoe veel meer dat netto gaat opleveren, maar iig is het al fijn dat wanneer ik een salarisindicatie en mijn oude salaris moet opgeven, ik iig niet meer hoef te denken dat de stap te groot wordt naar een nieuw salaris.

@Tofiffee: ik zou wel een account aanmaken, maar dan ook even goed opletten wat ik verder allemaal aan tweets online zet. Kies er dan evt voor om dit een zakelijk twitteraccount te maken, en evt een aparte voor privé. Ik gebruik het zelf niet, mijn business is er nog niet al te druk mee...

@Aikal: een PDF maken met op blz 1 de brief en dan vanaf blz 2 je cv. In je mail: zie opmerking tofiffee.

@Geraniummmm: gefeliciteerd! Hopelijk wordt het wat je ervan hoopt en wie weet kan jet contract wel verlengd worden!

Ik weet even niet meer of het op dit topic ter sprake kwam, maar anyhow. Ik ben net gebeld door een onbekend nummer, geen voicemail. Heb toch sterk het vermoeden dat dat het UWV was... Maar vraag me toch af wat ze me te melden hadden! Ik ga wel bij de brievenbus zitten voor de brief die ze me dan gaan sturen om te zeggen dat ze me niet konden bereiken...
Ik heb dat ook al 2x gehad met UWV. Ze proberen het maar een keer, spreken geen voicemail in en zeggen vervolgens per brief dat je niet te bereiken bent. Ik heb zelfs een keer gehad dat ze helemaal niet gebeld hadden (had geen gemiste oproep) en toch vonden ze het nodig om in de brief te vermelden dat ik niet bereikbaar was. Ik vind het een onzinnige gang van zaken en ook nergens voor nodig. Immers, alsof je altijd telefonisch bereikbaar bent en alsof hieraan sancties kunnen worden verbonden die door een rechter goedgekeurd zouden worden, come on!
@snoepie,leuk dat je nog af en toe bij ons komt kijken

@geranium,gefeliciteerd!

@shoegall,wat irritant dat je nog niets weet

@dapperedoda,moet jij ook elke maand voor UWV je uren invullen wat je bij UZB gewerkt hebt? Zoja, er staat ook dat je achter je gewerkte uren per dag je brutoloon moet vermelden,zet je daar alleen het uurloon neer of moet je daar neerzetten wat je die dag bruto verdiend hebt?
Shoegall, al bericht?

Hoop niet dat je dezelfde dag hebt als ik, want had uiteindelijk toch antwoord op mijn mail dat ik het niet ben geworden met die functie van dat recr bureau! Wel een beetje jammer en ik sloot 100% aan, maar ze waren al in gesprek met 2 mensen, waarvan de "lichtste kandidaat" 8 jaar werkervaring heeft, zoveel heb ik niet duszz.. Als het alsnog niets wordt met de arbeidsvoorwaardengesprekken van die 2, dan halen ze mij weer van stal. Ik vind het prima, ik heb m'n eer intussen al lang bij het grof vuil gezet hahah!
Toch iets positiefs, weer een brief af voor een superleuke functie!
@Ladyanne: ik doe dat tegenwoordig online via mijnuwv, en daar hoef je de bedragen niet in te vullen. Wel zo relaxed! Ze hoeven wat mij betreft niet meer te weten dan nodig... Ik vul daar trouwens alleen mijn gewerkte uren in waarvoor ik betaald word, dus die middag vrijwilligen zet ik er niet bij. Anders gaan ze nog denken dat ik die uitbetaald heb gekregen en zou ik dus minder uitkering krijgen...
ik doe dit ook digitaal via mijn uwv maar in de uitleg dat boven de in te vullen uren staat dat ik mijn uren, brutoloon en werkgever moet vermelden
@Shoegall: heb je al wat gehoord? Ik vind het ook een beetje raar dat ze er een mail uitdoen. Meestal hebben ze wel persoonlijk contact als ze je uit willen nodigen voor een tweede gesprek. Maar goed, ik kreeg onlangs ook een brief met een uitnodiging ipv een telefoontje, dus sommige bedrijven werken blijkbaar zo. Ik duim verder voor je!

@DappereDoda:lekker dat je loon nog meer omhoog gaat! En ja, het zou heel goed het UWV kunnen zijn. Ben benieuwd wanneer de brief komt, haha!

@Ditjedatje: wat jammer dat het niks is geworden! Maar supergoed van je dat je positief doorgaat!
Ik heb recent te horen gekregen dat voor mij (en 3 anderen) ontslag is aangevraagd wegens reorganisatie. Ernstig balen, omdat ik het niet verwacht had overviel het me echt. Meteen gezocht op vacaturesites maar helaas geen geschikte vacatures in mijn omgeving. Het liefst zou ik meteen 10 sollicitaties versturen, maar ja, waar naar toe..... Ik vraag me af of het zin heeft om open sollicitaties te sturen naar bedrijven. En verder weet ik ook niet goed hoe een goede sollicitatiebrief en cv er in deze tijd er uit moeten zien, aangezien het voor mij al heel wat jaren geleden is dat ik heb gesolliciteerd. Ik ga o.a. dit forum doorspitten voor tips en verder zoeken op internet. Ik ben nog steeds van slag door alleen al het idee dat ik straks geen baan heb, aangezien ik ook geen 20 meer ben (en geen 30 enz.) maak ik me ernstig zorgen of ik nog wel iets anders vind.
Ja, het heeft zin om open sollicitaties te sturen! En veel via je netwerk proberen. De vacatures die in de krant of op internet komen te staan, zijn maar een topje van de ijsberg.

Op de site van Intermediair staan veel tips en voorbeelden. Helaas mag ik zelf ook weer aan de slag, dus waarschijnlijk zal ik hier vaker langs gaan komen.

Succes en sterkte, Calimera. En ook voor alle anderen die hier schrijven en die ik binnenkort vast beter leer kennen.....
Dank je voor je reactie Splinter. Op naar de open sollicitaties dan maar!. En wat mijn netwerk betreft, vrees dat ik niet echt een netwerk heb en ik doe ook niet aan facebook, twitter, hyves enz. Daar moet ik het dus niet van hebben. Ik ga meteen kijken op de site van Intermediair.
Vaak heb je meer netwerk dan je denkt, calimera. Je hoeft niet via een vriendin een baan te krijgen, maar wie weet werkt zij wel bij een leuk bedrijf of weet zij iemand die iemand weet die ergens werkt waar ze iemand nodig hebben. Nou ja, het loopt vaak verder door dan je directe contacten.

Facebook, twitter, Linkedin etc schijnt wel heel goed te zijn als je een baan zoekt, maar daar ben ik ook (nog) onvoldoende in thuis.
@Ladyanne: oh dan moet ik de volgende keer dat ik t invul toch nog mar eens goed kijken waar dat staat, want ik heb het de afgelopen keren niet zien staan waar je de bedragen kon invullen.

Weet iemand hoe het zit met bruto-loon en UWV, krijg je echt minder uitkering als je een hoger uurloon hebt? Want in dat geval zou mijn pay-raise ook weer niet heel veel uithalen qua hogere inkomsten...

@Calimara: wat balen dat je op straat komt te staan! Check even de studie/werk-pijler op het VF, daar staan heel vele onderwerpen over CV etc etc. Verder kun je beginnen bij carrieretijger.nl waar ook veel tips op staan. En asap je aanmelden bij UWV, je kan t maar beter alvast in werking zetten... Oh en misschien is het ook handig om een LI-account te maken danwel updaten.

En welkom Calimara en Splinter. We slepen elkaar er hier doorheen!
En welkom Calimara en Splinter. We slepen elkaar er hier doorheen!

Voor het eerst sinds dagen een glimlach op mijn gezicht bij het lezen deze woorden, dank je Dapperedoda!!

Ik moest even nadenken wat een LI account is (kun je nagaan hoe ik met mijn tijd mee ga.... niet dus!). Ik vraag me af in hoeverre een LI account bijdraagt aan het vinden van een andere baan. Vermeld je dan dat je op zoek bent naar een andere baan of zo? Misschien een stomme vraag, maar ik weet er dus helemaal niets van af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven